Minimalismi - Mitä ET aio hankkia? Miksi?

Maunon äiti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuiset 2024
Tuntuu että lista mitä tarvitsee on pitkä. Äideillämme ja mummeillamme ei ollut yhtä pitkää hankintalistaa. Silti pärjäsivät.

Mitä et aio hankkia vaikka suositellaan?
Mitä et aio hankkia vaikka muut hankkivat?
Miksi et?
 
Mä nyt hyppään tänne, kun aihe kiinnostaa! Me ollaan mietitty et ei nyt alkuun haluta ollenkaan mitään lastenastioita tms. muovisia lusikoita jne. Meidän tuttavat ovat olleet aika pitkälti ihan omien pikkulusikoiden ja leipälautasten kanssa ja yritetään itsekin vältellä näitä niin pitkään kuin mahdollista.

Me ei myöskään hankita sivuvaunusänkyä vaan annetaan pikkusen nukkua äitiyspakkauksen laatikossa näin aluks ja täten myös joku unipesä tms. on meille varmasti aika turha.
 
Itse en aio myöskään panostaa astioihin. Yhden silikonisen lautasen ostin.

En aio ostaa myöskään itkuhälytintä. Aion olla sen verran lähellä että kuulen, enkä jotenkin osaisi luottaa niihin. Pakkasella ovi raollaan parvekkeelle.

Jos mahdollista, yritän ilman tutteja...
Ilman mobilea myös.

Ja haluaisin totuttaa nukuttaa ilman totaalihiljaisuutta. Pimennysverhot ovat tosin asennettu.
 
En aijo hankkia:
-itkuhälyytintä (kolmen aiemmankaan kanssa ei ole ollut)
-unipesää
-sitteriä (ainakaan vielä)
-liivinsuojia (en käytä)
-tutteja (muillekaan ei ole kelvannut)
-tuttipulloja (pärjään yhdellä tai kahdella ilmaispaketista tulevalla)
-korviketta, aiempien kanssa mennyt ehkä yhteensä 5purkkia ikinä
-imetystyynyö
-kantovälinettä (ei ole minun juttu)
-uutta patjaa pinnikseen… (tätä ehkä vähän pitää miettiä)
 
En aio hankkia myöskään itkuhälytintä, koska sellaista ei meilläkään ole ollut. Myöskään erillistä vaunuverhoa en hommaa, siihen sopii ihan harsot ja pyykkipojatkin. En hommaa enää leikkimattoa, koska oli kyllä turha kapistus😅 myöskään imetystyynyä tai unipesää en hommaa. Ylipäänsä hankinnat pyrin tekemään tällä kertaa niin, että mahdollisimman vähän, kun silläkin pärjää mainiosti. Esikoisesta tuli hommattua ja haalittua ihan liikaa tavaraa ja etenkin vaatetta, joiden eteenpäin laittaminen ja kierrätys oli melkoinen savotta. Eikä niille ollut oikein säilytystilaakaan enää sen jälkeen, kun jäivät pieniksi/tarpeettomiksi.
 
Itse olen hankkinut enimmäkseen vaatteita ja omia juttuja et suurin osa tuli baby showereista läheisiltä ja meillä on kyllä kaiken näköstä sitteristä itkuhälyihin ja unipesään🙈 mutta oon itse hieman sellanen materialisti, että tykkään kun on mahdollisimman helppoa, kun on kaikkeen tarvittavat kamat😅 mutta samalla oon myös minimalisti, että ei oo mitään sellasta krääsää joka paikassa😂
 
Minusta tuntuu, että on tullut hankittua jo ihan liikaa kaikkea. Leikkimatto ostettiin (käytettynä torista tosin), koska pari tuttua kehui, että sen avulla onnistuu hyvin kahvin juonti ja vessassa käynti.
Aiemmin ajattelin, ettei hankittaisi sitteriä, mutta osa on kehunut sitä juuri samasta syystä. 😅 Nyt sekin on harkinassa. Vaikea tietää etukäteen, mikä toimii omalle vauvalle.

Mitään leluja tai kirjoja emme aio leikkimattoa lukuunottamatta ostaa etukäteen, niitä tulee varmasti lahjaksikin. Vaatteissa olen myös yrittänyt pysyä kohtuullisissa määrissä (alle 10 kpl per koko). Unipesää ei näillä näkymin tule ja itkuhälytin ostetaan vauvan synnyttyä, jos tuntuu, että tarvitsee. Mitään astioita en ajatellut etukäteen hankkia, tuttipulloja oli pari kappaletta babyboxissa.

Olen yrittänyt suosia käytettynä ostamista ja sillä vähentää ympäristön kuormitusta.
 
Sama. En osta leluja. Lahjaksi tullee riittävästi. Toivon että niitä tulisi olemaan vuosien varrella rajallisesti. Leluvuoret ovat itselle vieraita, enkä usko että lapsi tarvitsee niitä kovin paljoa. Voi tehdä jopa hallaa.
Metsä, kyniä ja paperia, soittimia, värityskirja... Tällaisia koitan suosia.

Ensikertalaisena miettii mitenköhän kehtaa laittaa lahjoja eteenpäin. Esim leluja, joista lähtee kova ääni tms Tai pehmoleluja, jos niitä tulee liikaa. 🤔
 
Sama. En osta leluja. Lahjaksi tullee riittävästi. Toivon että niitä tulisi olemaan vuosien varrella rajallisesti. Leluvuoret ovat itselle vieraita, enkä usko että lapsi tarvitsee niitä kovin paljoa. Voi tehdä jopa hallaa.
Metsä, kyniä ja paperia, soittimia, värityskirja... Tällaisia koitan suosia.

Ensikertalaisena miettii mitenköhän kehtaa laittaa lahjoja eteenpäin. Esim leluja, joista lähtee kova ääni tms Tai pehmoleluja, jos niitä tulee liikaa. 🤔
Leluvuoret on kyllä rasittavia😅 meillä ei edes leikitä valtaosalla leluja, vaan ne seisovat turhanpanttina pölyttymässä🙈 tehdään pari kertaa vuodessa lasten kanssa inventaariota, jossa ne leikeissä epäsuosituimmat laitetaan kiertoon. Rakkaimmat lelut tietysti säilytetään niin pitkään, kun lapset niin haluavat (niitä ei kauhean montaa ole kummallakaan). Minulle suurinta myrkkyä on ne vauvojen laulavat ja lässyttävät lelut, ja niiden tuomisen lahjaksi olen kieltänyt😅 isompien lasten ääntä pitävät lelut ovat olleet paljon siedettävämpiä, eikä niitäkään montaa ole. Mutta, kun mainitsit noita, mitä olet ajatellut suosia, niin meillä ne on ainakin ollut molemmilla tykättyjä! Metsässä keksitään aina tekemistä, ja muutenkin lapset viihtyvät hyvin ulkona ulkoleikeissä säällä kuin säällä. Ja erilaisiin askarteluihin, värityksiin ja lautapeleihin tartutaan suuremmalla innolla kuin valtaosaan niistä lastenhuoneessa olevista leluista👍
 
Luovuus on minusta tervehenkistä ja tarve kehittää itse leikki ja käyttää mielikuvitusta.
Moni lelu antaa ajatukset, leikin liian valmiina.
Toivoisin kovasti et arki ja elämänpiiri muodostuisi niin että siihen helposti sopisi runsas metsäaika.

Soittimia meillä on. Ja värikläitä puupalikoita raskauslahjana. About näillä tekisi mieli mennä 😅 mutta ensikertalaisena nöyrästi tunnustan ettei ideaalit toteudu 😅
 
Ite oon antanut kahdelle eri lapselle lahjaksi Brion junarataa usean vuoden ajan, ihan vauvasta alkaen. Toinen nyt 12-vuotias taitaa näitä aikoja olla lopettanut sen leikkimisellä, mutta vielä vuosi sitten leikki. Toinen nyt 5v ja leikkii sillä erittäin mielellään. Molemmat tehneet jättiläisratoja ja ollut mieluisaa. Joku tommonen kerättävä sarjalelu on musta hyvä, en kyllä keksi muuta kuin junaradan mikä olis tuollainen mihin on kaiken hintaisia ja laisia osia.
 
Takaisin
Top