Miksi kutsut omenasta syömättä jäävää osaa?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Omenan jämälle on ilmeisesti useita eri nimityksiä. Minä olen kutsunut sitä koko ikäni omenanrontiksi. Vasta aikuisiällä kävi ilmi, että se ei taida olla rontti muualla kuin täällä Varsinais-Suomessa. :grin Miehelle se on omenankara, mikä kuulostaa omaan korvaani vieläkin tosi omituiselta. Miksi te kutsutte sitä?

Röntti on täällä päin käytössä ja tuo karakin kuulostaa tutulta kun töissä tulee käytettyä omenakaraa..

Mä en ainakaan edes tiedä, mikä sen virallinen nimitys olisi. Toivottavasti ei tarvitse koskaan kirjoittaa ko. asiaa esim. artikkeliin. :D

Kyllä mullekin "rontti" yksistään on sellainen ihmisryökäle, mutta omenanrontti on eri asia. :grin

Ahaa, "kara" on siis virallinen nimitys. Jännä juttu, se kun oli itselleni aivan vieras sana ennen kuin tapasin mieheni. Toisaalta meillä asuu koko suku täällä Varsinais-Suomessa, joten kaikki ympärilläni ovat aina puhuneet omenanrontista. :)

"Omenanraato" on muuten toinen sana, jota mies käyttää.

Mulle se on kara, vaikka olen Turun seudulla aina asunut. Olisikohan sitten joku muu tuonut sukuun... Rontti on joko epäkelpo mies tai iso ja/tai huonosti käyttäytyvä kissa.

Röntti se on. Tai tröntti :grin Niin joo ja joskus trötöksikin sanottu. Satakunnassa tällaisia.

Takaisin