Millaisen matkan kuljet kävellen? Entä autolla?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tuosta pudotuspelistä mieleen, kuinka pitkän matkan te tavallisesti kuljette kävellen. (Ei siis lenkkeilymielessä vaan paikasta toiseen siirtyessä.) Entä missä kohtaa lähdette omalla autolla tai hyppäätte julkisen kyytiin? Muutkin kulkutavat toki huomioitavissa. 😊 En vain viitsi kysellä erikseen jokaista mahdollista kulkutapaa.

Kuopuksen päiväkoti on kilometrin päässä ja kuljen aina mennen tullen kävellen. Eli yhteensä 2km menee miettimättä edes muita vaihtoehtoja. Toisaalta hieman vaikuttaa myös, kuinka paljon on aikaa käytettävissä, onko lapsi mukana (siis jonnekin muualle mennessä) ja millainen sää on. Jos aikataulut on hankalat, sataa tai kuopus on mukana, saatan mennä 2km matkan bussillakin. Alle sen yleensä kävelen, yli sen useimmiten menen bussilla. Eli 2km on sellainen mielekkyyden raja. Kolmeen kilometriin asti saatan kävellä, jos bussilla menemällä ei voita ajallisesti (tai voittaa vain vähän ja sää on kiva). Pyörällä tulee nykyisin kuljettua tosi harvoin minnekään. Siinä asiassa voisi kyllä petrata. Voisi säästää bussilippujen hinnassakin.

Meillä kävellään 1,5-2 km etäisyydet suuntaansa säällä kuin säällä. Sit jos on hyvät kelit niin on mennyt 4 km etäisyydet yhteen suuntaan aika usein kävellen, mutta kans pyörällä. Sit yli 4 km etäisyydet on yleensä bussi tai sään salliessa pyörä.

Toki meillä vaikuttaa tosi vahvasti se ettei omisteta autoa. Asutaan kaupungissa ja meillä on sähköllä varustettu kuormapyörä, jossa on 4:lle lapselle tilaa ja myös kätevä sadekuomu, joka peittää kaikki kyydissä olijat.

Pk- seudulla asuessa tuli käveltyä lähes kaikkialle, jollei matka ollut 10+ km.
Täällä maalla taas etäisyydet suurempia, auto käytössä ja julkinen liikenne olematon. Ihan km päähän menisin heittämällä edelleen naperon kanssa, mutta sillä pääsisin vain keskelle metsää. 😂
Tuli tuossa pari viikkoa sitten repäistyä ja kävelin töihin 5km matkan kun ei tapahtuman vuoksi olisi autoa saanut minnekään lähelle muutenkaan parkkiin ja pääsin kotiin sitten töiden jälkeen puolison kyydillä.
Perus arkena en jaksa mennen tullen tuota töiden kanssa, mutta aina välillä vapaapäivinä tullut käytyä vaikka postissa pakettia hakemassa juuri tuon 5+5km.

Kaupungissa autottomana asuessa menin useimmiten kaikki alle 7km matkat kävellen ellen nyt ollut jossain korkokengissä menossa juhlimaan tai kantanut isoja ostoksia. Tykkään kävelemisestä ja kävelen mieluummin kuin pyöräilen saatika ajan julkisilla.

Nykyään tulee käveltyä laittoman vähän, kun elämä on olevinaan niin kiireistä. Muksun kanssa pihaleikkeihin tai metsään ja jonkun verran töissä, mutta yleensä kyllä kuljen autolla melkein joka paikkaan, kun matkat ovat pidemmät.

Asutaan niin kaukana kaikesta, että autolla on pakko kulkea isoimmat matkat. Kuitenkin oon nyt tykästynyt siihen, että töihin ja päiväkotiin mennessä jätän auton päiväksi kirjastolle, koska se on ihan päiväkodin yhteydessä. Kävelen siitä sitten himpan vajaa 2km töihin. Tulee kivasti arkiliikuntaa!🤩 Jos ei ole isoja ostoksia, niin usein kerkeän poiketa toisessa suunnassa vielä nopeasti kaupassakin ja kävellä siitä sitten päiväkodille. Tuo kirjasto on meidän tukikohtana muutenkin, kävellään siitä joskus lasten kanssa neuvolaan tai puistoilemaan kun ei aina viitsi ihan viereen ajaa😁

Mä oon valinnut asuinpaikan ihan sitä varten et pääsen julkisilla helposti kaikkialle. En pidä autoilusta, vaikka mulla on kortti ollut 18v asti ja ajan tarvittaessa. Mies onkin sit taas ihan autoihminen, kun kotoisin sen verran syrjemmästä et auto helpottanut aina arkea, eli autojutut on meillä kuitenkin vinmpan päälle.

Töihin kuljen juna+ratikka+bussi kombolla 40min, päiväkotiin kävellään tai pyöräillään noin 1km matka. Itse taitan usein alle 4km matkat kävellen ja muut julkisilla, mut toki aikataulukysymys (ja sääkysymys) myös jos bussilla pääsee 5min ja kävellen 20min niin ei tule käveltyä. Kaupassa käydään usein koko perheen voimin autolla, mut varsinkin kesäisin kävellen ja pyörälläkin, kun matkaa lähimpiin isompiinkin vain pari kilsaa. Jos kuljetaan lapsen kanssa kahdestaan niin käytetään julkisia yli 2km matkoilla.

Meillä saattaa mennä parikin viikkoa ettei käytetä autoa, vaikka asutaan maaseudulla. "Rakennettu maaseutu" on 2,5km sisällä, ja mennään joka paikkaan melkein aina kävellen. 2,5km matka mennään joskus autolla jos käydään ravintolassa tai aikataulu on tiukka. 1km päässä postin noutopisteellä on myös joskus käyty autolla (sade/kiire/iso paketti).

Asutaan niin kaukana kaikesta, että autolla on pakko kulkea isoimmat matkat. Kuitenkin oon nyt tykästynyt siihen, että töihin ja päiväkotiin mennessä jätän auton päiväksi kirjastolle, koska se on ihan päiväkodin yhteydessä. Kävelen siitä sitten himpan vajaa 2km töihin. Tulee kivasti arkiliikuntaa!🤩 Jos ei ole isoja ostoksia, niin usein kerkeän poiketa toisessa suunnassa vielä nopeasti kaupassakin ja kävellä siitä sitten päiväkodille. Tuo kirjasto on meidän tukikohtana muutenkin, kävellään siitä joskus lasten kanssa neuvolaan tai puistoilemaan kun ei aina viitsi ihan viereen ajaa😁
Hei täähän onkin hyvä, saisikohan päikyn parkkikselle jättää auton päiväksi ja kävellä siitä sitten töihin. 🙈
Pitää varmaan kysyä, kunhan käydään tutustumassa ensin. 😅

Hei täähän onkin hyvä, saisikohan päikyn parkkikselle jättää auton päiväksi ja kävellä siitä sitten töihin. 🙈
Pitää varmaan kysyä, kunhan käydään tutustumassa ensin. 😅
Ei hyvä. Meillä on päiväkodin parkki iltapäivisin aivan tukossa. Jos vielä jotkut minä-minä tyypit vielä jättäisivät autonsa päiväksi parkkiin, niin hellurei.

Me kuljemme aamuisin miehen kyydillä, ensin päiväkodille ja sitten metrolle. Tällä tyylillä työmatkani kestää tunnin.

Töistä kotiin ratikka-juna-bussi yhdistelmällä menee 1,5h yhteen suuntaan. Ja nyt HSL muutti linjoja niin, että kun ennen bussilta käveli päiväkodille alle 10min, nyt 20min., eli kaken kaikkiaan menee liki 2h.

Aikoinaan kun muutimme tänne, töihin pääsi kolmella bussilla suoraan, hinnat ovat lähes kymmenkertaistuneet ja yhteydet huononevat aina vain.

Ei hyvä. Meillä on päiväkodin parkki iltapäivisin aivan tukossa. Jos vielä jotkut minä-minä tyypit vielä jättäisivät autonsa päiväksi parkkiin, niin hellurei.

Me kuljemme aamuisin miehen kyydillä, ensin päiväkodille ja sitten metrolle. Tällä tyylillä työmatkani kestää tunnin.

Töistä kotiin ratikka-juna-bussi yhdistelmällä menee 1,5h yhteen suuntaan. Ja nyt HSL muutti linjoja niin, että kun ennen bussilta käveli päiväkodille alle 10min, nyt 20min., eli kaken kaikkiaan menee liki 2h.

Aikoinaan kun muutimme tänne, töihin pääsi kolmella bussilla suoraan, hinnat ovat lähes kymmenkertaistuneet ja yhteydet huononevat aina vain.
Ahdistuin jo ajatuksen tasolla tuosta siun työmatkasta. 😱 Tein itsekin tuollaista vielä 15vuotta sitten, mutta enää ei taaperoarjessa nappaa enkä edes pääsisi täältä syrjemmästä kulkemaan julkisilla kaikkiin työvuoroihin. Mutta tuohon parkkiasiaan niin kaikissa päiväkodeissa ei ole parkkipaikat tukossa edes silloin iltapäivisin. En kyllä tiedä antavatko lupaa jättää missään sinne parkkiin koko päiväksi, mutta isojen kaupunkien ulkopuolella on usein vähemmän pulaa parkkipaikoista niin tuollainen ei välttämättä olisi iso ongelma. 😊

Meillä ei oo autoa, niin muutettiin tarkoituksella niin että päivittäisessä liikkumisessa kaikki olisi kävelymatkan päässä. Toki kyllä aikaisemminkin autollisena tuli asuttua näin ja joka paikkaan kuljettiinkin silti kävellen. Mutta nyt se on erityisen tärkeää vielä. Esikoisen päiväkotiin on vajaa kilometri, uimahalliin reilu kilometri (säännöllinen harrastus), kauppoihin 500m-2km, vaihdellen käydään kaikissa. Sukuloinnit ja semmoiset onkin sit pääasiassa +20kilometrin päässä niin ne bussilla. Kesällä retkeiltiin kauemmille uimarannoille, laavuille yms jopa reilu 10km päivämatkoja, hyvin jaksoi 5v kävellä menossa mukana 🙂

Ahdistuin jo ajatuksen tasolla tuosta siun työmatkasta. 😱 Tein itsekin tuollaista vielä 15vuotta sitten, mutta enää ei taaperoarjessa nappaa enkä edes pääsisi täältä syrjemmästä kulkemaan julkisilla kaikkiin työvuoroihin. Mutta tuohon parkkiasiaan niin kaikissa päiväkodeissa ei ole parkkipaikat tukossa edes silloin iltapäivisin. En kyllä tiedä antavatko lupaa jättää missään sinne parkkiin koko päiväksi, mutta isojen kaupunkien ulkopuolella on usein vähemmän pulaa parkkipaikoista niin tuollainen ei välttämättä olisi iso ongelma. 😊
No, kun työnantaja päättää, missä työpaikka sijaitsee. ( aikaisemmin meillä oli kaksi autoa, mutta Helsingin keskustassa parkit maksavat aivan julmetusti )

Aikaisemmin pääsi töihin autolla 30min, mutta sitten siirryttiin keskustaan…, Joten toinen auto myytiin pois.

Tän takia kysyinkin, ennen kuin omine lupineni aloin jättää.
Meillä kuulema ihan ok, kun vaan jätän perimmäiseen nurkkaan sen auton, mikä on omalla kohdalla täysin fine. 😅
Ja jos alkaa tuntua, ettei toimi, niin sitten jätän jatkossa työpaikalle sen auton.

Takaisin