Mielialavaihtelut

Mammavs.83

Satasella mukana keskusteluissa
Morjesta.
Olen muutenkin tunteikas, mutta nyt tuntuu mopokarkaavan välillä lapasesta ja pahasti. Viikot nyt 13+0 ja tuntuu, että nyt kulunut viikko on ollu todella paha. Voin kyllä olla väsynytkin, alkuviikosta olin yövuoroissa. Onko muilla kokemuksia? Millähän sais itsensä laskemaan vaikka kymppiin ennen kun räjähtäs. Hävettää jäljestä päin, kun tajuaa miten pätö asia ja mieshän se kaiken sai taas niskaansa :( 
 
elä huoli, kuuluu hormonivaihteluihin.

Kannattaa keskustella raskauden oireista miehen kanssa, jotta hän oppii paremmin sen kymmeneen laskemisen. Meillä ainakin käytiin keskusteltiin ja käytiin läpi näitä raskauden mahdollisia huonoja oireita, niin hyvin on oppinut suodattamaan. Vaikkakin välillä on tullut huudettua puolin sun toisin kun meikä alkanut jäkättää hormonihäiriöissään.

Jälkikäteen tuleva katumus ja itkukohtaukset ovat oikein normaaleja :)
Tasottuu kyllä hetkeks ja sitten taas voimistuu ja sit taas tasottuu. Ainakin itsellä käynyt näin.
Ja kyllä sitä miehet onneks suhtkoht kärsivällisiä on varsinkin kun jälkikäteen oikeasti pyytää anteeksi räjähtämistään oli sitten hyvästä syystä tai syyttä :)
 
Moi! Täällä kans räjähdin hyvin usein, etenki alkuraskaudesta miehelle mitä tyhmimmistä asioista. Mut eipä sille oikeen mitään maha ellei sitten omaa jonku super itsehillinnän. :D Yleensä noin minuutti raivoamisen jälkeen pyytelin anteeksi ja sanoin etten voi oikeesti tälle mitään ja että sun täytyy nyt vaan ymmärtää mua. Mut mulla ainaki muistaakseni helpotti siinä raskauden keski vaiheilla. Tai sitte siitä oli  tullu vaan normaalia etten ees tajunnu.. :D Sanot miehelles ettei välttämättä kaikkia sanomisia tartte ottaa ihteensä. :) ja syytät tietty hormooneja
 
Kiitos tsempeistä. Todellakin keskustelua on käytävä. Välillä vaan tulee itsellekin ahdistava olo omasta tuittuilusta. Jospa se tästä tosiaan tasottuu... :)
 
Joo itsellä on tällä hetkellä vkot 27+0 ja suurimmat mielialavaihtelut on onneks historiaa, synnytyksen jälkeen kannattaa kuulemma myös varautua tunnemyrskyihin, näin ovat jotkut neuvoneet.

Epätoivoinen olo tulee varmasti, itsekin oikein itkien menin mieheni syliin istumaan ja pyytelemään anteeksi yks päivä kuinka hirveä olen ollut häntä kohtaan, ja varsinkin kun ollaan välillä oltu samassa työpaikassa ja sielläkin joutunut kuuntelemaan mun tiuskimista.

Onneksi itsellä on erittäin ymmärtäväinen mies ja luulen, että se 90% miehistä ymmärtää tämän vaiheen naisen elämässä ja jonkin verran jakaa näitä raskausoireita. Varsinkin kun heilläkin kova odotus on omaa lasta odottaessa. :)
 
Sama täällä,mä oon kans tosi tunteellinen,mutten niinkään herkkä... Tosin tämä herkkyys on "yllättäen" tullut tutuksi tässä raskaudessa. 
Ennen raskautta oliin ovulaation sekä menkkojen aikaan kävelevä aikapommi ja nyt kun oon raskaana,niin oon JATKUVASTI kävelevä aikapommi ja saatan räjähtää täysin turhasta asiasta,esim jos esikoinen ei saa ruokaa just silloin kun mä haluan ja siis jos mies syöttää. 
Auliisti pyytelen tasaseen tahtiin mieheltäni anteeks mun herkkiä hermoja ja onneks mieheni on hyvin pitkäpinnainen ja kestää mun raivarit,itkukohtaukset millon mistäkin ja kaikki muut dissaamiset.
Sillon kun alan oleen omasta mielestä siinä kohdassa,että huomaan olevani superkamala,vedän topparytkyt niskaan,pojan rattaisiin ja meen puolen - tunnin hikilenkille ja sen jälkeen oon hiljaa niin kauan,että "uskallan" taas avata suuni :)
Ulkoilu ja pieni rääkki on jeesannu mua ainakin tai ylipäätänsä se,että lähen itse tilanteesta pois ja koitan ohjata fiilikset johonkin muuhun.
 
mulla ja tunteet ailahtelee aika paljon nykyisen raskauden myötä viikkoja 11+2  ja olen kolmen pienen yh. nykynen mies asuu nyt tossa 2,5km päässä ja poikien isä toiseen suuntaan 3km päässä ja mä muutin vasta vajaa viikko sitten tähän nykyiseen asuntooni. suututtaa ku haluis nukkua vaan koko ajan ja nykyinen mies ei jaksa töidensä jälkeen tulla mun poiia vahtimaan et saisin edes hetken nukkua enempi. me siis ei olla nähty mun muuttamiseni jälkeen ollenkaan et olen täällä yksin ahertanu purkaa tavaroita paikalleen myöhään yöllä ja aina ku poitsut päikkäreillä ni ei oikeen tää vähänen uni riitä ja sen myötä jokanen pikku asia pistää suututtamaan välillä. :/ olen van meinannu et kyl se tästä kuhan saa kaiken taas paikalleen ja rauhottumaan ja saan nukkua ni jaksan paremmin raskaudesta huolimatta. :)
 
Tsemppiä sinulle Kirsikka84. Ei varmasti oo helppoo. Harmi, ettei mies voi auttaa sinua. Nyt kun apu olisi todella tarpeen. 
 
Täällä kans yks jota ärsyttää ja ärsyttää ja raivostuttaa ja ärsyttää ja itkettää ja ärsyttää ja masentaa ja ja ja.  On oikeesti raskas homma olla pahalla tuulella päälle 40 viikkoa!  Eniten sitten ärsyttää se oma kiukkunen ittensä kun pinnaa ei ole sitten yhtään :(  Saatan olla hyväntuulinen ja rauhallinen ja rakastava mutta heti kun joku pienikin asia tapahtuu, mies tai lapsi vinkasee väärällä hetkellä, niin kiihdyn nollasta miljoonaan sekunnin murto-osassa!  Mies onneksi tajuaa että tämä valitettavasti kuuluu tähän oireyhtymään (raskaus...), kunpa lapsillekin voisi selittää niin että tajuaisivat minkä takia äiti on kiukkuinen...
 
Mulla nää mielialanvaihtelut liittyy lähinnä mun masennukseeni, ei mieli oikeestaan enää paljo vaihtele, vaan yritän sinnitellä päivästä toiseen tän olotilani kanssa. Kaikki johtuu siitä etten uskalla syödä mun hyväksi kokemaani lääkitystä raskausaikana, vaikka joskus psykiatrini mulle suositteli syömään raskaudenkin aikana. Mielestäni ei vain ole tarpeeksi kiistatonta tutkimustulosta siitä vaikuttaako lääke sikiöön vai ei... Ja niin joka raskaudessa se masennus on iskenyt, ekassa helpotti kovasti kun sain käydä mielenterveystoimistossa keskustelemassa ja purkamassa oloani parikin kertaa viikossa aivan ihanan hoitajan luona. Sit muutin toiselle puolelle Suomea ja yhteydenotto tonne mt-toimistoon tuntuu vaikealta kun se on 65km:n päässä ja todella hankala olis siä käydä keskustelemassa kun on 4 pientä lasta kotona. Ei ole ketään jolle viedä lapset hoitoon jos mies ei satu oleen kotona, niin ja mies on yrittäjä ja töitä välillä 7pvä/vko....

Se helpottaa aina välillä kun muistaa, että tämä on sellanen sairaus jolle en itse mitään mahda ja lääkärin mukaan hyvin todennäköisesti on minulla lopun elämää. En siis ole mitenkään hullu, vaan mulla on ilmeisimmin vikaa kemiallisessa systeemissä ja se on sairaus siinä missä mikä tahansa sairaus. Ja tosiaan olen sairastanut sitä yli15 vuotta, joista lääkitys ollut käytössä vasta viitisen vuotta, tosin pitkiä taukoja raskauksien vuoksi. Ja lääkitys toimii, se ei muuta mua mitenkään, koen ihan yhtälailla iloja kuin surujakin, mutta semmonen helvetillinen ahdistus ja itkuisuus pysyy poissa. Ärsyttää että joutuu lääkettä syömään, mutta joka kerta kun tauotan lääkkeen ja masennus palaa, se on aina voimakkaampi. Siskoni joka on lääkäri kertoi että monesti on haitallista lopettaa lääkitys kun uudelleen voi olla vaikea saavuttaa lääkkeellä samaa tehoa kuin aiemmin, sillä masennukset voimistuvat ja jaksot pitenevät...

No tulipahan kirjoitettua romaani... Olis mielenkiintosta tietää onko täällä ketään muuta joka kärsii samasta sairaudesta? 



 
Muikkis, Isosti Tsemppiä sinulle!
Ymmärrän kyllä asiasi laidan, olen sairaanhoitajana psykiatrian puolella. Varmasti toimivankin lääkityksen lopettaminen mietityttää kun odottaa kuitekin niin tärkeää kuin omaa lastaan. Millaiset mt- palvelut nykyisellä paikkakunnalla on tarjota, jos siitä on aikaisemmin ollut apua? Varmastikkin kynnys lähteä hakemaan apua vieraasta paikasta on iso. 
Voimia :)
 
Minulla on melkeimpä päinvastoin noiden "raivokohtauksien" kanssa, suutun vähemmän helpommin kuin ennen. Mutta itku tulee kyllä mitä pienimmistäkin asioista, niin iloisista kuin surullisistakin. Miestäni tämä onneksi naurattaa enemmäkseen vain :) Ehkä hän eniten valittelee, että olen omissa maailmoissani.
 
Mukkis: En toki tiedä lääkkeitäsi, mutta mikäli lääkäri on sanonut niiden olevan turvallisia raskauden aikana kyllä niitä varmasti silloin voi käyttää turvallisin mielin. Tietysti kannattaa kysyä usealta lääkäriltä mielipidettä. Eihän sekään kuitenkaan sikiölle hyväksi ole, jos äiti voi hyvin ja varsinkin synnytyksen jälkeen kun pitäisi olla mieleltään mahdollisimman hyvässä kunnossa. Masennuslääkkeissä tosiaankin kun on niin, että parhaimman hoitotason saavuttamiseen menee aikaa.
 
Mielialavaihtelut on tasottunu... Mutta jurppii kun isäntä vihjailee alituiseen, että on tämä raskasta aikaa myös minulle, kun sinä äksyilet. Olen luonteeltani aika räjähdys altis välillä ja saatan kiihtyä nollasta sataan äkkiä, mutta tyynnyn yhtä nopeasti. Ukko ottaa kaiken sanomisen äksyilynä ja valituksena, vaikka ihan asiasta sanois, esim. omien jälkien siivoamisesta yms. Ei ilmeisesti tajua, että en tuu itekseni koko huushollia hoitamaan tulevaisuudessa. On vaan perinny tyylin, että naiset on kotitöitä varten ja saanut siihen aikas hyvän mallin omilta vanhemmiltaan.... Vihaks kyllä pistää ja tiedän, että asiasta pitäs keskustella. Oon ajatellu, että jos jättäs itekkin tekemättä, niin millonkahan tuo huomauttas. Mutta se ajatus, että sen löytää kuitenkin itse edestään minkä on taakseen jättäny...
 
Takaisin
Top