Miehen ex:ä ja koiran hoito

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Marile
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Marile

Oman äänensä löytänyt
Ahdistaa ja potutaaa.....

Miehelläni on exänsä kanssa koira, joka on siis virallisesti mieheni ex:än, mutta hän haluaa että myös mieheni hoitaa koiraa silloin tällöin. No tämähän on tietysti ok ja koirakin on aivan ihana, mutta tämä ex ilmoittaa, että nyt sopisi sitten hakea koira ja miehenihän hakee vaikkei se meille kävisikään. Esim. nyt kun muutimme, koira pyöri jaloissa vaikka ilmoitin, että tuskin kannattaa koiraa tähän hullun myllyyn ottaa.
Selvisimme kuitenkin muutosta ja kaikesta hässäkästä melko hyvin. No nyt sitten kun olimme sopineet Juhannukseksi mökkireissun, niin ex ilmoitta ettei voi pitää koiraa juhannuksena vaan mieheni pitää hoitaa sitä. No miten käy, koira tulee ja me jäämme kotiin, koska ko. mökille ei voi viedä lemmikkieläimiä ja hoitajaa on vaikea saada näin lyhyellä varoitusajalla, kun kaikilla on jo suunnitelmia....

Voinko puuttua asiaan mitenkään? harmittaa, kun mua alkaa nyppiin jo koko koirakin vaikkei tilanne tietysti sen syy ole. Tuntuu, että mieheni ex voi sanella meille vaan ehtoja, eikä mieheni halua sanoa exälleen vastaan, kun ei halua joutua riitoihin, että voisi jatkossakin hoitaa koiraa.

Jostain kumman syystä ex tarvitsee koiralle hoitajaa aina kun meillä on jotain muuttujaa....

En voi sanoa miehelleni, että koira ei enää tähän taloon tule vaikka mieli tekisi, koska koira on sille kuitenkin todella rakas ja tärkeä. Meille on vauvakin tulossa, enkä yhtään tiedä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Kiehunko vaan sisäisesti jatkossakin.... Ugh

Ensinnäkin, onneksi olkoon! :) ja toiseksi, ei hyvänen aika! Tottakai saat puuttua! Sillä entisellä eukolla ei ole minkäänlaisia oikeuksia poukkoila noin. Teet selväksi että koiran tulosta ilmotetaan ajoissa, ei milloin sille pälle satutaan. Koirasta on otettava vastuu, olisi kannattanu tämän exän miettiä että pitääkö itse koiran ja silloin tällöin hoidattaa sitä teillä jos ei pysty siitä huolehtimaan kokoajan. Sano sille että jos on noin kykenemätön huolehtimaan eläimestä, niin antaa teille sen kokonaan, niin saa tehdä kokoajan mitä lystää. Tuomosta tarvitse kenenkään kestää, varsinkaan raskaana. Nyt keskipisteenä olet sinä ja tuleva lapsi ja niilä ehdoilla mennään, ei uusavuton ex-muija! Sanot miehelles että nyt riittää ja varmasti ymmärtää ja jos ei niin demostroi vähän toimisikohan toisinpäin, että sinun ja sinun exän koira pyörisi siellä. Luulen, että toi on sen ex-muijan tapa vaan koittaa jollakin tapaa vielä kotrolloida, sano miehelles, että susta tuntuu että ihan kuin mies olis vielä hänen otteessa. Tän kuultuaan tuskin homma jatkuu, epäilen että mies ei kovinkaan paljon exänsä otteita tai muutakaan kyseiseltä henkilöltä edes kaipaa  >:-D Tsemppiä sinne! T. Hormoonihirviö

Tässä kävi lopulta niin, että koira on kaksi viikkoa meillä ja kaksi viikkoa ex:llä (ns. yhteishuoiltajuus siis :D) Vaihto aina joka toinen sunnuntai klo 18. Ainakin nyt eka vaihto mennyt ihan ongelmitta, toivottavasti näin jatkuukin. Nyt on ainakin selkeät pelisäännöt ja voidaan suunnitella omia menoja kun tiedetään miten koira meillä on....

haluaako miehen exä roikkua teidän elämässä koiran avulla? vai miehesi exän elämässä? sori vaan, mutten ymmärrä ollenkaan noita eläinten "huoltajuusjuttuja", koira ei ole kuitenkaan mikään lapsi ja koiralle on mun mielestä parasta se, että sillä on vain yksi koti ja joitakin tosi tilapäisiä hoitopaikkoja. meillä on siis myös koira enkä ikinä suostuisi siihen, että se ns. asuisi kahdessa paikassa, vaan jos nyt teoreettisia ollaan ja mulle tulisi ero tuon miehen kanssa, koira lähtisi mun mukaan ja mies saisi halutessaan joskus hoitaa sitä.

Erittäin hyvä kysymys?
Tässä on vielä sellainen muuttuja, että meillä ollessaan koira on lapsiperheen keskellä ja miehen ex:llä sinkkunaisen taloudessa. Tästä huolimatta meidän täytyy hoitaa koiran trimmaukset ja eläinlääkärikäynnit, koska ex:llä ei ole autoa käytössä.
Pikku juttu, mutta itsekin mietin, että onkohan järjestely oikeasti koiran kannalta katsottuna hyvä asia.
Mulle kävisi oikein hyvin, että koira olisi meillä aina. Ex:llä on niin paljon menoja, että tarvitsee siksi koiralle vakihoitajan, muttei halua koirasta luopuakaan. Katsotaan muuttuuko tilanne, kun ex saa tietää tulevasta perheenlisäyksestämme tai sitten jos ex alkaa itse seurustella...

joudutte kyllä varmaan olemaan ilkeitä ja ilmoittamaan miehen exälle, että tämä nykyinen systeemi ei tule jatkumaan, viimeistään kun vauvanne syntyy. et joko koira asuu teillä tai exä pitää koiran ja hoitaa koiran menot kaikkinensa. (ettekai muuten joudu osallistumaan niihin koiran kustannuksiin?) jos exä sitten alkaa narisemaan, että sitten jää koiran trimmaukset ja eläinlääkärit hoitamatta, voitte ystävällisesti ilmoittaa, että se on koiran laiminlyöntiä ja siitähän on omat seuraamuksensa laissa (sensijaan koirien "yhteishuolto" ei ole muutenkuin sopimalla ja se taas on mun mielestä vähän teennäinen juttu, siinä eroa ei oikeastaan edes tehdä, vaan exät roikkuvat toisissaan koiran avulla).

mun oma koira on niin laumatietoinen, että sille tekee ihan tuskaa joutua eroon yhdestäkin laumansa jäsenestä, siksi en anna sitä juuri minnekään hoitoon, etenkään koirahoitoloihin. mun sisko on ainoa, joka on voinut hoitaa sitä ja hänkin meillä kotona (siskolla itsellään kaksi koiraa, joista toisen kanssa meidän koira ei tule toimeen). mun koira on reagoinut erossaoloon mm. syömälakolla ja eroahdistushaukulla. papereissa koira on mun, joten mä olen vastuussa sen hoidosta jne.

sun mies joutuu tekemään sen valinnan, oma lapsi vai koira etenkin jos tuo kuvio jatkuu, että koira asuu miehesi exällä. veikkaanpa, että viimeistään siinä vaiheessa, kun vauvanne syntyy, mies kyllä alkaa pitää lasta tärkeämpänä ja koira jää, mutta hyvähän se on tehdä se lopullinen ero exään jo ennen sitä. se exä ei kuitenkaan varmaan tule olemaan osa teidän perhettä edes koiran kautta eikä exänkään tuleville miessuhteille ole eduksi, että hänellä on kummallinen koiranhoitokuvio exänsä (miehesi) kanssa.

Hyvä että kuvioon on tullut edes jotain muutosta, mutta riittääkö se varmasti sulle? Tuntuu, että ajattelet muitten parasta, mutta entä sinä itse? Ei se ole oikein että joudt murehtimaan tätä asiaa. Elät nyt ihanaa aikaa ja sun pitäisi saada nauttia :)

Olen dellan kanssa täysin samaa mieltä. Tietenkin kaikki tekee ninkuin itse parhaksi näkee, mutta joskus itse vain saanut loistavia ahaa-elämyksiä ulkopuolisen silmistä käsin, niin kannattaa tosiaan miettiä tilannetta tarkkaan. Toivotavasti kaikki sujuu jatkossa mukavammin, päädyitte mihin tahansa ratkaisuun :)

Musta tuntuu sinällään hyvältä, että tiedämme koiran tulo ja lähtöaikataulut ja siten voimme paremmin suunnitella omia menoja sen mukaan.
Koira tosin on selvästi masentunut, ollut jo jonkin aikaa. Eilen juuri selvisi, että miehen ex pitää koiraa paljon myös omilla vanhemmillaan eli koiralla on tavallaan kolme eri kotia.

Mieheni ei halua kertoa exälleen, että meille tulee perheen lisäystä, koska ei halua loukata häntä. Siksi minä en esim. voi olla mukana koiran vienti tai haku reissuilla, ettei ex näe mun mahaa. Tähän näin kirjoitettuna kuulostaa kyllä tosi oudolta.
Mieheni ilmoitti, ettei hän haluaisi joutua tilanteeseen jossa joutuisi valitsemaan minun ja lapsen tai koiran välillä, vaan haluaisi saada tämän kuvion toimimaan. Onkin varannut meille parisuhdeterapeutille ajan....

On hyvä jos tuntuu paremmalta :) no varmasti stressaa koiraakin paljon jos joutuu kokoajan olemaan useammassa paikassa eikä pääse rauhoittumaan.

Kieltämättä kuullosti oudolta. Siis ei halua loukata häntä?! Eiköhän tässä nyt tärkeempää ole se ettei sinua loukata. Siis uskomatonta, saa mulla ainakin veren kiehuman. Jos olisin sinä ravistelisin miehen melkosella volumella hereille, että mikähän tässä nyt oikein homman nimi. Argh.

Tottakai sinä ja lapsi olette etusijalla! Miten se edes kehtaa sanoa noin että ei haluisi joutua valitsemaan sinun ja lapsen tai koiran väliltä! Ihme touhua mieheltäs. Miksi se ensimmäiseksi exän tunteita ajattelee?? Siis onko sun miehes varannu teille parisuhdeterapeutille ajan tosta asiasta? 

anteeksi nyt Marile, mut kuulostaa tosi pahalta tuo tilanne! siis ei halua loukata exän tunteita?! hehän ovat eronneet jo jokin aika sitten ja miehesi on jatkanut elämäänsä sun kanssa. eikai miehesi vain anna nyt exän ymmärtää, että heillä olisi vielä jotain mahdollisuuksia? miehesi on kyllä uskomattoman ajattelematon, jos miettii sun ja vauvan sekä koiran väliltä valitsemisesta, ettei halua tehdä sitä valintaa (no, koirahan ei toisaalta kerro exälle, että teillä on muuten vauvakin). mun ymmärtääkseni miehesi joutuu tekemään sen valinnan kuitenkin tai ainakin pitäisi joutua tekemään. mitenkäs hän meinasi menetellä, jos koira ei vaikkapa siedä lapsia? koirahan ei kuitenkaan asu teillä 24/7, joten sen voi olla vaikeaa luopua huomiosta lapsen hyväksi. jos minä olisin sinä Marile, nostaisin metelin tuollaisesta järjestelystä ja pakottaisin miehen valinnan eteen. jos hän vielä siinä tilanteessa uskaltaisi lässytellä koirasta ja ettei halua loukata exää, hänen valintansa olisi aika selkeä. (ja meilläkin pyörii miehen exä tässä paletissa, koska miehelläni on 13v. poika tämän exän kanssa, mutta voin kertoa, ettei meillä aikanaan salattu mun raskautta vaan ei vain kerrottu suoraan exälle, vaan hän sai kuulla asiasta 13veen ja anoppini kautta)

mä luulen kyllä, että se parisuhdeterapeuttikin sanoo miehellesi, että lopettaa suhteen exäänsä, koska sitähän tuo kummallinen kuvio on, tai tekee vähintäänkin valinnan sun ja vauvan ja exän ja koiran välillä. tuntuu kyllä uskomattomalta, jos mies on tuon asian takia varannut ajan parisuhdeterapiaan, eihän se koirasekoilu sinänsä ole sun ongelmasi, vaan miehen eikä vaadi sinänsä parisuhdeterapiaa, vaan selkärankaa katkaista välit exään.

lopuksi vielä, että voi koiraparkaa! kyllähän koirat sopeutuu monenlaiseen, mutta ihan mikä tahansa elollinen olento masentuu, jos joutuu sahaamaan monen asuinpaikan väliä.

Mennään parisuhdeterapiaan, että mun olisi helpompi hyväksyä ex ja koira tähän kuvioon.
Varsinkin silloin kun ex soitteli ja pyysi koiraa hakemaan miten sattui, sanoin kyllä selvästi mitä mieltä olen asiasta! Lisäksi hän lähetteli tekstareilla koiran kuulumisia ja kuvaviesteä koirasta. Pyysin nähdä viestejä, mutta mieheni sanoi etten luota häneen ja kokee ahdistusta jos häneltä viedään kaikki yksityisyys esim. tekstarit. No menemme sinne terapiaan ja kerron sitten miten tässä käy. Muuten meillä on todella ihana suhde, tämä yksi "pikku juttu" vaan vaivaa ja mieheni mielestä minä olen kehittänyt tämän ongelmaksi, kun en osaa olla tarpeeki avoin ja luottavainen.
Onhan tässä meidän paletissa mukana munkin ex, koska meillä on yhteisiä lapsia ja siihen mieheni on suhtautunut todella hyvin. Tosin kaikki on täysin avointa ja julkista mitä minun ex:n kanssa puhutaan. Todellisuudessa olemme yhteyksissä huomattavasti vähemmän, kun mieheni omaan exäänsä, vaikka meillä on neljä yhteistä lasta ja heillä on yksi yhteinen koira :D Tämä 2+2 ratkaisu koiran suhteen tehtiin siksi, että meidän olisi helpompi suunnitella menojamme ja miehen ex on ilmoittanut ettei voi pitää koiraa, jos mieheni ei sitä säännöllisesti hoida. Olemme lupautuneet myös ottamaan koiran pysyvästi meille, mutta se ei ex:lle käy. Jonkinlaisessa pattitilanteessa siis.

Niin ja niistä koiran kustannuksista sen verran, että viimekerralla kun koira haettiin tavaroiden mukana tuli lappu, jossa kerrottiin että käy ostamsaa koiralle turvavaljaat autoon, dentoja eläinlääkäriltä ja luita eläinkaupasta. Niin ja maksuhan menee tietysti meiltä. Musta tää kuulostaa jopa hyväksikäytöltä, mutten ole siitä uskaltanut enää urputtaa...

jos miehelläsi ei ole mitään salattavaa exänsä suhteen, kyllä hän voi avoimesti esim. itse lukea sulle ne viestit, mun mies tekee niin ja näyttääkin viestejä välillä. ja varmaan itsekin teet niin lastesi isän lähettämien viestien ja muiden yhteydenottojen suhteen.

mun mielestä sä et kyl ole mitään ongelmaa kehitellyt, vaan mies on saanut ihan itse ongelman aikaiseksi suostumalla exänsä hyppyytettäväksi. exän on selkeästi vaikeaa luopua miehestäsi, koska "koiraa ei voi pitää, jollei miehesi auta hoidossa" eikä hän halua menettää miestäsi antamalla koiran kokonaan teille. ja maksattamalla koiran kulut teillä exä säästää siis pitkän pennin :(

no, ongelma ei varmaan poistu, jollei miehesi lopeta mokomaa pelleilyä tai exä suostu antamaan koiran kokonaan teille. jos kuvio jatkuu, sehän jatkuu juuri niin kauan kuin koiralla on jäljelläolevia ikävuosia, miksei myös senkin jälkeen (seuraa kärjistetty visio), kun exien pitää yhdessä muistella koiraa.

tsemppiä kuitenkin sinulle loppuraskauteen ja muista, ettei sun tarvii todellakaan niellä kaikkea eikä pitäisi joutua edes elämään tuollaisessa kuviossa! mistäpä tietää, josko miehesi sitten heräisi ja lopettaisi exänsä harrastaman pompottelun, kun teidän vauva on syntynyt ja oman lapsen suojeluvaisto herää. tai ehkäpä exä löytää jonkun uuden kumppanin, jolloin ei tarvitsisi elätellä toiveita miehesi suhteen yhteisen koiran verukkeella :)

No niin, nyt on terapiassa käyty ja voin todella lämpimästi suositella kaikille!
Terapetuttihan ei ota suoraan kantaa siihen miten joku asia pitäisi hoitaa vaan lähinnä paneutuu syihin, miksi tästä asiasta on tullut ongelma ja auttaa sitä kautta osapuolia pääsemään molempia tyydyttävään ratkaisuun. Seuraavalla kerralla käymme molemmat yksin kerran ja sitten taas yhdessä.
Monet asiat selkeytyy, joiden ei edes tajunnut vaikuttavan esim. tähän koira asiaan. Kumpikin on siis oikeassa ja kumpikin on väärässä :) Mielenkiinnolla jään odottamaan seuraavia tapaamisia!

Takaisin