Mielipiteitä liittyen naapurista kuuluvaan vauvan itkuun

Martza_91

Näppärä viestien naputtelija
On sellanen tunne että on pakko avautua johonkin tästä asiasta ja mielipiteet olisi kivoja.

Eli asumme rivitalossa, me asumme puolessa välissä taloa. Eräs kaverini asuu toisessa päädyssä ja heidän seinänaapurina on pari jolla on vähän nuorempi vauva kuin meillä. Aikaisemmin me asuimme tuossa päätykämpässä mutta tytön synnyttyä tarvittiin isompi asunto, kaverini asui silloin siinä missä tuo pari asuu nyt. Meiltä ei kuulemma koskaan kuulunut vauvan itkua eikä oikein muutenkaan mitään ääniä, heiltä kuului meille jatkuvasti töminää ja huutoa. He muuttivat meidän vanhaan kämppään koska kuulemma heidän silloinen toinen seinänaapuri hakkasi seinään aina kun heiltä kuului meteliä.

Nyt asiaan. Sen parin joka asuu heidän seinän takana, heidän vauva kuulemma huutaa kaikki illat, se kuulemma kuuluu kaverini kämppään vaikka olisi musiikkia tai tv kovalla. Syytä emme tietenkään tiedä miksi se huutaa, emme tiedä vaikka sillä olisi koliikkia. Kaveriani häiritsee kun se huutaa siellä ja hän aikoo sanoa tälle pariskunnalle että se pitäisi saada loppumaan. Mä en käsitä. Noin ei todellakaan tehdä, ei noin voi mennä kelleen sanoon, ei se vauva siellä kenenkään kiusaksi huuda ja tuskin se vanhemmillekkaan mitään viihdettä on. Kirsikkana kakun päällä vielä kaverini haluaa itsekin vauvan ja koko ajan painostaa miestään yrittämään lasta. Itse ajattelin että kannattaako omasta haaveillakkaan jos sietokyky on noin olematon ettei ollenkaan ymmärrä sitä jos naapurissa vauva huutaa. Aion kyllä sanoa että ajattelisi ensin omalle kohdalleen ennen kuin sanoo mitään. Ei varmasti olisi kivaa kun hänellä itsellä olisi koliikkivauva ja naapuri tulisi sanomaan että pistä se hiljaseks. Mutta ei hän tajua kun hän itse ei kuulemma vauvana ole huutanut niin ei kai sitten muutkaan voi huutaa. Muutenkin tuntuu että he saavat paasata ja metelöidä niin paljon kun haluavat ja muiden pitäisi olla vaan hiljaa. Sekin häiritsee heitä kun naapurista kuuluu joskus askelia ja ne askeleet eivät ole mitään siihen verrattuna mikä norsulauman askeleet heiltä kuului kun olimme naapureita. En vain viitsisi sanoa mitään kun hän suuttuu kuitenkin, ehkä siksi tänne avaudunkin.

Mitä mieltä te olette tämmösestä toiminnasta ja ajattelutavasta? Te jotka ootte asunu rivarissa tai kerrostalossa ja vauva huutanut naapurissa, onko se häirinnyt?
 
Vauvan äänet on normaalia elämisen ääntä ja mun mielestä siitä ei oo korrektia huomauttaa.
Tosin itse ainakin naapurina pahoittelen jos törmään naapuriin ja meillä ollu esim hampaita tulossa tai muuten normaalia itkuisempaa. (Kerrostalo)
Ja tosiaan kannattaa miettiä onko valmis kestämään oman vauvan itkuja ja "vaatimuksia" univajeisena, jos jo muut vauvat "ärsyttää" (oma on toki aina oma, mutta..).
 
Vauvassa kun ei ole mute-nappulaa niin on hirveän hankala saada hiljaiseksi vaikka kuinka haluaisi. Meille on joskus kuulunut alakerrasta myöhään illalla isomman lapsen kirkumista (uhma?) ja hivenen teki mieli käydä kysymässä voisiko olla hiljempaa, ei kuitenkaan käyty.
Itse olen miettinyt mitä meiltä mahtaa kuulua naapuriin, vauva ja kaksivuotias saavat aikaan korvia huumaavan metelin ja sille kun ei aina mitään mahda, hetkessä ei nukkumaankaan kahta saa jos väsymyksestä johtuu. Kukaan vanhempi tuskin tahallaan lastaan huudattaa, vaan mieluummin kai sitä koittaa saada huudon loppumaan mahdollisimman pian. Miten se kaverisi pystyisi kuuntelemaan oman vauvan huutoa, jota ei välttämättä ihan niin vain saa loppumaan? Onhan se varmasti kyllä rassaavaa kuunnella seinän takaa huutoa, mutta elämään mahtuu enemmän ja vähemmän miellyttäviä ääniä.
 
Eihän sitä vauvaa hiljaseksi käskemällä saa, joten sinänsä varmaan aika turhaa mennä valittamaan, kyllä mä uskoisin että vanhemmat nyt tekevät kaikkensa että lapsi ei itkisi. Mutta jos häiritsee jatkuvasti toisten nukkumista jne niin kyllä mä ainakin menisin siinä tapauksessa sanomaan asiasta ja keskustelisin. Vaikka vauvan itkun äänet kuuluu elämän, onhan sitä vastaavasti toisilla oikeus omassa kodissaan saada tarpeelliset yöunet että jaksaa töissä. Jujuna tässä pitkälti on se, että miten asiansa esittää, jos on heti rähisemässä että hiljaa siellä niin eihän sillä saa aikaan muuta kuin kiistoja, jos taas menee juttelemaan asiallisesti että nukkuminen häiriintyy jonka johdosta töissä hankalampaa tai vastaavaa, niin eiköhän asiasta voi ainakin keskustella ja miettiä ratkaisuja, jos sellaisia on. Tuleehan tässäkin tietysti se vastaan että jos on koliikkivauva tai muuta vastaavaa ongelmaa, ei siihen kyllä ole vielä äänenvaimennusnappulaa keksitty.
Mutta jos huuto tosiaan on pelkästään ärsyttävää, eikä sellaista että häiritsee nukkumista, eipä siitä varmaan järkeä ole mennä erikseen sanomaan, kuuluu elämään.

Oon muuten törmännyt itse yhteen tapaukseen jossa kerrostalossa asunut perhe sai häädön lapsen jatkuvan itkemisen takia, koska huusi pääosin yöaikaan ja naapurissa asuneet hermostuivat kun eivät voineet nukkua. Ainoa laatuaan josta oon kuullut, kattelin mielenkiinnosta netistä lisää olisiko ollut muita tapauksia ja löysin mm. tämän: http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijo...+huuto+haatovaroituksen+peruste+kerrostalossa eli sinänsä peruste voi jossain tapauksessa ollakin häädölle. En kyllä itse ihan täysin ymmärrä lapsen itkemisen perusteella häätämistä, mutta ilmeisesti riippuu niin paljon siitä millaiset naapurit saa ja kuinka äänekästä se meteli sitten on.

Mainitsit, että kys. äänet kuuluu rivitalossa, mikä pisti vähän ihmetyttämään. Eri rivitaloissa asuneena ja kerran ihan pikkuvauvan naapurissakin olleena, en muista että olisin kertaakaan pahemmin seinän takaa ääniä kuullut. Hyvin satunnaisia joskus, mutta suurimmaksi osaksi omat elämisen äänet peittävät ne, jääkaapin hurina, ilmastointi, televisio, musiikki jne. Kerran meillä oli miehen kanssa isompi riita ja tuli hieman huudettua, seuraavana päivänä sitten pahoittelin naapurille jos edellisenä päivänä kuului äänihaittoja, hän vaan ihmetteli että eivät he mitään kuulleet vaikka olivat kyllä koko illan kotona.
 
Ei se häiritse heidän nukkumistaan, sen minäkin ymmärtäisin että jos nukkuminen häiriintyy niin menisi puhumaan asiasta. Heillä on olohuone ja kylpyhuone vastakkain. Olohuoneessa se on kuulunut kuulemma ja joskus yöllä vessassa on kuulunut mutta koskaan eivät ole siihen heränneet tai valvoneet sen takia.

Ymmärrän kyllä ettei sellasen kuunteleminen varmasti mukavaa ole mutta kyllä pitäisi ymmärtää ja sietää vähän enemmän jos oman lapsen haluaa, niitä kun ei tosiaan aina saa hiljaiseksi. Itsekkin usein ajattelen kun tyttö huutaa illalla tai yöllä että toivottavasti ei kuulu naapuriin mutta en sille sitten mitään voi jos kuuluu, aina sitä huutoa ei vaan saa helpolla loppumaan.

En käsitä miten on mahdollista että silloin kun oltiin vielä seinänaapuria niin meidän tytön huuto ei koskaan kuulunut heille mutta tämä kuuluu. Tää talo on vasta 10v vanha, kyl täällä aika hyvät äänieristeet on.
 
Meidän jostain naapurista kuuluu jonkun tenavan itkua ja lisäksi vanhemman huutoa/karjumista joka käskee olla hiljaa.. Mua häiritsee eniten se karjuminen ja välillä kuuntelenkin ihan kauhulla että kuinka väsynyt saa olla jotta päivästä toiseen raivoaa omalle lapselleen.. Tekis melkeen mieli mennä tarjoon apua.. Ja toinen että kävelee kun tiilet jaloissa.. Ihan hirveä töminä kuuluu ku menee pitkin kämppää yöllä tai päivällä.. Mutta en jaksa niin noteerata kun ei unta häirii
 
Asutaan vuokralla rivitalossa, molemmilla puolilla lapsettomat osakkeen omistajat. Ite oon ottanu sen linjan et klo. 07 - 22 saa kuulua ja kuuluukin normaalia elämisen ääniä. Oikealla puolella asuu pariskunta jolla koira, joka nyt haukkuu tietyissä tilanteissa mikä nyt on ihan normaalia. Joskus myös yli klo. 22.. ja mies elää penkkiurheilulle (kuulee kyllä ku on kiekko tai jalkapallo ilta :grin) Molemmin puolin ollaan pyydelty anteeks ääniä, turhaan ku ei kumpaakaan oo häirinnyt.
Mutta sit on tämä toinen naapuri rouva +70 wee jolla ei ole kaikki kokoaikaa päässä kohillaan :mad: Kiljuu suoraa huutoa yksinään kämpässään.. En oo puuttunut asiaan paitsi nyt ku huuto saatto jatkua puoleen neljään aamuyöllä. (Ei siis mitään kipu huutoa.. Yleensä haukkuu joitain kaisaa) Nyt ollaan siinä tilanteessa et se alkaa möykkäämään heti jos mein puolelta kuuluu jotain ääntä.. Puol vuotta yritin sovinnolla puhua ja pyydellä anteeks mut ei auttanu. Nyt pari iltaa sitten sanoin et jos ei se möykkääminen lopu nii soitan poliisit, joka kerta ku tytön nukkumista häiritsee. Tämän siis sanoin klo. 00.30 ku huuti ja heitteli tavaroita pihalla....

Mutta siis kyllä pitäis ääntä saada kuulua 07-22 ja vauva huuto sit vielä asia erikseen ku siihen ei välttämättä voi vaikuttaa, kunhan yrittää saada rauhottumaan :)
 
Asutaan vuokralla rivitalossa, molemmilla puolilla lapsettomat osakkeen omistajat. Ite oon ottanu sen linjan et klo. 07 - 22 saa kuulua ja kuuluukin normaalia elämisen ääniä. Oikealla puolella asuu pariskunta jolla koira, joka nyt haukkuu tietyissä tilanteissa mikä nyt on ihan normaalia. Joskus myös yli klo. 22.. ja mies elää penkkiurheilulle (kuulee kyllä ku on kiekko tai jalkapallo ilta :grin) Molemmin puolin ollaan pyydelty anteeks ääniä, turhaan ku ei kumpaakaan oo häirinnyt.
Mutta sit on tämä toinen naapuri rouva +70 wee jolla ei ole kaikki kokoaikaa päässä kohillaan :mad: Kiljuu suoraa huutoa yksinään kämpässään.. En oo puuttunut asiaan paitsi nyt ku huuto saatto jatkua puoleen neljään aamuyöllä. (Ei siis mitään kipu huutoa.. Yleensä haukkuu joitain kaisaa) Nyt ollaan siinä tilanteessa et se alkaa möykkäämään heti jos mein puolelta kuuluu jotain ääntä.. Puol vuotta yritin sovinnolla puhua ja pyydellä anteeks mut ei auttanu. Nyt pari iltaa sitten sanoin et jos ei se möykkääminen lopu nii soitan poliisit, joka kerta ku tytön nukkumista häiritsee. Tämän siis sanoin klo. 00.30 ku huuti ja heitteli tavaroita pihalla....

Mutta siis kyllä pitäis ääntä saada kuulua 07-22 ja vauva huuto sit vielä asia erikseen ku siihen ei välttämättä voi vaikuttaa, kunhan yrittää saada rauhottumaan :)
Tuohon sun tapaukseen, kerran kerrostalossa kun asuin yhden mummon käyttäytyminen muuttui - ja rupesi siis huutelemaan ja ärjymään öisin - ja sanaharkkaa oman seinänaapurin kanssa. Seinänaapuri soitti sitten jossain vaiheessa (kun mitta tuli täyteen) poliiseille, jotka tulivat selvittelemään tilannetta. Ilmeni myöhemmin, että mummo oli tullut sairaammaksi - omaiset eivät olleet sitä huomanneet, kun heidän kanssa oli ns "normientinen ja ehkä vähän ikääntyy". Mutta sitten mummo sai jotain lääkkeitä ja rauha palasi kerrostaloon.
 
Vauvan äänet on normaalia elämisen ääntä ja mun mielestä siitä ei oo korrektia huomauttaa.
Tosin itse ainakin naapurina pahoittelen jos törmään naapuriin ja meillä ollu esim hampaita tulossa tai muuten normaalia itkuisempaa. (Kerrostalo)
Ja tosiaan kannattaa miettiä onko valmis kestämään oman vauvan itkuja ja "vaatimuksia" univajeisena, jos jo muut vauvat "ärsyttää" (oma on toki aina oma, mutta..).
Jep, vauva ääntelee - ja naapuritkin yleensä tietävät sen. Mutta kyllä sitä voi ihan ystävällisesti keskustella mikäköhän vauvalla on hätänä? Ja siirtää oma nukkumispaikka hetkelliseski kauimpaan nurkkaan, jos mahdollista.
 
Tuohon sun tapaukseen, kerran kerrostalossa kun asuin yhden mummon käyttäytyminen muuttui - ja rupesi siis huutelemaan ja ärjymään öisin - ja sanaharkkaa oman seinänaapurin kanssa. Seinänaapuri soitti sitten jossain vaiheessa (kun mitta tuli täyteen) poliiseille, jotka tulivat selvittelemään tilannetta. Ilmeni myöhemmin, että mummo oli tullut sairaammaksi - omaiset eivät olleet sitä huomanneet, kun heidän kanssa oli ns "normientinen ja ehkä vähän ikääntyy". Mutta sitten mummo sai jotain lääkkeitä ja rauha palasi kerrostaloon.
Oon huomannut et sillä vaihtelee sekoilun taso.. Mut pari kuukautta sit se joutu muista syistä sairaalaan ja kyllä ne sen sieltä kotia päästi parin viikon jälkeen.. (Oli muuten ihanaa aikaa se pari viikkoa!)
Ku meillä on ollu ongelmia sen kans millo mistäkin ennen vauvaa.
Ennen poltin nii se häiritsi, tulin raskaaks nii lopetin. Sit häiritsi se et grillattiin takapihalla.. Nyt sillä ei oo enää muuta valittamista ku vauvan äänet.. Huoh, ehkä tää tästä :sour:
 
Minun mielestä vauvan itkusta ei voi oikein valita, vauva kun ei voi sillee mitään. Itse asun rivarissa ja minulla on reilu 10kk vauva, pienenä sillä oli 4kk koliikki ja oli kovin itkuinen. Hampaita tehdä vaikeasti ja on muutenkin aika demperamenttinen tapaus joka kyllä heti alkaa itkee jos asiat ei menee putkeen. Hyvin äkki rauhoittuu kylla. En voisi kuvitellakkaan että joku mun naapureista olisi tullut valittamaan. Ei kyllä ole kuka valittanut :). Viereiseen naapurin vauvan itkun kuulu vaan öisin kun on ihan hiljaista, ei mua häiritsee sen verran hiljaisesti kuulu. En tiiä mitä sille voi vaikka joku tulisi ystävällisestiki siin tilanteesaa sanoo et vauvan itku häiristee,ku ei ne voi nyt poiskaa muuttaa sen takia et jotain häiristee. Eri asia jos siis epäilisi että vauva huudatetaan koska se ei olisi normaalia.
 
Mulle tuli ihan paha mieli tän vauvan vanhempien puolesta! Tää sun kaveris on toiminut ihan asiattomasti!

Olisko hänen parempi muuttaa vaikka omakotitaloon? Rivi-ja kerrostalossa kun noita naapurien ääniä useammin kuulee :wink
 
Mullakin on kokemusta siitä, kun lapsella oli 3 kk koliikki ja sit vähintään yhtä pitkä vaikea atooppinen ihottuma siihen perään. Molemmissa herättiin myös pitkin yötä huutamaan. Olin ihan rikki, yöitkuihin ei löytynyt apua ja pakko meidänkin oli jossakin asua. Jos joku olisi tullut siinä minulle valittamaan, niin olisin varmasti romahtanut. Onneksi kyseisessä kerrostalossa oli hyvä äänieristys ja mukavat naapurit (opiskelijatalo). Vastaukseni on siis, että mielestäni vauvan itkusta ei pitäisi tulla toisten valittamaan.
 
Mä en tota kans ymmärrä et mikseivät muuta johki korpeen jos noin paljon häiritsee naapurin elämän äänet. Äänet jotka ei edes häiritse nukkumista. Jos tää kaverini olis tullu mulle sanoo et vauva pitäs saada hiljaseks ku häntä häirittee niin tuskin olisin sen jälkeen ollu missään tekemisissä sen kanssa. Se on tosi raskasta itellekki ku toinen huutaa eikä sitä saa millään rauhottuu.
 
Jep, vauva ääntelee - ja naapuritkin yleensä tietävät sen. Mutta kyllä sitä voi ihan ystävällisesti keskustella mikäköhän vauvalla on hätänä? Ja siirtää oma nukkumispaikka hetkelliseski kauimpaan nurkkaan, jos mahdollista.
Juu siis jos keskustelusävyyn muun jutun ohessa ottaa esiin niin juu voi olla ihan ok. Mutta jos tullaan vaan siitä jauhamaan "mikä ihme sitä teidän vauvaa vaivaa kun huutaa kaiken yötä" "kyllä teidän pitäisi saada se lapsi olemaan hiljaa kun kuuluu meille" vs. "Höpöttelyä.. miten se arki on lähtenyt sujumaan pienen vauvan kanssa? Antaako nukkua? Höpöttelyä.."
:wink
Edit. Mä siis oon vähän yliherkkä tuollasille naapurien huomautteluille. Yläkerran naapuri tuli aikanaan valittaa rappukäytävässä että mun kävely kuuluu heille ja pitäisi tossuja käyttää, mutta jännästi mein beibin itku ei sinne kuulu (vaimonsa mukaan).
 
Mä käskisin varmaan hankkimaan korvatulpat jos ei kestä! Mulla itellä menee ennemmin hermo naapureihin jotka huudattaa musiikkia päivät ja yöt. Mutta en oo ite kertaakaan törmännyt tommoseen että vauva itkisi päivät ja yöt, eikä se mua häiritse jos kuulisin kun kuitenkin täytyy ymmärtää että se on vauva ja voi olla vaikka mitä syitä miksi itkee.. Meille syntyy pian esikoinen ja jos joku tulee kitisemään siitä että välillä saattaa itkua kuulua niin sanon kyllä suoraan asiani. Voi muuttaa varmaan jonnekin maalle jos ei kestä.

P.s taas huudattaa alakerran naapuri musiikkia! Toissa yönä heräsin aamu 4-5 aikaa siihen kun musiikki huusi täysillä. Joku naapuri vissiin hakkasi jopa patteria silloin. Tosta mun alakerran naapurista siis pitäis ilmotus tehdä kun enemmän se huudattaa musiikkia öisin..
 
Takaan, että meiltä kuuluu kiukuttelua ja parkumista ( uhmaa ) aamusta iltaan... Tai no, aamulla ja iltapäivästä iltaan, kun mitään ei saisi neidiltä kieltää ja kaikkipitääsaadajustnytheti. Jos seinänaapureita häiritsee, niin ei voi mitään. Jos ei kestä elämän ääniä, niin muuttakoot rivarista muualle.

Mekin olemme kerran muuttaneet hullun naapurin vuoksi. Soitti nimittäin musiikkia yöt ympäri, kun ei käynyt missään töissä.
Vuokrafirmalta ei saanut mitään tukea, joten se siitä.
 
Takaisin
Top