Millaiset iltarutiinit teillä on?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä iltarutiineja? Millaisia?

Meillä ilta alkaa lelujen keräyksellä. Esikoinen siis kerää levällään olevat lelunsa ja kirjansa paikoilleen. Vauva ei vielä sellaista tietenkään osaa, mutta harjoitellaan esim. keräämällä palikat laatikkoon jos väsy ei ole yllättänyt. Lelujen keräyksen jälkeen on iltapala (vauvalla usein päivällismaidosta niin vähän aikaa ja on niin väsy että jää välistä.) Iltapalalta jatketaan muihin iltatoimiin.

Vauvalla niihin kuuluu vaipan vaihto, D-vitamiini, putsailua tarpeen mukaan (esim kasvot ja kaula), rasvausta jos tarpeen, hiusten kampaus, yöpuku päälle, hampaiden harjaus ja sitten maidolle. Usein vauva nukahtaa maidolle, jos ei nukahda joko nukahtaa itsekseen sänkyyn tai nukutan sylissä.

Esikoisen iltatoimiin kuuluu vessa, hampaiden ja hiusten harjaus, yöpuku, rasvaus tarpeen mukaan, iltasatu ja unilaulu. Tavallisesti esikoinen käy sanomassa minulle hyvät yöt kun yöpuku on päällä (useimmiten vauva on siinä kohtaa tissillä).

Kun lapset on sängyssä otetaan miehen kanssa rauhassa iltapalaa ja vietetään omaa aikaa tai yhteistä aikaa. Lopuksi hampaiden harjaus, yöpuku päälle (paitsi puoliso yleensä riisuu kalsareisilleen) ja sänkyyn.

Iltapala syödään hyvissä ajoin (19:30-20:00) ja sen jälkeen vielä leikitään. Vähän ennen nukkumaanmenoa (20:30) pestään hampaat, vaihdetaan yöpaita ja vaippa. Puoli yhdeksän siirrytään laittamaan hoitokenkä (kampurajalka) ja siitä makkariin.
Peittely, tutti, hyvät yöt ja valot pois. Poika nukahtaa yleensä vartissa itsekseen.
Ikää nyt 2v4kk.

Me vanhemmat taas lojutaan sen jälkeen pirtissä ja jutellaan päivän tapahtumista tai mistä vaan. Puolilta öin vetäydytään yöpuulle.

Meillä vuorotellaan siinä, kumpi hoitaa lapsen nukkumaan. Aloitetaan leikkien lopettamisella ja lelujen keräämisellä. Syödään iltapala yhdessä. Sitten rasvaus ja yöpuku päälle, hampaiden harjaus, käsien ja naaman pesu. Iltasatu luetaan sängyssä ja lopuksi voidaan katsella vielä kännykästä kuvia, joita on päivällä otettu ja käydään päivän tapahtumia läpi. Jutellaan myös seuraavan päivän ohjelmasta. Sitten hyvänyöntoivotukset ja lapsi kömpii omaan sänkyyn. Usein jään hetkeksi huilaamaan omaan sänkyyn (nukutaan siis kaikki samassa huoneessa), ennenkuin lähden ruokkimaan kissat, siivoamaan keittiötä ja valmistelemaan seuraavaa päivää.

Eilen kävi sellainen tosi harvinainen juttu. Oltiin oltu päivä kotosalla mutta aika paljon touhattu ulkona. Lapsi kuunteli iltasadun mun kainalossa ja jossain vaiheessa aloin kuulostelemaan että onko se nukahtanut nyt tuohon. Ja oli se. Viime kerrasta on ollut aikaa, aika lailla tasan kaksi vuotta, kun lopetin imettämisen. Olin ihan <3<3<3<3<3<3 enkä malttanut lähteä siitä hetkeen.

Ensin esikoinen käy kylvyssä, vaihdetaan molemmille lapsille pyjamat, esikoinen syö iltapalan, pesee hampaat ja sit tuijotetaan telkasta iltaohjelmaa.

Lopulta yleensä noin kello 9 aikoihin esikoinen ottaa mua kädestä kiinni ja vetää mukanaan makkariin nukkumaan. Suukottaa isää ja sanoo hei, hei. Sit isi menee vauvan viereen nukkumaan.

tällä hetkellä meidän rutiini on seuraava: iltapalaa yleensä siinä 20-20.30 aikaan. 21 maissa aletaan siirtyä iltapesulle, eli vessassakäynti, yöpuvun vaihto ja hampaiden pesu. sitten lapsen huoneessa luetaan iltasadut (minä yhden ja isä yhden). sit sanotaan hyvät yöt, laitetaan valot pois ja laulan kaksi unilaulua, minkä jälkeen lähden huoneen ulkopuolelle ja lapsi nukahtaa yleensä tosi nopeasti itsekseen. joskus saattaa haluta vesihuikan vielä oven mentyä kiinni.

Meillä iltapalalle noin klo 19, siitä sitten iltapesulle ja hampaiden harjaukselle. Otetaan hakkaraispastillit ja luetaan kirjaa, yövalo päälle ja nukkumaan. Vanhempi pojista saattaa jäädä vielä iltasadun jälkeen hetkeksi katselemaan Aku Ankkaa. Nuorempi nukkuu usein jo 19.30-19.45 (on 1v6kk) ja vanhempi (5v) nukahtaa noin 20.30, joskus saattaa mennä vähän pidempään.

Iltarutiinit alkaa meillä rallilla.. Pienimmät 4 vetää rundia tuvan ympäri, liittoutuu yhteen päivän päätteeksi. PehmoleluEsterataa, köyden vetoa jne. Siitä sopivan hetken tullen suihkuun/kylpyyn, jossa leikit jatkuu. Iltapalaa ja hampaiden pesun kautta siirrytään lukemaan mun sänkyyn. Luen ab 10 - 30min ja joskus jatkavat lukemista omassa sängyssä. Unten mailla 21 aikaan.
Sitten teinejä tulee omalla ajallaan kertomaan päivän tapahtumista ja muista ajatuksista. Yleensä 01 aikaa törmään viimeiseen kokkailijaan, tässä kohtaa oon itse yleensä käynyt tunnin pari jo nukkumassa..

Takaisin