milloin lehmänmaitoa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja evelyn_9
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

evelyn_9

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko se suositus 1v, muistelen ainakin näin.. mutta oletteko te alkaneet antaa jo ennen tuota ensimmäistä ikävuotta lapselle lehmänmaitoa? Kevytmaitoa, rasvatonta vai laktoositonta? Mietin vaan tuossa että neiti on nyt 8kk ja ollaan oikeaa maitoa maisteltu ja hyvin maistuu eikä mitään vatsakipuja tms ole tullut, mutta uskaltaako antaa vielä kuitenkaan ihan lehmän maitoa ettei tule sitten mitään isompia ongelmia, ja jos nyt uskaltais antaa maitoa niin oliskohan tuo laktoositon maito kaikista hellin lapsen mahalle..? Tulee niin perhanan kalliiksi nuo äidinmaidonkorvikkeet kun melkein litra menee päivässä.

Hehe, tulipa elävästi mieleen 8kk-neuvola esikoisen kanssa kun terkkari meinasi saada paskahalvauksen kun kerroin antavani lapselleni jugurttia ja raejuustoa!  Lääkäri totesi että hyvä juttu että saa kalsiuminsa :D

Meillä siis esikoinen luopui ite tissistä 8-kuisena, huoli rintaa enää aamuisin ja sitten loppui sekin lysti 9kk iässä.  Maitoa en saanu alas kuin max. 2dl päivässä (korviketta siis) ja jostain se kalsium piti saada.  Ei meilläkään kipristyksiä tullut joten mä uskaltaisin kyllä sanoa että anna ihmeessä vaikka osa maidosta lehmänmaitona, voihan sitä laittaa vaikka korvikkeen sekaan.

Nykyään meillä jannu vetää (lehmän)maitoa kyllä reilusti, varmaan 8dl päivässä.  Meillä käytetään rasvatonta maitoa.

Käsittääkseni toi laktoosi ei oo se isoin ongelma alle vuoden ikäisen ruokavaliossa vaan enempi se joku proteiinirakenne vai mikä olikaan joka isossa määrin käy munuaisten päälle.  Ja muistaakseni joku oli saanu neuvolasta ohjeen että ei suotta tartte laktoositonta/hyla-maitoa lapselle antaa ellei se sitten tavallisesta maidosta oireita saa.

Itse olen tässä pohtinut samaa. Meidän tyty on nyt 7½kk ja tuntuu että oma maito alkaa hiipua. En haluaisi enää alkaa korvikkeelle ja mietin että voisiko sitä sitten pikkuhiljaa alkaa tavallista maitoa antamaan. Ajattelin myös kysäistä asiaa 8kk neuvolassa parin viikon päästä. Toivottavasti tuo oma maito siihen saakka riittää.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Tiedän siis että virallinen suositus on antaa lehmänmaitoa vasta 10kk jälkeen ja kyse on maitoproteiinin sulamisesta vauvan elimistössä ja rasituksesta munuaisten toimintaan.

Mä rupesin antamaan tavallista rasvatonta maitoa (mitä juon itsekin) pojan ollessa noin 10kk ikäinen. Ennen sitä laimensin tuttelia lehmänmaidolla ja testaisin tuleeko oireita. Kun mitään ei ilmennyt aloin antaa ehtaa maitoa. Tosin alussa se maistui vaan lämmitettynä (oli tottunut lämmitettyyn tutteliin), mutta pikkuhiljaa oppi juomaan jääkaappikylmää. Nyt maito onkin poitsun lempijuoma ja sitä menee hurjasti viikossa! B)

ittekin on ollu mielessä että jos sitä rupiaas kohta kokeilemaan kun tuntuu ettei enää korviketta mee samalla lailla kuin ennen (Imetys ei koskaan onnistunu) oon jo kokeillu pistää ihan pottumuusiin normi maitoa eikä sen kautta ainakaan mitään oireita oo tullu jotta kai sitä vois :)

Takaisin