Mikä ei-uskonnollisen juhlan nimeksi?

Pippula

Vauhtiin päässyt keskustelija
Me emme kuulu kirkkoon ja näin ollen emme vietä ristiäisiä. Toisaalta lapsi saa alusta asti olla oikealla nimellään ja se on kerrottu kysyjille avoimesti, joten siinä mielessä ei tarvita myöskään nimenantoseremoniaa. Kuitenkin haluaisimme jonkinlaiset "siirtymäriittijuhlat" pitää, mutta miksi niitä voisi kutsua? Ihan vaan vauvajuhliksi vai olisiko muitakin vaihtoehtoja?

Toinen kysymys koskee kummeja. Ikäänkuin kummin korvikkeita on ajateltu lapselle yhdestä kahteen kappaletta, mutta olisiko ns. maallikkokummeille muuta nimitystä? Kummihan on kasteen todistaja eikä tästä tietenkään tässä kohtaa ole kyse, vaan on ajateltu lapselle enemmänkin eräänlaista tuki-aikuista, mikä kristillisten kummienkin rooli pitkälle nykypäivänä on. Ootteko kuulleet jotain hyviä nimityksiä kummin sijalle tällaisessa tapauksessa?
 
Joskus olen kuullut "kummista" nimityksen "lapsen aikuinen ystävä", kun lasta ei kristillisesti kasteta.
Ja kutsuunhan voisi laittaa, että järjestätte juhlat lapsen syntymän johdosta. Esimerkiksi.
 
ilmeisesti ei uskonnollisen/evlutin kummien nimi on siviilikummit. sama ku kirkkoon kuulumaton kuuluu siv.rekisteriin. meillä myös nimenantojuhlat ei ristiäisiä. ja oon ilmottanut että kummeja on kaksi ja siviilikummien nimellä. tilaan netistä niille todistukset. maksaa jotain 15ekee. siihen kuuluu muistaakseni myös lapselle todistus nimenannosta ja siinä näkyy siviilikummien nimet myös. netistä löyty aika hyvin neuvoja ja malleja miten järjestää ei uskonnollinen nimenantojuhla. sinne siis googlettamaan... [:)] 
 
Nimiäiset tai nimenantojuhlat ovat yleisesti käytössä ainakin meidän hyvin ei-kristillisessä tuttavapiirissämme. Olen ei-kirkollisista kummeista kuullut käytettävän nimeä haltijakummi. Itse olemme mieheni kanssa kaksospoikien kummeja, vaikka kirkko ei asiaan liitykään. Olisihan se kiva saada omat nimitykset, jos asia häiritsee. Mielestäni nimi ei ole tärkeä, vaan ajatus. [:)]
 
Moi!

Pro-Seremoniat käyttää yleisesti nimityksinä kummia ja nimiäisiä. http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml Tuolta voi tilata erilaisia todistuksia mm. kummitodistukset, sisaruksen todistus yms. Mun veljen tenavilla oli nimenantotodistukset sekä suomeksi että espanjaksi ja niihin jokainen vieras kirjoitti nimensä. Kyse on siis osittain vieraskirjaan verrattavasta jutusta. Samoin tilasin aikanaan mun veljelle isovanhemman todistuksen kahdella kielellä. Siinä on paikka sekä isovanhemman puumerkille että tenavan puumerkille (käden jälki, hiuskiehkura tms.).

Pro-Seremonioilla on myös puhuja- ja musiikkipalvelua. Samoin sinne voi sujuvasti soittaa ja kysellä ideoita juhlan viettoon. Mä itse tykkään ajatuskesta, että mun lapsen nimiäisissä joku pitää jonkun söpön puheen. Se voi kuitenkin olla isovanhempi tai kummi tms. Aion myös hankkia sopivan röykkiön noita todistuksia eri tarkoitukseen. Itse todella tykkään siitä nimenantotodistuksesta, jossa läsnäolijat todistavat.

Suosittelen tutustumaan tuohon nettisivuun!
 
Takaisin
Top