Millaisia salaatteja teette?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Enni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Enni

Päivystävä dosentti
Kasviksien ja vihanneksien syöntiä pitäisi saada lisättyä, tälläinen ketju toisen ruokaketjun innoittamana.

Millaisia salaatteja teette ja mistä keksitte ne? Siis sellaisia normaaleita arkisalaatteja, joihin löytyy ainekset lähikaupasta ja joiden tekeminen ei vie puolta tuntia.

Meillä on ihan perus salaatinlehti- kurkku- tomaatti versioita. Välillä laitan jotain juustoa tai hedelmää lisäksi. Toinen suosikki on porkkanaraaste appelsiinipaloilla tai mandariinilla. Siihen päälle sopii myös rusinat tai kuivatut karpalot hyvin. :)

En itse tykkää sotkea ruokia joten meillä on pelkkiä tomaatteja, kurkkua, herneitä, porkkanaa raasteena, punajuuria. Tekee hyvin kauppansa.

Meilläkin on ihan perusjuttuja, jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti, hemapa ja toisinaan vesimelonia tai säilykemandariineja (ne on mun herkkua :hungry:) lisäksi. Fetaa ja raejuustoa ja erilaisia kastikkeita lisänä. Italiansalaatti on itsetehtynä ihanaa, samoin perunasalaatti :) Mun tekisi mieli kokeilla erilaisia lämpimiä salaatteja :)

Ihan perussalaatti tomaatilla ja kurkulla, sen kanssa teen usein kastikkeen oliiviöljystä ja balsamiviinietikasta, johon sekoitan vähän hunajaa, pippuria ja kuivattuja yrttejä. Porkkanaraastetta appelsiinipaloilla. Salaattia, jossa useampia eri salaatteja ja mausteena rucolaa, lisäksi voi olla joko perus tomaatti-kurkku tai sitten esimerkiksi mangoa, melonia ja päärynää. Päärynä-rucolasalaatti sinappikastikkeella ja parmesaanilastuilla on aivan sairaan hyvää, mutta harvemmin tulee tehtyä, on enemmän sellainen sunnuntaisalaatti meillä. Toisinaan teen miehelle ja minulle jonkun salaatin arkena lounaaksi, useimmiten se on silloin salaattia, mangoa, melonia, viikunaa (kuivattua tai tuoretta uunissa käytettyä), paistettua vuohenjuustoa, pähkinöitä tai pinjansiemeniä ja valmis balsamico-kastike.

En itse tykkää sotkea ruokia joten meillä on pelkkiä tomaatteja, kurkkua, herneitä, porkkanaa raasteena, punajuuria. Tekee hyvin kauppansa.

Ihan sama täällä, eikä mitään kastikkeita salaattiin nyt varsinkaan! Joskus repästään ja ruokana on kana/mozzarellasalaatti viinirypäleineen ja nektariineineen, mutta pääosin vihannekset on siististi erillään :)

Yleensä ihan perus salaatti, kurkku, tomaatti. Välillä myös paprikaa, sipulia, rucolaa, pähkinöitä, raejuustoa, hunajamelonia, persikan paloja tai viiniryypäleitä, mitä milloinkin tekee mieli. Krutongit on kans yks hyvä lisä, tosi harvoin vaan tulee käytettyä. :)

Itse syön salaattia usein siten, että siinä joku proteiini lämpimänä (tofu, vegekebab, joku vegenuggetti tai -pihvi) ja pastaa. Sotkettuna sekaan lisäks kurkkua, pähkinöitä ja avokadoa. Mitä milloinkin :hungry:

Ostan kaupasta valmiita salaatteja jos sellaista alkaa mieli tehdä. Joskus harvoin saatan tekaista öljyisen tomaattisipulisalaatin.

Meillä on nyt erityisesti nälkäisiin teineihin uponnut hyvin tonnikala-makaroonisalaatti. siis perussalaattiin lisättynä nuo ja mitä milloinkin joukkoon. majoneesilla kun maustaa makaroonin niin on aika varmaa settiä.
Kaalisuikalesalaatti on omia suosikkeja, vähän harvajseen vaan tulee tehtyä. kaalia, sipulia ja porkkanaa suikaleina ja maustumaan joko majoneesi- tai etikkapohjaiseen kastikkeeseen.

Itse syön usein salaatteja, lähes päivittäin joten salaatin tulee olla reilun kokoinen ja ruokaisa/ravitseva. Pohjasalaatiksi laitan mitä tahansa lehtisalaattia, kerä/jäävuorisalaattia, kiinankaalta, kurkkua, punaista ja oranssia/keltaista paprikaa, tomaattia ja retiisiä. Mitä milloinkin sattuu olemaan. Joskus revin hieman yrttejä päälle, kuten persiljaa, basilikaa tai vesikrassia.

Makuja saa sitten vaihdeltua lisäämällä usein erilaisia päällisiä, esim. punaisia linssejä (saa myös lähikaupoista valmiissa pakkauksessa papuhyllyltä, ei tarvitse kypsennellä), ananasta (josta suosin tuoretta jos jaksan pilkkoa, muutoin purkista) viinirypäleitä, hapankaalta, maissia. Salaattiin saa halutessaan kirpeyttä puristamalla lime tai sitruuna siivusta hieman salaatin päälle. Toisinaan käytän taas erilaisia juustoja pienissä määrin, tonnikalaa, paistettua tofua, savulohta, marinoituja valkosipulinkynsiä... Pyrin yhdistämään rautaa sisältävät ruoat (esim. linssit, ruisleipä) ja hedelmät, ja erikseen sitten maitotuotteet + D-vitamiini, parhaan imeytymisen kannalta. Eli en syö koskaan samalla aterialla molempia. Huolehdin että lisään salaattiin aina jonkin proteiinin lähteen ja hiilihydraatteja, jotta salaatti on tarpeeksi täyttävä.

Öljypohjaista tai tomaattipohjaista kastiketta hieman päälle, pähkinöitä tai sitten sopivan kypsää avokadoa. Pieni määrä rasvaa auttaa myös ravinteiden imeytymisessä, mutta en itse tykkää hukuttaa salaattia rasvaan. Mitä enemmän salaatteja tulee syötyä arkisin, sitä enemmän niitä rupeaa tekemään mielikin. Pilkkominen tuntuu joskus hieman vaivalloiselta, mutta herkullinen salaatti palkitsee vaivan :)

Meillä on yleensä lisukesalaattina perus salaattia, tomaattia ja kurkkua. Aina välillä myös paprikaa ja joskus porkkanaa. Välillä myös keitetään/höyrytetään kasviksia. Kypsennetyistä on kukkakaali meillä takuuvarma hitti lapsella ja äidillekin kelpaa. Jos taas tehdään ihan ruuaksi salaattia niin siihen kaveriksi tulee yleensä kanaa tai kalaa ja mahdollisesti kananmunaa ja viinirypäleitä (muutoin yleensä hedelmiä on väli-, aamu- ja iltapalalla). Jonkin verran lisätään kasvisten syöntiä upottamalla niitä muuten ruokaan. Jauhelihakastikkeeseen porkkanaa, kanakastikkeeseen persikkaa jne. Ja tortillat maistuu varsinkin lapselle aina ja niissä uppoaa kasviksia enemmän kuin lapsi söisi mitenkään päin jos on muun ruuan lisänä salaattia. :)

Salaattien lisäksi meillä on kyllä aina jotain kasvista ruoan kanssa. Pastaruokien sekaan sotketaan parsakaalia, jopa uuniranskalaisten ja lihapullien kylkeen pyritään laittamaan porkkanoita ranujen kanssa paistumaan. Risotoissa ja makaronilaatikossa porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, herneitä, maissia jne. Ja välillä ne tuoreet tomaatit ja kurkut siinä sivussa. Onneksi lapsi tykkää kasviksista. Pastaruoasta syö ainakin parsakaalit (eli "puut" kuten hän niistä puhuu) ja jopa nakki+ranu mätöstä valitsi porkkanat, kurkut ja tomaatit kun ei kaikkea jaksanut. Parempi näin :)

Perus salaatti-kurkku-tomaatti. Siihen lisätään usein juustoa, avokadoa, viinirypäleitä, sipulia, ananasta ym. Kesällä grillattu halloumijuusto salaatin joukkoon on parasta.

Meillä syödään salaattia/salaatteja päivittäin. Aamulla kurkku,tomaatti,paprika, lehtipersilja päälle puristettua sitruunaa ja rouhittua mustapippuria.
Illalla/ruoan kanssa vaihtelevasti, nyt täällä on kaalikausi joten punakaali raastettuna, porkkana raastettuna, siihen jotain lehtisalaattia,päälle sitruunaa ja puristettua granaattiomenan mehua.

Tai jotain lehtisalaattia, kurkku,tomaatti,paprika,kevätsipuli ja taas päälle sitruunan mehua sekä granaattiomenan mehua.

Kesällä sitten taas hiukan aineet vaihtuu sesongin mukaan.

Kylläpäs täällä on hyviä ideoita! Mä käytän aina tummanvihreää salaattia, jossa on jotain ravinteitakin. Yleensä laitan kirsikkatomaatteja, koska ne ovat niin herkkua. Sitten ehkä kurkkua, paprikaa ja joskus jotain hedelmää. Proteiiniksi esim. kananmunaa, raejuustoa, savulohta. Aina mukaan hyviä rasvoja esim. avokadosta, pähkinöistä tai siemenistä, ehkä loraus oliiviöljyä. Ja vähän mustapippuria myllystä. Jos olen oikein viitseliäällä tuulella, niin keitän vielä quinoaa joukkoon.

Nyt muuten rupesi tekemään mieli salaattia! :p

Takaisin