Mieluisia synnytysasentoja

Maapähkinävoi

Oman äänensä löytänyt
Täällä mennään vasta puolessa välissä, mutta pakostakin ajatuksiin tulee lähestyvä synnytys ja se, että pirpana ei ole ikuisesti vatsassa. Olen ensisynnyttäjä ja luonnollisesti prosessi jännittää.

Haluaisinkin nyt kuulla mietteitänne synnytysasennoista, joita aiotte hyödyntää. Myös kertomukset edellisistä synnytyksistä, asentojen hyödyistä ja haitoista, ovat enemmän kuin tervetulleita. Menettekö perinteisellä puoli-istuvalla, vesisynntytyksellä tai kenties jakkaralla? Ihannetilanteessa siis asentoon saisi itse vaikuttaa eikä kätilö vain olettaisi asennon olevan x.

Itse haluaisin vointini mukaan kävellä paljon ja antaa painovoiman tehdä tehtäviään. Voi toki olla, etten pysty tehdä mitään näistä ja helpompi on vain olla. Ponnistukseen olen miettinyt joko polviseisontaa tai kylkiasentoa. Mitenköhän vaihto luonnistaa kesken kaiken vai onko parempi pitäytyä yhdessä?

Ajatuksia/neuvoja synnytysasentoja tai parhaita droppeja koskien otetaan vastaan :)
 
Esikoisen synnytys oli erittäin positiivinen kokemus. Avautumisvaiheessa olin ammeessa pari tuntia, ja hengittelin ilokaasua. Itse synnytys tapahtui perinteisessä puoli-istuvassa asennossa, se tuntui minusta hyvältä. Ponnistusvaihe oli itselläni todella lyhyt (noin 10 minuuttia), joten mitään asennonvaihtoja ei tarvinnut edes miettiä. Itse synnytin ilman epiduraalia ja toivoisin, että myös tuleva synnytys onnistuisi ilman suurempaa lääkearsenaalia.
 
mä olin suihkussa ennen epiduraalia ja sit ihan perinteisessä puoli-istuvassa. epiduraali teki sen etten saanut hajuakaan ponnistussuunnasta ja loput vedettiinkin sitten imukupilla. nyt haluaisin ehkä kylpyyn jos mahdollisuus tulee. viimeksikin lämmin vesi auttoi tosi hyvin kipuun
 
Kummatkin pojat olen ponnistanut puoli- istuvassa. Olisin nuoremmasta halunnut jakkaralle( monen kuullut kehuvan et siinä on hyvä), mut epiduraali vaikutti vielä ja en kyennyt liikkumaan sängystä.

Ilokaasua opin käyttämään myös toisessa synnytyksessä. Sitä aijon yrittää tässäkin. Uusi laite Tens vois olla kokeilun arvoinen.
 
Ponnistin esikoista 50 minuuttia. Toivon ettei tällä kertaa menisi niin kauan.. syynä oli vauvan asento, tuli ulos otsa edellä mikä vaikeutti ilmeisesti ulos tuloa. Ponnistin puoli-istuvassa asennossa, joka tuntui luonnolliselta. Kun imukupista mainittiin sain ponnistettua vauvan ulos eli sitä ei tarvittu. Nyt olen miettinyt kylkiasentoa ainakin. Luin vasta artikkelin vauva.fi sivustolta jossa kerrottiin eri synnytysasentojen hyödyistä. Olen myös halukas kokeilemaan Tensiä. Aquarakkulat tuntuivat ihan hirveiltä samoin jumppapallon päällä istuminen. Liikkuminen oli itselle paras vaihtoehto avautumisvaiheessa myös ilokaasu oli käytössä josta meinasi kyllä tulla huono olo kun vedin sitä ilmeisesti hieman liian innokkaasti :grin
 
Puoli-istuvassa myös mä ponnistin esikoisen. Kesti tosin 1,5h ja syntyi vasta episiotomian jälkeen. Toivottavasti toinen tulisi nopeammin, vaikka melko huuruissa se aika meni. Ilokaasu ja epiduraali oli käytössä.
 
Amme oli avautumisvaiheessa hyvä kun rentoutti. Jossain vaiheessa tulin vain huonovointiseksi siellä. Ilokaasu oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Tens auttoi oman aikansa ennen ammetta ja jo kotona, mutta lopulta sekin sattui enempi kuin supistus joten sekin pois. Seisominen, kävely tuntui hyvältä. Ponnistaa halusin kontallaan ja se oli jees, kätilö ei antanut synnyttää siinä asennossa loppuun vaan piti tulla puoli-istuvaan, ilmeisesti vain hänen omasta toiveestaan..
 
Takaisin
Top