Mikä kaikki muuttuu vauvan myötä?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Millaisia käytännön muutoksia tuleva vauva tuo tullessaan vai tuoko mitään? Muutatteko isompaan asuntoon? Hankitteko auton tai vaihdatteko nykyisen auton tilavampaan? Tai onko edessä joitakin muita muutoksia? Artikkelissamme puhutaan siitä, miten raskaus voi muuttaa ystävyyssuhteita. Onko teillä tällaisesta kokemusta?
 
Muokattu viimeksi:
Meillä tulossa esikoinen, joten ainakin se elämä muuttuu lapsiperhearkeen ja meillä nyt laina-auto, mutta vähä pakon edestä auton hankinta eessä, ihan jo liikkumisen kannalta..
 
Meillä pitää tuo autohomma vielä ratkaista. Lapsia olisi tämän jälkeen yhteensä neljä, joten yhteen tavalliseen autoon ei enää mahduta. Mies on tila-autoja vastaan, mutta minä taas en tahdo liikkua kahdella autolla silloin kun koko porukka on koossa. Muuten tuo vauva tuskin mitään ihmeempiä muutoksia elämään tuo.
 
Meillä muuttuu se, että neljän lapsen sijasta onkin sitten viisi :) Auto meillä onneksi on jo 8-paikkainen niin mahdutaan koko porukka ja tavarat tuplarattaineen kyytiin. Varmaan lapsiluvun päivittelyjen määrä taas lisääntyy... :D
 
Meillä muuttuu ja on jo muuttunut hyvin paljon, itseä on eniten raastanut nuo nyt raskausaikana muuttuneet ystävyyssuhteet.. Jo nyt on jäänyt ulkopuolelle kaikesta, kutsut loppuneet tapahtumiin ja illanviettoihin, nähdään hyvin harvoin entiseen verrattuna. Onhan se elämäntilanne nyt eri moneen ystävään verrattuna mutta aika rankasti iski päin kasvoja miten hyvät ystävät ovat vain "unohtaneet" :rolleyes:
 
Meillä muuttuu ja on jo muuttunut hyvin paljon, itseä on eniten raastanut nuo nyt raskausaikana muuttuneet ystävyyssuhteet.. Jo nyt on jäänyt ulkopuolelle kaikesta, kutsut loppuneet tapahtumiin ja illanviettoihin, nähdään hyvin harvoin entiseen verrattuna. Onhan se elämäntilanne nyt eri moneen ystävään verrattuna mutta aika rankasti iski päin kasvoja miten hyvät ystävät ovat vain "unohtaneet" :rolleyes:
Mitä ootte sit yleensä touhunneet ystävien kanssa? Jos sun ystävät eivät tiedä, että haluat lähteä mukaan illanviettoihin, tai ajattelevat ettet jaksa? :) Mulla jäi menot jo ennen raskauksia kun muutin toiselle paikkakunnalle ja onneksi sieltä sit sain kavereita, joilla sama elämäntilanne. Välillä sit oon miehelle ja hänen kavereilleen kuskina, ei tosin tässä raskaudessa kovin usein mahdollista kun nuorin ei ole oikeen valmis yökyläilyihin lyhyillä väleillä...
 
Mitä ootte sit yleensä touhunneet ystävien kanssa? Jos sun ystävät eivät tiedä, että haluat lähteä mukaan illanviettoihin, tai ajattelevat ettet jaksa? :) Mulla jäi menot jo ennen raskauksia kun muutin toiselle paikkakunnalle ja onneksi sieltä sit sain kavereita, joilla sama elämäntilanne. Välillä sit oon miehelle ja hänen kavereilleen kuskina, ei tosin tässä raskaudessa kovin usein mahdollista kun nuorin ei ole oikeen valmis yökyläilyihin lyhyillä väleillä...


Voi tietenkin osalla olla, että ajattelevat että en halua enää osallistua.. Kavereilla ei vielä ole lapsia, joten ehkä tilanne on niin uusi, eikä kukaan tiedä miten suhtautua. Suurinta osaa asioista kuitenkin voin vielä tehdä ihan samalla tavalla kun ennenkin, siksi aika kurjaa. :confused:
 
Voi tietenkin osalla olla, että ajattelevat että en halua enää osallistua.. Kavereilla ei vielä ole lapsia, joten ehkä tilanne on niin uusi, eikä kukaan tiedä miten suhtautua. Suurinta osaa asioista kuitenkin voin vielä tehdä ihan samalla tavalla kun ennenkin, siksi aika kurjaa. :confused:
Kokeile sit itse ottaa yhteyttä ystäviin ja kerrot suoraan, että sua harmittaa tilanne, jospa se siitä muuttuisi :)
 
Kevätvauva, meidänkin ystäväpiiristä aika harvalla on vielä lapsia, mutta olen itse yrittänyt tehdä selväksi, että jatkan elämääni melkein kuten ennenkin, illan istujaisissa jätän vaan viinit juomatta. Ja hyvin kaverit näyttää tämän hoksanneen. Toki meidän kaveriporukoiden meno on nykyään aika rauhallista, kun kaikki ovat jo työssä käyviä kolmekymppisiä ja haluavat muutenkin ajoissa nukkumaan:grin En sitten tiedä, mikä olisi tilanne, jos oltaisiin vähän nuorempia ja edelleen opiskelijoita.
 
Meille esikoinen tulossa, niin kaikkihan sitä muuttuu. Toisaalta, niinhän elämässä muutenkin eri vaiheita ollut, ja tämän aika nyt niin selkeästi, kun koti on laitettu ja opiskelut opiskeltu.
 
Takaisin
Top