Millainen volyymitaso teillä on kotona?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Meillä vauva ja leikki-ikäinen, koirat, lastenohjelmat ja puhelias lähisuku pitävät huolen, että hiljaiset hetket ovat meillä kotona harvassa. Entä teillä?

Meillä on hiljaista. Televisio ja radio ovat päällä vain, jos niitä aktiivisesti katsellaan ja kuunnellaan. Puhumme ihan normaalilla äänellä ja vuorotellen, myös lapsi. Eläimiä ei ole eikä tule. Jos käy vieraita, niin tietenkin puheensorina on äänekkäämpää kuin pelkästään oman perheen kesken.

Äänileluja meillä ei ole. Soittimilla soitetaan ja lauletaan, mutta ei metelöimällä, vaan ihan musisoimalla. Lapsellakin on pelkästään oikeita soittimia, ei muovisia rämpyttimiä.

Jatkuva meteli lähtee 2v, 4v ja 6v lapsista. Välillä isommat ulkona keskenään ja silloin ihanan rauhallista. Tv ihan normi volyymillä, mutta eipä siitä kyllä meinaa kuulla mitään ja puhutaan melko kovaa. Äänilelut lähtee melko nopeasti jäähylle kun ei vaan jaksa sitä meteliä vielä päälle.
Oikeat lasten rummut ostettiin joskus esikoiselle, oli pari kuukautta käytössä ja lähti varastoon, nokkahuilun ja kosketinsoitinten kaveriksi. Akustista ja sähkökitaraa (ilman vahvistinta) saavat vapaasti soitella, niiden ääni ei ole niin korvia ärsyttävä.

Keskimäärin meillä on suht tavallinen äänenvoimakkuus. Tarkoitan siis sellaista että on puhetta jne, mutta ei ylenpalttista melua. Televisio ja radio ei ole päällä jos niitä ei katsota/kuunnella samoin kuin Yölennolla. Lapsesta kyllä lähtee ajoittain kovempaa ääntä, mutta poika pitää myös rauhallisista leikeistä ja sisällä huvinvuoksi huutaminen on kielletty. Eläimiä meillä ei myöskään ole.

Nokkahuilu on kyllä äänien aatelia. Meilläkin hetkittäin kadoksissa kaapin ylähyllyllä. Lapsi kyllä itsekin tykkää hiljaisista äänistä, sähköpianon laittaa heti minimivolyymille, kun alkaa soittaa.

Meilläkin hiljainen volyymi. En tykkää kovaan ääneen puhumisesta ja katsellaan teeveetäkin hiljaisella. Musiikkia kuunnellaan paljon normaalilla volyymilla. :happy:

Meillä mies saattaa laittaa ruokaa musiikin kanssa - eli tosi kovalla.

Telkkari jää joskus päälle, vaikka sitä ei aktiivisesti katsotakaan.

Vauvasta kyllä lähtee ääntä ja isosiskosta myös, jos on känkkäränkkäpäivä. :)

Itse katson telkkaria ihan äänettömällä, jos vauva nukkuu sylissä.

Meillä kyllä ääntä piisaa :oops: Ollaan kaikki melko kovaäänisiä, oisko vauva hiljaisin. :hilarious: Telkkari pauhailee välillä, ei aina kyllä ole päällä. Musiikki soi usein silloin, kun telkkari ei ole päällä. Hevisaurusta esikoiselle, Rammsteinia tai muuta vastaavaa äidille :grin Mies kuuntelee usein vain kuulokkeilla ruohoa ajaessaan. Esikoisen leikeistä välillä lähtee ääntä, eikä tosiaan ole hiljainen lapsi muutenkaan. Minä onnistun kolistelemaan ja paukuttelemaan kaikkea vahingossakin. Paljon myös jutellaan ja naureskellaan. Tietysti jos joku tulee käymään, vähän tavallista enemmän. Osaa vauva ainakin nukkua, vaikkei olisi hiljaista.

Luen hämmästyneenä kommentteja hiljaisista lapsista, jotka uskovat, että sisällä ei saa huutaa. :grin Meillä on jäätävä meteli koko ajan, kun kokoonpanosta riippuen 2-4 lasta huutaa, "soittaa", riitelee ja mölisee kaikin tavoin. Kukaan heistä ei ole hiljainen, ja etenkin toiseksi nuorin on ihan todella äänekäs. Itsekin olen ajoittain aika kovaääninen - toisaalta on pakkokin olla, että saa äänensä kuuluviin tämän kakofonian yli. Tälläkin hetkellä kaksi nuorimmaista raivoaa täyttä päätä isälleen hammaspesusta. :grin

Se uskominen on täysin asia erikseen. Asiasta saa muistuttaa joka päivä, useita kertoja päivässä. :D Kiukkuhuutoa myös toki kuuluu, eikä sitä ole kielletty. Se on eri asia kuin se huutamisen ilosta huutaminen.

Meillä on pääasiassa normaali äänentaso ja hiljaisempi. Itse jaksan muistuttaa normaalin äänen käytöstä vaikka kymmeniä kertoja päivässä. Ainoastaan äänitaso nousee jos pitää huudella yläkerrasta syömään tai komentaa tiukkasanaisemmin. Myös äänenpaino on tärkeää, sitä kontrolloidaan myös. Asutaan siis kaukana naapureista ja ääntä kyllä mahtuu taloon, mutta itse pidän enemmän hiljaisuudesta.

Muokattu viimeksi:
Luen hämmästyneenä kommentteja hiljaisista lapsista, jotka uskovat, että sisällä ei saa huutaa. :grin Meillä on jäätävä meteli koko ajan, kun kokoonpanosta riippuen 2-4 lasta huutaa, "soittaa", riitelee ja mölisee kaikin tavoin. Kukaan heistä ei ole hiljainen, ja etenkin toiseksi nuorin on ihan todella äänekäs. Itsekin olen ajoittain aika kovaääninen - toisaalta on pakkokin olla, että saa äänensä kuuluviin tämän kakofonian yli. Tälläkin hetkellä kaksi nuorimmaista raivoaa täyttä päätä isälleen hammaspesusta. :grin
Varmaan kyse ei ole siitä, että lapset tottelevat käskyjä. Lapset ovat erilaisia niin kuin aikuisetkin. Itse olen ääniyliherkkä ja lapseni myös. Joten on helppoa ylläpitää hiljaisuutta, kun se on kaikkien tavoite. Meillä on myös kaikilla käytössä kuulosuojaimia, vastamelukuulokkeita ja korvatulppia erilaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi imuria ja tehosekoitinta ei voi käynnistää ilman, että huolehtii siitä, että kukin saa suojautua ääneltä haluamallaan tavalla.

Kova ääninen älömölö on meillä... korvissa kesto tinnitus ja hermoja kiristää muksujen nahistelu ja jonniin joutava ölinä...Nää oo hiljaa edes nukkuessaan:bored: tommonen hiljainen lapsi/koti ois kyllä ihana:hilarious:

Kova ääninen älömölö on meillä... korvissa kesto tinnitus ja hermoja kiristää muksujen nahistelu ja jonniin joutava ölinä...Nää oo hiljaa edes nukkuessaan:bored: tommonen hiljainen lapsi/koti ois kyllä ihana:hilarious:

Joo, sama täällä. Yölläkin vähintään yksi lapsi saa kauhukohtauksen tai muuten riehuu unissaan. Erityisesti 4-vuotias taistelee milloin mitäkin vastaan sängyssään, kierii ja potkii kiukkuisesti ja päästelee vihaisia vastusteluääniä. Näkee varmaan unta, että pitää pukea kurahousut tai pestä hampaat.

Olisihan se hiljaisuus ihanaa. Meillä lienee realistista haaveilla siitä joskus 10+ vuoden päästä. :rolleyes:

Takaisin