@Aaltokukka Istumatyö mulla eli aika pitkään, tosin nousen monta kertaa tunnissa pieniksi hetkiksi.. Mutta myös on jonkin verran urheilua, viikossa lihaskuntotreeni x 2 ja kehonhuolto x 2, lisäksi pyöräilyä. Kävelyä ei kyl ole ollut nyt paljoa juuri siksi kun ei kengät mahdu jalkaan
Ja ennen raskautta ei tosiaan ollu mitään tällasta ongelmaa, jalkaterissä näkyi selkeästi jänteet, nyt ei näy ollenkaan..
Kuulostaa tosi pahalle ja osin jopa valitettavan tutulle! Urheilu ja pyöräily oli mullekin ollut ongelma-aikaan osa arkea. Raskaus oli alussa ja jalat turpos... Mulla turvotus tosin poistui yön aikana. Säikäytti ja kun neuvola ym ei osannut auttaa niin menin yksityiselle turvotuksen syytä selvittämään. Perintötekijät ja sattuma totesi verisuonirurgi.
Tiesitkin varmaan että väärä istuma mutta myös pyöräily asento häiritsee todella paljon alaraajojen paluuverenkiertoa? Saman tekee yhtäjaksoinen pitkäkestoinen istuminen tai iso maha (tosi lihavat miehet).
Siitäpä syystä lentomatkoille ostetaan tukisukkia sekä reisi-että pohjepituisina myös hoikille, sprottisille miehille!!
Mulla yhtäjaksoinen istumisasento max45min, jonka jälkeen nousen vähintään seisomaan, yleensä kävelen hieman. Ajastettu ohjelma puhelimessa siitä muistuttaa. Lisäksi 4h jalkeilla olon jälkeen pitäisi voida olla pitkällään jalat lievästi koholla 15 min. Ohje saatu siltä verisuonikirurgilta, joka tutki ultralla mun laskimosuonet ja lonkan alueen imusolmukkeet. Löytyi pettäneitä läppiä, syvällä näkymättömissä olevia suonikohjuja ja niiden myötä huono paluu virtaus.
Määräsi ensiavuksi yksilölliset tukisukat, joiden avulla estetään nesteen valuminen alas heti heräämisestä alkaen. Kun ne jalassa menin illalla ekakerran selälleni tuntui että jaloista valuu nestettä kohti napaa...
Hän suositteli myös raskauden jälkeen tehtäväksi suonikohjuleikkausta, joka yhä tekemättä. ( Se raskaus meni kesken RV16 syytä en tiedä, tällä masuvauvalla on eri isä)
Pahimmillaan en voinut siinä raskaudessa istua kokouksissa tai käydä elokuvissa ilman että tuli levottomat jalat, yökipua ja seuraavana päivänä turvotusta. Niin paljon polkupyöräi7lyn oma työn tauottaminen ja jalkojen ylös nostaminen on ennalta auttanut tässä raskaudessa, ettei turvotusta ole kertynyt. Pitkiä automatkoja ( yli 200km) varten puen aina aamulla ne tukisukat.
Nyt, koko raskausaikana ei kipuja/ turvotusta ole siis tullut. Tukisukat olleet käytössä vain 1-2 krt/ viikko.
Suuri lisäapu on myös on tullut säännöllisestä magnesiumin syönnistä. Sen neuvoi vauvalla lupa tulla vaiheessa mulle mun luottogyne.
Diasporal magnesium-rakeita suuhun pussillinen joka aamu ja illalla tuntia ennen nukkumaan menoa 800 kapseli. ( Aiemmin otin vain kapselin)
Vanhaan aikaan turvotusta on poistettu saunomalla ja vastalla vihtomalla. Vaatteita riisuttaessa on juotu reilusti vettä. Miedossa löylyssä on asetuttu selälleen makaamaan, nostaen jalat polvista suorina 45asteen kulmaan seinään nojaamaan. Siinä niitä on sitten vihtomalla avustajan (kupparin/ jäsenkorjaajan/ saunakaverin) toimesta herätelty. Vesi on ilmeisesti tukenut munuaisia kun jalosta on kudosnestert niitä kohti valuneet. Minimi saunomisaika on ollut 30min. ( Se kirurgi kertoi perinnetavan turvotusta poistaa)
Kävin myös pahimmassa turvotus vaiheessa hierojalla, joka paineli jalkapohjien pisteitä ja availi mun lihasjumeja.
Entäoäs jos kokeilet samaa ensiapua mitä minäkin niitä tukisukkia odotellessa... mene selällesi lattialle( pään alle jokin pikku tyyny ja nostat jalat vaikka tuolin päälle ja kipristelet varpaita. Olet siinä vain 10-15 min ja toistat sen muutaman kerran joka ilta. Vettä kannattaa juoda.
Varpaiden kipristely aktivoi lihaksia, jotka liikkuessaan puristavat laskimoverenkierron verisuonia eli laittavat nestettä liikkeelle.
Raskaana ollessa pitkäaikaista selinmakuuta ei suositella, koska vauvan ja lapsiveden paino voi häiritä istukan toimintaa... Tulipas pitkä viesti, toivottavasti saat selvää.