Menkat aina viikon myöhässä

Vieras
Hei. Minua mietityttää se että miksi minulla on menkat aina viikon myöhässä. En kyllä muista milloin viimeksi oli ajallaan. Ja kerran noin vuos sitten oli et yks kuukausi ei tullut lainkaan. Onko kyse siitä et en saa lapsia? Olen aina harrastanut seksiä ilman ehkäisyä ja muistaakseni kun olin 18 v poikakaverini päästi kaikki sisälle vahingossa muutaman kertaa enkä tullut raskaaksi. Eli olen 24v nainen joka pelkää että en saa lasta..
 
Kannattaa varmaan lääkäristä kysyä ihan suosiolla tuota asiaa.! Onko sulla ollut IHAN AINA myöhässä, vai onko ollut joskus säännölliset?
 
Kirjotit ``Olen aina harrastanut seksiä ilman ehkäisyä ja muistaakseni kun olin 18 v poikakaverini päästi kaikki sisälle vahingossa muutaman kertaa enkä tullut raskaaksi.``

Ei sitä nyt joka kerta voi pamahtaa paksuks. Itse söin 2009-2010 vuoden pillereitä, ne lopettettuani, oli todella epäsäännölliset menkat. Välillä saatto mennä 5viikkoa, ennen kun alko menkat, ja välillä oli vain viikon tauko. Ja nyt odotan esikoistani! (: 

Kannattaahan tuo käydä lääkärissä tarkistuttamassa, jos tuo asia vaivaa sinua! :)
 

Niin siis se 28 päivän kiertohan on vain ohjeaika. Kuukautiskierto voi olla naisella 25-35 päivää ja sen silti katsotaan olevan normaali. Itselläni kierto on ollut aina 32 päivää, niin kauan kuin muistan. Ehkä kerran on sattunut olemaan sen 28 päivää, mutta yleensä 30-35 päivää ja useimmiten juurikin tuon 32 päivää. 

Ja tosiaan, kuten on todettu, ei ihan jokaisesta kerrasta tule raskaaksi. Keskimäärin lasta yritetään jotain puolen vuoden ja vuoden välillä ennen kuin tärppää. Ja tämä siis tarkoittaa sitä, että oikeasti yritetään ajoittaa yhdyntää ovulaation aikaan ja todella yritetään sitä lasta. Satunnainen yhdyntä silloin tällöin on todellista hakuammuntaa, mikäli lasta haluaa. Toki on niitäkin tapauksia, jotka pamahtavat paksuksi suurin piirtein pelkästä miehen näkemisestä, mutta nämä naiset ovat katoava vähemmistö.

Mikäli lasta on yritetty aktiivisesti harrastamalla yhdyntää ovulaation aikoihin n. vuoden verran, kannattaa hakeutua lääkäriin. Jos on yritetty vain satunnaisesti seuraamatta kuukautiskiertoa, ei kannata hätääntyä. Lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin ei yleensä pääse ennen kuin tuo vuosi on täynnä, koska sen katsotaan olevan normaali aika. Tai siis ainakaan kunnallisella puolella. Yksityisellä pääsee toki vaikka saman tien :)

 
Mua kävi kans ihmetyttämään tuo "aina viikon myöhässä" että mitähän se mahtaa tarkoittaa, josko oma kiertosi olisi sitten vain viikon päivät pidempi? Mulla oli ainakin ennen raskautta aina ihanat 34 päivää, nyt on tullut vasta yhdet kunnon menkat eli vielä ei uudesta kierronpituudesta ole tietoa. Toivottavasti päästäis taas samaan pituuteen. :D
 
Takaisin
Top