Milloin sulla alkoi kuukautiset, vaikuttiko maidon määrään?

Kuusenkerkkä

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!

Mulla alkoi kuukautiset jo, vaikka vauva alle 3kk. Syönyt osittaisimetyksellä koko ajan. Hän on raivonnut rinnalla viimeiset pari viikkoa (en ole saanut syömään tissiä) ja nyt alkoi sitten vielä ekat kuukautisetkin tähän samaan.

Nyt tuntuu, että maitoa ei tule kuin max. 10ml per pumppauskerta.

Miten teillä muilla maidon heruminen kuukautisten aikaan? Saako tätä maidontuotantoa vielä nousemaan tässä kohtaa imetystä?

Valitettavasti en osaa sanoa kuukautisten alkamisen vaikutuksesta. (Itselläni alkanut vasta kun imetys selvästi vähentynyt.) Mutta maidontuotantoa on mahdollista saada nousemaan - jos vain maidolle on "tilausta". Se tilaaminen vain on vaikeampaa, jos vauva raivoaa eikä malta syödä. 🙁 Saisiko hänet rauhoittumaan rinnalle esim. imettämällä hämärässä tai uneliaana tai vaihtamalla imetyspaikkaa? Joillain kai maidon nostatus onnistunut tiheällä pumppaamisellakin.

Kuukautiset alkoivat ekan synnytyksen jälkeen 3kk synnytyksestä, toisessa 5kk jälkeen, siitä huolimatta että täysimetin. Maidontuotantoon ei ollut mitään vaikutusta, imetin kumpaakin 1v 3kk. :)

Sain ohjeen ennen ekaa synnytystä, että jos maidonherumisessa on ongelmia, pitäisi juoda alkoholitonta kaljaa. Join aina säännöllisesti silloin tällöin, en ole ihan varma auttoiko lopulta, mutta kokeilemisen arvoinen varmaan voi olla.

Viimeisimmässä alkoi 6kk synnytyksestä, heti kun yöimetysten väli alkoi pidentyä säännöllisesti yli neljään tuntiin.
Mulla oli muutama päivä ennen kuukautisten alkua heruminen tooooodella tiukassa. Imetin usein ja vaihtelin rintaa tiheämmin. Kun kuukautiset sitten alkoivat, niin parissa päivässä tilanne normalisoitui. En tiedä miten tämä toimii osittaisimetyksen kanssa, että palautuuko mille tasolle kierron alun jälkeen 🤔

Mutta se, että pelkkä heruminen hidastuu, on yleensä väliaikainen ongelma, kun liittyy kuukautisten alkamiseen. Itse maidon määrä ei ymmärtääkseni mihinkään siitä vähene, mikäli rinnat saavat tarpeeksi "tilausta". FB:ssä imetyksen tuki -ryhmässä on vinkkejä herumisen helpottamiseen ja varmasti löytyy muutenkin googlaamalla hyvin tietoa 😊

Takaisin