Mihin asioihin te panostatte? Entä missä asioissa te pihistätte?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Aloin miettimään omaa rahankäyttöäni tänään ja mietin asioita mihin haluan panostaa ja missä asioissa pihistän.
Minä olen panostanut ja aion jatkossakin panostaa omiin ja lasten vaatteisiin, sillä olen huomannut, että useimmat ns. Merkkivaatteet ovat kestäviä ja haluan tukea suomalaisia yrityksiä. Aion myös panostaa hyvään ja terveelliseen ruokaan eli pyrin kaupasta ostamaan suomalaista ja monipuolista ruokaa ja aion tutkia tuotteiden pakkausselosteet entistä tarkemmin.

Asioita joista olen pihistänyt ja aion jatkossa pihistää on se, että käyn tosi harvoin kampaajalla tai edes missään kauneushoitoloissa. Myös auto on sellainen missä olen pihistänyt eli ostin mahdollisimman edullisen auton, vaikka rahaa olisi ollut kalliimpaan autoon. En vaan koe, että minun olisi tarvinnut ostaa uudenkarheaa autoa, kun pärjään vanhemmallakin autolla. Myös illanvietot on sellaisia missä koen pihistäväni eli silloin harvoin kun lähden viettämään iltaa eli ehkä sen paristi vuodessa, niin olen useimmiten itse autolla liikkeessä, jolloin tosiaan tulee ns. Säästettyä, kun rahaa ei kulu juomiin ja taxi kyytiin.

Tälläisiä asioita itselle tuli mieleen, olisi kiva kuulla myös missä te muut pihistätte ja mihin panostatte? :)

Ihan samoissa asioissa kuin mitä olet luetellut yllä. :) En laita juuri koskaan rahaa kampaajaan tai kosmetologiin, mutta haluan huolehtia itsestäni, joten käyn tarpeen tullen esim. kiropraktikolla tai osteopaatilla ja hampaat hoidatan yksityisellä. Varasin juuri ajan äitiysfyssarille, koska haluan saada selkäni kuntoon ja haluan tietää, mitä voin tehdä sen eteen vaurioittamatta omaa kroppaani enempää. Mielestäni omaan hyvinvointiin panostaminen kannattaa ehdottomasti.

Nyt päätettiin miehen kanssa pihistää jatkossa autoilusta, eli panostetaan asumiseen muuttamalla keskustaan palveluiden ääreen ja luovutaan autosta, joka on ihan kamala rahasyöppö. Tarvittaessa vuokrataan auto, jotta päästään esim. mökille. Se on muutenkin niin kaukana, ettei siellä tule käytyä kovin usein.

Me ollaan huonoja ostamaan asioita uutena - ollaan tehty melkoisia löytöjä ja hankittu mm. tietokone, ipad ja fillarit käytettyinä. Ollaan säästetty varmaan tuhansia euroja ostamalla käytettyä, mutta laadukasta.

Tulevaisuudessa halutaan panostaa antamalla pojan harrastaa jotain haluamaansa lajia. Ei nyt sentään jääkiekkoa, mutta jotain, jossa kulut ovat järjellisissä rajoissa. Itse rupean taas käymään joogassa, kun palaan hoitovapaalta. Ja matkoilla käydään aina kun vain voidaan.

Itse aloitin omaan itseeni panostamisen kun 5 vuotta sitten jouduin sairaseläkkeelle työtapaturman vuoksi. Muutin ulkomaille, koska se oli aina ollut haaveena. Täällä nyt taas esim. Vaatteisiin ei kannata panostaa, kaikki on enemmän ja vähemmän feikkeijä, tulevalle vauvalle tilaan vaatteita sitten Suomesta esimerkiksi talvea varten, että saan laadukasta lapselle päälle.
Ruokaan täällä tulee laitettua rahaa paljon, ostettua useamman kerran viikossa basaarilta tuoreena vihannekset, hedelmät, pähkinät, juustot ym. Lihat/kalat haetaan suoraan joko satamasta tai lihakaupasta. Asumiseen panostetaan niin,että asumme keskustassa mistä pääsee kätevästi niin rannalle kuin ostoksillekin mutta kuitenkin suljetussa asuntokompleksissa missä on vartiointi ja oma uima-allas sekä kaikilla oma piha.

Lääkärissä käyn yksityisellä pääsääntöisesti vaikka se maksaakin, täällä on myös yleinen terveydenhuolto ilmainen( täysin ilmainen, lääkkeet myös) mutta haluan kielitaitoisen lääkärin hoitoa.
Omistan kahvilan, mutta en työskentele ja sillä saan täällä itseni ns. elätettyä. joten yritän elää mahdollisimman stressivapaata elämää.
Sen ainankin työtapaturma opetti, koskaan ei tiedä huomisesta.

Minä taas en vaatteisiin juuri upota euroja. Yritän aleja ja kirppiksiä hyödyntää. Ruokaan meillä menee eniten rahaa. Käydään myös suhteellisen usein ulkona syömässä. Kotiin haluaisin panostaa enemmän mutta olen pohjimmiltani hyvin saita ja ostan vaan asioita mitä oikeasti tarvitaan. Paheeni on leikkokukat. Haluaisin oikeitakin viherkasveja mutten saa niitä pidettyä hengissä, mutta leikkokukissa se ei haittaa vaikka kuolevat viikon päästä :laughing021
Myös neulontalankohin saan rahaa palamaan.

Matkustellaan hyvin harvoin ja harrastuksiinkaan ei uppoa rahaa. Rahaa jää säästöön molemmilla kuukausittain lähes puolet palkasta :happy:

Panostan terveyteen. Siksi ostan vain tarkoitukseen sopivia kenkiä sekä itselleni että lapselle. Ruokamenot voisivat olla pienemmätkin mutta ostan mahdollisuuksien mukaan kotimaista, lisäaineetonta ruokaa, mieluiten luomuna, paitsi jos on turhaan muoviin pakattu.

Aiemmin pihistin autoilusta mutta nykyisin arvostan mielenterveyttä ja stressittömyyttä, niin autot ostetaan uutena ja niihin huolenpitosopimus, ettei tarvitse miettiä.

Pihistämiseksi en koe sitä, että ei käydä ulkona syömässä kuin todella harvoin. Toki siitä tulee säästöä mutta se on minulle helppo kohde, koska tykkään kotiruuasta.

Säästöjä tulee myös siitä että kulutetaan perheenä mahdollisimman vähän ekologisista syistä. Opetettiin lapsi kuivaksi ajoissa, niin ei tarvita vaippoja, paitsi öisin. Siinä painaa äidin mielenterveys ja unet eniten. Kaikki muutkin mahdolliset kertakäyttötuotteet on minimoitu.

Panostan ruokaan, pienen budjetin vegaani en ole. Monessa suosikkituotteessani on ns. vegaanilisä hinnassa :/ Panostan myös lisäravinteisiin.

Lapseni vaatteisiin panostan, omiini vasta sitten kun olen saanut kilot pois.

En panosta juuri omiin menoihini. Kun työt alkaa niin eihän sitä aikaa varmaan niihin silloinkaan jää, vaikka varaa sitten olisikin.

Panostan ruokaan. Hyvää ja deliä sen olla pitää :joyful:

Vaatteissa taas pihistelen. Ja pahasti. Ostelen surkeita halpoja lumppuja ja kenkiä, joita voi käyttää maksimissaan muutaman kuukauden ja sitten onkin jo pakko ostaa uusia.

Ruoka on asia, johon tavallaan panostan ja jossa toisaalta pihistelen. Se on sellaista tasapainoilua: Haluan, että meillä syödään suht terveellisesti ja yritän toteuttaa sen jossain määrin edullisesti. :)

Panostan siihen, että lapsi saa harrastaa ja että kaikilla on sopivasti tarvitsemiaan vaatteita (tosin niitäkin löytyy kivasti kirppareilta). Panostan omaan hyvinvointiini liikuntaharrastuksen kautta. Ja säästän mieluusti rahaa jotta voimme välillä matkustaa ja tehdä kivoja asioita perheenä ja joskus myös miehen kanssa kahdestaan.

Pihistän esim. siinä, etten käy esim. kampaajalla kuin todella harvoin ja kosmetologilla en koskaan. Toisaalta tämä ei tunnu pihistelyltä, sillä en kyllä osaisi muutenkaan käydä ainakaan kosmetologilla, vaikka rahaa olisi käytössä paljon. :D Meillä ei ole omaa autoa, joten se on myös iso säästö.

Me panostetaan ruokaan ja kotimaisuuteen. Halutaan syödä terveellistä ruokaa ja mielellään kotimaista. Toisaalta varmaan tässä tulee säästettyä monessa kohtaa, kun valmisruuat on kuitenkin kalliimpia kuin itse tehty ruoka. Vaatteissa sen sijaan säästetään ostamalla paljon kirpputorilta. Samoin vauvatarvikkeita jos vain löytyy hyväkuntoisia. Liikkumisessa tulee säästettyä myös, kun ei omisteta autoa. Kampaajalla tykkään aika ajoin käydä, mutta kosmetologilla käynnit on jääneet.

Itse olen tähän asti pihistänyt turhasta shoppailusta, ostanut vain tarpeeseen ja edullista :happy:. Panostanut olen sitten yhteiseen aikaan ja matkusteluun pari kertaa vuodessa miehen kanssa. Toki tähän tulee muutos, jos lapsi siunaantuu ja rahaa menee enemmän lapseen. Toki lapsen kanssa käydään varmasti jossain vaiheessa ulkomailla, mutta en suunnittele asioita vielä niin pitkälle, kun en tiedä miten oma maailman katsomukseni muuttuu lapsen myötä:cat:.

Panostan luomu- ja lähiruokaan, luonnonkosmetiikkaan ja muihin ympäristöystävällisiin tuotteisiin vaikka kalliimpia ovatkin. Vaatehankinnoissa preferoin myös eettistä tuotantoa ja yleisestikin suosin kotimaista.

Pihistän määrästä - teen hankintoja harvoin enkä shoppaile huvikseni. Kampaajalla en käy edes kerran vuodessa ja kosmetologilla en ole käynyt koskaan.

Ulkona käyn syömässä suht usein mm lounaalla, mutta muuten en sitten itseeni juuri pistä rahaa.

Panostan myös lasten harrastuksiin.

Panostan terveyteen. Käyn psykoterapiassa ja ajoittain hierojalla. Hammaslääkärillä käyn yksityisellä. Kerran kun päädyin yksityiselle (oli pakko päästä kivun takia nopeasti) en ole sen jälkeen julkiselle suostunut. Oli kokemus yksityisellä niin erilainen kuin julkisella...

Säästän vaatteissa, kun ostan lapselle paljon kirpparilta ja itselle harvoin mitään ja sekin yleensä kirpparilta. Kampaajalla käyn hyvin harvakseltaan ja kosmetologille minua ei saisi vaikka se maksettaisi puolestani. :grin Liikkumisessa tulee myös säästöä, kun ajokortin sijaan on bussikortti.

Tällähetkellä me panostetaan meidän kotiin. Ollaan remontoitu sitä nyt noin 6vuotta o_O kohta on onneksi mökki läpikäyty :) remontin tekoon on mennyt siksi näin kauan koska ollaan myös säästetty ja tehty mm. Purkutyöt itse. Toisaalta ollaan myös haluttu viettää laatuaikaa myö perheenä. Eli ei oo ollu tiukkoja remppa aikatauluja :wink

Ulkomaan matkailua ei olla harrastettu ku kerran häämatkan muodossa, mut kotimaan matkailua sukulaisten luona harrastetaan kyllä :) eli halutaan panostaa siihen että meillä ja meidän lapsilla pysyy välit hyvinä ja läheisinä siskoihin, veljiin, serkkuihin, mummoihin ja ukkiinkin.

Sitten toisaalta mä tykkään että lapsilla on kunnolliset pyörät ym.ulkoliikuntavälineet. et niillä on kiva pelmuta.

Vaatteet ostan lapsille kirppikseltä ja sit osan saan tutilta. Harvoin ostan kaupasta uusia.

Kun taas jos itselleni jonkun vaatteen ostan kerran kahteen vuoteen.. omat vaatteet ostan siis uutena.

Takaisin