Mielenterveys lääkeet ja raskaus?

  • Ketjun aloittaja vauvakuume
  • Aloituspäivämäärä
V

vauvakuume

Vieras
Haluaisin kovasti puolisoni kanssa lapsen, mutta minulla on 3 vuoden takaset traumat. Ekana minut melkein raiskattiin, viikko myöhemmin toinen mies raiskasi. Unohdin asian kunnes tapasin miehen, ex:säni jonka kanssa oli 1,5 vuotta. Lähes alusta asti hän hän oli väkivaltainen minua kohtaan ja manipuloi. Pystyin irrottautua hänestä vasta kun hän yritti tappaa minut. Ja taas sain traumat. Lääkäri on nyt koko ajan laittamassa minulle saikkua lisää vaikka koko ajan olis hinku työelämään tai sitten saada se lapsi.

Kysymys kuuluu onko joku syönyt raskauden aikana: Citalopramia, Topiramatia, Oxaminia, Ketipinoria, Seroquel Prolongia? Tietäisin että mitä voisin ehkä syödä ja mitä en, ja varmaan se on myös lääkäristäkin kiinni mitä he antavat syödä.
 
Hei

Uskoisin, että voit noista lääkkeistä jotain syödä, kysehän on siitä jos katsotaan lääke sinulle tarpeelliseksi enemmän kuin mitä se aiheuttaisi sikiölle vaaraa. On moniakin lääkkeitä, joissa ei ole suuria riskejä tai oikeastaan lähes ollenkaan ja tästä kannattaa lääkärin kanssa keskustella, hän parhaiten tietää.

Raiskauksesta sen verran, että monasti, ei läheskään aina, synnytys voi laukaista mielenterveydellisiä ongelmia, kuten esim. lapsivuodepsykoosin. Synnytys on tapahtuma mihin itse ei voi vaikuttaa (synnytyksen kulusta yms.) se voi laukaista varsinkin raiskatuille naisille uudestaan pintaan näitä tuntemuksia, joita on kyseisen hirveän tapahtuman jälkeen ollut. Mutta kaikki saavat hankkia lapsia jos haluavat, eikä mielenterveysongelmat ym. traumat sitä estä.

Toivottavasti en pelästyttänyt sinua, ei tuo äskeinen mitä kirjoitin ole sääntö. Joitakin tutkittuja juttuja ja niitähän tehdään koko ajan, tiedä sitten mikä piää edes paikkansa, mutta onnea yritykselle jos näin aiot! :)
 
Hei! Minä käytin raskausaikana, sitä ennen ja sen jälkeen Citalopramia. (kärsin ns. pitkäkestoisesta masennuksesta ja paniikkikohtauksista.) Ite pohdin pitkään, että kannattaako tällaisen päävammaisen edes hankkia lapsia (masennuksen syövereissä -pohdintoja), mutta minkäs sille voi, jos välittäjäaineet päästä puuttuu. :)

Tuo Citalopram ei ole tutkimusten mukaan aiheuttanut mitään haittoja raskaudelle tai sikiölle, ja sen käyttö lopetetaan hyvin pikkuhiljaa synnytyksen lähestyessä, ettei vauvalle tule synnytyksen jälkeen vieroitusoireita. Ja sitten lääkkeen voi aloittaa uudestaan jos tuntuu siltä, eikä se vaikuta imetykseenkään millään tavalla. Kannattaa rohkeasti kysyä lääkäriltä nuista lääkkeistä! Onnea matkaan :Heartred
 
Takaisin
Top