Minkä ikäiselle saa antaa eineksiä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Epävarma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
E

Epävarma

Vieras
Osattaisikohan täällä auttaa, kun en löydä mistään tietoa. Minkä ikäiselle saa antaa eineksiä? Tai siis saako vauvalle? Mieheni mielestä vauvalle voisi antaa esim. eineslihapullia tai osan einesateriasta. Minua vähän epäilyttää... Jos asiasta ei ole varmaa tietoa, minkä ikäisille olette antaneet ekan kerran eineksiä?

Täältä saat ajantasaisen ja luotettavan tiedon ravitsemus- ja ruokasuosituksista. Uusimman imeväis- ja leikki-ikäisen ruokasuosituksen nimi on "Syödään yhdessä".
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-254-3

Vauvoilla ikäkuukaudet määräävät sen, mitä saa syöttää. Käytännössä äidinmaito tai äidinmaidonkorvike on vauvan ensisijainen ravinto syntymästä puolivuotiaaksi asti. 5-6 kk ikäiselle voi antaa maisteluannoksia, eli pikkulusikan kärjellisiä soseita. Voit valita Piltin tai muun vastaavan, joka on 5-6 kk ikäiselle tarkoitettu. Kun 6 kk on tullut täyteen, kiinteät ruuat on aloitettava. Voit ostaa Pilttejä (Semperiä, mitä näitä nyt on, kunhan ne ovat ikäkuukauden mukaan). Tai voit tehdä soseet itse.

Alle 1 -vuotiaan ruokavalioon eivät kuulu suola, sokeri, hunaja, einekset, lehmänmaidosta valmistetut tuotteet, lihaliemikuutiot. Ehdoton ei ovat suola ja hunaja. Muuten voit antaa kaikkea laidasta laitaan. Edelleen äidinmaito tai -korvike on se ensisijainen ruoka. Ensin imetetään ja sitten annetaan soseita /kiinteitä ruokia. 10kk eteenpäin viilit, jugurtit, piimät ym.hapanmaitotuotteet. Lehmänmaito vasta 1 vuoden ikäiselle.

Vauva vasta totuttelee uusiin makuihin. Ensimmäisillä maistelukerroilla ei ole tarkoituskaan, että vauva söisi koko purkillisen pilttiä. Muutaman maistelukerran jälkeen maku on jo tuttu ja vauva voi syödä sitä enemmänkin.
Voit myös tutustua sormiruokailuun (Facebookissa ja netissä Simppeli Sormiruokakeittiö) ja lainata kirjastosta ko. kirjan. Siellä on hyviä vauvalle sopivia reseptejä mm. niihin lihapulliin, joita vauvalle voi antaa.

Hyviä raaka-aineita vauvan soseisiin tai sormiruuaksi ovat porkkana, kukkakaali, parsakaali, bataatti, lanttu, palsternakka, kesäkurpitsa, kiiwi, suomalainen mustikka, suomalainen mansikka, puolukka, banaani (voi kovettaa vatsaa), peruna (voi kovettaa vatsaa / aiheuttaa vatsanpuruja), luumu (edellä mainitun ensiapu, pehmentää ulostetta), omena, persikka, kananmuna, kana (maustamaton "naturel"), kala (esim. lohi), sika/nauta, kurkku, tomaatti, pasta, riisi (vain silloin tällöin), puuro. Mausteita voi laittaa esim. curry, paprikajauhe, yrttisekoitukset, sipulijauhe, valkosipulijauhe, pippuri, juustokumina. Maustesekoituksista pitää katsoa että eivät sisällä suolaa (muistaakseni Meiran maustesekoituspusseissa on punainen ympyrä jossa lukee "ei lisättyä suolaa".

Kuten listasta huomaa, kasvisten osuus on suuri, joten niitä kannattaa käyttää, joskin "jotain lihaa" pitää lautasella aina olla. Einekset ovat kyllä aika ehdoton ei. Varsinkin aikuisten einesateriat. Eineksissä ja einesruuissa on paljon suolaa ja lisäaineita eikä se ravintosisältökään niin mairitteleva ole. Myös leikkeleet, makkarat, nakit, lihapullat ovat ei-ei. Samoin tuoreet yrtit.

Silloin kun oma vauvani aloitteli sormiruokailulla, niin minäkin söin niitä samoja ruokia. Esimerkiksi jos tein vauvalle kanan jauhelihasta pullia (Simppelin resepti), niin samasta massasta tein itselleni kanajauhelihapihvin hampurilaisen väliin (toki lisäsin mausteita). Jos tein vauvalle linssikastiketta (Simppelin resepti) ja pastaa, niin söin sitä myös itse (tosin taisin omalle lautaselle lisätä suolaa ja chilimaustetta ja lihapullia).

Plant Kaurakerma on vauvalle sopivaa ja sitä voi laimentaa vedellä esimerkiksi vauvalle sopivaan makaronilaatikkoon "munamaidoksi".

Neuvolasta saa kyllä opastusta, mutta neuvolatätien ravitsemustuntemus rajoittuu "anna 6kk ikäiselle pilttiä". Toki eroja on.

Kysy vain jos jotain jäi epäselväksi tai haluat tietää lisää.

Eineksiä voi antaa 1-vuotiaasta ylöspäin. Sitä pienempien valmisruoat löytyvät vauvanruokahyllystä.

Eineksiä voi antaa 1-vuotiaasta ylöspäin. Sitä pienempien valmisruoat löytyvät vauvanruokahyllystä.

Taitaa suolarajat tulla aika nopeasti vastaan...

"1–2-vuotiaan suolan saanti saa olla enintään 2 g/vrk (noin 0,5 tl) ja 2–10-vuotiaan korkeintaan 3–4 g/vrk. Terveyden kannalta on tärkeätä totuttautua vähäsuolaiseen ruokaan."

Aloittaja ei tarkentanut minkä ikäinen vauva on kyseessä, millaista einesruokaa vauvalle haluttaisiin antaa ja kuinka usein. Koostuvatko päivän ateriat vallan valmisruuista ja eineksistä vai tarjoillaanko myös itse tehtyä, vähäsuolaista, "kotiruokaa".

Taitaa suolarajat tulla aika nopeasti vastaan...

"1–2-vuotiaan suolan saanti saa olla enintään 2 g/vrk (noin 0,5 tl) ja 2–10-vuotiaan korkeintaan 3–4 g/vrk. Terveyden kannalta on tärkeätä totuttautua vähäsuolaiseen ruokaan."

Aloittaja ei tarkentanut minkä ikäinen vauva on kyseessä, millaista einesruokaa vauvalle haluttaisiin antaa ja kuinka usein. Koostuvatko päivän ateriat vallan valmisruuista ja eineksistä vai tarjoillaanko myös itse tehtyä, vähäsuolaista, "kotiruokaa".
Jaa mutta tätä aloittaja ei kysynyt, vaan sitä, minkä ikäisenä lapselle saa antaa eineksiä. Ja vastaus siihen on yksivuotiaana.

Ateriasuunnittelu ja ravintosisältöjen suunnittelu on eri asia, itse pitää katsoa ruoan ravintosisältö, olipa ruoka einestä tai itsetehtyä. Kokonaisuus ratkaisee, ei se, onko jokin aterian osa einestä vai ei.

Jotkut saavat sisäistä tyydytystä (tai kokevat saavansa ulkoista arvostusta) siitä, että tekevät kaiken ruoan alusta asti itse ja omistavat elämänsä ruoanvalmistukselle, toisilla taas ei ole aikaa jatkuvalle ruoanlaitolle, ja tämä on ok. Tämä kaikkien ruokien itse valmistamisen pitäminen vanhemmuuden mittana on erittäin ableistinen asenne ja tällaiset ableistiset asenteet ovat yksi nykyajan äitiyteen liittyvistä ongelmista.

Yksivuotias ei mene siitä rikki, että hän saa joskus syödä eineksiä, eikä tätä ole missään suosituksessa kielletty. Alle yksivuotiailta on kielletty.

1-vuotiaalle minäkin pääasiassa antaisin eineksiä. Senkään ikäiselle en kaikista suolaisimpia ja muuten huonolaatuisimpia. Toisaalta jostain 10kk iästä alkaen mielestäni voi antaa vähäsuolaisia ja laadukkaita einesruokia. Ei makkaraa, nakkeja eikä suolaisempia. Myönnän antaneeni kuopukselle jossain 11kk iässä einespasta-annoksesta muutaman makaronin. Annoksen kokonaissuolapitoisuus oli jotain 0,7% ja tästä todennäköisesti suurin osa ellei kaikki kastikkeessa. (Lapsi sai samalla aterialla myös kasviksia ja hänelle sopivaa proteiinia.) Saa alle 1-vuotias syödä leipääkin eli en tuomitsisi tuollaista oikeasti vähäsuolaista einestä joskus muun ruuan ohessa annettavana. Ei jatkuvasti eikä niin että koko ateria on pelkkää einestä. Eineslihapullia, jotka aloittaja mainitsi esimerkkinä en antaisi. Niissä on tavallisesti paljon suolaa. Jos haluaa joskus antaa eineksiä kannattaa katsoa tarkkaan mitä niissä on ja kuinka paljon on suolaa. Eineksiä on onneksi nykyisin monenlaisia.

Jotkut saavat sisäistä tyydytystä (tai kokevat saavansa ulkoista arvostusta) siitä, että tekevät kaiken ruoan alusta asti itse ja omistavat elämänsä ruoanvalmistukselle, toisilla taas ei ole aikaa jatkuvalle ruoanlaitolle, ja tämä on ok. Tämä kaikkien ruokien itse valmistamisen pitäminen vanhemmuuden mittana on erittäin ableistinen asenne ja tällaiset ableistiset asenteet ovat yksi nykyajan äitiyteen liittyvistä ongelmista.

Ikävää että otit antamani ohjeet henkilökohtaisesti. Jokainen tietenkin valmistaa ja nauttii ruokansa käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Enemmänkin pidän tärkeänä oikeanlaisen tiedon jakamista. Minulle on tullut vastaan äiti, joka ihmetteli, että voiko vauvanruokia valmistaa itse.

Vauvan ruokailu on joillekin herkkä aihe, alkaen heti imetyksestä. Jokainen tietenkin tekee, niinkuin parhaaksi näkee.
Mutta ehkä kannattaa vähän relata.
:Peace Symbol:

Ikävää että otit antamani ohjeet henkilökohtaisesti. Jokainen tietenkin valmistaa ja nauttii ruokansa käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Enemmänkin pidän tärkeänä oikeanlaisen tiedon jakamista. Minulle on tullut vastaan äiti, joka ihmetteli, että voiko vauvanruokia valmistaa itse.

Vauvan ruokailu on joillekin herkkä aihe, alkaen heti imetyksestä. Jokainen tietenkin tekee, niinkuin parhaaksi näkee.
Mutta ehkä kannattaa vähän relata.
:Peace Symbol:
Älä turhia huolehdi, en ottanut ohjeitasi henkilökohtaisesti. Haluan vain viestittää äideille, että vanhempi saa myös välillä relata, eikä jatkuva suorittaminen ole vanhemmuuden mitta.

Neuvolassa kyllä kerrotaan, että lastenruoat voi tehdä itse ja annetaan valmistusohjeetkin. Eli jos vastaasi on tullut äiti, joka ei tiedä, että vauvanruoat voi tehdä itse, hän joko ei käy neuvolassa, tai hän ei osaa lukea neuvolan jakamia ohjeita. (Tai sitten sarkastinen "Ihan tosi, en tiennytkään että vauvanruoan voi tehdä itse" meni ohi korkealta ja kovaa.)

Hieman kyllä ihmettelen sitä, miksi päätit vastata kysymykseen "minkä ikäiselle saa antaa eineksiä" luennolla siitä miten lapsen ruoka tehdään kokonaan itse. Sitähän ei kysytty.

Muokattu viimeksi:
Täältä saat ajantasaisen ja luotettavan tiedon ravitsemus- ja ruokasuosituksista. Uusimman imeväis- ja leikki-ikäisen ruokasuosituksen nimi on "Syödään yhdessä".
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-254-3

Vauvoilla ikäkuukaudet määräävät sen, mitä saa syöttää. Käytännössä äidinmaito tai äidinmaidonkorvike on vauvan ensisijainen ravinto syntymästä puolivuotiaaksi asti. 5-6 kk ikäiselle voi antaa maisteluannoksia, eli pikkulusikan kärjellisiä soseita. Voit valita Piltin tai muun vastaavan, joka on 5-6 kk ikäiselle tarkoitettu. Kun 6 kk on tullut täyteen, kiinteät ruuat on aloitettava. Voit ostaa Pilttejä (Semperiä, mitä näitä nyt on, kunhan ne ovat ikäkuukauden mukaan). Tai voit tehdä soseet itse.

Alle 1 -vuotiaan ruokavalioon eivät kuulu suola, sokeri, hunaja, einekset, lehmänmaidosta valmistetut tuotteet, lihaliemikuutiot. Ehdoton ei ovat suola ja hunaja. Muuten voit antaa kaikkea laidasta laitaan. Edelleen äidinmaito tai -korvike on se ensisijainen ruoka. Ensin imetetään ja sitten annetaan soseita /kiinteitä ruokia. 10kk eteenpäin viilit, jugurtit, piimät ym.hapanmaitotuotteet. Lehmänmaito vasta 1 vuoden ikäiselle.

Vauva vasta totuttelee uusiin makuihin. Ensimmäisillä maistelukerroilla ei ole tarkoituskaan, että vauva söisi koko purkillisen pilttiä. Muutaman maistelukerran jälkeen maku on jo tuttu ja vauva voi syödä sitä enemmänkin.
Voit myös tutustua sormiruokailuun (Facebookissa ja netissä Simppeli Sormiruokakeittiö) ja lainata kirjastosta ko. kirjan. Siellä on hyviä vauvalle sopivia reseptejä mm. niihin lihapulliin, joita vauvalle voi antaa.

Hyviä raaka-aineita vauvan soseisiin tai sormiruuaksi ovat porkkana, kukkakaali, parsakaali, bataatti, lanttu, palsternakka, kesäkurpitsa, kiiwi, suomalainen mustikka, suomalainen mansikka, puolukka, banaani (voi kovettaa vatsaa), peruna (voi kovettaa vatsaa / aiheuttaa vatsanpuruja), luumu (edellä mainitun ensiapu, pehmentää ulostetta), omena, persikka, kananmuna, kana (maustamaton "naturel"), kala (esim. lohi), sika/nauta, kurkku, tomaatti, pasta, riisi (vain silloin tällöin), puuro. Mausteita voi laittaa esim. curry, paprikajauhe, yrttisekoitukset, sipulijauhe, valkosipulijauhe, pippuri, juustokumina. Maustesekoituksista pitää katsoa että eivät sisällä suolaa (muistaakseni Meiran maustesekoituspusseissa on punainen ympyrä jossa lukee "ei lisättyä suolaa".

Kuten listasta huomaa, kasvisten osuus on suuri, joten niitä kannattaa käyttää, joskin "jotain lihaa" pitää lautasella aina olla. Einekset ovat kyllä aika ehdoton ei. Varsinkin aikuisten einesateriat. Eineksissä ja einesruuissa on paljon suolaa ja lisäaineita eikä se ravintosisältökään niin mairitteleva ole. Myös leikkeleet, makkarat, nakit, lihapullat ovat ei-ei. Samoin tuoreet yrtit.

Silloin kun oma vauvani aloitteli sormiruokailulla, niin minäkin söin niitä samoja ruokia. Esimerkiksi jos tein vauvalle kanan jauhelihasta pullia (Simppelin resepti), niin samasta massasta tein itselleni kanajauhelihapihvin hampurilaisen väliin (toki lisäsin mausteita). Jos tein vauvalle linssikastiketta (Simppelin resepti) ja pastaa, niin söin sitä myös itse (tosin taisin omalle lautaselle lisätä suolaa ja chilimaustetta ja lihapullia).

Plant Kaurakerma on vauvalle sopivaa ja sitä voi laimentaa vedellä esimerkiksi vauvalle sopivaan makaronilaatikkoon "munamaidoksi".

Neuvolasta saa kyllä opastusta, mutta neuvolatätien ravitsemustuntemus rajoittuu "anna 6kk ikäiselle pilttiä". Toki eroja on.

Kysy vain jos jotain jäi epäselväksi tai haluat tietää lisää.

Oletitko yhden kysymyksen perusteella meidän syövän pelkkiä eineksiä? Kiva kun pidetään tyhmänä. Ihan kuule tehdään ja tarjotaan vauvalle pääasiassa suolatonta kotiruokaa, ei tarvitse tehdä lasua. Uskon myös meidän tietävän kylliksi siitä että mitä vauvalle saa antaa vaikka ei löydetty sitä tietoa saako antaa eineksiä. Meille on myös neuvolassa annettu lupa antaa leipää ja siinähän on suolaa. Mutta varmaan se leivän suola on sitten parempaa kuin einesateriasta otetun kasviksen palan suola. Enpä ajatellut että pitää kertoa kaikki alkaen vauvan tavallisesta ruokavaliosta päättyen siihen missä tilanteessa ehkä voitaisi antaa aterian osana einestä. Aina ei ehdi kokata kaikkea alusta asti. Vauva on muuten 9kk ja 23 päivää vanha.

Kiitos Kipuna, Suski75 ja Vargynja asiallisesta vastauksesta. En ollut tullut ajatelleeksi, kuinka paljon niissä esimerkin lihapullissa on suolaa.

Tässä säikeessä on saatu jo luentoja ravitsemuksesta mutta kysynpä kansalta:

MIKÄ ON EINES?

Onko se se Saarioisten kengänpohjapitsa, lihapiirakka, HK:n sininen, jogurtti, viili, kalapuikko, peruna-sipulisekoitus, keittojuurekset, vai mikä???

Jotenki oletus tuntuu olevan, että eines on just se valmispitsa, makkara, lihapulla ja sen sellaset. Mutta kun kylhän te tiiätte, täydellinen someäiti, joka kykenee pistämään nenänsä ulos kämpästään, tekee KAIKEN ruuan itse eikä osta mitään valmiina. Niin onko nyt niin, että nämä täydelliset äidit määrittelee eineksen olevan mikä hyvänsä ravinto, jota on sorkittu ennen kauppaa. Eli siis vaikka maustekurkku, leipä, keittojuurekset, omena, porkkanalaatikko, tomaatti, peruna, vehnäjauho ja lähdevesi. Tokihan siis täydellisen kiiltävä someäiti ei edes käy kaupassa, vaan asuu maatilalla ja kasvattaa itse ruokansa, mutta mä oletan, että 99,99 % äideistä ei asu. Mitä te siis näätte mielessänne ku sanotaan "eines", kuten tän säikeen alottaja teki?

Ja mun vastaus: Eines on mulle puolivalmiste. Siis vaikka se keittojuurespussi. Totta helvetissä mä annan höyrytettyä keittojuuresta alle vuoden ikäselle. Ja jos se Terttu-Toivo nyt syö neljänneksen kuutiosentistä Atrian lihapullaa osana muuten suolatonta ateriaa, niin ei se siihen kuole. Ennen syötiin tönkkösuolattua kalaa eikä vieläkään olla sukupuutossa.

MIKÄ ON EINES?

Onko se se Saarioisten kengänpohjapitsa, lihapiirakka, HK:n sininen, jogurtti, viili, kalapuikko, peruna-sipulisekoitus, keittojuurekset, vai mikä???

Yleistäen mä pidän eineksenä jollakin tavalla valmistettua, suoraan syömävalmista. Eli just ne lihapiirakat, lihapullat jne. Vaikka kyllähän viili ja jogurttikin täyttää määritelmän, niin niitä puolestaan en sillain ajattele eineksinä. :rolling:

En muista enään tarkkaa ikää, mutta varmaan noin 8kk iästä lähtien meillä lapsi sai kyllä useinkin (monta kertaa viikossa) keitettyjä pakastekasviksia, koska mua ei vaan huvita käyttää aikaa raakojen kasvisten putsaamiseen&pilkkomiseen, säilöä niitä jääkaapissa ja unohtaa pilaantumaan. Paljon mieluummin nappaan kaupan pakastealtaasta pari pussia pakkaseen ja kippaan sieltä kattilaan. Keitetyt perunat/keiton perunat kyllä yleensä ostan ihan tuoreina, mutta niitä valmistetaan yleensä max kerran viikossa. Jostain syystä neuvolanterkka piti tuota huonona ideana, pitäis ostaa tuoreina eikä pakasteina, en kyllä ymmärtänyt että miksi, joten pidin vaan suuni kiinni ja jatkoin pakastekasvisten syöttämistä. :No Evil Monkey: Parempi noin kuin ei kasviksia ollenkaan. Samoin terkkari tyrmäsi täysin myöskin jostain 8kk iästä lähtien lapselle tarjotut ranskalaiset, on kuulemma epäterveellisiä ja ehdottomasti kielletty. Siis pakastealtaan ranskalaiset, joissa on tasan tarkkaan perunaa ja vähän kasviöljyä, uunissa paistettuna. Ei sisältänyt suolaa. Joo, rasvaa vähän, mutta kun kuitenkin ohjeet neuvoo huolehtimaan pehmeän kasvirasvan saannista, niin oliko se nyt sitten niin paha? Ehkä kerran viikossa 5-10 ranskalaista. Myönnän kyllä, että jatkettiin niidenkin syöttämistä, kun en vaan ymmärtänyt kieltoa. :No Evil Monkey:
10kk iästä viilit, jogurtit. 1v lähtien leipää, pikkuhiljaa suolan takia päällisiä säännöstellysti lisäten. 2v lähtien ehkä kerran kuussa ostettuna kasvispyöryköitä&falafelpyöryköitä monipuolistamaan syötyä kasvisruokaa (koska yleensä ne on ne keitetyt pakastekasvikset). Satunnaisesti lihapullia ja kalapuikkoja.

MIKÄ ON EINES?

Jotenki oletus tuntuu olevan, että eines on just se valmispitsa, makkara, lihapulla ja sen sellaset. Mutta kun kylhän te tiiätte, täydellinen someäiti, joka kykenee pistämään nenänsä ulos kämpästään, tekee KAIKEN ruuan itse eikä osta mitään valmiina. Niin onko nyt niin, että nämä täydelliset äidit määrittelee eineksen olevan mikä hyvänsä ravinto, jota on sorkittu ennen kauppaa. Eli siis vaikka maustekurkku, leipä, keittojuurekset, omena, porkkanalaatikko, tomaatti, peruna, vehnäjauho ja lähdevesi. Tokihan siis täydellisen kiiltävä someäiti ei edes käy kaupassa, vaan asuu maatilalla ja kasvattaa itse ruokansa, mutta mä oletan, että 99,99 % äideistä ei asu. Mitä te siis näätte mielessänne ku sanotaan "eines", kuten tän säikeen alottaja teki?

Ja mun vastaus: Eines on mulle puolivalmiste. Siis vaikka se keittojuurespussi. Totta helvetissä mä annan höyrytettyä keittojuuresta alle vuoden ikäselle. Ja jos se Terttu-Toivo nyt syö neljänneksen kuutiosentistä Atrian lihapullaa osana muuten suolatonta ateriaa, niin ei se siihen kuole. Ennen syötiin tönkkösuolattua kalaa eikä vieläkään olla sukupuutossa.

Minä lasken eineksiksi mm valmispyörykät, pakastekalat (niin kalapuikot kuin sei-palatkin), makkarat, lihapiirakat ja valmisateriat. Leipää ja jugurttia en osaa ajatella eineksinä. Pakastekasvikset on vähän siinä ja siinä.

Me ollaan kyllä annettu pakastekasviksia aika pienellekin vauvalle. Taisi neuvolan ohjeissakin olla, että niitä voi antaa osana ruokavaliota.

Voisin muuten keskustelun jatkona kysyä, minkä ikäiselle olette antaneet ensimmäisen kerran einestä ja mitä?

Me annettiin jouluna reilu 10kk ikäiselle valmisporkkanalaatikkoa. Ei tietenkään ainoana ruokana vaan pieni määrä muun ruuan ohessa. Tai jos pakastekasvikset lasketaan einekseksi niin en ihan edes muista. Ehkä puolen vuoden iän kieppeillä.

En muuten ihan suorilta keksi miksi MM:n mainitsemat ranskalaiset olisi hirveän paha suolattomina ja uunissa kypsennettynä. Varsinkin jos/kun rasva oli kasvirasvaa. Meitä on ihan kehotettu laittamaan vauvan ruokaan rasvalisää vähän hitaan painonnousun takia.

MIKÄ ON EINES?

Teollisesti valmistettu tuote, joka on jatkokäsitelty. Pakaste ei ole eines, esim. he-ma-pa, kasvissekoitus, peruna-sipulisekoitus. Maksalaatikko, Saarioisten kinkkupitsa, lihapiirakka, lihapullat, valmisruuat... ne ovat eineksiä. Toki maitokin on teollisesti jatkokäsitelty (prosessoitu) tuote, mutta siihen ei ole lisätty suolaa, lisäaineita, säilöntäaineita, makuaineita jne.

Edelleen, neuvolan terkoilla se ravitsemistietous voi olla ihan mitä vain, joten pientä suodatusta niihin juttuihin. Eräässä paikassa neuvolan terkalta kysyttiin että mitä kanaa voi antaa vauvalle (tai millaisesta broilerista voi valmistaa vauvalle sopivaa ruokaa"). Terkkari alkoi luettelemaan että "ei ainakaan niitä missä on marinadi tai valmismauste....mutta onhan niissä kaikissa broilerituotteissa lisättyä suolaa....miten ne muuten säilyisi siinä rasiassa..."

En muuten ihan suorilta keksi miksi MM:n mainitsemat ranskalaiset olisi hirveän paha suolattomina ja uunissa kypsennettynä. Varsinkin jos/kun rasva oli kasvirasvaa. Meitä on ihan kehotettu laittamaan vauvan ruokaan rasvalisää vähän hitaan painonnousun takia.

Niihin muodostuu kuumennettaessa alkyydiamidia, joka on syöpää aiheuttava yhdiste.

Toisin sanottuna siis mikä on se vältettävä juttu: kasvirasvat, uunikypsennys vai peruna?
Akryyliamidia välttelevien mielestä perunaa saa syödä vain keitettynä ja näkkärit ja keksitkin on kielletty. Meillä kyllä lapselle on annettu päiväkodissakin näkkäriä.

Näin allergioita sairastavana äitinä en olisi edes voinut tehdä vauvanruokia itse ( en voi kuoria juureksia / sitrushedelmiä / omenaa) ilman järkyttäviä ihoreaktioita.

Riippui vähän neuvolaihmisestä, välittivätkö tästä lainkaan, tuputtivat vain sitä samaa ”syödään yhdessä”-lappusta, jossa on juuri näitä ongelma-aineksia.

Meidän 1-v alkoi syödä heti ihan samaa ruokaa kuin muutkin. Suolaa ei käytetä muutenkaan, ja valmismarinadit ovat ihan kamalia, joten niitä ei syödä meillä koskaan.

Jugurttia kyllä syödään, vaikka kai joku käsittää senkin einekseksi. Jälleen kerran minun takiani nämä ovat laktoosittomia.

Takaisin