Migreeniä tai muita raskauden aikana pahentuneita vaivoja..

paris81

Oman äänensä löytänyt
Heissan !
Olisi mukava tietää onko kellään migreeniä tai muita vaivoja jotka olisivat pahentuneet raskauden alettua. Ja mikä auttaa ???
Minulla on hemipleginen migreeni ja voi pyhä jysäys mitä kohtauksia. Tässä on oltu sairaslomalla ja 1,5kk tämän vuoksi. Tuntuu pitkittyvän ihan tolkuttomaksi.
Eikä normaalit lääkkeet auta
Olisi kiva tietää onko muilla käynyt näin..
 
Heipsan!

Mulla ei oo ikinä ollu migreeniin taipumusta, ei edes ekassa raskaudessa. Normaalia pään särkyä toki on ollu ja sitä oli hieman normaalia enempi ja vahvempana viime raskaudessa. Mutta nyt tätä toista odottaessa on tullut semmonen vaiva että puhelimen ja tietokoneen näyttöjen pitää olla aivan himmeänä että voin edes hetken olla netissä ja muutenkin saattaa yhtäkkiä rueta jomottaan tuosta silmien välistä ja ylempää ihan tolkuttoman kipeästi ja ei auta edes tonnien panadol yhtään. Ainut mikä auttaa jotenkin on se että silmät peittää tai menee ihan pilkkopimeään ja yrittää saada nukutuksi. En tiedä onko tämä sitten jotain migreeniä mutta niin oon ite päätelly. 

Toinen mikä on pahana, oli ekassa raskaudessaki, on matkapahoinvointi. Sitä on normaali tilassakin jos istun linjaautossa pitkästi takana, mutta nyt se tulee henkilöautossa ihan normaaliajossa etupenkilläki tosi helposti.
 
Hui, toi hemipleeginen migreeni on tosi paha ja pelottava. Ootko puhunu lääkärin kanssa lääkityksistä? Mulla onneksi tohon verrattuna lievempi migreenimuoto. Jos oikein muistan, niin aurallinen saattaa lisääntyy raskaana ollessa ja auraton voi jopa hävitä kokonaan raskauden ajaksi.
Mutta itsellä on enemmän auraton, ja silti ekat 3 kk oli tuskaa, kun sain usein migreeniä.
Mulla ennen raskautta on auttanut voltaren rapid 50mg, mutta sitä en enää saa raskaana ottaa, joten 1g paracetamolia oon ottanut kerrallaan kohtauksiin. Toi määrä on lievittäny pahimman oireilun, mutta oon joutunut kuitenkin 2-3 päiväksi vuoteen omaksi. Nyt on onneksi vähentynyt noi migreenit. *koputtaa puuta*
 
Mulla aloitettiin tohon hemiplegiseen viikko sitten estolääkitys. Toistaisesksi ei oo ollut apua. 5x viikon sisään silti :(
Harmittaa kovin, kun tuossa menee aina samalla näkö pitkäksi aikaa eikä pysty esim. lukemaan ( yksi migreeni vie noin viikoksi näön ja parin viikon migreeni putki tarkoittaa 1-3kk:n näön menetystä, mutta vain 50% näöstä häviää ) ja tämä kirjoituskin on huisin hidasta..  Mihkäs tässä nyt kiire olisi, mutta ajattelin, että olisi saanut edes hieman kokea sitä raskauden tuomaa autuutta ja ihanuutta. En silti vaihtais mihinkään!
Mietityttää vaan, kun joutuu syömään noita lääkkeitä niin paljon..

Mutta esikoisenkin syntymän jälkeen oli monta paaaaljon parempaa vuotta edessä.
Toivon että käy samoin.
 
Mulla on todettu auraton migreeni jo joskus teini-ikäsenä. Lääkkeillä oon sen saanu pidettya suht hyvin aisoissa, mutta kaikki raskausajat on ollu ihan hirveitä. Kohtaukset kestää useita viikkoja ellei saa mitään apua ja mulla noi panadolit tai buranat ei auta mitään. Muuta ei voi tehdä migreenissä, kun maata pimeessä huoneessa kylmää naamalla. Mulla ei myöskään pysy ruoka sisällä siloin kun on päänsärkyä, joten tiputuksiin sitä joutuu ennemmin tai myöhemmin. Mulla siis muutenki on tota oksentelua edelleen (viikoja nyt n.17).
 Edellinen kohtaus päättyi keskiviikkona, kun en tahtonut enää pysyä tajuissani ja piti hakeutua ensiapuun. Kaks päivää sitten tiputuksissa, 1500ml suolaliuosta, sekä ketoriini+pahoinvointilääke iv:nä 2 päivänä sitten helpotti. Eihän tää kivaa oo, kun on viälä toi pikunnen tossa kotonakin.Mulla myös noi migreenit nostaa leukkarit jostain syystä tosi koholle, eli aika huonoon kuntoon sitä menee.Mä sain yövuorot jättää töissä pois, mutta noi ilta- aamu vaihtelut on sellasia, mitkä yleensä sen päänsäryn aiheuttaa, kun mulla tunnin työmatka niin kerkee nukkuun sen 5-6 tuntii. Lisäks meillä 12 tunnin päiviä, niin saa nähdä kauanko pystyy enää töissä olemaan.Esikoisesta jouduin olemaan lähes koko raskausajan sairaslomalla.
 
Miulla on aaltoileva migreeni mutta molemmissa raskauksissa ollu kohtaus vain kerran.harvemmin on siis miulla rv aikana kuin noin muuten.esikoisen syntymän jälkeen miulle tuli issias joka on nyt pahentunu nyt toista oottaissa koska miulla on niin pahat häpyluuliitoskivut etten pysty harrastamaan liikuntaa..että aika vaivanen tässä saanu olla..liitoskivut vaatii lepoa ja issias liikuntaa..huoh.
 
Täällä oli hiljaista pitkään tuon migreenin suhteen (raskausaika 2/3 täysin ilman migreeniä), mutta eilen aamulla taas ilmestyi ja nyt toista päivää menossa. Vaikuttaa varmaan toi huonosti nukkuminen ja lienkö syöny jotain sopimatonta (viikonloppuna maistui kyllä suklaa). Tai ehkä taas hormoonit hyrrää jollain tapaa, ku hikoiluttaakin mikä ei muuten mulle normaalia. Toivottavasti loppuaika ei mene migreenin parissa.. riittää tota tuskasta oloa jo muutenkin.
 
En tiedä paheni tämä vaiva raskauden takia, vai muuten, mutta  mulla on pahin ihottuma sitten teinivuosien! Kärsin atooppisesta ihosta, mutta yleensä talvet olen selvinnyt melko vähällä.
Nyt ihottuma on kiertänyt lähes koko kropan läpi! Yleensä ollut vain yksi ongelma kohta. Nyt kun yhden kohdan saa hoidettua kuntoon, ilmestyy ihottuma seuraavaan tai palaa vasta parantuneeseen kohtaan.... Pakko on Hydrokortisoniakin käyttää ajoittain.
Ruokavalioilla vois muka vaikuttaa asiaan, mutta raskaanahan sitä just syö mahd.terveellisesti!
Kesää ja auringon parantavaa voimaa odotellessa...
 
Takaisin
Top