Millaisesta musiikista lapsesi pitää?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä teillä kuunnellaan? Onko suosikkikappaleita tai esittäjiä? 😊

Meillä kuopus tykkää monista perinteisistä lastenlauluista, Fröbelin palikoista, Smurffeista ja nyt innostunut Puistopartiosta. (Työkoneiden jumppalaulu tulee äidin korvista ulos.) Myös joihinkin Apulannan kappaleisiin on tykästynyt. 😁 Esikoinen harvoin pyytää musiikkia.

Meillä on myös löydetty tuo Puistopartio. Lapset tykkää ihan hirveesti, mulla jatkuvana korvamatona joku laulu heiltä. :Grimacing Face: Hevisaurus on myös kovassa soitossa, ja nyt kun katottiin frozen, niin taakse jää pyydetään myös usein soittamaan.

1v4kk alkoi yhtäkkiä lauleskelemaan ihahhaata. En tiedä mistä sen kuuli, mutta kun parin päivän loruttelun jälkeen laitoin oikean laulun soimaan niin ihmetys oli suuri kun sellainen laulu löytyi. Sitä on nyt sitten kuunneltu pahimmillaan toistona koko puolen tunnin automatkalla 🫣

Taaperon suosikkeja on tällä hetkellä Hevisaurus ja Fröbelin palikat, niitä kuuntelee itsekin ihan mielellään. 😄 Myös perinteiset lastenlaulut (ihahhaa, hämähämähäkki ym.) on usein toivelistalla. Ja Babyshark pysyy aina vaan kestosuosikkina!

Musiikki on yks niistä useista jutuista mitä aina ihmettelen et miks en oo niinku muut, kun musiikki ei merkitse mulle mitään 🤣 olen toki kunnellut musiikkia ja on biisejä, joista pidän ja vanhemmiten oon myös oppinut tykkäämään tanssimisesta bile tilanteissa. Mutta musiikki ei oo kuitenkaan mikään ihmejuttu mulle, enkä lapsellekaan oo musiikkia soittanut tai laulanut. Meillä ei 3v hoilaa bara bara bastua niin ku tuntuu et kaikki muut 3v tekee, en oo itekään kuulla koko kappaletta. Hän osaa juuri ja juuri leijonaa mä metsästän, eikä kuulemma päiväkodissakaan ole kovin kiinnostunut osallistumaan yhteislaululeikkeihin. Mä inhosin lapsena laulamista ja silloin jo ihmettelin miksi muut lapset fanitti bändejä ja laittoi julisteita seiniinsä. Että en tiedä siirränkö tätä lapselleni vai onko meillä geeneissä joku antimusiikkipätkä 🤣 negatiivisesti en oo musiikista puhunut lapselle, netistä kuunnellaan pkssa kuultuja lauluja jos hän on pyytänyt, meiltä löytyy lelusoittimia ja isä soittaa kyl musaansa esim autossa aina.

Meillä haluttais kuunnella vain jääkiekko- tai futisjoukkueen maalilauluja 🙈 Suostuu kuitenkin kuuntelemaan/katsomaan esim. pikkukakkosen musiikkiohjelmia tai fröbelin palikoita. Viime vuonna pyysi Boom Kah biisiä, joten Robinia ollaan kuunneltu myös. Autossa mennään useimmiten mun spotifyn sekoituksilla. Joskus toki myös lastenlaululistat soimassa. Puistopartio kuulostaa kyllä tutustumisen arvoiselta, kun meilläkin työkoneet on kova juttu sekä 1- että 3-vuotiaalla 😊

1v4kk alkoi yhtäkkiä lauleskelemaan ihahhaata. En tiedä mistä sen kuuli, mutta kun parin päivän loruttelun jälkeen laitoin oikean laulun soimaan niin ihmetys oli suuri kun sellainen laulu löytyi. Sitä on nyt sitten kuunneltu pahimmillaan toistona koko puolen tunnin automatkalla 🫣

Tää oli meidän edikoisellakin. Ei oo enää vuosiiin montaakaan kertaa ihahaata kuunneltu vapaaehtoisesti kun se soi tauotta yhdessä kohtaa 🫣😇 vieläkin jos pitää rauhottaa itsensä nii lapsi alkaa hyriseen ihahaata🫣

Puistopartio on uusi juttu. Täytyypä tutustua.

Meillä kuunnellaan hevisaurusta, fröbelinpalikoita, loiskista, stiinan taikaradiota, Pentti rasinkangasta, mikä se pikkukakkosen mies onkaan joka laulaa 🤔😇🫣, yleisesti lasten lauluja ja aarne alligaattori on kova, muumilaulut, titi nalle on hitti, mimmit jne
Kuunnellaan myös ei lasten musiikkia.
Paljon musiikkia kuunnellaan kun perhe musikaalinen ja lapsi rakastaa musiikkia 🙂

Esikoinen kuuntelee kaikkea maan ja taivaan väliltä. Ei ole vielä löytynyt biisiä mistä ei tykkää. Hän myös rummuttaa rytmiin ja laulaa mukana. Sävelkorva on tosi hyvä ja taipuu mihin vain.

Kuopus taas ei tykkää heavy metallista, rockista tai mistään intensiivisestä. Lastenlaulut on hänellä se juttu.

Meillä kuunnellaan vaan "aikuisten musiikkia" kun ei tuo reilu vuosikas osaa pyytää muuta ja jo masu-ajoista asti kuullut vain metallia niin on aina rauhoittunut siihen 😜

Meillä kuunnellaan siis vain metallimusiikkia 😇
Meillä sama :D Tai no, esikoinen 9v on jo eri mieltä, hän on mieltynyt räppimusiikkiin, mikä itselleni on kova pala purtavaksi, koska inhoan räppiä. Saa kuunnella toki itse kuulokkeilla ja omassa huoneessaan, mutta välillä puutun kuunneltaviin kappaleisiin, kun on törkeitä sanoituksia. Nuorempi 5v kuuntelee kanssani metallimusiikkia tyytyväisenä. Tykkää toki myös joistakin lastenlauluista ja on innokas lauleskelija.

Kuunnellaan ja laulellaan paljon. Perinteiset lastenlaulut on suosittuja, Arne Alligator, Babblarna, Ryhmä Hau tunnuslaulu sekä euroviisulaulut "cha cha cha", "espresso macchiato" ja "bara bada bastu" 😅

Lisäksi hän tietää jotain sellaisia biisejä mitä en ole koskaan kuullut kuten Haloo Helsinki "Ou nou". Vaikea kuvitella että olisivat päiväkodissakaan sitä kuunnelleet 😂

Välillä nousee sohvapöydälle seisomaan ja kailottaa menemään 🧑‍🎤

Meidän 1v2kk ei oo koskaan oikein innostunut lastenlauluista missään muodossa, mutta tanssilanteet alkaa keinumaan heti kun jostain kuuluu iskelmää tai teknoa. 😂😂

Pikkukakkosen tunnari on nyt The juttu.
Sen kuuleminen= niin loppuu leikki, syöminen tai vaikka kakan ähkiminen ja alkaa hyräily ja koko kehon heilunta. 👏
Muutoinkin mikä tahansa aikuisten) lasten rytmikäs ja soljuva musiikki toimii, melankoliasta ei taapero pidä.

4-vuotiaan tämän hetken suosikkibiisilista:

Kun suureksi kasvan - Satu Sopanen & Tuttiorkesteri
Revontulet - Ti-ti Nalle
Peppi Pitkätossu - Mari Laurila
Pikku jänö nukkuu - Siina & Taikaradio
Paloauto, ambulanssi, poliisiauto - Puistopartio
Viikonpäiväsoppa - Kielinuppu
Tontun tehtävät - Anna Hanski
Känkkäränkkä - Mikko Alatalo
Käy Muumilaaksoon - Benny Törnroos

Meidän just kaksi vuotta täyttänyt taapero on rakastanut musiikkia aina, mahassa sai kai aikanaan äidin hoilotusta kun työmatkoilla ajelin ja päästelin täysin palkein. Meillä tykätään äidin lempparien sijaan enemmän popista kuin metallista, mutta oh well.

Aarne Alligaattori on kova, mutta mikään ei mene Erika Vikmanin Ich Kommen ja Fröbelin palikoiden Bussilaulun ohi. Niitä kahta fanitetaan jo ties kuinka monetta kuukautta putkeen. Hyviä välisoittoja löytyy jokunen, esim. Munamiehen pomppufiilis ja Jäätikön Cha Cha Cha. Osa lasten lauluista menee myös, erityisesti Piippolan vaari on kova sana automatkoilla. Puoli tuntia saa äiti laulaa ja lapsi ehdottelee itse eläimiä (välillä siellä vaarilla on dinoja sekä lohikäärmeitäkin 🤣)

Mutta mikään, siis ei mikään, hypnotisoi lasta niin kuin live musiikki. Oltiin ulkomailla ja siellä oli huilu&viulu duo soittamassa ja sadetta inhoava lapsi ei suostunut lähtemään tikusta pois, koska kuunteli musiikkia. Sama kun isi soittaa bluesia kitaralla, niin lapsi unohtaa uhmaiän pahimmat kun raivarit. Odotetaan täällä ens vuotta, kun silloin pääsisi viimein soittotunneille.

Täällä on Robinin fanitus jatkunut. Oikein kuunneltava artisti, ni en valita! 😊 Varsinkin kun uudetkin biisit kelpaa 😄 Leijonanruokaa -kappale on meillä "sydän sydän -biisi" ☺️😍

Takaisin