Migreeni raskausaikana

karhunpentu

Näppärä viestien naputtelija
Onko muilla migreenitaipumusta? Miten kohtaukset ovat muuttuneet raskausaikana?

Mulla on koko aikuisiän ollu migreenikohtauksia ja vuosia sitten alotettiin estolääkitys kun kohtauksia tuli jo useammin kuin 2 kertaa viikossa. Jännitin etukäteen todella paljon miten raskaus muuttaa migreeniä, sillä esim. kuukautiset ja muut hormonimuutokset laukaisevat kohtauksia herkästi. Estolääkitystä olen jatkanut plussan jälkeenkin ja mikä mahtavinta, tähän asti on ollut vain 1 paha kohtaus! Ja nyt mennään viikoilla 8+2. Miten muilla?

Mulla oli vuosia aikuisiässä paha migreeni ja kohtauslääkkeenä siihen oli imigran nenäsumute! Kun aloin odottaa esikoista, migreeni jäi pois ja ei ole kohtauksia sen jälkeen tullu.. :)

Aurallinen migreeni löytyy. Kohtauslääkkeenä Migard. Nyt raskauden aikana se ei tietenkään ole sallittu. Esiintyvys vaihtelee, välillä on ollut kausia, kun migreeni on joka viikkoinen riesa, joskus menee pari kuukauttakin ilman ongelmia.
Nyt raskauden aikana (rv12+3) kohtauksia on ollut kaksi ihan peräjälkeen (rv 5-6). Oksensin jo migreenin takia ja siihen vielä pahoinvointi päälle. Onneksi meni lopulta ohi, viitisen päivää sain kärsiä. Panadol ei auttanut yhtään, otin sitten Panacodia ja säryn pahin terä taittui. Onneksi sen enempää ei kohtauksia ole ollut. :)

Kappas, kun tänne oli sopivasti tullut ajankohtainen aiheosio!
Mulla on ollut nuoruudessa migreenityyppisiä kohtauksia muutama ja kaksi kertaa varhaisaikuisuudessa. Kerrat on kuitenkin olleet niin harvassa, että migreenidiagnoosiakaan ei ole.

Mutta kuinkas ollakaan, nyt raskauden aikana on ollut näitä järjettömiä, pitkään kestäviä päänsärkyjä, jotka migreeniin täsmää, jo kolme kertaa! Ja tänään siis rv 12!
Ja kun lääkityksenä on pelkkä Panadol, niin ei paljoa naurata. :dead:

Mulla on ollut ehkä noin kymmenen vuotta migreeni. Mulla kohtaukset on tosi lieviä ja niitä tulee todella harvoin (ehkä kerran vuodessa). ;) Lääkitystä ei ole, panadol ja uni auttaa. Nyt toissapäivänä oli taas piiiiiiiiitkästä aikaa kohtaus. Viimeksikin oli alkuraskaudessa yksi kohtaus suunnilleen samoihin aikoihin (8+4) ja synnytyksen jälkeen ehkä kuukauden sisään oli muutama kohtaus. Olenkin ajatellut, että minulla nämä varmaan liittyy näihin hormonaalisiin muutoksiin...

Takaisin