Millainen lapsi on haastava?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millainen lapsi on haastava? Onko teillä haastavia lapsia?

Meillä on kaksi haastavaa lasta, ihan normaalia minusta. Vai olenko vain tottunut? Pitkittynyt uhma ja raivoamiset, tulinen luonne, valikoiva kuulo.. No haastavat tilanteet on sitten asia erikseen kun kädet ei riitä kun kahta pitäisi auttaa yhtäaikaa.

Meillä ei ole haastavia lapsia. Itsekseen leikkijöitä, hyviä nukkujia ja ei kovinkaan nirsoja. Haastava lapsi olisi minulle sellainen, joka ei nuku öitä, ei osaa ollenkaan leikkiä itsekseen ja vaikea saada syömään.

Minulla ei ole haastavia lapsia. Yksi on kyllä varsin päättäväinen ja äänekäs, toinen päättäväinen mutta harrastaa passiivista vastarintaa ja kolmas on hyvin erilainen kuin lapset keskimäärin, mutta jokaiselle on löytynyt sopivat keinot selvitä omista haasteistaan.

Minulle haastava lapsi olisi sellainen,joka tulistuu helposti ja tulistuessaan käy väkivaltaiseksi ja huutavaksi. Tai toinen haastava laji olisi täysin hiljainen ja arka lapsi, joka pysyisi äidissä kiinni koko ajan. Tietysti huonosti nukkuva lapsi kuormittaisi myös paljon.

Minä vierastan ilmaisua "haastava lapsi". Sillä usein tarkoitetaan lasta, joka on vilkas, oikeudenmukainen ja rehellinen, kun taas hillityt ja sosiaalisia pelejä pelaavat muita manipuloivat lapset saavat kehuja siitä että ovat "helppoja lapsia". He siis manipuloivat myös aikuisia.

Minä itse pitäisin rauhallista, manipuloivaa ja valehtelevaa lasta haastavana, ja paljon riehuvaa rehellistä ja oikeudenmukaista lasta helppona, vaikka meteliä tulee ja ohjeitakaan ei aina muisteta pysähtyä kuuntelemaan.

Kokonaan eri asia on toki sitten kun lapsella on pysyviä diagnooseja, silloin on kyse aidoista haasteista, eikä pelkistä mielipiteistä.

Mielestäni on vaikea vetää raja milloin itse lapsi on haastava, sillä monesti uskon että se elämäntilanne joka lapsen perheellä enemmänkin koetaan haastavana. Vilkas lapsi ei automaattisesti ole haastava, kuten taas kuuliainen lapsi taas ei aina ole "helppo". Kaikki riippuu vanhempien ja ympäristön resursseista sekä kuinka lapsen käytökseen/tarpeisiin niiden resurssien puitteissa pystytään reagoimaan. Myös kulttuurierot vaikuttavat tähän (esim. suomessa arvostetaan hiljaisia ja "hyväkäytöksisiä" lapsia).
Uskon että haastavaksi kutsuttu lapsi usein on vilkkaanpuoleinen, äänekäs, päättäväinen, energinen, eli näkyy ja kuuluu. Lapsi saattaa myös kokea uhman vahvasti jolloin kaikesta joutuu vääntämään vähän enemmän kuin yleensä.

Muokattu viimeksi:
Tulkintakysymys. En koe yhtäkään lasta haastavana, vaan enemmänkin jonkin käytöksen olevan haastavaa.

Haastavaa käytöstä voi olla voimakastahtoinen ja näyttää sen ei-toivotuin esimerkein ja käytösmalleineen. Haastavaa voi myös olla jos toinen on hyvin sulkeutunut, eikä ilmaise mielipiteitään tai tahtoaan.

Muokattu viimeksi:
Takaisin