Milloin kesä loppuu?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Milloin teidän mielestänne kesä loppuu? Määrittääkö päättymisajan sää, kalenteri, kesäloman loppu, koulujen alku tai jokin muu seikka?

Mä olen aina pitänyt itsestäänselvänä, että kesä päättyy elokuun loppuun. Elokuu on siis vielä ihan täysi kesäkuukausi, vaikka sää jo viilenisikin - onhan se usein viileä kesäkuussa ja välillä heinäkuussakin, joten se on mielestäni huono mittari. Siksi ihmetyttää, kun jo heinäkuun puolivälin jälkeen kuulee kommentteja syksyn tulosta ja kesän loppumisesta.

Esimerkiksi nyt ollaan vasta muutama päivä kesän puoliväliä pidemmällä, sitä on edessä melkein yhtä paljon kuin takana. :)

Kesä loppuu sitten kun lämmittämättömällä sisääntuloverannalla ei enää tarkene istua iltaa edes viltteihin kääriytyneenä, vaan pitää siirtyä pirtin puolelle :grin Ja kun kurjet nostavat kytkintä ja suuntaavat kohti etelää.

Vähän riippuen vuodesta, elokuu on monesti ihan täyttä kesää, joskus on elokuun viimeisellä viikolla hellettäkin, eli kesä jatkuu sitten vielä syyskuullekin. Mutta syyskuun aikana kesä on viimeistään loppunut.

Minusta sitten kesäkuu ei välttämättä ole kesää vaan vielä kevättä, jos ei puissa ole lehtiä ja ulkona on edelleen kylmää.

Jotenkin olen mieltänyt, että kesä loppuu kun koulut alkaa. Toisaalta nyt on elokuussakin ollut niin lämmintä, ettei ihan toimi tuokaan ajatus. Syyskuuhun varmaan viimeistään.

Kun kävin kouluja kesä loppui mielestäni koulun alkaessa. Nykyisin kesän loppumista katson säästä ja puista. Kun ilma viilenee ja lehdet alkaa kellastua on syksy.

Elokuu on vielä mielestäni kesäkuukausi eli elokuun loppuun loppuu kesä ja syyskuun alusta alkaa syksy.

Ei tässä pääse yli eikä ympäri että vähän jo tuntuu syksyltä. Sateisia, viileämpiä ilmoja, paluu arkeen ja tee-mukikin on tehnyt paluun työpöydälleni (kesällä en juonut teetä kotosalla). Vaikka voihan tässä tulla vielä vaikka kuinka kesäisiä päiviä.

Tänään loppu meidän kesä!
Minun mielestä kesäloppuu silloin kun koulut/kerhot alkaa ja pensas aidan lehdet alkaa ottamaan punaista sävyä:)

Takaisin