Meneekö kaikki kotityöt tasan?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos teillä on taloudessa useampi aikuinen, niin meneekö teillä kaikki kotityöt yms. tasan? Jos toinen on kotona lapsen kanssa ja toinen töissä, miten silloin?

Meillä on molemmat (normaalitilanteessa) työssäkäyviä, ja kotitöiden suhteen ollaan tehty iso exceli jossa on listattu kaikki mahdolliset kotityöt ja metatyöt, kuinka paljon mihinkin menee suunnilleen aikaa, sovittu että kuinka usein mikäkin täytyy tehdä, ja jaettu ne sitten tasan (tai oikeastaan niin että mulle jää vähemmän, koska teen enemmän suunnittelumetatyötä). Minä esimerkiksi hoidan kaiken pyykkihuollon, ja puolisoni hoitaa kaiken keittiön siisteyteen liittyvän – me ollaan koettu selkeimmäksi että on mahdollisimman paljon "omat tontit" joista itse on kokonaan vastuussa (ei toimi jokaiseen asiaan, mutta aika moniin).

Vielä ei oo vauvan kanssa yhteiseloa, niin siitä en osaa vielä sanoa, mutta oletus on että se, joka on vauvan kanssa kotona, on hoitamassa vauvaa, ja vauvaan liittyviä kotitöitä. Kaikki muut kotityöt, ja vauvanhoito illalla/viikonloppuina, olis tarkoitus jakaa tasan ja mieluiten niin, että se, joka on ollut vauvassa kiinni koko päivän, saa enemmän omaa aikaa.

Meillä minä hoidan yleensä kotitöitä ja niihin liittyviä metatöitä enemmän. Mä oon tarkempi tyyppi ja mies vähän sinne päin tyyppiä niin tykkään pitää kontrollin itselläni, vaikka kyllähän se välillä myös ärsyttää tehdä enemmän. Mutta jos oon itse tosi väsynyt ja sanon, että nyt en jotain jaksa niin kyllä mies sen hoitaa. Meillä molemmat pesee pyykkiä, täyttää ja tyhjentää astianpesukonetta (lapset osallistuu myös tähän), siivotaan yhdessä (myös lapset), ruoanlaittoa tehdään usein myös yhdessä (myös lapset), hoidetaan pihahommia jne. Aloite asioihin kyllä useimmiten lähtee minusta, mutta välillä mies jaksaa yllättää. Nykyään jopa enemmän ku ennen (on vaatinut "kouluttamista"). 😃 Lapsiin liittyvät asiat teen yleensä minä luonnollisesti, koska kaksi vanhinta minun lapsia. Ja nyt kun oon vauvan kanssa kotona niin vauvaan liittyvät asiat ovat pitkälti mun hommia (toki mies vaihtaa vaippaa ja hoitaa vauvaa, kun ei oo töissä). Ylipäänsä mun mielestä on järkevää, että mä hoidan vauvan ohella nyt enemmän kotia, esim. pyykinpesu ja ruoanlaitto, kuin silloin kun molemmat kävi töissä. Aina ei tietty pysty, jos vauva vaativalla päällä niin sitten jää hoitamatta ja jompikumpi hoitaa sitten, kun mies päässyt töistä. Sitten kun palailen takaisin töihin ja mies jää lapsen kanssa kotiin niin oletan, että hän tekee kotitöitä enemmän. Ja sitten kun lapsi menee päiväkotiin ja molemmat töissä niin tasaantuu taas enemmän kotityöt molempien hoidettavaksi, vaikka varmasti minä olen edelleen se joka ottaa enemmän vastuuta.

Meillä menee melko tasan kotitöiden jako. Mä teen tietyt hommat, kuten pyykkaan ja lajittelen vaaatteet ja hankin esikoiselle tarvittavat vaatteet jne. Mies taas hoitaa kaiken ruoanlaiton ja kaikki kodin fiksaukset. Koiraa hoidetaan melko tasan. Mä taas hoidan pääasiassa esikoisen aamu- ja iltatoimet ja nyt kun on toinen tulossa, niin yritin miettiä, miten sitten tehdään. Lopulta päädyin siihen, että turha on yrittää etukäteen suunnitella, kun ei yhtään tiedä minkälaista se tulee olemaan ja varmasti jotenkin järjestyy luonnostaan.

Ei mene tasan, mutta menee niin että molemmat tyytyväisiä.
Minä hoidan omasta tahdosta pääasiassa pyykit ja tiskit, koska mies tekee ne "väärin" :D. Koskaan en taas sitten ole nurmikkoa leikannut ja mies pyyhkii yleensä pölyt, imuroi ja pesee ikkunat.
Se joka lasten kanssa kotona hoitaa päivän aikana ruuanlaiton ja enimmät kotityöt, kivempi sitten töistä tulevan vanhemman viettää ilta lasten kanssa mielummin kuin siivota, ja vastaavasti päivät lasten kanssa olevalle antaa hetki omaa aikaa. Mies ollut jokaisen lapsen kanssa hoitovapaalla myös, joten on vuosien varrella vähän vaihdellut se kummalla on suurempi vastuu kotitöistä.

Ei mene tasan, vaikka molemmat olleet pitkään pääasiassa kotona. Miehen sairastumisesta lähtien on selvästi isompi osa ollut minulla. Toisinaan se ottaa päähän, mutta ehkä olen jossain määrin hyväksynyt tilanteen. Tilanne on pahimmista ajoista parantunut, mutta vielä ollaan kaukana kodin- ja lastenhoidon tasan jakautumisesta.

Kotityöt eivät mene tasan, eikä tarvitsekaan. Olen kotiäitinä niin lastenhoidon ohessa kokkailen lounaan ja päivällisen, hoidan pyykkikasaa ja tiskikonetta, teen ostoslistat joiden kans mies sitten työpäivän jälkeen lähtee kaupoille ja noutamaan paketit mitä on tilattu. Asutaan sen verran syrjässä että kauppareissu on järkevintä hoitaa muun kulkemisen yhteydessä. Mies sitten siivoaa sen mitä minä en ole jaksanut tai ehtinyt, huolehtii talon lämpimäksi, huolehtii että autot kulkevat ja että pihalla pystyy liikkumaan lumesta huolimatta. Meta-työ jää minulle, huolehdin siitä että lapsilla on oikeat vaatteet, vaatteita ylipäätään, oikeat liikuntavälineet oikeana päivänä matkassa, kalenterin, neuvolat sun muut lasten menot, Wilman, harrastukset... Tietysti sitten lapsia nakitetaan myös hommiin heidän iän ja kykyjen mukaan. Ja kun mies kotiutuu niin saatan ottaa vähän omaa aikaa, lasten kanssa oleminen on välillä aika intensiivistä ja vauhdikasta.

Meillä on melko tarkasti määrittyneet tontit, mutta kiiretilanteessa tai jos toinen ei vaan ehdi tai pysty, tai toiselle tulee hyvä sauma hoitaa toiselta hommia pois, niin sitten tietty joustetaan. Me ollaan hyvä tiimi, tieto kulkee ja me saadaan pyöritettyä sujuvasti tätä suurperheen arkea. Ehkä just siksi meillä on suurperhe. :smiling-eyes:

Muokattu viimeksi:
Aika hyvin menee tasan. Mulla päävastuu ruoanlaitosta ja leikkaan meillä usein myös ruohon. Miehen päävastuu koira ja muut pihatyöt. Muut hommat menee melko tasan, tosin mies saattaa ehtiä välillä ensin esim tiskikoneen pyöräyttämään, kun on luonteeltaan tarkempi kuin minä. Kiistoja ei ole juurikaan kotitöistä syntynyt.

Minä oon kotiäiti niin teen luonnollisesti enemmän kotitöitä. Se on minun panos yhteiseen arkeen, mies tuo sitten rahaa perheelle käymällä töissä.

Meillä menee aika tasan. Tietty kotiäitinä ollessa teen päivällä hieman enemmän, mutta molemmat tekee yhtälailla iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla

Me asutaan syrjäseudulla vanhan maatilan pihapiirissä, joten ulkona tehtäviä kotitöitä on melkoisen paljon. Mies hoitaa niistä isomman osan ja minä hoidan sisällä tehtävistä isomman osan. Suht saman verran varmasti tehdään.

Me asutaan syrjäseudulla vanhan maatilan pihapiirissä, joten ulkona tehtäviä kotitöitä on melkoisen paljon. Mies hoitaa niistä isomman osan ja minä hoidan sisällä tehtävistä isomman osan. Suht saman verran varmasti tehdään.

Meillä myös näin. Mies tekee paljon ulkona hommia omien töidensä lisäksi, niin en enää velvoita sisällä tekemään mitään. Ohimennessään kuitenkin aina jotain pientä tekee, samoin minä välillä ulkona.

Meillä mies tekee enemmän ja paremmin. On luonteeltaan skarpimpi ja minä hajamielinen haahuilija. Työt on kyllä sovittu ja jaettu tasaisesti ja teen periaatteessa osani, mutta tottakai on paljon hommia joita ei huomaa erikseen sopia. Ne yleensä mies ehtii tehdä ennen kuin edes huomaan koko asiaa.

Hän myös piti yksin asuessa asunnon tosi siistissä kunnossa. Minäkään en missään kaatopaikalla asunut mutta huolettomampi käsitys siitä mikä on kodikasta :)

Tällä hetkellä oon raskaana ollut todella väsynyt joten hän on ollut ihana ja halunnut tehdä melkein kaiken!

Kiinnostavaa nähdä miten asetelma muuttuu kun talvella meille tulee vauva ja jään sen kanssa hoitovapaalle. Aika monesti tuossa vaiheessa lapsuudenkodin kuviot hiipivät kehiin ja meillä molemmilla äiti on tehnyt huomattavasti enemmän kotitöitä, omassa perheessä äiti teki käytännössä kaiken ja lisäksi toi myös leivän pöytään. Huh huh!

Meidän kohdalla on tietysti reilua jos minä teen välillä enemmän joten en valita ollenkaan jos niin käy, kunhan lapsivuodeaikana saa ottaa rennosti ja keskittyä vauvaan. :)

Mies jää sitten uuden systeemin mukaisesti omille hoitovapailleen joten tilanne varmaan tasoittuisi joka tapauksessa siinä vaiheessa takaisin.

Muokkaus: Asumme siis kerrostalossa joten ulkotöitä ei ole ollenkaan. Lapsia ei vielä ole, ensimmäinen vasta tulossa ja molemmat käy töissä, siihen lisäksi minä myös opiskelen.

Menee aikalailla tasan, molemmat hoitavat kaikkia asioita. Kaupassa käy se, joka sattuu olemaan kaupan suunnalla, ruokaa laitetaan molemmat tosin molemmilla on omat mieltymyksensä, eli jos tänään halutaan kanakastiketta niin mies tekee sen ja huomenna jos syödään lasagnea, niin se on mun kokkausvuoro. Pyykinpesu menee myös puoliksi (paitsi minä viikkaan ja komennan viemään puhtaita vaatteita paikoilleen). Mies leikkaa nurmikon ajettavalla ja mulle jää lykättävällä ne alueet joihin ei pääse muuten. Mies tekee traktorilla lumityöt, mutta kun silläkään ei pääse joka paikkaan vaan pitää kolalla tai lapiolla auttaa niin se on mun homma. Ainoastaan suursiivous on mun vastuulla ja silloin mies hoitaa itsensä ja lapsen pois jaloista ja pysyy kaukana koska raivosiivous on tehokkain tapa siivota iso talo.
Miehelle tosin propsit kaikista netti-sähkösopimus-jätehuolto - vakuutus yms. jutuista ja uusimista.

Hyvä huomio @Chandelier ! Nuo sähkö-, netti-, jäte-, vakuutus sopimukset yms. ovat myös kotitöitä, tai taloudenpitoon liittyvää metatyötä. Ne jäävät helposti huomiotta kun täällä on enemmän esillä se että äiti vastailee Wilma-viestit ja koittaa pysyä kärryillä vaikkapa lasten varustelutasosta koulussa ja harrastuksissa. Kyllä minun on helpompi keskittyä lastenhoitoon kun mies tekee tuota vertailutyötä parhaiden soppareiden löytämiseksi, säästetty euro on kaksi ansaittua euroa.

Pohdin tässä, onko kotitöiden tasan meneminen se optimaalinen. Jos kotitöillä tarkoitetaan perinteisiä - siivous, pyykkäys, kokkaus, lastenhoito... Ei välttämättä. Mutta! Olisi hyvä jos kaikki hommat menisi tasan. Siis niin että jos toinen tekee enemmän kotitöitä, toinen tekee enemmän sitten palkkatyötä, pihatöitä, eläintenhoitoa, mitä sitten kenenkin perheen tehtäviin kuuluu. Mutta ei niin että toinen tekee enemmän ja toinen sitten makaa tai pelaa tai istuu baarissa. Jos työnjako toimii niin että toinen hoitaa kotia enemmän niin sitten se toimii. Tosin olisi lastenkin vuoksi tosi hyvä, jos lastenhoito ei olisi täysin vain toisen kontolla.

Pohdin tässä, onko kotitöiden tasan meneminen se optimaalinen. Jos kotitöillä tarkoitetaan perinteisiä - siivous, pyykkäys, kokkaus, lastenhoito... Ei välttämättä. Mutta! Olisi hyvä jos kaikki hommat menisi tasan. Siis niin että jos toinen tekee enemmän kotitöitä, toinen tekee enemmän sitten palkkatyötä, pihatöitä, eläintenhoitoa, mitä sitten kenenkin perheen tehtäviin kuuluu. Mutta ei niin että toinen tekee enemmän ja toinen sitten makaa tai pelaa tai istuu baarissa. Jos työnjako toimii niin että toinen hoitaa kotia enemmän niin sitten se toimii. Tosin olisi lastenkin vuoksi tosi hyvä, jos lastenhoito ei olisi täysin vain toisen kontolla.

Samoja ajatuksia minulla. Työtä on monenlaista ja tärkeintä on, että ne menevät edes suunnilleen tasan ja niin, että kumpikin jaksaa omat hommansa. Toisissa perheissä toimii se, että kumpikin tekee lähes kaikkia hommia ja toisissa se, että hommat on jaettu. Tähän vaikuttaa myös asumismuoto. Kerrostalossa on erilaisia ja eri määrä hommia kuin omakotitalossa. Ja omakotitalossa taajamassa on eri hommia kuin syrjäseudulla, jossa aurauskin pitää itse hoitaa (meillä 400m auratulle päätielle, koulukyydin pitäisi päästä aamulla klo 8 pihalle asti…)

Takaisin