Millaisella dieetillä olette laihtuneet?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko vähähiilihydraattipitoinen toiminut parhaiten vai kalorien laskenta?
Oon itse jättänyt turhat napostelut ja herkut pääsääntöisesti pois. Vielä en tiedä paljonko painoa on tippunut, vai onko yhtään.

Kahden euron dieetti. Eli joka päivän ruokiin on budjetoitu kaksi euroa, ja sen enempää ei ruokaan saa päivän aikana kuluttaa. Vitamiinit purkista.

Tällä laihtuu aivan varmasti, kokeiltu on. Ja verikokeissakin kävin, kaikki veriarvot paranivat, vaikka painoa lähti muutamassa kuukaudessa paljon. :grin Talouskin kiittää, koska kuukaudessa ruokaan kuluu vain noin 60 euroa.

Painonvartioiden kalori- ja pistelaskennalla sain muutaman kilon pois, mutta se oli liian tautisen tarkkaa ja aikaa vievää hommaa.
Vähähiilihydraattisella ja täysin hiilihydraatittomalla kuihduin nopealla tahdilla monta kymmentä kiloa. Sitten kokeilin Nutrilettia ja pudotin parikymmentä takaisin tullutta kiloa.

Vähän hiilareita, kalorien laskemista ja aktiivisuusranneke,joka juttelee kaloriohjelman kanssa. Ranneke on siitä hyvä, ettei voi kuvitella kuluttavansa enempää kuin todellisuudessa kuluttaa. Tällaisella vähäisellä varrella siunatulla mikään liikunta ei lisää kulutusta merkittävästi. Annoskoko on noin 300 kaloria aterialla eikä aina sitäkään.

Seurasin syömistä ja kalorien saantia alkuun, jotta opin hahmottamaan mitä syön ja paljonko + että tulee juotua vettä tarpeeksi. Aktiivisuusranneke oli myös.
Rajoitin syömistä/söin terveellisemmin ja lisäsin liikuntaa - etenkin hyötyliikuntaa. Vähensin turhia hiilareita. Tukena maitohappobakteerit. En totaalikieltäytynyt herkuista, mutta koitin katsoa, että kulutan sen mitä syön.

Laihduin 4kk 10kg.:) en saanut painoa pidettyä, kun elämäntilanne muuttui raskaaksi ja paino ei ollut enää prioriteettilistalla. Ja uusi raskaus sen jälkeen ja sen tuomat extrakilot.
Jahka imetys loppuu niin starttaan uudestaan. Tarkoituksena ei ole dieetata, vaan muuttaa elämäntapoja pysyvästi ja saada paino pysymään normaalipainossa. :)

Mä laihduin vastikään n. 18 kg. Aikaa meni vuosi, mutta en tähdännytkään nopeaan pudotukseen, sillä olin projektin alkaessa pienen vauvan äiti (ja perheessä on myös 3 muuta lasta). En käyttänyt mitään ihmekeinoja, vaan vähensin herkuttelua, kiinnitin huomiota kasvisten ja proteiinin syöntiin ja aloin taas harrastaa liikuntaa. Homma oli mulle toki sikäli "helppoa", että ennen kahta nuorinta lastani olin aika hyvässä kunnossa ja nyt vain halusin palata entiseen. :)

Ruokavalio on laihdutuksessa A ja O - sillä saa aikaan suurempia muutoksia kuin pelkällä liikunnalla. Mutta liikunta kannattaa toki ottaa siihen rinnalle energiankulutusta lisäämään. Lihastreenin avulla voi vaikuttaa siihen, ettei painonpudotus ole niin suurelta osin menetettyä lihasmassaa. Ja ainakin mulla terveellinen ruokavalio ja liikunta ikään kuin ruokkivat toisiaan: kun treenaan, ei tee mieli "pilata" suorituksia huonolla ravinnolla. :)

Turhat "höttöhiilarit" kannattaa toki karsia, mutta liian hiilarikammoiseksi ei kannata ruveta - etenkään, jos harrastaa paljon liikuntaa. Itse en jaksaisi salikäyntejä ja lenkkejä, jos pitäisin hiilarit minimissä. Ihmisissä on toki myös yksilöllisiä eroja tämän suhteen: toiset selviävät vähemmillä hiilihydraateilla kuin toiset.

Mä sallin itselleni herkkuja koko rupeaman ajan, mutta kohtuudella. Rajasin herkuttelun viikonloppuihin, mutta ei se silloinkaan tarkoittanut sitä että olisin vetänyt karkkia ja jäätelöä kaksin käsin. Täyslakko aiheuttaa mussa vain sen, että alan haaveilla herkuista kahta kauheammin. Testattu on. Kohtuudella pääsee pitkälle. :)

Muokattu viimeksi:
Ja sitten toki se itsestäänselvyys, että kannattaa tehdä pysyviä muutoksia, joihin pystyy sitoutumaan. Kaikenlaiset ihmekuurit kun saavat usein aikaan vain sen, että paino putoaa hetkellisesti, mutta nousee pian taas uudestaan, kun palaa vanhoihin ruokailutottumuksiin.

Senkin olen huomannut, että alkoholi lihottaa enemmän kuin satunnaiset herkut. Viinit pois, siis. Ja jos repsahtaa, niin ei kannata lannistua siitä, vaan palata takaisin ruotuun.

Joskus kun ei yhtään huvittaisi lähteä salille, niin voi antaa itselleen luvan mennä sinne vain vartiksi. Aina tulee kuitenkin tehtyä enemmän ja kun menee edes hetkeksi, niin ei tule sellaista kynnystä treenata, kuin jos tauko venyisi pidemmäksi.

Tällaisia käytännön juttuja olen huomannut itselläni. :)

Senkin olen huomannut, että alkoholi lihottaa enemmän kuin satunnaiset herkut. Viinit pois, siis. Ja jos repsahtaa, niin ei kannata lannistua siitä, vaan palata takaisin ruotuun.

Joskus kun ei yhtään huvittaisi lähteä salille, niin voi antaa itselleen luvan mennä sinne vain vartiksi. Aina tulee kuitenkin tehtyä enemmän ja kun menee edes hetkeksi, niin ei tule sellaista kynnystä treenata, kuin jos tauko venyisi pidemmäksi.

Tällaisia käytännön juttuja olen huomannut itselläni. :)

Nämä ovat tosi hyviä vinkkejä. Repsahduksesta ei tosiaan kannata liikaa masentua, koska aina voi aloittaa uudestaan (tai jatkaa siitä mihin jäi). :) Mulla oli joskus paha tapa ajatella, että "kaikki on menetetty" jos sorruin vaikka suklaaseen ja mättää sitten herkkuja kaksin käsin, "kun kerran kuitenkin jo epäonnistuin". :rolleyes:

Ja tuo salihommakin on hyvin totta ja pätee myös lenkkeilyyn. Usein kotikynnyksen ylitys on se vaikein askel, joten kannattaa sopia itsensä kanssa, että kävelee/juoksee vaikka puoli kilsaa ja palaa sitten kotiin, jos ei innosta jatkaa. Kyllä siinä yleensä kuitenkin tulee lenkkeiltyä pidempään.

Muutenkin salitreenissä erityisesti kannattaa muistaa, että hyvän treenin ei tarvitse tarkoittaa 1,5 tunnin uurastusta salilla. Mulle ihan personal trainer neuvoi, että 35-45 minuuttia (+ lämmittelyt) on ihan pätevä lihastreenin kesto, ja että kauempaa ei edes jaksa treenata tehokkaasti. Tämä teki salilla käymisestä mulle mielekkäämpää ja laski kynnystä treenata - sekä myös mahdollisti treenit ihan käytännössä, koska on paljon helpompi irtautua lapsista ja kotihommista ym tunniksi kuin kahdeksi. Olen myös saanut hyviä tuloksia aikaan lyhyemmillä treeneillä, koska silloin jaksan pitää intensiteetin korkeampana. :)

Dieetillä en ole ikinä ollut mutta elämäntaparemontin ansiosta tiputin 30 kg vuodessa! Ei mitään kielto listoja, enemmän liikuntaa (alkuun hyöty liikunta riitti), enemmän kasviksia/hedelmiä/marjoja, hyvät rasvat ja proteiini lautasella huomioiden, vähemmän vaaleita viljoja ja prosessoitua. Kannattaa juoda vettä aina kun hanan lähellä(vähintään2L/päivässä).
Nyt on uusinta remontti käynnissä kun viimeisin raskaus palautti ”kivasti” massaa lantiolle:/
Mulla on myös my fitness pal puhelimessa johon merkkaan syömiset ja juomiset. Se auttaa hahmottamaan tarkemmin fiksun lautas mallin ja kun oppii syömään oikein sen avulla niin on helpompi pitää fiksu syöminen mielessä joka ruokailussa ;)
Mulla ainakin nälkä kasvaa syödessä kun huomaa miten terveellinen elämä sulattaa ihraa lantiolta ja haluaa vaan pitää hyvää oloa yllä kun vireys parempi kun kroppa voi hyvin;)
Tsempit kaikille elämäntaparemppaan! Ei nälkä kuureja vaan terveellistä elämää;)

Takaisin