Millä vuosikymmenellä olet syntynyt?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko syntynyt 70-, 80-, vai 90-luvulla? Vai muulloin? Mitä tulee mieleen vuosikymmenestä, jolloin synnyit?

Olen syntynyt -90 luvun alussa. -90 luvusta on jäänyt mieleen Jojot, Tamagothit, Smurffimusiikki, Nylon Beat ja Spice Girls. Muotiin en hirveästi kiinnittänyt huomiota eikä se ehkä niin näkynytkään pikkupaikkakunnalla, jolla ei ollut edes yläastetta.

90 -luvulla. Tamagotchit muistan minäkin, jojojakin taisi olla joskus. Spice Girls-purkkaa ostettiin mökkireissulla. :grin Olin ysärin aikana vielä niin pieni, että paremmat muistikuvat löytyy sieltä 2000 -luvulta. Musiikillisesti mieleen on jäänyt lähinnä Nightwish, The Rasmus, Lordi... Ja Idolsin kultakausi. Muotiin en minäkään kiinnittänyt juuri huomiota. Iskulausepaidat taisi jossakin kohtaa olla suosittuja.

-90 luvun alussa syntynyt täälläkin, hei! :)

Musiikki: The Rasmus, Nylon Beat, Britney Spears, Backstreet Boys, Spaissarit, N'sync, Smurffit, Dr Bombay/Mcdoo, Marcoolio... Näitähän riittää. Muistan kokoelma CDt hyvin; That's what I call music, Hits for kids, Pepsi Chart...

Lelut ja pelit: Pokemonkortit, Gogot, Furby, Tamagotchi, PS1 (Spyro, Rayman, Crash Bandicoot, Tekken, Disneypelit), Barbiet, Teeny Weeny families, Proyo Jojo, sormiskeitit. Keksisin vaikka kuinka paljon lisää. :hilarious:

Vaatteet ja muoti: Croptopit (ja mieluiten poolo alla), housuhameet, samettihousut, lannekorut, skeittikengät, platformkengät, chokerpannat, Lipsmackers huulirasvat, glittergeeli kehoon ja hiuksiin, hiusmaskara (lila, oranssi, vihreä), "olan yli"-reput, minireput, karvaiset hihansuut/kaula-aukot paidoissa, leveälahkeiset farkut, camokuosi ihan joka paikassa (!?)

Muokattu viimeksi:
Tässähän tuntee itsensä vanhaksi :)
Itse olen 80-luvun lapsi ( vähän ennen puoliväliä syntynyt), mutta eipä ole 80-luvusta paljon muistikuvia, kun en koskaan ollut päiväkodissa enkä 80-luvulla vielä edes esikoulussa.

En tiedä muistaako kukaan TV-peliä nimeltä Hugo? Edelleen huvittaa, että siinä muistutettiin aina, että pelata voi vain näppäinpuhelimella. Minullakin oli kavereita, joilla sellaista ei vielä 1-2 luokalla, eli 90- luvun alussa, kaikilla ollut.

kasarin lapsi täälläkin, kuten nimimerkistä voi päätellä. 88 siis syntymävuosi. eipä 80-luvusta ole kyllä muistikuvia. 90-luvulta sitäkin enemmän :grin

@Lya M. , minä ainakin katoin Hugoa! se oli jännä mutta en kyllä itse koskaan yrittäny osallistua :p ysäriltä on jääny muutenkin paljon mieleen, yllä lueteltukin paljon musiikkia, muotia ja leluja. noi hiusmaskarat ja glitterit olinkin jo ehtiny unohtaa, ai että :hilarious:

Synnyin 11 päivää ennen 90-luvun alkua, joten synnyinvuosikymmeneltä ei muistikuvia. Hyvin on muistissa ysärin lapsien ja nuorien jutut, päällimmäisenä Spice Girls -fanitus, tarra- ja ystävävihot, 10 pennin irttarit, housuhameet, korvalappustereot, koulun diskot, Gogot, Jyrki jne. jne.

En tiedä muistaako kukaan TV-peliä nimeltä Hugo? Edelleen huvittaa, että siinä muistutettiin aina, että pelata voi vain näppäinpuhelimella. Minullakin oli kavereita, joilla sellaista ei vielä 1-2 luokalla, eli 90- luvun alussa, kaikilla ollut.

Muistan Hugon! "Meno Toijalaan, jos persaus kestää" jne. :grin:grin

Muutoin en ihan kauheasti kasarilta muista. Olen syntynyt vuoden -85 joulukuussa, joten olin aika pieni vielä kasarilla. Toki muistan tapahtuneita asioita jne, mutta en niinkään ilmiöitä. Sen muistan, että joskus kasarin lopussa / ysärin alussa tuli Harlekiini-niminen lastenohjelma ja osana sitä Snorkkelit-niminen sarja. Siinä jotkut snorkkelityypit elelivät vedenalaisessa maailmassa. Kukaan muu ei tuntunut tätä muistavan ja mietin jo, olenko keksinyt koko jutun, mutta sitten tapasin ihmisen, joka muisti Snorkkelit! :grin

80-luvulla, enempi alkupäästä. Hyvin muistan Hugon, ja itse olin juurikin siitä perheestä, jossa ei vielä ollut näppäinpuhelinta siihen aikaan :laughing021

Harlekiini-ohjelmaa en olisi muistanut itse, nyt hämärä mielikuva siitä ja noista snorkkeleista, kun mainitsit. Omia parhaita lasten ohjelmia olivat taotao (?), se Alfred ankka joka asui myyrän kanssa, eläinmetsän tarinat(?),... Monta hyvää, ei mitään havaintoa vieläkö mahtaa telkkarista näkyä noita ollenkaan. Hieman isompana katsottiin sitten aivan ihania suomalaisia sarjoja: Ruusun aikaa, Puhtaat valkeat lakanat jne.

Varsinaisesta maailman menosta ensimmäiset muistikuvat ovat Neuvostoliiton hajoamisesta, Berliinin muurin murtuminen ja lama :eek:

Muodista tuli enemmän tietoiseksi 90-luvun puolella: oli salihousut, pilleri-hattu, jenkki-sukat, pursi-kengät, pyöräilyhousut, permanentti, you name it! :laughing014

Tässähän tuntee itsensä vanhaksi :)
Itse olen 80-luvun lapsi ( vähän ennen puoliväliä syntynyt), mutta eipä ole 80-luvusta paljon muistikuvia, kun en koskaan ollut päiväkodissa enkä 80-luvulla vielä edes esikoulussa.

Olen siis syntynyt tasan 1990, eli Hugo on hyvinkin tuttu. :happy: -96 syntyny pikkuveikkakin katseli ja pelasi niitä pelejä. "Herää pahvi!"... Ai että! :Heartred Kivoja muistoja.

Noista puhelimella pelattivista tv-peleistä, muistaako joku sellasen lastenohjelman kun Galilei? :biggrin Siinä oli semmonen keltainen koira joka aina pelasti kavereitaan pahalta noidalta. Pätkiä löytyy ihan youtubesta.
Toinen peliohjelma telkkarissa oli "Game over". Siinä oli sellanen kuminen nukke joka oli juontajana. :hilarious:

(Olen muuten joskus voittanu jonkun Hugokilpailunkin ja siitä palkintona roikkuu vieläkin Hugon kuvalla varustetut koukut lapsuudenkodin seinillä. :grin)

80-luvulla, enempi alkupäästä. Hyvin muistan Hugon, ja itse olin juurikin siitä perheestä, jossa ei vielä ollut näppäinpuhelinta siihen aikaan :laughing021

Harlekiini-ohjelmaa en olisi muistanut itse, nyt hämärä mielikuva siitä ja noista snorkkeleista, kun mainitsit. Omia parhaita lasten ohjelmia olivat taotao (?), se Alfred ankka joka asui myyrän kanssa, eläinmetsän tarinat(?),... Monta hyvää, ei mitään havaintoa vieläkö mahtaa telkkarista näkyä noita ollenkaan. Hieman isompana katsottiin sitten aivan ihania suomalaisia sarjoja: Ruusun aikaa, Puhtaat valkeat lakanat jne.

Varsinaisesta maailman menosta ensimmäiset muistikuvat ovat Neuvostoliiton hajoamisesta, Berliinin muurin murtuminen ja lama :eek:

Muodista tuli enemmän tietoiseksi 90-luvun puolella: oli salihousut, pilleri-hattu, jenkki-sukat, pursi-kengät, pyöräilyhousut, permanentti, you name it! :laughing014

Alfred J Kwak ja Tao Tao oli ihan parhaita! Sitten oli vielä My Little Pony, animoitu Liisa Ihmemaassa, Halinallet, Kummikarhut... :) Vitsi kun kaipaan takas tohon aikaan.

Isompana katottiin sitten Blondi tuli taloon-sarjaa. Teininä oma lemppari oli Klaani (tuli vissiin summerin yhteydessä?).

1996 syntynyt 90-luvusta ei mitään oikein muistikuvia enemmänkin viimeisistä 90-luvun vuosista hämäriä muisti kuvuia. Ennemmän muistan 2000 luvusta.

Täälläkin yks kasari, vuosimallia 87... paljoa en tuolta 80-luvun puolelta muista mutta nämä 90-luvun ilmiöt on kyllä tuttuja:smug: pelasin itsekin Hugoa ja se oli ihan todella upeeta muutenkin kun saatiin Nintendo ja Super Mario brothers,
Donkey kong ja mitä näitä nyt oli:hilarious: 90-luvun piiretyt oli kyllä ihan parhautta! Harmittaa kun enää tuu uusintoja telkkarista et vois lapsille laittaa! Just Alfred J kwak, taotao, halinallet, galilei ja musketti soturit (se missä oli ne koirat sotureina)! Klaania tuli itsekin katsottua ja summeria muutenkin :wink
Lapsuus tuntuu 90 luvulla oli kyllä ihanaa muutenkin kun ei ollut näitä nykyajan hömpötyksiä! Tietokonekin meille tuli vasta 90-luvun loppumetreillä ja oman puhelimen sain samoihin aikoihin... Nokialainen johon oli kiva tilata Buumista tms soittoääniä ja taustakuvia:hilarious: ja teksti-tv, käytetäänkö sitä enää nykyään tai onko sitä enää mahdollisuutta edes avata nyky telkkareilla?o_O:hilarious: Niin paljon hyviä muistoja lapsuudesta:grin

Muistan Hugon! "Meno Toijalaan, jos persaus kestää" jne. :grin:grin

Muutoin en ihan kauheasti kasarilta muista. Olen syntynyt vuoden -85 joulukuussa, joten olin aika pieni vielä kasarilla. Toki muistan tapahtuneita asioita jne, mutta en niinkään ilmiöitä. Sen muistan, että joskus kasarin lopussa / ysärin alussa tuli Harlekiini-niminen lastenohjelma ja osana sitä Snorkkelit-niminen sarja. Siinä jotkut snorkkelityypit elelivät vedenalaisessa maailmassa. Kukaan muu ei tuntunut tätä muistavan ja mietin jo, olenko keksinyt koko jutun, mutta sitten tapasin ihmisen, joka muisti Snorkkelit! :grin

Vm 84 ja kyllä muistan Snorkkelit! Aika pitkään meni että muistin ohjelman nimen tosin :happy: Hugo, Taotao, muskettisoturit, my little ponyt, ruusun aika ja PRÄTKÄHIIRET :grin Suosikkeihin kuului myös Olipa kerran elämä ja Ankronikka, leffoista mm. Maa aikojen alussa ja Päättymätön tarina.

Purkkarit oli ja permanentti. Ennen tamagotcheja leikittiin jojoilla ja Goosheilla. Ah, nostalgiaa!

Vm 84 ja kyllä muistan Snorkkelit! Aika pitkään meni että muistin ohjelman nimen tosin :happy: Hugo, Taotao, muskettisoturit, my little ponyt, ruusun aika ja PRÄTKÄHIIRET :grin Suosikkeihin kuului myös Olipa kerran elämä ja Ankronikka, leffoista mm. Maa aikojen alussa ja Päättymätön tarina.

Purkkarit oli ja permanentti. Ennen tamagotcheja leikittiin jojoilla ja Goosheilla. Ah, nostalgiaa!

Olen kanssasi saman ikäinen. Vähän aikaa piti miettiä tuota snorkkelia, mutta vähitellen palautuu :) Nuo kaikki muut muistankin. Ja taisi meillä olla noita Gooshejakin ennen kuin ne rasittavat tamagotchit tulivat. Prätkähiiret taisivat kyllä olla enemmän pikkuveljeni juttu. Nostalgiaa, tosiaan. :)

Minkähänlainen sukupolvikokemus näille omille pienille jää? Toivottavasti jotain muuta kuin vuosikymmenen kestävä korona-virus :(

Täällä 90-luvun lapsi, syntynyt tasan -90.
Lempibändejä oli Spice Girls ja Nylon Beat. Muistan myös Spice Girls -tikkarit, joiden keskellä oli purkka ja kuoren sisällä oli aina eri kuva, mitä keräiltiin :grin
Hugon muistan paremmin PS1-pelinä, toinen lempipeli oli Spyro :Heartpink
Ohjelmia olikin paljon, aiemmin mainittujen lisäksi ainakin Pingu, Maija Mehiläinen, Vili Vilperi ja tietenkin Muumit tulee mieleen.
Lempileikkeihin kuului ehdottomasti Barbiet ja jonkin verran pehmoeläimet ja nuket, joita sai pukea ja hoitaa :happy:
Muotia en tarkkaan seurannut, mutta leveälahkeiset housut piti olla ja jossain vaiheessa tuli napapaidat :grin

90 luvun lopulla.
Mielessä piirretyt, lumiset talvet, 2000- luvun popit, vanhat pelikonsolit, kuten nintendo ja playstation, internetin nousuaika ja numa numa - biisi. laughing7

Takaisin