Mikä on hyvä määrä unta?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kuinka paljon teidän perheessänne kukin tarvitsee unta?

Meillä lapset tarvitsee 10-12h unet, me vanhemmat, noh, en itseasiassa tiedä. Kai se 7h olisi suositeltavaa? Siihen voisi kyllä yrittää hanakammin pyrkiä.

Taapero nukkuu 12h eli n. 19-7. Minä nukun 8-9h, voisin nukkua jopa enemmän ja simahdan poikkeuksetta ihan viimeistään klo 22. Olen aina ollut huono valvomaan. 🙈 Mies voisi valvoa tosi myöhään ja pärjää selkeästi vähemmillä yöunilla, nukkuu ehkä n. 6-7h yössä.

Taapero nukkuu nykyään suunnilleen 13h, yöllä 11 ja päivällä 2.
5v, 6v ja 8v yleensä 10h yöllä
Minulle hyvä määrä on 7h, sillä pärjään hyvin. Valitettavan usein jää vähäisemmäksi.

Mä tarviin vähintään 8tunnin yöunet, mielellään 9tuntia. Tuohon 8tuntiin yritän pyrkiä, nyt imetysaikana toki uni on katkonaisempaa, kun yöllä heräilee imettämään. Mies tarvitsee myös vähintään 8tunnin yöunet.. mielellään enemmän, jopa 10tuntia. Häneen vaikuttaa tosi paljon, jos unet jää liian lyhyiksi. Teini nukkuu yleensä n. 9-10tuntia ja keskimmäinen n. 10-11tuntia. Vauva nukkuu vielä suurimman osan päivästä.

Tarvitsen 9h. Mies 7h. Ja vauva öisin 10h plus päivisin 2-3h.

Välillä ollut vähän vaikeaakin, kun en vain jaksa herätä silloin, kun mies alkaa jo keitellä kahvia ja itsellä ei unen tarve todellakaan ole vielä täyttynyt. Onneksi siitäkin on voitu keskustella. Ja pikkuvauva-aikahan nyt on muutenkin romuttanut kaikki nuo unitarpeet (tai ainakin niiden toteutumisen 😅)

Minä 7-8h, mies suurinpiirtein saman verran.

Esikoinen 12h (joko 11h yöllä + tunnin päiväunet tai 12h yöllä ilman päiväunia)

Vauva tarvitsee paljon unta, taidetaan pyöriä n. 15h määrissä, pieni kun vielä on.

Ääniherkkänä unen laatu on minulle määrää tärkeämpi. Taju väsymyksestä + unesta kankaalla> 4.5 tuntia ja olen virkkuna hereillä. Jaloittelen hetken ja nukahdan vielä pariksi kolmeksi tunniksi...

Mikäli en saa tietoisesti selville mikä ääni unta mahd häiritsee niin nukun koiran unta parin tunnin pätkissä, ja aivosumu on päällä vielä 10h nukkumisen jälkeenkin.

Fysiikka tykkää/ edellyttää että olen pitkälläni 9h / vrk, eli joko luen tai olen puhelimessa tai nukun, kunhan jalat on vaakatasossa ko ajan. Olen toiminut niin yläaste ajoista alkaen.

Takaisin