Minkä ikäiselle polkupyörä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lya M.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lya M.

Kommentoinnin ninja
Kävimme ostamassa esikoiselle isompaa pyörää, niin juniori halusi kokeilla minipyörää.

Polkea ei tietenkään vielä osannut( ja satula olisi pitänyt olla alempana) , kun on käyttänyt vain potkupyörää, mutta kääntyminen sujui paljon paremmin tällä ” oikealla” pyörällä.

Meillä on isomman jäljiltä varastossa täsmälleen samankokoinen ja saman merkkinen pyörä apupyörineen ja aikuisen työntöaisoineen. Vähän vain mietityttää lapsen ikä, kun hän on vasta 2-vuotias.

Me kävimme juuri pyöräkaupoilla kokeilemassa minipyöriä. 2,5v on tähän mennessä ajellut kolmipyöräisellä potkupyörällä, ja tulin siihen lopputulokseen, että sillä jatketaan, tällä erää tuo minipyörä tuntui vielä turhan isolta kun toinen on niin kovin pienikokoinen. Katsotaan vuoden päästä uudestaan.

Meillä 2v lapsia on vaan työnnetty 12" pyörässä niin että saavat itse ohjata, 3v on alkanut harjoittelemaan itse polkemista ja n. 4v on osannut pyöräillä itse. Osa vielä apupyörillä osa ilman.
Potkupyörästä nuo pienenä on tykännyt enemmän.

Kuopus aloitti potkupyörällä 2-vuotiaana, seuraavana vuonna oli käytössä sekä potkupyörä että polkupyörä. 4-vuotiaana ajoi polkupyörällä ilman apupyöriä. Isommat lapset ovat aloittaneet heti 2-vuotiaina polkupyörällä ilman mitään työntötankoja ja apupyörät on jätetty lapsesta riippuen 3-4-vuotiaana.

Mietin vähään samaa. Kuopus nyt reilu 3v. Viime kesänä ostin potkupyörän, siitä on tykännyt kovasti ja sitä voitaisiin edelleen käyttää, mutta ostaisko jo poljettavan pyöränkin? Se potkupyörä kuitenkin helpompi ja kevyempi.

Meillä 2-pyöräinen potkupyörä on ollut hyvä noin vähän alle kaksivuotiaasta kolmivuotiaalle ja sitten 4-vuotiaana polkupyörään. Polkupyörä hankittiin jo 3-vuotiaalle, mutta kunnolla pyöräilyn oppi vasta 4-vuotiaana.

Meillä lapsi potkupyöräili 2v3kk-2v9kk kesäkauden. Seuraavan kesän osin jo polkupyöräili ja oppi hyvin pyöräilemään ihan ilman apupyöriä kun oli tuo potkuttelu niin hyvin hallussa. Täksi kaudeksi ostettiin isompi polkupyörä ja oikein hienosti on saanut senkin jo haltuun, tekee isänsä kanssa useamman kilometrin lenkkejä, ainoastaan jyrkimmissä ylämäissä pitää vähän työntää. Lapsi siis nyt 4v2kk.

Lapsille hommattiin potkupyörät 2v iässä. Esikoinen oppi ajamaan polkupyörällä ilman apupyöriä 4,5v iässä. Keskimmäinen siirtyi potkupyörästä polkupyörään ja ei tarvinnut kertaakaan apupyöriä, vaan paineli heti menemään. Ikää oli tuolloin 3,5 vuotta.

Meillä taitaa ongelma olla se, että Strider-merkkisen satula on kamalan suippo, eli ei oikein tykkää istua siinä. ( aloitti potkupyörän kokeilun 1,6-vuotiaana) Pyörässä taas oli mukavan pehmeä ja iso.

En siis ole itse ostanut potkupyörää, vaan saatiin lahjaksi. Itse olisin ehkä ostanut Pukyn.

Meidän esikoiselle hankittiin ensimmäinen polkupyörä 3-vuotiaana (samana vuonna kun täytti syksyllä 4). Edellisen kesän oli potkutellut potkupyörällä menemään. Pyörällä ajamaan oppi lopulta 5-vuotiaana. Sen opettelun kestoon vaikutti kyllä paljon varovainen luonne ja motivaatio.

Esikoisen aikaan ei ollut vielä potkupyöristä tietoakaan, joten perinteisellä polkupyörä+apurattaat meiningillä mentiin n.2,5vuotiaasta lähtien. Eka kesä enemmän työntöaisaa käyttäen ja seuraavana kesänä hän jo itse teki töitä. Hän oppi pyöräilemään vasta 5,5v. ilman apurattaita. Hän oli kyllä arka lapsi eli tarvitsi paljon tukea itsevarmuuden ja motivaation löytämiseen. Lopulta lahjonta auttoi. Toka aloitti potkupyöräilemään 2v. ja oppi heti seuraavana kesänä 3v. pyöräilemään ilman apurattaita. Toki tässä auttoi myös se, että isoveljen perässä piti oppia uusia taitoja. Tälle tulevalle hommataan ehdottomasti potkupyörä parivuotiaana, auttaa niin paljon tasapainotteluun ym.

Hankittiin 3v:lle polkupyörä, kun niin selkeästi sitä halusi. Oli kovin iloinen pyörönsi,asensin apurattaat ja työntöaisan. Ensimmäinen yritys ei ollut menestys, yritti kovasti keskittyä polkimin, mutta sitten ohjaus unohtui ja oli kokoajan menossa ojaan. Päätti jatkaa potkupyörällä potkuttelua ja sillä meneemelkoista vauhtia. Kokeillaan sitä polkupyörää vasta hiukan myöhemmin.

Meillä lapsi ei siis oikein tykkää potkupyöröstä, kun ei pääse kunnolla vauhtiin. Pitkäjalkaisena, mutta lyhytselkäisenä potkupyörän asento on ihan etukeno, eikä ohjaustangossa ole säätövaraa yhtään enempää.

Vöhän olemme miettineet, että ostaisiko meidön vanhasta minipyörästä polkimet pois ja kokeilisi sillä.

Takaisin