Mikä neuvoksi..?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaksu-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vaksu-

Silmät suurina ihmettelijä
Tytöllämme tuo matematiikka tuottaa hankaluuksia. Välillä osaa ja sitten menee taas arvailuksi. Hyviä ideoita otetaan vastaan. Alkaa kohta olee koulussa vähän hankalaa. Kiitos!
 
Onnistuisiko matikan harjoittelu leikkimällä tai peleillä? Veikkaisin että sillä tavalla saa parempia tuloksia aikaan kuin esim. painostamalla harjoittelemaan. Koulun pitäisi myös tarjota tukiopetusta, mikä voi auttaa paljon. (Itse olin ala-asteela matikasta tukiopetuksesta. Jossain vaiheessa asiat sitten loksahtivat paikoilleen ja yläasteella sain matikasta ysiä ja kymppiä. Joskus voi mennä niinkin.) Riippuen lapsen iästä ja siitä millaiset asiat tuottaa hankaluuksia, voi esimerkiksi helmitaulusta olla apua, jos se auttaisi hahmottamaan numeroita.

Ehkä matematiikka ei vain ole tyttösi parhaita puolia. Jokainenhan on hyvä jossain ja jokin toinen asia voi olla paljon hankalampaa. Ei ehkä kannata jäädä liikaa kiinni siihen missä ei ole hyvä vaan kannustaa siinä missä on. :)
 
Kun ei tarkemmin tiedä, mitä hankaluuksia ja minkä ikäisellä, niin on hankala lähteä neuvomaan. Todennäköisesti opettajalla voisi olla jotain ideoita, minkälaisia lautapelejä tai tietokone/tablettipelejä kannattaisi kotona harjoitella ja tietysti tukiopetusta pyytää.

Matematiikka on ihan oppimalla hankittuja taitoja. Niitä voi oppia, vaikka se ei tuntuisi helpolta. Vähintä, mitä voi lapsensa hyväksi tehdä, on uskoa lapsen kykyihin. Ei siis saa koskaan sanoa, ettei hän ole hyvä matematiikassa!!! Tilanne voi nyt olla se, ettei kaikki aina onnistu, mutta tilanne voi muuttua.

Itse olin alakoulussa hidas oppimaan, numerot matematiikan kokeissa parhaimmillaan seiskan pintaan, yläasteella ja lukiossa kuitenkin sain kymppejä. En ole kiinnostunut matematiikasta ja minulla on hahmotushäiriöitä ja silti pystyin oppimaan.
 
Kyseessä siis 9v tyttö ja helmitaulua ollaankin käytetty. Myös sormia. Mutta tuo ei oikein toimi koulussa. Jostakin syystä kotona hoksaa välillä hetkessä. Koulussa taas on unohtanut ja joutuu turvautumaan sormiin tms. Nyt suunnitteilla syksyksi pienempi luokkaryhmä toisessa koulussa jossa opettajilla olisi aikaa tyttöä auttaa ja neuvoa. Olin kyllä itekin ala-asteella todella huono matikassa
 
En nyt näe tässä laittamaani vastausta. Mutta tyttö on 9v ja tällä hetkellä suurin hankaluus on kertotaulut. Kyllä mielestäni neiti osaa, kotona ainakin kun läksyjä tehdään. Mutta koulussa ei ja ne kaikki mitkä kotona meni hyvin on unohtunut. Ainakin open mukaan ei enää koulussa muista. Tarvii kuulemma paljon toistoja. Läksyjen teko kotona kyllä onnistuu ja aina kiljutaan sitten riemusta kun osasikin. Kotimatkalla harjoitellaan laskuja niin että sanon: "jos sulla on 5€ rahaa ja ostat 1€ tikkarin. Kuinka monta tikkaria saat?" Tämmöset sujuu. Vaikeaa toki on opettaa kun toista ei juurikaan kiinnosta. Olin kyllä itse ihan samanlainen tuossa iässä, matikka oli vaikeaa joten ei sitä silloin tarvi Nyt suunnitellaan koulun vaihtoa ja pienryhmä opetusta. Tällä hetkellä luokassa n. 30 oppilasta ja meteli tunnilla korvia huumaava. Vaikea keskittyä?
 
Paljon mahdollista että luokassa ei suju juuri tuon luokkakoon ja melun takia. Onhan sellaisessa kenen hyvänsä vaikeampi keskittyä kuin kotona kaikessa rauhassa ja toisiin sellainen vaikuttaa toisia enemmän. Toinen mitä tulee mieleen on, jos koulussa pitää laskea kiireellä kun taas kotona saa tehdä rauhassa ja toisaalta lapsesta voi tuntua siltä että koulussa on enemmän painetta mikä myös voi haitata.

En tiedä miten nykyisin, mutta ainakin silloin kun itse olin ala-asteella kertotaulu oli hyvin pitkälle ulkoa opiskelua. Ja tämä taas oli itselleni vaikeaa. Osasin siis kertolaskun periaatteen, mutta sitten kun opeteltiin "2*2=3 2*3=6" jne niin oli vaikea muistaa yhtäkkiä mitä 6*8 onkaan.
 
Muistaakseni meilläkin tankattiin kotona kertotaulua juuri tyylillä 2*2, 2*3 jne.
Lisäksi laitettiin nimitarrat tauluun aina kun oppi jonkin kertotaulun.

Oma lapsi yrittää +, - ja kertolaskua jo nyt.
 
Lisäksi tässä tapauksessa mukana vielä pitempään jatkunut kiusaaminen ja semmoi hällä väliä asenne (aikuisten puolelta). Asioita käytiin yhdessä läpi mut kyllä vaan tytön niskaan syyt yritettiin laittaa. Sai tämä äippä purra hammasta ettei vaan päästä sammakoita suustaan Ja pitkään kesti ennen ku sain edes tietää. Voisin laittaa tähän eräästä asiasta omat epäilykseni mutta kun ei todisteita niin en kehtaa.
 
Todella kurjaa tuollainen. :( Kyllä kiusaamiseen pitäisi aina puuttua eikä se ole kiusatun syytä. Toivottavasti viimeistään koulun vaihto auttaa.
 
Todella kurjaa tuollainen. :sad001 Kyllä kiusaamiseen pitäisi aina puuttua eikä se ole kiusatun syytä. Toivottavasti viimeistään koulun vaihto auttaa.

Minäkin toivon että auttaisi. Mielestäni kyllä kiusatun ei pitäisi sitä koulua vaihtaa vaan kiusaajan. Mut tyttäreni jatko oli päätetty jo ennen palaveria. Sellai fiilis jäi. Epäreilua, sillä ollaan ahkeroitu. Mitä teen jos ei toista koulua löydy? Huono äiti?
 
Kiusaamisesta pitää välittää aina ylemmälle tasolle kuin edellisellä kerralla. Jos ei rehtorille valittaminen auta, niin sitten tehdään kantelu aluehallintavirastoon. Jokaisella on oikeus käydä koulunsa tulematta kiusatuksi.

Kertolaskut ovat puhdasta ulkoa opettelua, kertolaskuja ei siis ymmärretä tai lasketa, vaan ne opetellaan ulkoa kunnes ne tulevat kuin apteekin hyllyltä. Tätä moni lapsi yrittää vältellä (minä mukaan lukien), mutta sitten kun äitini pakotti minut oppimaan ne ulkoa, tajusin että ihan turhaan sitä vastustelin. Jos kertolaskut jättää opettelematta ulkoa, ei kykene keskittymään vaikeampiin asioihin myöhemmin, koska ajattelukapasiteettia menee kertolaskuja laskemalla laskemiseen. Eli nyt vain tenttaamaan kertolaskuja satoja kertoja, kyllä ne oppii ulkoa kun riittävän monta kertaa toistaa.
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä osa kertotauluista menee ja välillä kysyn ihan yllättäen, koska haluan nähdä miten reagoi ja vastaa. Suurimmaksi osaksi menee oikein. Ja aina siitä ollaan yhtä mielissään
 
Kiusaamisesta pitää välittää aina ylemmälle tasolle kuin edellisellä kerralla. Jos ei rehtorille valittaminen auta, niin sitten tehdään kantelu aluehallintavirastoon. Jokaisella on oikeus käydä koulunsa tulematta kiusatuksi.

Kertolaskut ovat puhdasta ulkoa opettelua, kertolaskuja ei siis ymmärretä tai lasketa, vaan ne opetellaan ulkoa kunnes ne tulevat kuin apteekin hyllyltä. Tätä moni lapsi yrittää vältellä (minä mukaan lukien), mutta sitten kun äitini pakotti minut oppimaan ne ulkoa, tajusin että ihan turhaan sitä vastustelin. Jos kertolaskut jättää opettelematta ulkoa, ei kykene keskittymään vaikeampiin asioihin myöhemmin, koska ajattelukapasiteettia menee kertolaskuja laskemalla laskemiseen. Eli nyt vain tenttaamaan kertolaskuja satoja kertoja, kyllä ne oppii ulkoa kun riittävän monta kertaa toistaa.

Mistä löytäisin oikean kohdan tuolta josta laittaa valitusta menemään? Saisivat ylipäätään tutkia ko. koulun. Ei ole edes opettajien puolelta reilua kohtelua. Tiedän että tyttöni on tunnollinen oppilas, aina on läksyt tehtynä yms. Mutta tässä paikassa näköjään meininki että kiusaajat on ok, läksyt tekemättä, ok.. Ei mielestäni ole normaalia..
 
Samaa mieltä olen tästä ettei kiusatun kuuluisi vaihtaa koulua kiusaamisen vuoksi. Mutta jos koulun vaihto on joka tapauksessa edessä pienemmän ryhmän perässä. Joka tapauksessa et ole huono vaan selvästi välittävä äiti joka auttaa lasta parhaansa mukaan. <3
 
Onpa harmillisen ikävä tilanne :sad001, kiusaaminen ja iso luokka ei varmastikaan houkuta osaamaan..
Meillä yhdellä tytöllä oli matematiikka tosi hankalaa ala-asteella. Tehtiin yhdessä kanssaan kertotaulukot paperille (jos vaikka kirjaamalla jää paremmin mieleen) ja niitä ulkoa opetteli. se helpotti kyllä, mutta toistoa sai olla paljon.
Nyt yläasteella kys tyttö osaa matematiikkaa hyvin, kun on kehittänyt hyvät opiskelutekniikat itselleen.
Mä oon pääasiassa sitä mieltä ettei ole vanhempien asia opettaa lapselle kouluasioita, kyllä koulusta pitää löytyä resurssit "hitaampienkin" oppimiseen, turha lähteä oppilasta itseä syyllistämään jos ei levottomassa ryhmässä opi :shifty:..
Tsemppiä sinne, hyviä neuvoja tullutkin ylemmälle taholle valittamisesta! Pienempi ryhmä on varmasti sopivampi useimmalle oppilaalle, en tiedä mitä moisilla keskittymillä tavoitellaan? säästöä?
 
Kyllä osa kertotauluista menee ja välillä kysyn ihan yllättäen, koska haluan nähdä miten reagoi ja vastaa. Suurimmaksi osaksi menee oikein. Ja aina siitä ollaan yhtä mielissään

Onko tunneilla mahdollisuutta saada käyttöönsä kuulosuojaimia? Meiän 9-vuotiaalla on luokkamelun vuoksi välillä vaikea keskittyä ja koululla on luokissa muutamat kuulosuojaimet tätä tarkotusta varten. Kertotauluja voi kotona lisäharjoitella kertotaulut.com-sivuston pelien kautta, jos niitä tekemällä saisi varmuutta niistä suoriutumiseen. Toivottavasti saatte vaihdettua koulua ja sitä kautta helpotuksen tuohon kiusaamistilanteeseen ja työrauhaan.
 
Onko tunneilla mahdollisuutta saada käyttöönsä kuulosuojaimia? Meiän 9-vuotiaalla on luokkamelun vuoksi välillä vaikea keskittyä ja koululla on luokissa muutamat kuulosuojaimet tätä tarkotusta varten. Kertotauluja voi kotona lisäharjoitella kertotaulut.com-sivuston pelien kautta, jos niitä tekemällä saisi varmuutta niistä suoriutumiseen. Toivottavasti saatte vaihdettua koulua ja sitä kautta helpotuksen tuohon kiusaamistilanteeseen ja työrauhaan.

Ei ole kuulosuojaimia koululla. Nyt siirrytään sitten oman kunnan kouluun ja en tykkää koska taas jotain ongelmaa sisäilmassa siellä. Kohta varmaan muutettava tai sit palkattava se ope Mut ei sekään hyvä idea kun sit ei nää muita lapsia. Vähän murheellista kun täällä ei tässä lähellä ikästänsä kaveria oo ollenkaan.
 
Takaisin
Top