Menetkö np-ultraan?

Moni on äänestänyt, muttei kukaan vastannut [;)] Mie ainaki meen, en ehkä niin itse sen varsinaisen asian takia, mutta pääseepähän samalla kuulemaan sydänäänet...! Noita ultramahdollisuuksia kun ei ole ihan hirveän paljon noin muuten.
 
Mekin mennään koska haluan varmuuden että siellä joku tosiaan on vielä. Ajattelin heti kymppiviikolle varata ajan. Sitten sen jälkeen sen sydänäänet pystykin jo hyvin seuraamaan neuvolasakin joten toivotaan parasta!
 
Ei aiota mennä.
Tädillä aikanaan oli poikkeava tulos kyseisessä ultrassa, ja joutui lapsivesipunktioon. Kuului sitten täti tähän 1% keskenmenoriskiin ja vauva menehtyi. Ruumiinavauksessa lapsi oli kuitenkin 100% terve.

Enkä tekis aborttia tai mitään muutakaan, vaikka jotain poikkeavaa löytyisi..

Tämä on vain mun mielipide :)
 
Visiitti helmikuisista.

Tiina: nykyään tehdään mitataan siis todellakin tuo niskaturvotus, ja sitten annetaan verta. He hakevat jotain hormooneija verestä. Sitten laittaa kaikki info yhtälöön yhdessä äidin iän kanssa. Jos sitten riski on korkeampi kuin 1:250 niin saa kutsun lapsivesitutkimukseen. Siitäkin voi kieltäytyä.

Np-ultrassa saatte nähdä vaavin ja seurata sen liikkeitä. Suosittelen ihan vaan senkin takia. Jääkaapissa komeilee kuvat meidän käpysestä!
 
Pistänpä tännekin ultrakuvista: muistakaa ottaa valokopiot tai scannaukset ultrakuvista jotta ne sitten oikeasti säilyy muistoina. Kuvat nimittäin haalistuu aikaamyöden.
 
pidän pääni vaikka vauvan näkisinkin! :)
Yksityiselle täällä pääsee onneksi helposti..
 
Tiina^ samaa mieltä kanssasi.. en ole itsekään menossa. Eilen illalla tein päätöksen siitä.
Ei ole kiva jos epäilevät että onkin sitten jokin poikkeama.. Turhaa murehtimista raskaus ajalle.
Sieltä tulee millanen tulee sitten aikanaan.

Ja hei kaikki.... TÄMÄ ON MINUN MIELIPIDE ETTÄ EI VEDETÄ NIITÄ HERNEITÄ NENÄÄN SIELLÄ[:D]
 
Ymmärrän kyllä tuon päätöksen siitä että np-ultraan ei mene.
Siinä on samalla kuitenkin äidin terveydestä kyse. Vaikka np-ultrassa ei nähdä esim. napanuoravirtauksia tms, on se omasta mielestäni kuitenkin hyvä käydä. Ajatellaan, että sikiössä löytyisi vaikkapa koon puolesta jotain poikkeamaa, saataisiin myös selvitettyä MIKSI näin on. Ja jos tähän asiaan olisi helppo puuttua esim jollain lääkityksellä tms, niin omasta mielestäni reissu kannattaa tehdä.

Vaikka np-ultran päätarkoitus on juuri "sikiöseulonta", voidaan siellä samalla nähdä jotain mitä ei oikeastaan oltu etsittykään. Jotain, mikä korjaamattomana saattaisi aiheuttaa ongelmia, mutta löydettynä ajoissa on hoidettavissa.

Rohkaisenkin ajattelemaan np-ultraa myös äidin terveyteen liittyvänä käyntinä. Tsekataan, että lapsivettä on oikea määrä ja että kohdussa ei ole poikkeamia. Ja mikäli jotain löytyy, se ei missään nimessä automaattisesti tarkoita sitä, että ainoa vaihtoehto olisi raskauden keskeyttäminen! Mielestäni kannattaa ottaa vastaan KAIKKI tutkimukset joita tarjotaan. Ikävä kyllä tämä "maailman luonnollisin asia" ei aina tapahdu täysin ongelmitta. Ja niihin ongelmiin voidaan nykylääketieteen avulla hyvin usein puuttua.

Tämä on siis täysin oma näkemykseni, en arvostele lainkaan päätöstä jättää menemättä tuonne. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. [:)]

Pitäkää huolta itsestänne, mammat! <3


Cava
 
Me kanssa mennään ekaan kunnan tarjoamaan ultraan ja kutsua odotellaan (tänään oli neuvola vasta).
Ollaan ajateltu, ettei otateta testejä, mutta sitähän ei tiedä jos mieli vielä muuttuu.

En tiedä onko käytännöt erilaiset, mutta meilläpäin siis alkuraskauden ultra tehdään joka tapauksessa ja samalla tehdään testit, jos mamma niin haluaa.
Seuraava kunnan tarjoama onkin sitten rakenneultra.
 
jokaisella on oma mielipide ja sitä kunnioitan!

tuli mieleen siskoni paras ystävä.. odotti toista vauvaa ja niskapoimu-ultrassa ja rakenneultrassa kaikki
täysin kunnossa. vauva syntyi, niin sydämestä puuttui puolet ja vauva menehtyi 2 viikon kuluttua syntymästä.

tätä ei tapahdu usein, tiedän! mutta kaikki tutkimukset oli tehty ja kaikki kunnossa.. silti kävi näin :(

mutta menkää np-ultraan ja nauttikaa siitä! :) jokaisen oma valinta.
 
Ehdottomasti menen! Esikoisesta huomattiin siinä ultrassa munuaisaltaiden laajentumista. Sitten otettiin lapsivesitutkimus jossa katottiin ettei kromosomi-poikkeavaisuuksia, kaikki siltä osin kunnossa. Mutta, laajentumista seurattiin koko raskauden ajan ultralla ja SAIN käydä neljän viikon välein myös kurkkaamassa pienokaista. Jos laajeneminen ei olisi pysähtynyt oikeaan kokoon loppuvaiheessa raskautta, olisin joutunut menemään Tampereelle synnyttämään, jossa tila olisi korjattu ja tutkittu tarkemmin lapsen synnyttyä. Joten jos siellä jotain löydettäisiinkin niin siihen osattaisiin varautua ja valmistella tulevat mahdolliset toimenpiteet valmiiksi... Itse suosittelen [:)]
 
Hei rakkaat. Ei siellä kunnallisellakaan ole mikään pakko SEULONTAAN osallistua. Ainakin minun saamissa papereissakin lukee erikseen että voi osallistua seulontaultran sijaan alkuraskauden ultraan viikoilla 10-15. Eli ei välttämättä tarvitse tosiaan mennä yksityiselle. Toki itse aion mennä rakenneultraan sitten yksityiselle taas jotta saamme papusta tallennetta [:D]
 
Meidän kunnassa np-ultra on vähän kuin "pakollinen", siis oletetaan, että sinne mennään. Toki saa kieltäytyä jos haluaa. Veriseula on vapaaehtoinen, mutta itse aioin ottaa myös sen.
 
Esikoisella np-ultrassa todettiin 3mm turvotus ja päädyttiin istukkabiobsiaan. Olihan se kammottavaa aikaa odotella ja miettiä, että onko kaikki kunnossa, ja mitä jos ei ole. Onneksi istukkabiobsiassa todettiin terveet kromosomit. Joskus np-turvotus voi olla myös merkki sydänvioista, joten rakenneultra meillä tehtiin yliopistollisessa sairaalassa, eikä sielläkään onneksi poikkeavaa löytynyt. Nyt esikoinen on jo 1v 2kk ja aina ollut erittäin terve!
 
Nyt kakkosta odottaessa mennään taas. Onneksi nuo pahat muistot ovat jo hälvenneet, eikä ainakaan vielä pelota mennä, tosin kuukausi täytyy vielä odotella [:)]. Mutta pääasia, että pääsee simput näkemään ja katsomaan onko kaikki kunnossa. Täällä kun ei varhaisultraan oikein mahdollisuuksia ole (tai no ehkä yksityiselle saattaisi päästä, mutta maksaisi maltaita).
 
Mukavaa odotusta kaikille!!!
-Ninnukka ja Simppu 6+0 -
 
Menen kunnalliseen np-ultraan ja otetaan myös verikokeet.
4D-Rakenneultra sitten yksityisellä jos ja toivonmukaan kun sinne saakka päästään.
 
Huomenna menossa veriseulaan ja 13.10. np-ultraan. Lapsivesitutkimukseen en suostunu suoralta kädeltä... ja tuskin suostunkaan. Riski mun kohdalla joka tapauksessa on olemassa, koska oon 43 täyttävä ensisynnyttäjä. Np-ultran tulos kertoo kuitenki jo aika paljon.
 
Kävin juuri tänään, kaikki kunnossa. Lähinnä juuri tähän ultraa halusin sillä että saisin tietää että onko kyseessä monikkoraskaus.
Mutta yksi vain löytyi[:)] sillä nuita ultra mahdollisuuksia ei liikoja ole.
 
Takaisin
Top