Mihin lapsi saa käyttää säästönsä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko lapsella säästöpossu? Tai peräti pankkitili? Mihin lapsi saa käyttää säästönsä?

Meillä on säästöpossut. Emme ole vielä päättäneet, milloin ja mihin lapset saavat rahansa käyttää. Tästä tulisi keskustella..

Omat säästönsä lapset saavat käyttää mihin tahansa, sellaisia ei ole vielä kertynyt ollenkaan.

Sukulaisten antamiin lahjoituksiin ei kosketa ennen 18 ikävuotta, ja nekin rahat todennäköisesti laitetaan johonkin kiinni ennen täysi-ikäisyyttä, jotta niitä ei voi törsätä välittömästi. Nämä tilit ovat jo olemassa.

Muokattu viimeksi:
Teinillä on oma tili (tulot kertyneet mm. mun ja isänsä maksamasta kuukausirahasta, lahjarahoista, kesätyöpalkasta yms.) ja hän saa tuhlata rahansa mihin haluaa (tottakai asioista keskustellaan etukäteen). On fiksu rahankäyttäjä ja käyttää rahoja esim. omiin harrastusvälineisiinsä.

Keskimmäisellä on kertynyt myös paljon rahaa (lahjarahoja) ja niistä keskustellaan etukäteen mihin haluaa käyttää. On kyllä pihi rahoistansa ja ei yleensä oo niitä halunnut mihinkään käyttää. Joskus käynyt ilman lupaa karkkikaupassa kaverin painostuksesta ja siitä oli aika isot keskustellut ja on onneksi jäänyt siihen yhteen kertaan. Hänelle avataan myös jossain vaiheessa oma tili.

Omat lapset ovat pieniä, joten heillä ei mitään omia säästöjä ole. Sitten kun on niin saavat käyttää mihin haluavat, saavat itse opetella rahankäyttöä.

Lahjarahat ovat säästöpossussa. Isompi on saanut ostaa jonkun toivomansa lelun saamillaan rahoilla, mutta pääasiassa nämä ovat säästöjä tulevaisuutta varten. Mitään linjausta siitä miten näitä käytetään ei ole.

Esikoisella on useampi tili ( käyttö, säästö, osake), ja oma pankkkikortti. Korttitilillä on vain vähän rahaa, jolla saa ostaa välipalaa tms. Koulun ruokailu kun on jo ennen yhtätoista, mikä on aivan liian aikaisin.
Muille tileille lapsella ei ole käyttöoikeutta vielä.

Nuoremmalla on vain säästö- ja osaketili.

Esikoisella on oma tili ollut jo vuosia, ja kun hän siirtyi yläkouluun niin hänelle hommattiin oma pankkikortti, jonka yhteydessä tuli vielä pari tiliä lisää. Teini pääsee itse käsiksi pariin tileistä ja niillä pidetään kohtuullisesti rahaa, sillä hän matkustelee paljon - jos sattuu jotain yllättävää, on mukava olla vähän rahaa saatavilla. Hän on kyllä osoittautunut varsin pihiksi rahankäyttäjäksi. Pari kertaa on käynyt kaupassa jotain hakemassa koulun jälkeen itselleen, mutta minusta se kuuluu rahankäytön opettelun. Raha kun enimmäkseen pysyy tilillä. Sopimuksen mukaan toki sitten tehdään sitä että hän käy vaikkapa sovitusti ostamassa itselleen repun ja minä siirrän rahaa tilille saman verran takaisin.

Nuoremmilla ei ole vielä omia tilejä, mutta heille kerätään pesämunaa osakesäästötilille. Tätä tiliä ei ole edes tarkoitus korkata muutamaan kymmeneen vuoteen, jätetään se puskemaan korkoa korolle. Katsotaan asiaa sitten kun he sattuvat tarvitsemaan pesämunaa ekaan isoon hankintaan kuten omaan kotiin. Esikoiselle on kertymässä myös toisaalla käsitteekseni samanmoinen tili. Ajatukset ovat jo hyvinkin kohti heidän tulevaisuuttaan helpottamaan.

Nuoremmille varmaankin laitetaan myös tiliasiat kuntoon siinä teini-iän kynnyksellä, kun itsenäinen liikkuminen lisääntyy ja rahankäyttöä on syytä opetella.

Muokattu viimeksi:
Sen verran edelliseen vielä jatkaisin että mun esikoinen on saanut tilirahansa lahjoina ja toisaalta palkinnoksi vaikkapa hyvästä koulumenestyksestä. Koska kyse on lahjoista ja tienatuista palkinnoista niin periaatteessahan hän saisi käyttää ne kuten haluaa. Noh, onneksi hän punnitsee aika tarkkaan mitä hän todella haluaa ja tarvitsee. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Takaisin