Milloin lapsen saa jättää yksin autoon?

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Nyt on taas se aika vuodesta, kun aletaan muistutella, ettei lasta (tai niitä eläimiäkään) saa jättää kuumaan autoon.

Mutta milloin mielestäsi lapsen saa jättää autoon yksin? Onko ikä tai aikarajoja? Entä mistä sinä arvioit onko liian kylmä tai kuuma?

Ei ainakaan meidän lapsi ole koskaan yksin autossa.
No, yhden kerran olen juossut hakemaan hoitolaukkua eteisestä siten että tyttö turvaistuimessa jo. Meni ehkä puoli minuuttia.

Nytpä muistan itsekin vastata tähän ketjuuni! :D

Itse en jättäisi lasta yksin autoon, ennen kuin hän on selvästi sen ikäinen, että osaa sieltä poistua turvallisesti tarvittaessa ja on poistuessaan myös kykeneväinen pitämään itsensä turvassa. Tietysti tämä riippuu lapsesta, mutta tällä hetkellä ajattelen tämän vaiheen koittavan aikaisintaan teini-iässä. :D Tällöinkin lapsen pitäisi kyllä olla hereillä ja tietoinen yksin jäämisestään, muutenkin kykeneväinen toimimaan tilanteessa.

Oma esikoiseni on nyt 15kk ikäinen ja ollut autossa yksin korkeintaan sen hetken, kun olen vienyt kirjekuoren postilaatikkoon tai hakenut postit omasta laatikosta. Molempiin toimituksiin kuluu alta minuutti.

Olen törmännyt siihen, että nukkuva lapsi jätetään autoon nukkumaan päiväunensa loppuun. Tämä on rinnastettu vaunuissa nukkumiseen. Itse en kykenisi tähän! Jos olen itse kokenut, että lapsen on parempi nukkua päiväunensa loppuun autossa, olen myös itse istunut autossa koko päiväunien ajan. Hölmöä ehkä, mutta itse en osaisi toimia toisin.

Riippuu varmaan paljon perhetilanteesta ja asuinpaikasta tämä(kin). omakotitalon pihassa kun parkkeeraa auton niin että näkyy tai kuuluu nukkuva lapsi suoraan keittiön ikkunaan on se mitä mainioin päiväunipaikka, jopa kovalla myrskyllä kun vaunuja ei suojaan saa..
yli 3v lapsi ilman turvavyötä pääsee ainakin meillä autosta jo ulos itse, en siis jättäisi vieraassa paikassa kovinkaan moneksi minuutiksi yksin, ellei sitten oo jo isompi:happy:.

ja ihan normi järjenkäyttö lienee tässäkin sallittua, säästä riippuen ja toisen turvallisuus huomioiden.
ylilyöntejä välttäen:grin

ei ole kumpikaan pienistä ollut kuin alle minuutin yksin autossa, kun olen esim. palauttanut kirjaston kirjan palautusluukkuun. eilen tosin oli pakko käydä nopeasti vessassa ja 9kk poika odotti autossa 12vee isoveljen kanssa parin minuutin ajan. autoon en ole ikinä jättänyt lapsiani nukkumaan enkä jätä.

En voi sanoa, että en ikinä jättäisi lasta yksin autoon, sillä 9 v. tyttäreni on monesti jäänyt autoon lueskelemaan kirjaa/lehteä kaupassa käynnin ajaksi. Pientä lasta en kuitenkaan jättäisi autoon.

Itse muistan olleeni lapsena lukemattomia kertoja yksin autossa esim. kun äiti kävi kaupassa. Olen myös itse joutunut jättämään kohta 2-vuotiaan autoon, esim. jos ollaan lähdetty kauppaan ja lapsella on juuri päiväuniaika ja on nukahtanut autoon. Ei siinä ole järkeä herättää lasta. Kaupassa olen käynyt pikaisesti, ja jättänyt auton oven auki. En tietenkään jätä kuumaan paikkaan/ettei ikkuna olisi auki kesäisin. En kuitenkaan asu missään kovin suuressa kaupungissa, ja tietyillä alueilla en varmasti jättäisi lasta yksin hetkeksikään. Enkä varmasti sittenkään, kun lapsi osaa itse avata vyön ja ovet, meillä lähtisi karkumatkalle kyllä heti...

Jos nyt pelkästä kesähelteestä on kyse, niin en toki jättäisi lasta autoon yksin. Sanottakoon kuitenkin että viileämmissä olosuhteissa olen jättänyt useasti esim. postissa paketin noudon ajaksi, mutta kysynyt ensin 2-3 vuotiaalta haluaako jäädä hetkeksi yksin. Ruokakaupassa käynnin ajaksi en kyllä jättäisi, siellä harvoin käy muutamassa minuutissa. Miksei autoon voisi hetkeksi jättää yhtälailla kun kodissa toiseen huoneeseen? Autossa ei ainakaa voi sattua mitään ellei jätä syömistä ja tukehtumisvaaraa.
Varmasti olisin myös jättänyt aikoinaan päikkäreitä jatkamaan normaalilämpötilassa ja kuuloetäisyydellä ellei olisi aina herännyt auton pysähtyessä...

Mä oon syksyllä ja talvella jättänyt kauppareissun ajaksi ja myös kotiin tullessa tytön autoon nukkumaan jos on nukahtanut. Syntynyt siis elokuussa. Tosin mulla on auton ovet aina lukossa ja radiopuhelin itkuhälytin toiminnolla päällä, jossa kantama 12km. Ja itkuhälyttimen saa ainakin meidän istuimeen niin lähelle vauvaa, mutta kuitenkin niin, ettei käsiinsä sitä saa. Keväällä en oo enää uskaltanut jättää, vaikka pihalla olis vaan 10 lämmintä, niin auto kyllä lämpiää auringon paisteessa. Kesällä en jättäis missään tapauksessa, eikä tyttö kyllä enää nukukkaan autossa jos auto ei liiku. En oo koskaan nähny syytä miksi olisin herättänyt tytön, kun kerran nukkui.

Olen joskus nähnyt videon jossa parkkipaikalla sytytetään auto tuleen. Ei mene montaa minuuttia kun 4 autoa on jo ilmiliekeissä.. Siitä muutama minuutti tuplasti enempi..jne.
Siinä ei paljon itkuhälytin auta :'(

Mielummin varmanpäälle kun jossitella ja katua kun on liian myöhäistä..

Mä oon jättänyt lapsen vajaa kaksi vuotiaan autoon, kun piti tankata auto ja käydä huoltoaseman sisällä maksamassa bensa. Lapsi ei voinut päästä pois istuimesta, auton ovet olivat lukossa, auto oli koko ajan minulla näköetäisyydellä ja ulkona oli ehkä kymmenisen astetta lämmintä ja pilvistä. En olis kylläkään jättänyt, jos olisin nähnyt, mikä jono sisällä oli vaan luulin, et tuun takas minuutissa tai parissa. Joskus olen myös mummolareissulla jättänyt lapsen hetkeksi autoon nukkumaan, kun auto ollut siis rauhallisella omakotitalon pihalla, ja lämpötila ollut sopiva tai auton saanut ajettua varjoon ja ovet avattua jne mitä tarve vaatii, että voi turvallisesti jättää. Sittenkin olen ollut koko ajan kuulo- tai näköetäisyydellä ja usein jäin itsekin istumaan autoon silloin kun poika oli pienempi ja todella herkkuninen. Nykyään ei onneksi herää vaikka kantaa autosta pois. Herkästi en kyllä jättäisi ihan pientä lasta autoon niin, ettei ole minun näköetäisyydellä.

Muutaman kerran oon alle puolivuotiaan lapsen jättäny n. minuutin ajaksi yksin autoon kun oon esim. vieny ostoskassit eka sisään tai hakenu jotai mitä oon unohtanu kotiin. Nukkumaan en jättäisi lasta autoon mutta ymmärrän jos joku jättää sopivassa lämpötilassa.

Isomman lapsen kohdalla varmaan silloin voisi jäädä yksin joksikin aikaa kun osaa tarvittaessa avata ikkunaa ja osaa pysyä autossa eikä karkaa :D

Takaisin