Minkä ikäiselle energiajuomaa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Minkä ikäiselle lapselle antaisitte energiajuomaa? Pitäisikö kaikissa kaupoissa olla joku ikäraja energiajuomien ostamiseen? Ja juotteko itse ja milloin itse olette maistaneet energiajuomia?

En ole ajatellut asiaa, mutta antaisin ehkä yläasteella, tai sen jälkeen. En kyllä muista kuinka vanha olin kun join energiajuomaa ensikerran, ehkä sitä tuli maistettua juurikin yläkoulussa? Lukiossa ja sen jälkeen raskauden yrittämiseen saakka tuli sitten juotua useinkin. Nykyään en juo, mutta haaveilen joskus tulevaisuudessa juovani kunhan imetys on päättynyt. Niin hyvää se on!:Relieved Face:

Niin ja se myyminen.. Kyllä olisi hyvä ettei energiajuomaa myytäisi ainakaan ala-asteikäisille. 15 tai 16 voisi olla hyvä ikäraja, mutta toisaalta, eihän se paha olisi vaikka olisi jopa 18.

Vaikea sanoa. Olen vähän sitä mieltä, että nuo ikärajat tekevät asiasta kielletyn hedelmän, jota himoitaan vain siksi että se on kiellettyä. Joten lapsi pitää opettaa muilla keinoin välttämään noita. Ainakaan nyt se ei ole lähellekään ajankohtaista. Esikoinen on 6-vuotias, eikä hänelle kelpaa edes limut, koska niissä on kuplia.

Esikoinen on välillä kysellyt saisiko, mutta en ole antanut. Hän on 14v. Mun mielestä ei tarvitse edes totuttautua kyseiseen tapaan ikinä. Mun mielestä energiajuomia ei tarvis myydä ollenkaan.

Itse olin vasta päälle 30v., kun aloin juomaan energiajuomia. Lähdin silloin yliopistoon opiskelemaan ja siitä tuli sitten tapa, kun teki opiskeluhommia. Onneksi tää raskaus sai aikaan sen, että alkuraskauden pahoinvointi muutti koko juoman ihan ällöttäväksi. Ei tee yhtään mieli enkä usko, että tämän raskauden jälkeenkään tulen enää juomaan sitä.

Esikoinen on välillä kysellyt saisiko, mutta en ole antanut. Hän on 14v. Mun mielestä ei tarvitse edes totuttautua kyseiseen tapaan ikinä. Mun mielestä energiajuomia ei tarvis myydä ollenkaan.

Itse olin vasta päälle 30v., kun aloin juomaan energiajuomia. Lähdin silloin yliopistoon opiskelemaan ja siitä tuli sitten tapa, kun teki opiskeluhommia. Onneksi tää raskaus sai aikaan sen, että alkuraskauden pahoinvointi muutti koko juoman ihan ällöttäväksi. Ei tee yhtään mieli enkä usko, että tämän raskauden jälkeenkään tulen enää juomaan sitä.
Samoilla linjoilla. En soisi energiajuomia lapsille- ja nuorille ollenkaan. Häiritsevät keskittymistä koulussa ja sen sijaan että juovat vaikka virkistykseen huonojen unien jälkeen, niin useat ylä-asteelaiset juovat niitä tölkki tolkulla kuin tavallista limsaa.

Oma muistikuvani on, että meillä taas lukiossa ei enää juotu paljoa energiajuomia, vaan enimmäkseen kahvia ja limsaa. Ylä-aste aikana taas oli tavallista että sitä meni tosi paljon. Luulen että on joku statussymboli tai tietynlainen tapa että ylä-asteella juodaan energiajuomia ainakin meillä päin, kun ongelma kerran helpottui lukiossa.

Esikoinen ei onneksi vielä edes tiedä energiajuomista, niin en ole joutunut asiaa miettimään. Mutta luulen että yläasteella voisi saada juoda. Ei kuitenkaan pullo-/tölkkikaupalla. Itse taisin juoda vähän yläasteella, mutta en pitänyt erikoisemmin niiden mausta. Limsa on parempaa eikä sitäkään ole ollut ikinä tapana juoda isoja määriä.

Ovat kyllä kieltämättä aika kauheaa kuraa. Mielestäni jossain teini-iässä on ok juoda, 15+ lienee hyvä ikä. Silloin taisin itse maistaa niitä ensimmäisen kerran, mutta eivät olleet hyviä. Itse en siis ole pahemmin näitä kuluttanut, kahvi riittänee.

Takaisin