Mikä kantoreppu?

Jensas

Satasella mukana keskusteluissa
Haluisin kysyä vertailua mikä kantoreppu on ollut hyvä käytönnössä? Ergoa, Patapumia ja Manducaa olen katsellut, mutta minkä valitsisi[:)]
Hug a Bubbia on käytetty, mutta tuntuu pojan kasvaessa etten saa tiukasti enää kiinni ja kokoa vasta 6kg ja ikää melkein 3kk. Toisekseen repun laittaminen kesken ulkoilun kuulostaa helpommalta talvella kun liinan laittaminen
 
Kyselinkin jo tuolla helmikuisissa, mut laitan tännekin... Onko tietoa saako lasta Manducaan selkäpuolelle yksin?
 
Oon nettiä nyt selannut ja tosiaan tuo Manduca kuulostaa parhaimmalta ja pisin käyttöikä sillä tuntuu olevan. Sikahintainen käytettynäkin, mutta toisaalta jälleenmyyntiarvo hyvä. Ergolla sama juttu, Patapumin joutuisi vaihtamaan jossain vaiheessa tuohon taaperomalliin ja sitä babymallia saakin käyttää vasta 5kk->.
Mä ymmärsin sipster että sillä pitäisi saada lapsi yksinkin selkään, ei ainakaan ihan mahdottomalta ohjeiden mukaan näyttänyt[:)]
 
Oon vissi sit ihan käsi siinä hommas.... [:D][:)][:D] tai sit mei neiti kiemurtelee liikaa! Täytyy viel yrittää. Tietty jos harjoittelis nukella ni ei tippuis vauva!!! [;)]
 
Juu, saa manducalla lapsen yksin selkäpuolellekin. Tuo meidän lapsonen kun on jo 9kk, niin alkaa olla kevyempi selässä kantaa ja ehkä näkeekin sieltä vähän paremmin ympärilleen niin viihtyy paremmin - eikä mulla oo yleensä apuria, joka lapsen selkään nostaisi. MUTTA ihan pientä en lähtis yksin selkään heittämään. Meillä ainakin mukelo on jo vähän juonessa mukana, niin sujuu paremmin se homma. Ja kyllä se kuulemma vieläkin näyttää ulkopuolisten mielestä jännittävältä touhulta, vaikka päivittäin sitä teen, eli kannattaa harjoitella varovasti avustajan kanssa alkuun [:D]
 
Mä suosittelen ehdottomasti Manducaa.  Mulla tosin ei ole kokemusta kovin laajasta repertuaarista.  Meillä oli alunperin babyboomin rintareppu jonka käyttömukavuus oli todella kehno ja käyttöikäkin lyhyt.  Liinassa olen myös kantanut pikkuvauvaa mutta mulla sen sidonnasta ei tullut rutiinia ja olen liian laiska opetellakseni joten hyvin vähälle käytölle jäi.  Muuten olin kyllä liinaan tyytyväinen.  Manducalla taas on mukava kantaa ja se on helppokäyttöinen.
 
Juu, Manduca!!!! Ehdottomasti. On ergonominen sekä kantajalle että lapselle. Ei rasita kantajan selkää kun on oikein "asennettu".
Babybjörn ei ole vauvan lonkille hyväksi pitemmän aikaa käytettäessä, koska vauva roikkuu siinä jalat ja selkä suorina.
ks. http://babyidea.fi/reppuvsliina.html
 
Ergo on toimiva.Tähän asti paras vauvaostokseni.Vauvani koliikkitaipumuksineen rauhoittuu siinä hytkytellessä ja oma selkä säästyy jatkuvalta tuudittelulta..Minulla on uusin malli ja sopii hyvin, vaikka olen vain 160 cm ja muutenkin pieni.Infant insert-vauvatuki toimii,kun vauvan laittaa makaamaan peppu tyynyn ulkoreunalle. Näin vauvan selkä on luonnollisesti kaarella.Ei siis saa istuttaa tuen pohjalle.Katsoin ergon virallisista vinkeistä tämän ohjeen,kun vauva ei aluksi viihtynyt.Nyt viihtyy erinomaisesti.Selkäni pelastus!Vauva 3kk ( 5.6 kg ja 62 cm). P.S. Infant insertiä voi käyttää myös ilman pienentävää tyynyä pään tukena sitten kun vauvan lonkat avautuvat luonnollisesti ja on tarpeeksi painava (5.5 kg tai 4 kk sanovat ohjeet).
 
Heitänpä tänne kans oman kokemuksen :) Meidän vauveli ei oikein arvosta manducaa... saattaa johtua siitä että olen itse niin lyhkäinen että ei välttämättä istu päälle hyvin (olen 155cm pitkä). Ainakin äkkiä tuntuu sille että pitäisi olla pidempi torso itsellä että manduca istuisi hyvin päälle. Omani ostin käytettynä netissä olevasta käytettyjen tavaroiden paikasta. Maksoi postikulujen kanssa 60€. Taisi olla hieman hukkaan heitettyä rahaa meidän kohdalla ellei mies ja nyherö innostu yhdessä sitä käyttämään x)

Kantoliinaa kokeiltiin kans kun saatiin kotiin hetkeksi lainaan kokeiltavaksi ja siitä jäi hieman ristiriitaiset tuntemukset. Ehkäpä sellaisen hankin itselle joskus.

Enemmän itseä noi kantoreput kiinnostaa kans mut uskaltaakohan sitä enää sellaista muun merkkistä ostaa jos ei passaakaan päälle kanskaan :eek:
 
Stokken rintareppu on ihan mahtava, vaikka kallis..hyvin samankaltainen kun manduca, mutta stokkella saa kantaa kasvot menosuuntaan myös. Painoraja on vähän pienempi (15kg). On myös vähän tukevampi ja toimii myös näin lyhyellä kantajalla. :)

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Hanki joku simppeli. Ei ole kivaa yrittää laittaa manducaa kun vauva huutaa sängyllä. Mulla ei hermot riittäny oppimiseen. Mä vaihdoin sit manducan baby björnin kantoreppuun, ja se on ollut ihan hyvä.
 
Baby Björnin rintareppu, jossa vauvan jalat ns. roikkuvat (ja reppua roikottimeksikin kutsutaan...) on vähän kiistanalainen väline. Se ei ole hyväksi lapsen lonkille koska jalat roikkuvat suorina, eikä myöskään selälle joka on suorana.
(Vähän sama kuin sitteri, bumbo, hyppykiikku yms. Niiden käyttämisessä kannattaa olla varovainen ja pitää huoli, että lapsi ei ole niissä pitkiä aikoja. Fysioterapeutit siis ihan tätä suosittelevat.)

Jos aikoo hiukankin enemmän kantaa lasta, kannattaa satsata ergonomiseen kantoreppuun, jossa lapsi on siis kasvot kantajaan päin, ja jalat sammakkoasennossa. Sellaisia on esim. Manduca, Tula ja Ergo.

Myös kantoliinat ovat hyviä. Niissäkin pitää vaan muistaa asettaa lapsen jalat sammakkoasentoon ja pitää lapsi masu masua vasten.

http://hipdysplasia.org/development...tion/baby-carriers-seats-and-other-equipment/
 
Muokattu viimeksi:
"Joidenkin kantoliinojen ulkomaisilla sivuilla on kuvia, joissa pieniä vauvoja kannetaan ristisidonnoissa kasvot eteenpäin jalat liinan ulkopuolella roikkuen eli ns. sumoasennossa. Tästä kantotavasta on olemassa ristiriitaisia mielipiteitä. Kaikki eivät pidä asentoa hyvänä lapselle, joka ei vielä osaa itse seistä kunnolla. Ongelmana pidetään sitä, että lapsen selkäranka on tässä kantoasennossa väärässä asennossa. Vauvan selkäranka on pyöreä ), kun taas aikuisen selkärangassa on neljä kaarta. Nämä kaaret ovat kehittyneet yleensä vasta 1-vuotiaana. Asento ei ole paras mahdollinen myöskään lonkkien kehittymisen kannalta. Lonkkien tulisi olla vähintään suorassa kulmassa, koska se on paras asento lonkkanivelen kehittymiselle.

On myös muita syitä miksi em. asentoa ei pidetä hyvänä. Näissä asennossa lapsi joutuu kohtaaman maailman ilman mahdollisuutta kääntää katsettaan sivuun. Hän ei voi torjua kaikkia virikkeitä eikä myöskään tarkastella vanhempansa kehoa ja sen viestejä tulkitakseen näkemänsä. Lonkalla ja masu-masua vasten kannettaessa tätä ongelmaa ei ole. Em. ajatuksia voi lukea mm. käyttäytymispsykologi Evelin Kirkilioniksen kirjasta Lapsi kaipaa kantamista, joka on ilmestynyt Phasmascriptin kustantamana suomeksi keväällä 2002.

Kantoliinojen valmistajat joiden sivuilla kuvia "rintareppumaisista kantotavoista" esiintyy eivät ole samaa mieltä Kirkilioniksen kanssa. Heidän käyttämiensä asiantuntijoiden mielestä kantoasento ei ole haitallinen. Tämän artikkelin kirjoittajalla ei ole tietoa siitä, kuinka laajoja tutkimuksia asiasta on tehty."

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=294
 
Meillä on Tulan kantoreppu käytössä, ja tykkään oikein paljon! Muksukin viihtyy kyydissä hyvin. Olihan se hintava, kun uutena osti, mutta toisaalta ollaan niin paljon saatu käytettyinä, niin nyt malttoi sijoittaa.
Tilattiin Ipanaiselta http://www.ipanainen.fi :)
 
Takaisin
Top