Migreeni

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko täällä muitakin migreenistä kärsiviä linjoilla? Täällä voi keskustella aiheesta.

Hormonaalinen migreeni on tuttu juttu. Juomattomuus, syömättömyys ja univaje on myrkkyä. Ravinto, nesteet ja lepo helpottaa lopulta. Lääkettä en ole hankkinut.

Minulla loppuivat yhdistelmäpillereillä,
Silloin kun niitä ei voinut käyttää ( raskaus) niin migreenikin palasi.

Minulla on ollut se kaiketi jo ihan pienenä, kun olin yrittänyt ( äitini mukaan) ottaa ”kiinni valorenkaita” jo alle 3-vuotiaana.

Juu, migreeniä on.
Nyt onneksi kauan edellisestä kerrasta, raskaus aikanakin taisi olla vain pari kertaa ja lääkkeitähän ei silloin saanut ottaa.
Itsellä juuri tuo epäsäännöllinen syöminen/ juominen saattaa laukaista, aivan kuten stressikin, pahimmillaan töiden vuoksi ollut viikoittaista ja silloin lääkäri jo alkoi puhua estolääkityksestä.

On migreeniä. Toisinaan enemmän toisinaan vähemmän. Viime raskausaikana migreeni väheni todella paljon mutta synnytyksen jälkeen oli melkein viikottaista. Sitten taas helpottanut🤷‍♀️

On migreeni ollut nuoresta saakka. Välillä parempia kausia ja välillä huonompia 🥴 itsellä ei vaikuta epäsäännölliset syömiset tai juomattomuus mutta univaje, kirkkaus(aurinko, lumihanki, kirkkaat lamput...), tietyt ruuat, stressi, hormonaaliset muutokset ja tietyt hajut aiheuttavat migreeniä 🥴

Mulla on harvakseltaan jotain, minkä olen lopulta tulkinnut migreeniksi. Aika pitkään meni ennen kuin aloin pitää sitä migreeninä, sillä siihen liittyy voimakas päänsärky vain harvoin. Lievää päänsärkyä voi olla, mutta enemmän huimausta, valoarkuutta, heikotusta, sellaista humisevaa oloa päässä ja toisinaan pahoinvointia. Tämän olon voi laukaista esim. stressi tai liian vähäinen uni. Teini-iässä tosin oli voimakkaita päänsärkyjä, mutta eipä siihen saanut muuta kuin kehotuksen ottaa buranaa/panadolia.

Mulla diagnosoitiin lapsena migreeni, mutta hoitona on aina ollu vaan lepo ja. tavallinen särkylääke. Nykyään on harvakseltaan kohtauksia. Mulla niihin kuuluu väsymys, heikotus, valoarkuus, voimakas päänsärky ja oksentaminen jos en ota särkylääkettä ja lepää ajoissa. Lapsena uimahalli (voimakkaat valot, äänet ja haju) laukaisi joka kerta migreenin, nykyään huomaan että erityisesti jos ei syö tasaisesti ja nuku tarpeeksi iskee iltapäivällä migreeni. Kurjinta lapsena oli se ettei aikuiset aina ottaneet todesta oireita, esim. opettajat ei antaneet mennä lepäämään vaan käskivät vaan juoda vettä vaikka heille oli kerrottu migreenistä. Toivon ettei omat lapset peri tätä, kun on jossain määrin perinnöllistä...

Migreeni on, olen joskus käyttänyt erilaisia reseptilääkkeitä siihen, mutta viime vuodet olen pärjännyt tavallisilla särkylääkkeillä. Jos on paha särky, mutta pakko jaksaa, otan cokista tai energiajuomaa särkylääkkeen kanssa. Näin se toimii tehokkaammin. En normaalisti juo energiajuomaa ja limsojakin harvoin, mutta eiköhän tuo ole parempi vaihtoehto, kuin käyttää jotain vahvempia lääkkeitä.

On migreeni! Näköoireet itselläni voimakkais oire siinä. Stressi laukasee, mutta melko harvakseltaan(muutaman kerran vuodessa, uudessa työssä aloittaessa oli kolme kertaa yhden viikon aikana), vaikka stressiä olisikin. Semmonen hektinen stressipiikki voi tehdä migreenikohtauksen joka alkaa itellä niin, etten hahmota tekstiä/kasvoja. Sitten alkaa näkö kadota osalta alueelta näkökenttää ja sille alueelle tulee "pyörre" joka alkaa vähitellen vilkkua ja salamoida värikkäänä silmäoireena. Sen jälkeen tulee melko lievä päänsärky ja sen jälkeen väsymys. Näkö menee aika laajalta alueelta kohtauksen voimakkaimmassa vaiheessa.

Autoa en pystyisi migreenikohtauksessa ajamaan, mutta esim töissä ollut migreenissä ja saanut hommat jotenkuten tehtyä silmäoireiden aikanakin(siivousta, hoivatyötä yms tehnyt silloin).

Meillä kulkee suvussa tämä. Ei ole diagnosoitu mulla, koska niin harvakseen, ja panadolin otan kohtauksen alussa niin särky pysyy lievänä.

Mulla oli migreeniä. Alkoi aikuisiällä yhtäkkiä. En enää muista triggeröiviä asioita, oliskohan ollut väsymys ja kuukautisten alku. Ja väsymyksellä tarkoitan yövuoroviikon jälkeistä palautumisaikaa.
Tätä migreeniä tutkittiin ihan keskussairaalassa asti. Kuvattiin pää ja sain erilaisia lääkkeitä jne.
Sitten muutaman vuoden päästä kävin pari kertaa jäsenkorjaajalla ja useita kertoja hierojalla ja yllättäen migreenit loppuivat siihen. Syy miksi menin hierojalle ja jäsenkorjaajalle oli työ, joka aiheutti paljon jumeja ja olin mm. selän ongelmien takia paljon sairaslomalla.
Kävin siis selän, hartioiden ja niskan ongelmien takia hierojalla ja sain migreenikohtaukset loppumaan. Tai ainakaan ei ole 10 vuoteen tullut kohtauksia.

Täällä kanssa yksi satunnaisesta migreenistä kärsivä. 🙋‍♀️ Välillä on kohtaukset olleet vuosia poissa ja sit taas jokin asia saattaa laukaista kohtauksen päälle aivan yht äkkiä. Miulla kohtaus alkaa aina paineentunteena ja kipuna silmien takana.

Täällä aurattomasta migreenistä kärsivä.
Kohta 30v kärvistelty eikä ole helpottanut kuin pillereiden syönnin aikana.
Mikä tahansa voi laukaista sen, liian kuuma/kylmä keli, ilmanpaineen vaihtelu, aurinkoinen/pilvinen keli, stressi jne😅
Nyt odottaessa ollut jo kolme todella pahaa kohtausta ja perus panadol ei auta mihinkään..pakko on ollut ottaa mirgeenilääke vaikka ne ei ideaaleja olekaan.
Estolääke ollut joskus käytössä ilman apuja.. toivottavasti syksyn tullen helpottaisi😑

Täällä kanssa yksi satunnaisesta migreenistä kärsivä. 🙋‍♀️ Välillä on kohtaukset olleet vuosia poissa ja sit taas jokin asia saattaa laukaista kohtauksen päälle aivan yht äkkiä. Miulla kohtaus alkaa aina paineentunteena ja kipuna silmien takana.
Täällä sama ja ilman mitään ennakko-oireita. Lääkitys on kohtauksen varalle ja ohje on ottaa aina heti kevyempi särkylääkecombo jos yhtään enempää särkee päätä. Kohtauksen tullessa on kuitenkin usein käynyt niin, että en ehdi ottaa lääkkeitä tai ne tulee yhtä kyytiä pihalle. Joka kerta on pitänyt siis mennä ensiapuun, että saa lääkkeet suoneen ja siellä kun aikansa pimeässä nukkuu niin helpottaa. Usein kasvoista/ silmistä on myös paukkunut pinta verisuonet niin olen sitten erittäin edustavan näköinen 😅

Täällä sama ja ilman mitään ennakko-oireita. Lääkitys on kohtauksen varalle ja ohje on ottaa aina heti kevyempi särkylääkecombo jos yhtään enempää särkee päätä. Kohtauksen tullessa on kuitenkin usein käynyt niin, että en ehdi ottaa lääkkeitä tai ne tulee yhtä kyytiä pihalle. Joka kerta on pitänyt siis mennä ensiapuun, että saa lääkkeet suoneen ja siellä kun aikansa pimeässä nukkuu niin helpottaa. Usein kasvoista/ silmistä on myös paukkunut pinta verisuonet niin olen sitten erittäin edustavan näköinen 😅
Onneksi mie selviän ihan lievällä pahoinvoinnilla ja valonarkuudella sekä tietysti sillä julmetulla päänsäryllä. Tiedän päänsäryn menevän migreeniksi, kun särky alkaa silmien takaa ja silloin ehtii vetäsemään panacodin naamaan (jos mukana🙈). Mitään aurallisia oireita kuten sahalaitoja ei kuitenkaan ole. Kuulostaa ikävältä, että siulla tulee noinkin rajuja kohtauksia! Onko siulle yhtään selvinnyt, että mitkä asiat saattavat laukaista kohtauksen?

Takaisin