meil on kissa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja manni83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

manni83

Vieras
kuinka helposti kissasta tarttuu tauti?pitääkö olla kumi hanskat käessä ku tyjentää kissan kakka laatikon?

En tiedä miten helposti tarttuu, mutta olis kait se hyvä olla ne hanskat ja/tai pestä kätensä heti putsauksen jälkeen. Ja muutenkin, jos on koskenut kissaan, niin heti käsien pesulle. Suun kautta se mielestäni leviää. (Likasista käsistä ruoan, kuten esim. leivän mukana suuhun)
Ihan varma en ole. Itse yritän olla paijaamatta, vaikka vaikeaahan se on.

Käsittääkseni kissojen kanssa ei muuten suurempaa ongelmaa ole, mutta hiekkalaatikon tyhjennys on ihan hyvä delegoida muille (jos mahdollista). Tai sitten juurikin käyttää hanskoja ja pestä kädet, plus välttää hengittelemästä niitä "pölyjä" :)

Eli ei kissan hellimistä tarvii lopettaa, mut hyvä on tietysti muutenkin tassut käydä pesemässä ennen ruokaa! (EDIT: Heheeh, niin siis omat tassut eli kädet, ei kissan [:D])

Toksoplasmoosi, eli se bakteeri, mitä kissasta saattaa tulla, leviää kissan ulosteiden kautta. Varovaisuutta siis hiekkalaatikon kanssa. Jos kissa on täysin sisäkissa, toksoplasmoosin riski on lähes olematon, sillä bakteeri tulee luonnosta & muista kissoista tai eläimistä. Paijaamista ei tarvitse lopettaa. Meillä on kaksi kissaa ja halailen ja pussailen niitä ihan entiseen malliin. Vessan tyhjennyksen olen delegoinut miehelle. Se ei ole lainkaan hassumpi juttu:)

Saitkin jo hyvät vastaukset, mutta pakko kommentoida itsekin. Meillä on kaksi kissaa, kotikissoja, mutta käyvät kesäisin ulkona flexin päässä (kaikki mahd. rokotukset ovat tosin kunnossa, mutta en tiedä ehkäisevätkö tätä toksoplasmoosia). Mieheni ilmoitti jo siinä vaiheessa kun jätettiin ehkäisy, että mulla ei sitten ole mitään asiaa lähellekään kissojen hiekkalaatikoita. Sopii mulle! [:D] Ajattelin ensin, että on hieman ylivarovainen, mutta kun tulin raskaaksi, niin neuvolassa totesivat, että oikein hyvin toimittu.

Paijaamisesta ja muusta hellittelystä en voisi luopua! Kisut loukkaantuisivat iäksi, jos en antaisi hellyyttää 9 kuukauteen!

Mä varmaan joudun tyhjäämään kissan vessan, vaikka raskautuisinkin. Mies ei ole siihen halunnut ottaa osaa, kun on mun kissa alunperin. Täytyy hommata kertakäyttöhanskoja ja hengityssuojaimia niin eiköhän se turvallisesti suju. Senkin kuulema voi testata, jos on itse toksoplasmoosin kantaja tai immuuni sille tai jotain semmosta. Sitten ei kai pitäisi olla riskiä. En vaan tiedä, missä niitä testataan...?

Ihmisen toksoplasmoosikoe tehdään labrassa ottamalla verinäyte ja testaamalla se onko saanut tartuntaa, kun ihminen on kerran toksoplasmoosin sairastanut on hänellä elinikäinen immuniteetti. Toksoplasmoosin voi saada myös muualta kuin kissan ulosteesta mm. raaka liha, pesemättömät/raa't vihannekset+ hedelmät ja marjat, puutarhamulta. Jos itse joutuu käsittelemään kissanhiekkaa raskausaikana niin kumihanskat ehdottomasti ja sen jälkeen käsien pesu saippuan kera ja halutessa vielä käsidesiä. Ja jos epäilee saaneensa tartunnan raskausaikana niin kannattaa ottaa yhteys lääkärin tai neuvolaan, koska lääkityksellä voidaan estää ja hoitaa sikiön/vastasyntyneen tartuntaa/toksoplasmoosia.

Maajo

Kun kerroin neuvolassa, että meillä on nuo katit (ja et oon elänyt kissojen kanssa käytännössä koko elämäni), niin sanoivat että katsotaan samalla verikokeesta tuo mahdollinen immuniteetti. Vinkkasi mulle, että ei kerrota miehelle, vaikka olisikin immuniteetti, jotta säästyn siltäkin hommalta. [:D]

Immuniteettia ei ollut, mikä oli ihan hyvä tietää niin osaa olla varovainen sen kanssa.

itselläni tällä hetkellä 3 kissaa, ja ukko hoitaa tuon laatikon putsaamisen.. vaikka onkin mun kissat.

Meikää on aina pistänyt vihaks, kun lukee/kuulee jostain että kissat lopetettu raskauden tai synnytyksen takia. En pistä kissojani lasteni edelle (niitä ennestään 2, kolmas tulossa), mutta.. Mun mielestä silloin kun tuo päätös kissan ottamisesta tehdään, pitää käsittää myös se, että oma elämäntilanne voi joskus muuttua.

Yks pahimpia virheitä mun mielestä on se, että jättää sen kissan huomiotta raskauden ajaks, tai sen lapsen synnyttyä, ihan sama. Kyllä sillä kissallakin on tunteet, ja kyllä sekin osaa loukkaantua. Omaa käytöstä ei mun mielestä pidä juuri muuttaa raskauden/syntymän jälkeen, koska kyllä se kiljuva mukelo on sille kissalle melkoinen järkytys ja jos siihen yhdistetään huomion reilu vähentyminen niin kyllä se muksu sen tuntee nahoissaan.

Vähän ennen syntymää ottakaa sen vauvan sänky ja vaunut sisälle kissalle tutustuttavaksi. Annatte haistella, ihmetellä.. jonka jälkeen teette selväksi että niihin paikkoihin ei ole mitään asiaa. Itselläni ei ainakaan ole ollut mitään ongelmaa, kun olen tuon noin hoitanut.

Ja toisaalta, omat muksuni ovat nyt 6 ja 7v ja ovat pienestä pitäen osanneet käsitellä eläimiä. Tajuavat että niitä sattuu ja tietävät miten niitä käsitellä.

Meillä anoppi hössöttää allergioista noiden kissojen takia [8|] eikös se kuitenkin niin ole, että altistus vauvasta asti nimenomaan ehkäisee niitä allergioita! Mä en ole kissanvessaa siivotessani kumihanskoja käyttänyt, mutta käsidesiä kulutan sitten ahkerasti siivouksen jälkeen. Multa nuo vasta-aineet testattiin eikä niitä ollut, joten varovainen saa olla ihan loppuun asti. Meilläkin kyllä sisäkissoja molemmat, satunnaisesti ulkoilevat valjaissa, niin että todennäköisesti toksoplasmoosia eivät ole saaneet, mutta kun ei sitä koskaan tiedä! Kissojani en kyllä rupea verikokeella testaamaan [:D]

kyllä se munkin mielestä menee niin, että lievä altistuminen tekee vaan terää. Ja mikäli kummallakaan (isällä tai äidillä) ei tuota kattiallergiaa ole, niin hyvin pienellä todennäköisyydellä se sieltä on koskaan tulee.
Muutenkin tollanen aivan älytön kämpän hinkkaaminen ja ulkona varominen on mun mielestä melko hölmöä. Silleenhän sitä vastustuskykyä tulee.
Mulla muksuista toinen on allerginen penisilliinille, niin kuin minäkin. Toinen ei ole millekään. Kipeenä ovat max kerran vuodessa, että näin

Meillä on  kaksi kissaa ja koira, olen sitä mieltä että kun lapsi tottuu eläimiin niin ei allergiatkaan pääse niin helposti yllättämään. Ja tutkimuksia on tehty että jos perheessä on 2 koiraa tai yli niin lapset saavat vähemmän allergioita ja sairastavat vähemmän kuin eläimettömän perheen lapset.
Ennen vanhaan lapsethan kasvoivat navetassa, äidin mukana ne olivat navettahommissa ja allergioitakaan ei ollut niin!

Juuh vietän kissojen kanssa normaalisti aikaa, kissat makoilevat sylissä ja saavat paaljon rapsuja. Kissojen vessan mies on tyhjentänyt siitä saakka kun plussakin, joten sinne minulla ei ole asiaa, eikä haittaa ollenkaan! :D
Enneruokailua on hyvä muistaa pestä kädet ja opettaa sitten lapsellekkin tämä hyvä tapa!

ALKUPERÄINEN: ü

Toksoplasmoosi, eli se bakteeri, mitä kissasta saattaa tulla, leviää kissan ulosteiden kautta. Varovaisuutta siis hiekkalaatikon kanssa. Jos kissa on täysin sisäkissa, toksoplasmoosin riski on lähes olematon, sillä bakteeri tulee luonnosta & muista kissoista tai eläimistä. Paijaamista ei tarvitse lopettaa. Meillä on kaksi kissaa ja halailen ja pussailen niitä ihan entiseen malliin. Vessan tyhjennyksen olen delegoinut miehelle. Se ei ole lainkaan hassumpi juttu:)

Tarkennuksena vain, toksoplasma ei ole bakteeri vaan alkueläin, kyseessä on siis protozoa. Suurin osa raskaudenaikaisista infektioista saadaan maaperästä, esim. rikkaruohoja kitkiessä, kissa tulee kakkosena listassa, kolmantena ovat raa'at lihatuotteet, Suomessa esim. poroissa on melko korkea esiintyvyys. Mutta siis juuri näin, laatikon tyhjennys miehen hommaksi, samoin multatyöt [;)] Kissan hellimistä ei tarvitse lopettaa.[:)]

Lapsuudessani ja nuoruudessani meillä oli aina eläimiä, kaksi koiraa ja neljä kissaa. Koiran kanssa söin samaa suklaata (otin siis sen suusta ja pistin omaani), samoin syötiin samaa jäätelöä, vuoron perään nuoltiin sitä. Mulla oli ihan normaalit nuhat ja yskät, mutta ei mitään allergioita jotka ois rajoittanu elämää. Nyt meillä on kolme kissaa ja niihin vauva saa tottua. Ja mies haluais koirankin, mut kattotaan nyt. Ja mies puhdistaa aina hiekkalaatikot, valittaa vaan niitä reuna- ja pohjapissoja, joita ei voi paakkuna nostella pussiin. Tietääpähän nyt, mistä minä olen ennen valittamatta huolehtinut [8D] Tosin ajateltiin, että yks kissoista vietäisiin hetkeksi vanhuksille hoitoon, jos vauvalla on tapana rähjätä ja itkee kovasti. Tää kissa kun on herkkä metelille. Mut sen näkee sit kuin se suhtautuu. 

Moikka

Meillä on kotona 3 kissaa ja 4. tulee Marraskuun puolivälissä Latviasta. (pienimuotoista kissojen kasvatusta siis)
Kaikki ovat enemmän tai vähemmän perheenjäseniä jotka nukkuvat peiton alla (mahan viekussa kehrää vauvalle), päällä ja missä sattuu.
Pussailen ja halailen niitä. Olen myös hoitanut tähän mennessä hiekkojen putsaamisenkin koska kissat ovat kuitenkin minun. Laitan käteen hanskat sekä siivouksen jälkeen saippuapesu sekä desinfiointi.
Ensi maanantaina tutkitaan toksoplasmoosi sokerirasituksen yhteydessä.
Kissat ovat sisäkissoja ja kotikissani ulkoilut viimeksi pari vuotta sitten valjaissa.

Raukkaudella kissojen kanssa raskaana,
Rauha

Ei kai se kissojen paijaaminen pahasta ole, vaan se kissan hiekkalaatikon putsaus. Itse olen kyllä laatikon siivonnut ja vielä ihan ilman hanskoja... Älkää ottako ihmiset lemmikkejä jos ette osaa niistä pitää huolta!! Niin kissa kuin koirakin takuulla rakastaa omistajaaansa ylikaiken ja voi olla eläimelle aika shokki jos sitä aletaan yhtäkkiä hyljeksiä...

No eihän täällä kukaan ole omien kissojen paijaamista lopettanutkaan... Ainakaan minun käsitykseni mukaan. Ja kyllä meistä jokainen on varmaankin miettinyt lapsen saamisen myös lemmikkien kannalta.

Meidän taloudessa häärää kaksi kollin ronttia ja yksi tytönhupakko koira [:D]. Kerran maalla asutaan, niin kissat ovat myös pihalla (niin kuin koirakin suurimman osan ajasta häkissään). Kissanvessa on olemassa, mutta sen tyhjentämisestä ei tarvitse pahemmin huolehtia. Meidän pojat kun tekevät tarpeensa mielummin ulos. Mutta mahdollinen vessan tyhjennys on kuitenkin tällä hetkellä tulevan isän hommia, minkä hän ymmärtää ihan täysin.

Niin ja sitten tuosta allergiasta... Uskon todellakin siihen, että kun lapsi on pienestä pitäen tekemisissä eläinten kanssa, niin se kehittää hänelle vastustuskyvyn allergiaa vastaan. Ja kyllä se siedätyshoitokin tepsii... Mieheni on nimittäin allerginen kissoille ja koirille (kissoille vähemmän kuin koirille). Tässä parin vuoden aikana hän on oppinut "sietämään" kissoja ja eikä hänelle tule enää mitään oireita kissoista, paitsi flunssan aikana ja jälkeen kun hengityselimet on muutenkin kovilla. Koirasta tulee myös iho-oireita, mutta nekin on tässä 3 kuukauden aikana (se aika mitä koiramme on meillä ollut) vähentynyt.

Mulla kanssa kissa. Sisäkissa mutta nykyään myös aika paljon viettää vanhempieni luona, missä on tosi paljon ulkona (kiinni). Ja siellä pyydystää myyriä[:D] Mulla mies on asunut melkein koko raskausajan toisella paikkakunnalla työnsä takia, ja olen siis siivonnut kissani laatikon ihan itse. Minusta otettiin tuo verikoe jossain vaiheessa, mutta vasta-aineita ei ollut. En oo oikeestaan jaksanu enää pohtia koko asiaa, infektio on ilmeisesti oireellinen jos sen saa että tietty sitten täytyy olla neuvolaan yhteydessä. Mutta käsihygienia on tärkeetä niin kun tietty muidenkin infektioiden yhteydessä. Käytän hanskoja siis siivotessani laatikkoa!

Takaisin