Minkä ikäinen saa meikata?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Missä iässä antaisitte lapsen meikata - siis muutenkin kuin kokeilla äidin meikkejä kotona?

Meillä vanhin lapsi täytti juuri 9 ja puhuu välillä meikeistä, joululahjaksikin niitä toivoi. Mielestäni 9-vuotias on kuitenkin tosi nuori meikkaamaan. Itse taisin alkaa käyttää välillä vähän meikkiä joskus 14-vuotiaana. En nyt sano, että lapsen pitäisi olla 5 vuotta vanhempi ennen kuin saa meikata, mutta vielä en kyllä siihen lähtisi. Olenko ihan natsi mielipiteineni? :D

Hänen joululahjatoiveensa otin sillä tavalla huomioon että ostin pari laadukasta ja myrkytöntä lasten huulikiiltoa ja kynsilakkaa. Kiilloissa on vähän sävyä. Lisäksi laitan pakettiin hiusharjan ja -pompuloita, shampoota ja hoitoainetta sekä ehkä jotain Body Shopin kylpyvaahtoa.

Meillä on 5 tyttöä ja tätä oon miettinyt jo jonkin verran... sanoisin että 5-6lk jos nyt haluaa nii just jotain huulikiiltoa/muuta huomaamatonta meikkiä(puuteri/nude sävyiset luomivärit) sais käyttää. Yläaste ikäiselle olisi kyllä mun mielestä soveliaampaa meikata kun ala-aste ikäinen... hiuksia ja kynsiä laitetaan kyllä meilläkin:)
Minäkään en meikkaa muuta kun juhliin tai niille harvoille treffeille (joille ehkä pääsee kerran vuoteen;) )

Omasta mielestäni yläasteikäisenä on ok meikata, mutta se on tosiaan vain yhden naisen mielipide. Itse meikkasin kuudennella luokalla koulun discoon ja lopputulos oli ihan hirveä. :grin

Mä varmaan antaisin n. 10 vuotiaan laittaa ripsiväriä, puuteria ja huulikiiltoa. Kynsilakkaa isommat tytöt on nyt saaneet paristi ( 3 ja 4 vuotiaat) ja hiuslakkaakin ollaan juhliin vähän suhautettu, siinä oli hileitä, oli pakko saada :rolleyes: Itse oon alottanut meikkaamisen muistaakseni kolmannella luokalla, tosin vain discoon mennessä sai laittaa, arkena aloin meikkaamaan ehkä viidennellä luokalla. Nykyään meikkaan kevyesti melkein päivittäin töihin mennessä, juhliin vähän enemmän.

Minä sain äidin vanhan ripsarin 11-vuotiaana. Ihan pikkuisen sitä laitoin koulukuvaukseen, kaverilta varmaan jotain puuteria lainasin vähän.

12-vuotiaana käytin ripsaria jo useammin, edelleen vain vähän.
Meni kyllä kauan tottua ripsivärin tunteeseen ripsissä, silläkään sitä ei tullut käytettyä kuin ihan varovasti.

Yläasteella alkoi meikkaaminen kiinnostaa enemmän. Hankin omia meikkejä ja opettelin meikkaamista.

Samaa varmaankin tulen soveltamaan oman tyttäreni kanssa.

Kynsilakan suhteen mulla oli aie, että vasta kouluiässä saa käyttää satunnaisesti, mutta kerran kylässä eräs isompi tyttö lakkasi meiän tytön (silloin 3 tai 4v) kynnet kysymättä mitään. Joten ajattelin, että samapa tuo sitten. On silloin tällöin saanut kynsilakkaa kynsiin.

Itse osaan ehkä justjust ripsaria laittaa ja en siis käytännössä meikkaa ollenkaan kun en vain osaa. Sit jos tarvii niin ammattilaiset saa sen asian hoitaa. Lapsilta en meinannu meikkaamista kieltää, saavat leikkiä meikkaus ja laittautumis juttuja mun puolesta :) kerron tosin myös kuinka kauniita he ovat myös luonnostaan. Jos 9v. Toivoo meikkejä niin antaisin niitä hänelle. Sellaisia jotka sopivat hänen ikätasolleen. Tuskin sen ikäinen tyttö kuitenkaan jokapäivä laittautuu?

Itse aloin ala-asteen viidennellä-kuudennella tosissaan meikkailemaan, toivon että tyttäreni malttaa sinne asti myös ainakin noin suurinpiirtein.. toki kynsilakat ja muut kevyet meikit varmaan tulevat kuvioihin aiemmin.

Minä en meikkaa itse kuin hyvin kevyesti juhliin. Taloudessa on kolme alle 4v tyttöä, eikä meikeistä ole ollut puhetta vielä sanallakaan. Minä en halua rohkaista meikkeihin, mutta jos itse haluavat niitä alkaa käyttämään, ostetaan yhdessä sopivia meikkejä ja sovitaan, missä ja miten niitä käytetään, huolehditaan ihon puhdistuksesta meikkien jälkeen jne. Minusta myös yläasteella aikaisintaan on sopiva aloittaa, mutta toki jotain lasten kynsilakkoja tai lapsille sopivia huulikiiltoja (tai huulirasvaa kiiltona) voidaan joskus kokeilla.

Mä antaisin tuon ikäisen käyttää lapsille sopivaa kynsilakkaa, korkeintaan huulikiiltoa. Mutta siihen laittaisin kyllä rajan. Yläasteella ois musta sopiva aika antaa meikata enemmänkin. Itse en kyllä ole missään vaiheessa innostunut meikkaamisesta ja nykyisin käytän vain kynsilakkaa satunnaisesti. Muistaakseni luokkakaverit meikkasi 5-6-luokalla.

Minä kokeilin meikkejä satunnaisesti 5-6-luokalla, kouluun en muistaakseni niissä mennyt. Aloin meikata, kun menin yläasteelle. Siis normaalit meikkivoide, puuteri, ripsiväri, ei mitään övereitä vaan nätisti. Minusta ala-asteikäiselle ei meikkaus kuulu. Toki voi kokeilla lasten huulikiiltoja tai kynsilakkoja, mutta sen enempää ei.

Nykyään meikkaan harvoin, ristiäisiin, synttäreille, hautajaisiin tai valokuvaukseen on viimeisimmät meikkaukset. Kouluaikoina meikkasin kyllä kouluun joka päivä. Tänä vuonna olen meikannut ehkä 2 kertaa. Töihin en meikkaa koskaan, koska se on vain haitaksi. Kynsilakkaa en ole koskaan oppinut käyttämään.

15-vuotiaana. Ja kun äiti on näyttänyt vuosikausia hyvää esimerkkiä meikkaamattomuudesta, ei lapsi ala enää siinä vaiheessakaan meikkaamaan. Elämä ilman meikkiä on niin mukavaa ja iho aina puhdas, joten meikkaamisen aloittaminen ja puhtaudesta ja mukavuudesta luopuminen on todella iso kynnys, kun on jo oppinut elämään ilman.

Jotenkin pidän 12-vuotiasta sellaisena että silloin voisi alkaa tutustumaan meikkeihin halutessaan mut mahdollisimman maltilla kiitos :grin Kynsilakat on eri asia, niitä saa mun puolesta käyttää heti kun maltti riittää siihen touhuun/lakan kuivumisen odotteluun..

Takaisin