Miksi tehdä lapsia vaikka ei jaksa itse hoitaa ?!

Itse kyllä vedin ihan rehelliset nenäherneet lähinnä tuosta aloitusviestin syyttävästä sävystä. En osannut nähdä siinä olevaa huolta syyllistämisen ja päivittelyn alta. Aborttikommentti myös särähti pahasti silmääni.

Tunnen itsekin erään äidin, jolla on useampi lapsi usean eri miehen kanssa. Se ei ole hänestä huonoa äitiä tai sossupummia tehnyt. Tämä henkilö käy kylläkn töissä ja välittää lapsistaan, joten sinänsä toki aika eri tilanne kuin aloitusviestin tapauksessa...

Itselle ei ole ikinä tullut mieleen, että lapset voisi olla joku rahasampo mutta säännölliset palkkatulot ilmeisesti auttavat tässä. Kyllähän Suomessa tukea tuen päälle saa, kun vain osaa hakea. Järjestelmässä olisi kyllä paljon korjaamisen varaa siinä vaiheessa, jos lapsia aletaan rahan vuoksi tekemään.

Sitä saa miettiä ja pitääkin keskustella, tämä aihe ei mua hämmentänyt vaan sun tapa muotoilla toi asia. Aloitusviestistä mulle jäi päällimäisenä mieleen että haluat puhua lähinnä tän äidin ärsyttävyydestä etkä kenenkään hyvinvoinnista.
Ja nyt on ihan pakko kysyä, miten voi tehdä lapsia rahasta? Tai siis miten on mahdollista elintason NOUSTA lasten myötä? Mitkä tuet ja etuudet multa on mennyt ohi?

Jos lapsia on 5, neljä isää. Äiti repii kovimmat elarit lapsen isiltä ku isät max 1-2 vkonloppua lasten kaa, lasten isät ku ei asu saman katon alla, , osalla ei oo isistä hajuukaan joten valtio maksaa elarit, siihen lapsilisät, asumistuet,+ muut tuet soskusta, kelalta, työkkäristä, mitä niitä kaikkee onkaan.... kyllä nuo tulot peittoo nromi perheellisen perusduunarin palkan. ei tarvii paljoo persposkia sohvalta nostaa että ansaitsis rahaa elämiseen työllä. tää mun "tuttava" on kyl myöntänyt ihan että helppoo rahaa saa ja kaiken käyttää kyllä omaan elämiseen ja viinaan. Lapsille vaatteet kirppikseltä ja sukulaisille itkemällä. tällä naisella on julkinen fb profiili joten väkisinkin itku päivitykset näkyy jotain kautta omalla seinällä.. sitten samana iltana on jo hakemassa koppa tolkulla olutta kaupasta ja ipanat puskettu johonkin hoitoon... tuntuu vielä pahalta ku ystäväni kertoo näistä lapsista että kun tulevat kylään/hoitoon ovat likaisissa vaatteissa ja niin nälkäisiä että saavatkohan kotona kunnolla ruokaakaan. Oli karseeta törmätä näihin kaupassa, ostoskärryssä ei ollut juuri mitään, 2mäyräkoiraa olutta pisti silmään...ja yks pojista kysyi saako jugurttia niin äiti vastas että et saa ku ei oo rahaa. :confused::mad: lastensuojeluviranomaiset ovat tietoisia kyllä, en vaan tiijä kuin kauan tätä annetaan jatkua.....

aloittajan tuttava saattaa oikeasti olla masentunut/väsynyt ja siinä tilanteessa onkin hyvä että lapset ovat sukulaisila hoidossa, saavat siellä ainakin seuraa, turvaa, ja toivottavasti rakkautta. äiti tarvitsis aoua. Äiti on kuitenkin aina äiti ja lapsilleen rakas, mutta väkisinkin lapsille jää jotain raumoja siitä että kiikutetaan paikasta toiseen eikä pysyvyyttä ole. pienikin lapsi saattaa kokea että äiti ei halua häntä vaikka äiti oikeesti rakastaa mutta ei vaan jaksa hoitaa perhettään....
Jokainen varmaan jossain vanhemmuuden vaiheessa väsyy ja tarvii apua. Siinä ei oo mitään havettävää. Elämäntilanteita on monia ja vaikeita hetkiä voi tulla jokaiselle vastaan. Tätä mun tuttavaa en vaan ymmärrä. Kaikki tällä kylällä tietää että kohta on kuudes lapsi tulossa, nykyinen seurustelukumppani saa kenkää ja kohta uus mies kiikarissa... :(

Muokattu viimeksi:
Hirveää.... niin hirveää. Itsekim samankaltaiseen tapaukseen törmännyt mutta onneksi lapsi annettiin isälleen vihdoin ja viimein, ja nyt sillä lapsella on asiat hyvin... sitä niin toivoisi, että kaikilla lapsilla olisi hyvä olla. Ja vaikka naksutiili esitti asian hieman kärkkäästi niin minäkin uskon, ettei hän itseään halunnut korostaa vaan on huolissaan lapsista. Hyvä niin ja toivottavasti tilanne ratkeaisi parhain päin lasten hyväksi... myös muiden kertomissa tapauksissa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Täytyy kyllä sanoa nyt (vaikka en mielelläni enää soppaa hämmentäisi), että on ihan hyvä muistaa, että jos ei ko. perheeseen kuulu, niin ei välttämättä aina koko totuutta tiedä. Se mikä voi näyttäytyä laiskuutena, saattaa olla jotain muuta. Äitihän voi jopa peitellä ongelmiaan kertomalla olevansa laiska. On monia syitä siihen, miksi vanhemmuus saattaa olla aikuiselta hukassa, masennus on vain yksi niistä. Vanhemmuus saattaa joskus olla todella pelottava asia ottaa hoidettavakseen ja helpommalta voi tuntua sysätä vanhemmuus muiden niskoille, ettei pelkojaan tarvitse kohdata. Se, onko se oikea ja hyvä ratkaisu, jääköön asianomaisten (ja joissain tapauksissa lastensuojelun) arvioitavaksi.

Ymmärrän pointin, ymmärrän suuttumuksen, mutta 'tuomiota' en allekirjoita. :)

Olen samaa mieltä tuossa, että tuollaisessa tapauksessa kyllä todennäköisimmin taustalla on (mahdollisesti moniakin) ongelmia, tuskin laiskuudesta on kyse. Tällaiset tapaukset yleensä vain saavat enemmän paheksuntaa niskaansa kuin apua, mutta toinen asia on se, haluaako kyseinen äiti edes ottaa apua vastaan. Sitä kun ei voi väkisinkään tuputtaa, jos toinen ei halua muuttua ja yrittää. Mahdollisesti hänelle on muodostunut jo niin raskas identiteetti tästä, että sen muuttaminen vaatiikin paljon ponnistuksia. Helpompi on vain ryhtyä kapinamieleen, asettua roolin taakse ja puhua esimerkiksi kuten hanin mainitsema äiti, että tekeekin lapsia vain rahasta.

Ehkä tämä ketju olisi kuulunut tuonne potuttaa -osioon, niin olisi vähemmän herättänyt närää. Sitä kun on kuitenkin ihan ok suuttua tuollaisesta käytöksestä.

Mun mielestä nykypäivänä paapotaan liikaa, tottakai äitikin voi väsähtää, masentua, sairastua yms ja silloin on tosi hyvä että tarjotaan apua, pitääkin tarjota apua. Ei niistä tilanteista tarvitse missään tapauksessa yksin pärjätä ja jaksaa. MUTTA..sitten on valitettavasti myöskin niitä äitejä joille ensimmäisenä tulee hän itse, sen jälkeen vasta lapset. Tärkeintä on että rahat riittää omiin merkkivaatteisiin, baari-iltoihin, ripsien pidennyksiin yms. Ja tosiaan sitten vie harva se päivä lapset jonkun muun hoivaan koska itsellä on "tärkeitä menoja" tai ei vaan jaksa. Näitä oon nähnyt surullisen paljon ja nykypäivänä säälitään ja paapotaan aivan liikaa. Aloittajan tapauksessa äidillä oli 5 lasta. Miksi tuoda neljä lasta lisää tähän maailmaan jos ei ole resursseja eikä halua hoitaa ensimmäistäkään.

Nyt haluan vielä tarkentaa että mielestäni on täysin eri asia väsähtää, masentua, sairastua fyysisesti tai psyykkisesti ja sen takia tarvita apua ja tukea arkeen ja lasten hoitoon. On tosi hyvä että ihmiset nykypäivänä uskaltavat pyytää apua ja että he sitä saavat, kaikki me väsähdetään enemmän tai vähemmän joskus. Tässä kirjoituksesta en tarkoittanut niitä äitejä, vaan niitä jotka oikeastikin ovat itsekkäitä ja ajattelevat enemmän itseään ja omaa parasta, eikä lapsen parasta. Niitäkin on olemassa ja niitä ei minun mielestä tarvitse puolustella ja sääliä.

Tämä on minun mielipide, niitäkin on melkein yhtä monta kuin ihmisiä maan päällä.

Itsekkäiksi usein tulkitaan ne ihmiset, jotka eivät suostu ottamaan apua vastaan. Ei se silti tarkoita, että ne ihmiset sisäisesti olisivat hyvinvoivia. Heitä ei vain voi auttaa, ja mainittu paapominen vain lietsookin heidän itsekkyyttään tai miksi sitä kutsuukaan. Mutta kyse on sisäisestä rikkinäisyydestä yhtäkaikki.

Kiusattu saa yleensä helpommin apua kuin kiusaaja, vaikka molemmat ovat rikki. Mutta jos kiusaaja joskus haluaisi pois roolistaan, sitä tuskin auttaa se, että hän on jo saanut kiusaajan identiteetin. On helpompi jäädä siihen ja puolustautua sitä kautta, nostaa piikkihaarniska pystyyn.

Siksi nämä asiat ovat hankalia, mutteivät mitenkään mustavalkoisia. Joskus ihmiset vain ajautuvat erilaisiin kohtaloihin. Sen ymmärtäminen ei tarkoita samaa kuin tekojen hyväksyminen.

Sivuan ihan pikkusen aihetta.

Mun parhaalla kaverilla on kaks lasta, ja oli pitkään yh:na niiden kans kotona, ei siis käyny töissä, vaikka lapset oli hoidossa ja paljon myös isällään. Sovussa siis hoitavat lasten asiat ja lapset saavat olla isällään niin paljon kun haluavat, tää kaveri ei niitä sinne tuuppaa "hoitoon" vaan suunnittelee omat menonsa sen mukaan kun on sovittu että lapset on isänsä luona. Kuitenkin, ei se nettomäärä rahaa mitä hän tolloin sai, paljon houkutellut töihin lähtemään, kun paremmin "tienas" ihan vaan kotona. Ellarit, kotihoidontuki, korotetut lapsilisät, asumistuki ja vähän vielä sossusta päälle.. Nykyään käy siis kyllä töissä, tuohon aikaan lapset oli niin pieniäkin että ihan sallittua olla kotona. :)

Sitten on toinen tapaus, kaveri jolla on neljä lasta neljän eri miehen kanssa ja vanhin lapsista on nyt muistaakseni tokalla. Tää äiti ei oo esikoisensa jälkeen juuri töissä käynyt, mutta hän elääkin lapsilleen 100%! Jokainen lapsi tuntuu olevan tälle äidille yhtä rakas ja tärkee ja kaikista hän on niin ylpee, ja jokainen on kovin haluttu lapsi. Että kyllä sitä vaan tämmösiäkin yh-äitejä on. ♡

Lähtemättä nyt sen enempää enää kaivelemaan tätä asiaa, missä toiset puhuu omenasta kun toiset omenan siemenestä, kysyn:

Miksi ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, jos tietää laiminlyödystä lapsesta/lapsista?

Saa sitten sen puhtaan omatunnon, kun on tehnyt osansa asian ratkaisemiseksi. Lastensuojeluilmoituksen tekeminen on helppoa ja nopeaa yksityishenkilöltä ja ohjeet sen tekemiseen löytyy jokaisen kunnan ja kaupugin lastensuojelutoimen sivuilta. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä anonyymisti niin halutessaan ja sen tekemiseen riittää oma huoli lapsesta, lastensuojelu hoitaa tilanteen arvioinnin.

Ketään näistä äideistä tai lapsista ei auta se, että asiaa puidaan jossain foorumin uumenissa. Lastensuojelu sen sijaan saattaisi saada tilanteeseen muutosta.

Tuskin meistä kukaan niin ilkeä on, että oikeasti kiinnostaa vain asialla 'mässäily'? Kyllähän me mieluummin haluamme lasten saavan paremmat olot?

Niin, ja ne lastensuojelun sivut löytyy vaikka kirjoittamalla omavalintaiseen hakukoneeseen 'lastensuojelu Helsinki/Vantaa/Rovaniemi/Ypäjä/Turku/jne'.

Poistin aloituksen ja omat viestini. Ei tästä saa itse kuin paskaa niskaa vaikka yrittää vaan pohtia miksi tuttava toimii tietyllä tavalla ja onko se jo kuinka vakavaa, ajatellen lasua.

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app

Pahoittelen, mikäli tuli sellainen olo, että saat 'paskaa niskaan'. Mielestäni moni yritti melko asiallisestikin ilmaista mielipiteensä. Ehkä alkuperäisen tekstisi sävy oli turhan kärkäs? Omaan 'korvaani' tekstisi enemmän keskittyi paheksumaan kuvailemaasi äitiä, kuin että olisit halunnut ihmisten ottavan kantaa mahdollisen lastensuojeluilmoituksen tekemiseen. Lisäksi tuntui, että keskustelu hieman junnasi eipäs-juupas-tyylisesti paikallaan.

Ja ihan aidosti kyllä ihmettelen, kun ihmiset erilaisilla foorumeilla ja toisinaan FB-päivityksissä yms päivittelevät tämänkaltaisia ja muita tapauksia, kyselevät 'pitäisikö tehdä lastensuojeluilmoitus' ja hirveän harva sen ilmoituksen tekee. Keskitytään vain siihen kauhisteluun..

Takaisin