S
Synnyttäjä?
Vieras
Oon ensiodottaja. Neuvolasta neuvottiin lähtemään synnärille, kun ei enää tule toimeen kotona? Mutta neuvokaa tyhmää. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Missä kohtaa te ootte lähteneet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Minustakin tuo "sitten kun ei pärjää kotona" on tosi huono ohje. Jos olisin odottanut niin pitkään, olisi esikoinen syntynyt matkalle.Minusta tuo "sitten kun ei pärjää kotona" neuvo on inhottava. Suosittelen kuuntelemaan omia tuntemuksia. Itse olen mennyt "ajoissa", sillä olen jännittänyt kotona olemista supistusten kanssa. Omalla kohdallani kivut ovat myös yltyneet yllättävästi ja nopeasti, joten en olisi enää edes pystynyt istumaan autossa tunnin matkaa. Mä sanoisin, että menee kun itsestä siltä tuntuu tai viimeistään kun olo on tuskainen.
Sairaalaan saa aina mennä, ja jos synnytyksen käynnissäolon kriteerit eivät täyty, ehdottavat, että lähdet takaisin kotiin. Siinä kohtaa pitää vain tiukasti sanoa, että en suostu lähtemään, jolloin saa jäädä sairaalaan, ei tosin välttämättä synnyttäjien osastolle, mutta eipä se osaston sijainti tuossa vaiheessa haittaa. Pakolla eivät siis kirjaa ulos, mutta en minä sanoisi, että olisi ollenkaan helppoa sanoa heille vastaan ja vaatia että saa jäädä. Siinä mielessä tuo "yhtäkään synnyttävää naista ei käännytetä" on vähän kyseenalaista, koska yrittävät kyllä käännyttää, eivätkä kerro, että käännytyksestä voi kieltäytyä.Aika moni on ilmeisesti joutunut vänkäämään sairaalan kanssa, saako sinne tulla tai on käännytetty pois? Eli pitää vain väkisin mennä kun siltä tuntuu ja toivoa, että saa sitten jossain ambulanssissa tai käytävällä apua, jos sairaala on täynnä?
Mulla olisivat myös tokalla laittaneet kotiin, kun osastolla oli ruuhkaista. Sanoin, etten lähde, jolloin siirsivät synnyttämättömien osastolle odottelemaan. Hyvä, etten lähtenyt, sillä vajaat pari tuntia myöhemmin oli vauva jo kainalossa. Olisin todennäköisesti just ehtinyt takaisin kotiin, kun olis alkanut ponnistuttaa ja siinähän sitten ois ollu kiva odotella apua saapuvaksi ja pelätä, että isä joutuu koppaajaksi... Samoin jos olisin viipynyt kotona, kunnes tuntuu, etten pärjää, olisi lapsi syntynyt kotiin.Sairaalaan saa aina mennä, ja jos synnytyksen käynnissäolon kriteerit eivät täyty, ehdottavat, että lähdet takaisin kotiin. Siinä kohtaa pitää vain tiukasti sanoa, että en suostu lähtemään, jolloin saa jäädä sairaalaan, ei tosin välttämättä synnyttäjien osastolle, mutta eipä se osaston sijainti tuossa vaiheessa haittaa. Pakolla eivät siis kirjaa ulos, mutta en minä sanoisi, että olisi ollenkaan helppoa sanoa heille vastaan ja vaatia että saa jäädä. Siinä mielessä tuo "yhtäkään synnyttävää naista ei käännytetä" on vähän kyseenalaista, koska yrittävät kyllä käännyttää, eivätkä kerro, että käännytyksestä voi kieltäytyä.