Miksi sopivaa ehkäisyä on niin vaikeaa löytää?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko täällä muitakin, joiden on lähes mahdotonta löytää sopivaa ehkäisyä? Mikä sopii teille parhaiten?
On vaikeita sivuoireita, sopimattomia ainesosia, hankaluutta.. Elämää rajoittavaa on, kun ei löydy mitään helppoa ja mutkatonta. Lisäksi minulla on PMDD, jonka oireita jotkin valmisteet jopa pahentavat.

Kaikissa tuntuu olevan omat huonot puolensa. Nyt minulla on ollut pari vuotta hormonikierukka ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Mieluiten en ottaisi ylimääräisiä hormoneja itseeni, mutta lääkärin mukaan se hormonimäärät on tosi pieniä, kun ne vaikuttaa paikallisesti riittää pienempi määrä kuin pillereissä. Kuukautiset jääneet kokonaan pois ja se helpottaa kyllä, en kaipaa niitä takaisin. Kuparikierukkaa en olisi harkinnitkaan, ne pahentaa yleensä gynekologisia ongelmia ja lisäksi on tosi epävarma. Oma äiti on saanut yhden lapsen kierukasta huolimatta (pikkuveli, onneksi kuitenkin näin) ja kaveri kertoi että hänen anoppinsa saanut kaksi lasta kierukasta huolimatta.

Mulla on ollut kokeilussa useammat e-pillerit, mutta aiheuttivat sivuvaikutuksia siihen malliin, ettei mikään kokeiltu merkki ole sopinut. Kokeilin myös ehkäisyrengasta (Nuvaring), mutta sain siitä toistuvia hiivatulehduksia, vaikka muuten oli hyvä hormoneiden kannalta.

Raskauden jälkeen pitäisi taas ottaa ehkäisy käyttöön, pitää varmaan kokeilla jotain uutta, mullakin voimakasta PMS-oireilua raskauksien välissä, mutta en haluaisi valmistetta, joka pahentaa oireita, kun mullakin jäi nuo PMDD selvitykset kesken kun raskauduin :Grimacing Face: Piuhoja en haluaisi myöskään laittaa poikki, vaikka uskon tämän olevan viimeinen vauva.

Mulla on kapseli ja aluksi tuntui, ettei se sopinut ollenkaan. Olin itkuinen, haluton ja kiukkuinen. Sit ootin muutaman kuukauden ja kapseli on kyllä nyt toiminut kuin unelma. Piti vain odottaa että se alun hormonimyrsky tasoittuu.

Kuukautiskierto on tasainen noin. 30 päivää. Ovis testi tummuu kierron puolivälissä, eli oviskin tulee. Limoista päättelen sen kanssa. Tää on ilmeisesti hyvin harvinaista että näin käy, mutta jostain syystä tää hormoni ei estä mulla ovista. Estää kyllä raskauden, koska limakalvot heikkenee ja ohenee.

Minipillerit ei sopineet mulle koskaan. En enää ikinä halua niitä. Menkat loppui kokonaan, mikä oli hyvä puoli, mutta mielialan ja halujen puuttumisen puolesta ei enää ikinä.

Mulla myös hyviä kokemuksia ehkäisykapselista, kun ei sopinut pillerit sitten alkuunkaan. Kierukkaa en myöskään halunnut, koska äidilläni on sen kanssa ollut ongelmaa eikä ole pysynyt yhtään paikallaan niin kuin pitäisi. Alussa itelläkin oli vaikeuksia haluttomuuden kanssa, mutta se onneksi tasoittui hyvin nopeasti. Itseltäni jäi kuukautiset kokonaan pois.

Kaikissa tuntuu olevan omat huonot puolensa. Nyt minulla on ollut pari vuotta hormonikierukka ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Mieluiten en ottaisi ylimääräisiä hormoneja itseeni, mutta lääkärin mukaan se hormonimäärät on tosi pieniä, kun ne vaikuttaa paikallisesti riittää pienempi määrä kuin pillereissä. Kuukautiset jääneet kokonaan pois ja se helpottaa kyllä, en kaipaa niitä takaisin. Kuparikierukkaa en olisi harkinnitkaan, ne pahentaa yleensä gynekologisia ongelmia ja lisäksi on tosi epävarma. Oma äiti on saanut yhden lapsen kierukasta huolimatta (pikkuveli, onneksi kuitenkin näin) ja kaveri kertoi että hänen anoppinsa saanut kaksi lasta kierukasta huolimatta.
Pakko kysyä mitä tarkoitat gynekologisilla ongelmilla, joita kuparikierukka pahentaa? Mulla on ollut kuparikierukka vuosia ja sen laiton myötä loppui jatkuvat hiivatulehdukset, jotka todennäköisesti johtui e-pillereistä. Ennen raskautta ei kuukautisvuotokaan lisääntynyt, mitä se toki joillakin aiheuttaa. Nyt raskauden jälkeen itsellä on ollut runsaammat menkat mutta oli kyllä jo ennen kierukan laittoakin (muutamat menkat siis ehti synnytyksen jälkeen tulla ennen kuin laitoin kierukan takaisin). Vaikea siis sanoa missä määrin johtuu kierukasta ja toivon, että vielä tasaantuu 🤞

En sanoisi myöskään noin 99% ehkäisytehoa tosi epävarmaksi. En tiedä, kuinka paljon kierukat ovat viime vuosikymmeninä kehittynyt mutta veikkaan, että osa raskauksista johtuu asennusvirheestä. Toki esim hormonikierukka on vielä varmempi.

Kokemusta on myös hormonikierukasta mutta siitä iho meni niin huonoon kuntoon - todella rasvoittuvaksi ja akne vaivasi että luovutin noin vuoden kokeilun jälkeen. Muuten se kyllä sopi ja mullakin menkat jäi pois.

Itse siis kyllä rohkaisen ihmisiä kokeilemaan kuparikierukkaa ja tiedän monta tyytyväistä käyttäjää.

Pakko kysyä mitä tarkoitat gynekologisilla ongelmilla, joita kuparikierukka pahentaa? Mulla on ollut kuparikierukka vuosia ja sen laiton myötä loppui jatkuvat hiivatulehdukset, jotka todennäköisesti johtui e-pillereistä. Ennen raskautta ei kuukautisvuotokaan lisääntynyt, mitä se toki joillakin aiheuttaa. Nyt raskauden jälkeen itsellä on ollut runsaammat menkat mutta oli kyllä jo ennen kierukan laittoakin (muutamat menkat siis ehti synnytyksen jälkeen tulla ennen kuin laitoin kierukan takaisin). Vaikea siis sanoa missä määrin johtuu kierukasta ja toivon, että vielä tasaantuu 🤞

En sanoisi myöskään noin 99% ehkäisytehoa tosi epävarmaksi. En tiedä, kuinka paljon kierukat ovat viime vuosikymmeninä kehittynyt mutta veikkaan, että osa raskauksista johtuu asennusvirheestä. Toki esim hormonikierukka on vielä varmempi.

Kokemusta on myös hormonikierukasta mutta siitä iho meni niin huonoon kuntoon - todella rasvoittuvaksi ja akne vaivasi että luovutin noin vuoden kokeilun jälkeen. Muuten se kyllä sopi ja mullakin menkat jäi pois.

Itse siis kyllä rohkaisen ihmisiä kokeilemaan kuparikierukkaa ja tiedän monta tyytyväistä käyttäjää.
Tarkoitan kuukautiskipuja ja vuodon määrää. Kun muutenkin on kovat kivut ja hemoglobiini jatkuvasti matalalla vuodon suuren määrän vuoksi, ei halua niitä pahentaa. Tuosta toimintavarmuudesta en ole tutkinut tilastoja ja nuo lähipiirissä sattuneet tapaukset ovat 80-luvulta, en tiedä onko ne jotenkin kehittyneet sen jälkeen. Mutta tuosta ensin mainitusta syystä en ole ikinä edes harkinnut kuparikierukkaa.

Takaisin