Miksi joulun pitää olla niin kallista?

ansaki

Näppärä viestien naputtelija
Ottaa niin päähän nyt... Siis olen henkeen ja vereen jouluihminen, mutta jotenkin vuosi vuodelta tuntuu, että rahaa palaa enemmän ja enemmän! :sad001 Kauhean kaupalliseksi mennyt koko touhu! Miksei vois vaan nauttia lomasta, hyvästä ruuasta ja siitä ihanasta joulufiiliksestä! Ihan ilman satojen eurojen lahjapaketti läjää... :smiley-ashamed008
 
Johtuu ehkä nimenomaan siitä, että en ole missään määrin jouluihminen (itse asiassa kehitin juuri termin "antijuulisti" kuvaamaan meitä joulusta piittaamattomia :angelic:), mutta tosiaan meillä menee jouluna rahaa tällä kertaa varmaan vähemmän kuin ikinä! Päätin olla lähettämättä joulukortteja (paitsi mummolle) ja joulukoristeita on viime vuosilta tekokuusineen kaikkineen. Lapselle hankittiin joulukalenteri ja yksi lahja, ja siinäpä ne jouluhankinnat. Muutama glögitörppö ja lanttulaatikko varmaan tulee napattua kaupasta mukaan. :grin

Tavoitteena on olla stressaamatta joulusta, mutta tosiasiassa olen stressannut aika paljon...ja sen stressin syynä on kaikki turha kuluttaminen. Meille ei yhtäkään lelua enää tarvittaisi! Voi kun kaikki panostaisivat enemmän rentoon yhdessäoloon ja rauhoittumiseen jouluna!
 
Mua on koko aikuisikäni tympinyt joulun kaupallisuus ja se miten ihmiset vauhkona rynnii kaupoissa. Ja naurattaakin, hei oikeesti... Ymmärrän että lapsille joku pieni lahja mutta että aikuiset ihmisetkin kehtaa odottaa saavansa lahjoja, blogit varmaan hyvänä esimerkkinä siitä kun lukiessa tunnen myötähäpeää miten ihmiset ovat vaan että "mä haluan tän ja ton"...

Oma lapsi saa pari lelulahjaa meiltä vanhemmilta ja jos joku sukulainen lisäksi haluaa muistaa niin ihan ok. Lahjavuoria ei kuitenkaan onneksi. Ja ainuttakaan lahjaa en muille osta enkä odota saavani. Säästyy kivasti rahaa, koen että mulle on tärkeämpää oman perheeni hyvinvointi kuin että käyttäisin vähiä rahoja joutavaan roinaan sukulaisille joita en juuri ehdi tavata tai tunne mieltymyksiä.

Toki sitä aina tulee ehkä listattua mitä itse haluaisi tai haluaisi lapselle mutta jos ei ole varaa itse hankkia niin ollaan ilman. En edes kehtaa ajatella niin että toisten pitäisi kustantaa meille jotain lahjana.

Tänä vuonna pihistellään meilläkin, joulukortit unohtui lähettää, taaperon vuoksi ei tule joulukuusta eikä kauheasti pysty koristeitakaan laittamaan alle metrin korkeuteen ja lisäksi inhoan perinteisiä jouluruokia. Mulle kelpaisi jouluna ruoaksi vaikka joku hyvä pasta ja viiniä ja juustoa!
 
Niin, itseä myös ärsyttää kun meille annetaan rahaa tai kalliskin lahja sitten tulee olo että pitää pärjätä sille. Tänä vuonna saavat itse neulottua. Katsotaan miten suu venähtää. Siskojen kanssa on ajat sitten lopetettu lahjojen antaminen. Lapset vielä saavat.
 
Olis ihana jos kaikki vain antaisi sellaista oma tekemää tai vaikka jotain mitä voi tehdä ilman rahaa! :happy: Mutta selittäppäs teini-ikäisille sellaista että "ette saa mitään materiaalisia lahjoja, mutta voin antaa lahjaksi huoneen suur siivouksen" Eipä taitais mennä läpi... :eek:
 
Olis ihana jos kaikki vain antaisi sellaista oma tekemää tai vaikka jotain mitä voi tehdä ilman rahaa! :happy: Mutta selittäppäs teini-ikäisille sellaista että "ette saa mitään materiaalisia lahjoja, mutta voin antaa lahjaksi huoneen suur siivouksen" Eipä taitais mennä läpi... :eek:

Mä sain teininä isältä suunnistuspuvun (en suunnistanut, ikinä) joululahjaksi. Toisena jouluna sain tyynyn. Jotenkin ei silloin 15-vuotiaana osannut arvostaa. :rolleyes: Lahjat tulivat kymmenisen vuotta liian aikaisin... :hilarious:
 
Takaisin
Top