Ihan ehdottomasti avautumisvaihe. Mulla se avautumiskipu on jotain ihan järkyttävää, ja se kestää kauan: ykköstä ja kakkosta synnytin lähes vuorokauden, kolmatta sentään "vain" 9 h. Erityisesti kahdessa ensimmäisessä synnytyksessä avautuminen tapahtui niin hitaasti, että sain kärvistellä järjettömissä supistuskivuissa tuntitolkulla ennen kuin sain epiduraalin. Se vei kivut pois max. kahdeksi tunniksi, ja sitten mentiin taas. Supistukset olivat todella rajuja, mutteivat saaneet aikaan paljoakaan kohdunsuulla. Ja niitä tuli tiheästi: edellinen supistus ei ehtinyt edes loppua kun seuraava jo hyökyi päälle.
Kolmas synnytys oli nopeampi, mutta kivut olivat vieläkin rajummat, jos mahdollista. Jo kotona ollessa sattui niin paljon, etten voinut olla oikein missään asennossa, kun jokainen asento ja liikahdus teki kivusta vieläkin sietämättömämpää. Huh, nousee kylmä hiki otsalle kun vain muistelenkin sitä.
Ponnistus toki sattuu todella paljon sekin, mutta mulle se kipu on ollut helpompi kestää. Repivä kipu on kestänyt vain hetken, ja siinä olen tiennyt, että homma on ohi ihan pian. Avautumisvaiheen kipu taas on tuntunut kestävän ikuisuuden - eikä todella kovakaan kipu ole tuntunut vievän asiaa eteenpäin juuri ollenkaan. Ekan synnytyksen ponnistusvaihe kesti puolisen tuntia, toisen 5 min ja kolmannen 2 min. Tuo eka toki oli pahempi kuin muut, etenkin, kun mulle vieläpä nousi korkea kuume juuri ennen ponnistamista, mutta silti avautumisvaihe oli monin verroin kamalampi kokemus.