Milloin jalat turpoavat eniten?

Niittyleinikki_

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Maaliskuiset 2023
Moi, olisko täällä joitain jotka osaisi auttaa.. Olen rv 26+1 ja jalkaterät on turvonneet niin, ettei mitkään kengät mahdu jalkaan.. Lähinnä jalkapöydät turvonneet. Kumpparit mahtui tähän asti, nyt ei nekään. Kesällä ostetut naisten crocsit ei mahdu, leveyden puolesta siis.

Kysymys onkin, milloin teillä turposi eniten jalat? Keskiraskaudessa, lopussa vai millä viikoilla? Jatkuuko tämä turvotus samana vai kasvaako koko ajan? Nesteturvotusta siis mielestäni.

Ostin kk sitten Kuomat kokoa 38 ja nyt puristaa saman kengän koko 40:kin jalkapöydän kohdalta! Mietin vaan että kuinka isot kengät pitäisi ostaa, kun nuo talvikengät ei mitään halpoja ole..

Kiitos jos kerrotte kokemuksia! ☺️

Olethan ollut neuvolaan yhteydessä tuosta turvotuksesta? Itselläni on alkanut turvotusta tuntua tässä loppuraskaudessa vasta, mutta ei vielä niin paljoa että olisi tarvinnut siirtyä isompiin kenkiin ja turvotus on pahinta aamuisin ja iltaisin, päivällä turvotus laskee.

Melko usein kuulee että kengän koko kasvaa 1-2 numerolla, mutta olisin kyllä noin isosta turvotuksesta jo yhteydessä neuvolaan jos et vielä ole ollut. 🙈

Mulla turposi molemmissa odotuksissa rv30+ hulluna ja jatkui vielä synnytyksen jälkeenkin turvotus. Neuvolassa kävin ja tutkittiin, ei ollu mitään kummempaa. Eli voi olla että joudut vielä kuukausia katselee turvotusta..
Mut neuvolaan yhteyttä rohkeasti, se on hyvä tutkia!
Voimia loppuodotukseen ❤️

Pahalta turvotukselta vältyin itse, mutta kengännumero teki pysyvän muutoksen 39 -> 40 ensimmäisen loppuraskauden aikana, joten piti hommata uusia kenkiä sen takia. Toisen raskauden aikana ei tapahtunut mitään, kengännro edelleen samainen 40.

Mäkin komppailen edellisiä ja olisin yhteydessä neuvolaan ihan varmuuden vuoksi. Joillakin tuo turvotus on voimakkaampaa eikä vauvalla silti välttämättä ole mitään hätää, kuten itsekin mainitsit nesteturvotuksen. Tsemppiä loppuraskauteen! :smiling-eyes:

Mulla ei missään raskaudessa jalat näkyvästi turvonnut, vaikka muuten paisuinkin reippaasti (melkein 30kg), jalka kasvoi ekassa pysyvästi ehkä puoli kokoa. Sainoisin myös että kannattaa neuvolaan olla yhteydessä, kuulostaa sen verran hurjalta turvotukselta!

Perus turvotukseen vaikuttaa luontainen ja olemassa oleva laskimoverenkierto sekä suola/ nestetasapaino.
Istuminen, etenkin naisellisesti jalka toisen päällä lisää ongelmaa. Jalkaterän liikkumattomuus lisäkuormittajia, samoin aineenvaihdunta häiriöt sekä esim elimistöön kertyneet liiat suolat.

Mulla tukisukat, reisipituisina jaloissa koko päivän, vedän jalkaan heti herättyä ennen yhtään kävelemistä. Jalkojen lepuuttaminen pitkälläön maaten, jalat vaakatasossa tai hieman ylhäällä auttaa suonia "tyhjenemään" . Toiminut minulla hyvin koko raskausajan. ( Mulla todettu traumalaskimovaurio toisessa jalassa)

Massiivinen,öisin levossa palautumaton, raskausaikainen turvotus on selkeä syy olla yhteydessä neuvolaan ja sitä kautta lääkäriin. Kannattaa olla "topakka" jos tuntuu sille ettei sinun turvotusta oteta todesta.

Terveystalon nettisivuilla turvotus asiasta hyvää perustietoa.

Voimia loppuraskauteen! 🌸🌸🌸
ps mieti oletko särkenyt nilkkasi joskus jossakin, jos veri ei pääse siitä syystä virtaamaan? Sydän työntää paineella valtimosuonien avulla verta joka paikkaan, laskimoverenkierto eli ns paluu ylös kohti sydäntä toimii lihasten supistelelun avulla. Niinpä raajan (jalan/ käden) palentuma/ puristuma -vammat (laskimosuonivauriot) voivat aiheuttaa jälkioireina vahvaakin turvotus taipumusta. Mulla tapana vaakatasossa levätessä kipristellä varpaita, samoin teen myös paikallani istuessa.

Muokattu viimeksi:
Mulla ei ollut kahdessa ensimmäisessä raskaudessa ollenkaan turvotusta. Reilu kymmenen vuotta myöhemmin tässä vikassa raskaudessa turvotusta oli vähän loppuraskaudesta pahimmilla helteillä ja ihan viimeisillä viikoilla. Mutta synnytyksen jälkeen oli ihan järkyttävä turvotus ekan viikon niin ettei kengät mahtuneet jalkaan ja jalat kipuili. Mitään muutosta kengän koossa mulla ei ikinä ole ollut (vaikka toivottavaa ois ollutkin, kun pienijalkaisena vaikea löytää sopivia kenkiä 😂).

Moi! Kiitos vastauksista!🙏💗

Olen näyttänyt näitä neuvolatädille, työterveyshoitajalle, fysioterapeutille ja terveyskeskuksen hoitajalle. Kukaan ei sanonut mitään erikoista..

Toinen nilkka on juu murtunut 10 v sitten, se jalka turpoaa enemmän mutta kyllä myös toinenkin..

Myös valkuaisainetesti oli normaali ja sokeri, verenpaine on ollut koko raskauden vähän enemmän ylhäällä kuin normaalisti (120-133/ 75-85) mutta sitäkin on seurattu eivätkä mitään sanoneet.. Eli raskausmyrkytystäkään ei kuulemma ole.

Mutta joo, yölläkään ei tämä turvotus laske🤔 Jotain muutaman viikon ollut.

Moi! Kiitos vastauksista!🙏💗

Olen näyttänyt näitä neuvolatädille, työterveyshoitajalle, fysioterapeutille ja terveyskeskuksen hoitajalle. Kukaan ei sanonut mitään erikoista..

Toinen nilkka on juu murtunut 10 v sitten, se jalka turpoaa enemmän mutta kyllä myös toinenkin..

Myös valkuaisainetesti oli normaali ja sokeri, verenpaine on ollut koko raskauden vähän enemmän ylhäällä kuin normaalisti (120-133/ 75-85) mutta sitäkin on seurattu eivätkä mitään sanoneet.. Eli raskausmyrkytystäkään ei kuulemma ole.

Mutta joo, yölläkään ei tämä turvotus laske🤔 Jotain muutaman viikon ollut.
Istutko sinä vuorokaudessa minkä verran? Ja miten pitkiä aikoja kerrallaan?

@Aaltokukka Istumatyö mulla eli aika pitkään, tosin nousen monta kertaa tunnissa pieniksi hetkiksi.. Mutta myös on jonkin verran urheilua, viikossa lihaskuntotreeni x 2 ja kehonhuolto x 2, lisäksi pyöräilyä. Kävelyä ei kyl ole ollut nyt paljoa juuri siksi kun ei kengät mahdu jalkaan 😁 Ja ennen raskautta ei tosiaan ollu mitään tällasta ongelmaa, jalkaterissä näkyi selkeästi jänteet, nyt ei näy ollenkaan..

Muokattu viimeksi:
@Aaltokukka Istumatyö mulla eli aika pitkään, tosin nousen monta kertaa tunnissa pieniksi hetkiksi.. Mutta myös on jonkin verran urheilua, viikossa lihaskuntotreeni x 2 ja kehonhuolto x 2, lisäksi pyöräilyä. Kävelyä ei kyl ole ollut nyt paljoa juuri siksi kun ei kengät mahdu jalkaan 😁 Ja ennen raskautta ei tosiaan ollu mitään tällasta ongelmaa, jalkaterissä näkyi selkeästi jänteet, nyt ei näy ollenkaan..
Kuulostaa tosi pahalle ja osin jopa valitettavan tutulle! Urheilu ja pyöräily oli mullekin ollut ongelma-aikaan osa arkea. Raskaus oli alussa ja jalat turpos... Mulla turvotus tosin poistui yön aikana. Säikäytti ja kun neuvola ym ei osannut auttaa niin menin yksityiselle turvotuksen syytä selvittämään. Perintötekijät ja sattuma totesi verisuonirurgi.

Tiesitkin varmaan että väärä istuma mutta myös pyöräily asento häiritsee todella paljon alaraajojen paluuverenkiertoa? Saman tekee yhtäjaksoinen pitkäkestoinen istuminen tai iso maha (tosi lihavat miehet).
Siitäpä syystä lentomatkoille ostetaan tukisukkia sekä reisi-että pohjepituisina myös hoikille, sprottisille miehille!!

Mulla yhtäjaksoinen istumisasento max45min, jonka jälkeen nousen vähintään seisomaan, yleensä kävelen hieman. Ajastettu ohjelma puhelimessa siitä muistuttaa. Lisäksi 4h jalkeilla olon jälkeen pitäisi voida olla pitkällään jalat lievästi koholla 15 min. Ohje saatu siltä verisuonikirurgilta, joka tutki ultralla mun laskimosuonet ja lonkan alueen imusolmukkeet. Löytyi pettäneitä läppiä, syvällä näkymättömissä olevia suonikohjuja ja niiden myötä huono paluu virtaus.
Määräsi ensiavuksi yksilölliset tukisukat, joiden avulla estetään nesteen valuminen alas heti heräämisestä alkaen. Kun ne jalassa menin illalla ekakerran selälleni tuntui että jaloista valuu nestettä kohti napaa...
Hän suositteli myös raskauden jälkeen tehtäväksi suonikohjuleikkausta, joka yhä tekemättä. ( Se raskaus meni kesken RV16 syytä en tiedä, tällä masuvauvalla on eri isä)
Pahimmillaan en voinut siinä raskaudessa istua kokouksissa tai käydä elokuvissa ilman että tuli levottomat jalat, yökipua ja seuraavana päivänä turvotusta. Niin paljon polkupyöräi7lyn oma työn tauottaminen ja jalkojen ylös nostaminen on ennalta auttanut tässä raskaudessa, ettei turvotusta ole kertynyt. Pitkiä automatkoja ( yli 200km) varten puen aina aamulla ne tukisukat.
Nyt, koko raskausaikana ei kipuja/ turvotusta ole siis tullut. Tukisukat olleet käytössä vain 1-2 krt/ viikko.

Suuri lisäapu on myös on tullut säännöllisestä magnesiumin syönnistä. Sen neuvoi vauvalla lupa tulla vaiheessa mulle mun luottogyne.
Diasporal magnesium-rakeita suuhun pussillinen joka aamu ja illalla tuntia ennen nukkumaan menoa 800 kapseli. ( Aiemmin otin vain kapselin)
Vanhaan aikaan turvotusta on poistettu saunomalla ja vastalla vihtomalla. Vaatteita riisuttaessa on juotu reilusti vettä. Miedossa löylyssä on asetuttu selälleen makaamaan, nostaen jalat polvista suorina 45asteen kulmaan seinään nojaamaan. Siinä niitä on sitten vihtomalla avustajan (kupparin/ jäsenkorjaajan/ saunakaverin) toimesta herätelty. Vesi on ilmeisesti tukenut munuaisia kun jalosta on kudosnestert niitä kohti valuneet. Minimi saunomisaika on ollut 30min. ( Se kirurgi kertoi perinnetavan turvotusta poistaa)
Kävin myös pahimmassa turvotus vaiheessa hierojalla, joka paineli jalkapohjien pisteitä ja availi mun lihasjumeja.
Entäoäs jos kokeilet samaa ensiapua mitä minäkin niitä tukisukkia odotellessa... mene selällesi lattialle( pään alle jokin pikku tyyny ja nostat jalat vaikka tuolin päälle ja kipristelet varpaita. Olet siinä vain 10-15 min ja toistat sen muutaman kerran joka ilta. Vettä kannattaa juoda.
Varpaiden kipristely aktivoi lihaksia, jotka liikkuessaan puristavat laskimoverenkierron verisuonia eli laittavat nestettä liikkeelle.
Raskaana ollessa pitkäaikaista selinmakuuta ei suositella, koska vauvan ja lapsiveden paino voi häiritä istukan toimintaa... Tulipas pitkä viesti, toivottavasti saat selvää.

@Aaltokukka Kiitos kattavasta vastauksesta! Millä alalla oot kun tiedät niin paljon 😊 saa laittaa yksärilläkin. Mä oon iltaisin makoillu jalat kohotettuina. Aika usein päivän aikana kipristelen varpaitakin ja pyörittelen nilkkoja. Mietin just eilen noita entisajan hoitokeinoja, et mitä ne ois tehny. Magnesiumiakin vois kokeilla! Sitä en ookaan nyt syöny. Mä istun töissä useimmiten jalat haarassa, hyvässä ryhdissä..

@Aaltokukka Kiitos kattavasta vastauksesta! Millä alalla oot kun tiedät niin paljon 😊 saa laittaa yksärilläkin. Mä oon iltaisin makoillu jalat kohotettuina. Aika usein päivän aikana kipristelen varpaitakin ja pyörittelen nilkkoja. Mietin just eilen noita entisajan hoitokeinoja, et mitä ne ois tehny. Magnesiumiakin vois kokeilla! Sitä en ookaan nyt syöny. Mä istun töissä useimmiten jalat haarassa, hyvässä ryhdissä..
Mä oon tekninen sihteeri, pomon oikea käsi. (Oikea käsi kaiken vastaan ottaa, vasen valikoiden pois päästää).
Ryhdikäs istuminen, jospa painat nivusia littuun... Tai sun tuolin alle on ilmestynyt poikkeuksellisen kova maanvetovoima 😜
Nuo turvotukset ovat harvoin ja etenkin raskausmaratoonin aikana harvoin yksiselitteisiä tai -syisiä, ja vaatisivat siten suht' paljon yhden potilaan tilan syy-seuraus asiaan paneutumista. Hoitona käutetään usein "seurataan- metodia" (= kirjataan ylös ja toivotaan ettei vaiva pahensi)!
Tämä on etenkin meidän maratoonarien valitettavasti muistettava, kun julkisen puolen terv.huolto pyrkii samaan aikaan välttämään kaikkien "tarpeettomien" lisäkulujen syntymistä.

Muokattu viimeksi:
Itselläni ei ensimmäisessä raskaudessa turvonnut jalat ollenkaan, eikä kengännumero ei muuttunut miksikään. Tosin esikoinen oli tosi pieni, vaikka täysiaikaisena syntyikin ( 10pv ennen laskettua).
Nuoremman kanssa, 6 vuotta myöhemmin, olikin sitten kaikki vaivat oksentamisesta lähtien. Pahin turvotus taisi olla 5-8kk, ja ehdottomasti pahin lentokoneessa, mutta olin varautunut siihen tukisukilla, joita käytin sitten myös muulloin.
Synnytyksen jälkeen turvotus lähti ja nykyään jalkaan menee ihan sama numero kuin ennenkin. Tosin kumpikin lapseni on ollut syntyessään pieni, kuopus, joka oli isompi, juuri ja juuri 3kg

Takaisin