Mikä ikäero seurustelukumppanin kanssa on sopiva? Kuinka paljon ikäeroa on liikaa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mikä ikäero seurustelukumppanin kanssa on sopiva? Kuinka paljon ikäeroa on mielestäsi liikaa? Entä seurustelisitko mieluummin suht saman ikäisen, paljon nuoremman vai vanhemman kanssa?

Iällä ei sinänsä ole väliä, jos kemiat kohtaa. Ihan liikaa minulle voisi kuitenkin olla yli 10 vuotta, liian erilaiset elämäntilanteet ja kokemukset. Nuori aikuinen on todennäköisesti liian erilainen, samoin vaikka juuri isovanhemmaksi tullut ihminen. Olen niin lapsellinen, etten kauhean paljon itseäni vanhemman kanssa varmaankaan viihtyisi.
 
Se riippuu just ihmisestä ja kemioiden kohtaamisesta. Itsellä ei oikeastaan ole rajoja sen suhteen jos molemmat kunnolla aikuisia, kunhan pitää ihmistä viehättävänä yms...

Sen sijaan 19 vuotias vaikka 50 vuotiaan kanssa on ongelmallisepaa usein, koska niin eri elämän tilanteet ja usein ajatuksetkin, niinkuin just sanoit. Ei aina, mutta usein.

Ite oon kanssa niin lapsellinen, että tarviin oman ikäisen lapsekkaan miehen. :D
 
Ei iällä ole suurta merkitystä, persoona ja muu kemia merkitsee enemmän. Lähipiirissä suurin ikäero on 17 vuotta, eikä heistä kyllä näe että ikäeroa on niin paljon (mies vanhempi). Tutuista löytyy myös pari joilla ikäeroa 10v niin, että nainen vanhempi. Ei heistäkään noin isoa eroa huomaa! Jos on oikea kohdalla, tuskin siinä iän merkitys on iso.

Omat kumppanini ovat pääsääntöisesti olleet minua jonkin verran nuorempia. Huomaan pitäväni itseäni max. 5v nuoremmista tai vanhemmista, eli noin oman ikäinen tuntuu viehättävän eniten. Kovin paljon (yli 10v) vanhemman kanssa en usko voivani seurustella, mutta eihän sekään kiveen hakattua ole.
 
Nuorena sitä tuli jostain syystä etsiydyttyä kypsempien ja itseäni joskus huomattavastikin vanhempien miesten pariin, mutta iän myötä se on tasoittunut. Nykyinen mieheni on kolmisen vuotta minua vanhempi. Ehkä +/- 5 vuotta on ihan hyvä haarukka. Sinänsä sillä ei ole merkitystä, kun itse rupean lähenemään viittäkymmentä kovaa vauhtia. Mutta en voisi mitenkään edes kuvitella olevani 70-vuotiaan kanssa kuitenkaan, enkä kyllä toisaalta 30-vuotiaankaan. Oma ikäluokka on varmaankin paras minulle.
 
Suunnilleen sama elämäntilanne ja arvot ovat olleet itselle aina tärkeämpiä kuin ikäero. Nykyinen puoliso on noin 8v minua vanhempi, ja se tuntuu ihan hyvältä ikäerolta vielä. Hän opiskeli paljon pidempään, eikä ollut siis ehtinyt työelämään montaa vuotta minua aiemmin.
 
Samaa mieltä monen kanssa siitä, että elämäntilanne ratkaisee ennemmin kun ikäero. Meillä on vuoden ikäero, minä vuoden vanhempi, ja 10v suhteen aikana on ollut välillä erilaisessa, välillä samassa elämäntilanteessa. Tietysti asennekin ratkaisee jos tietää jonkun tilanteen (esim opiskelu) olevan väliaikainen.
 
Takaisin
Top