Mikä on varhaisin muistosi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Etusivulla oli vastikään esillä mielenkiintoinen artikkeli muistoista, niiden syntymisestä ja muusta niihin liittyvästä. (Luettavissa täällä: https://www.vau.fi/lifestyle/hyvinvointi/lapsuusmuistot-kertovat-muistajastaan/) Siitä tuli mieleen, mikä on teidän varhaisin muisto lapsuudesta?

Mulla on muistikuvia siitä kun muutimme kahdesti lyhyen ajan sisään ollessani kolme. En muista mitään kodista, josta alunperin muutimme, mutta muistan kuinka tein palapeliä väliaikaisessa kodissa ja osa tavaroista vietiin tilanpuutteen vuoksi varastoon. Muistan myös kuinka olimme katsomassa kotia, johon sitten pian muutimme väliaikaisesta asunnosta.

Muistan veljen syntymän, kun olin vajaan 3 v. Käytiin isän kanssa ostamassa vaaleansininen posliinikenkä sairaalan myymälästä. Muistan myös, että meillä oli tuolloin jääkaapissa Valion appelsiinimehua.

Alle vuoden ikäisenä nukuin vaunuissa parvekkeella, siellä oli harmaa betonikatto. Muutimme pois sieltä ollessani vuoden ikäinen.
1-vuotiaana join mummun kanssa kahvia, joukkoon laitettiin pullaa, maitoa ja sokeria. Toisella kerralla mummulla oli leipää, jonka tuoksun ja maun muistan yhä. Sellaista ei enää valmisteta. Mummu kuoli kun olin 2-vuotias.

Isomummun muistan myös, hän oli pehmeä ja hänellä oli lempeä ääni. Hän kuoli ennen kuin ehdin täyttää 2 vuotta.

Muistan myös kotien huonejärjestykset ja tapetit ennen kouluikää. Toinen asuntomme oli joskus myynnissä, kun olin jo aikuinen. Kävin tarkistamassa, muistanko oikein. Muistin kyllä.

Aika paljon muitakin muistoja on hyvin varhaisilta ajoilta, vaikka valokuvia en ole nähnyt. Meillä ei ollut kameraa, kun olin pieni.

En ole varma, taisin olla 3 varhaisimmissa muistoissani. Asuimme silloin omakotitalossa, sieltä muistan kuinka söin tulitikkujen päitä ja kun luulin mutteria salmiakiksi ja pistin suuhuni:rolleyes:

Asuimme ennen pienen kyläkaupan lähellä ja muistan kuinka aina sain itse valita jäätelön pakastealtaasta. Yksi lemppareistani oli Donna-niminen jätski jota ei enää myydä, eli sellainen valkoinen puikko täynnä erivärisiä namunäppylöitä. Söin sitten jäätelöä kotona vintinrappusilla kun äiti latoi ostokset kaappeihin. Taisin silloin olla n. kolme vuotta vanha. :rolleyes:

Muistan paljon muitakin jäätelö- ja herkkupakkauksia noilta ajoilta. Niitä kun ei saanut joka päivä. Kiviset ja soraset jäätelöt, vanhat Nami-nami vanukkaat, Melody-pillitikkarit, Fazerin karkkimaa namit... :p

Aika pieni olen tainnut olla myös silloin kun muistan saunoneeni ensi kerran. Istuin ämpärissä saunan alalauteella ja isä heitti löylyä vuoroin kiukaalle, vuoroin minun päälleni. Kovin iso lapsi ei mahdu ämpäriin.

Varhaisimpia muistojani taitaa olla reissut ulkomaille. Muistan kuinka lastenaltaan huonosti viimeistellystä laattapohjasta sai haavoja kämmeniin, kun ui käsipohjaa. Ja muistan myös kuinka hotellin kakarakerhossa pelottelin muita lapsia jättimäisellä etanalla ja purin semisti myrkyllistä kasvia ja suuni puutui :grin

Takaisin