Matkustus raskaus aikana

*suvi*

Jostain jotain jo tietävä
Tässä kovaa matkakuumetta potiessa, nyt viikolla 14+2 pohdin että minnekähän muut ovat matkanneet ja millaisin kokemuksin ? Onko jotain erityisen jännää niin hyvässä kuin pahassa tapahtunut?

Lentämisestä löytyy tietoa ihan kivasti mutta ihmisten kokemukset kiinnostaa :)
 
Euroopassa ja Pohjoismaissa lienee melko turvallista matkustaa vielä myöhemmillä viikoillakin. Kaikki on toki aina mahdollista, mutta jos raskaus on edennyt normaalisti ja muistaa hyvän hygienian ja ottaa huomioon tartuntataudit, lienee matkustaminen turvallista myös raskaana. Itse kävin vain laivalla Ruotsissa viimeisen kolmanneksen alussa. Yhtään myöhemmin en olisi enää mihinkään lähtenyt, kun istuminen oli jo ihan tuskaa ja ennenaikaisuuden riski kaksosten kanssa suuri. :) Kovin myöhään ei olisi ehkä mikään lämmin kohde tuntunut enää hyvältä..
 
Ajoin itse viimeisellä kolmanneksella ruotsiin pystyttämään näyttelyä. Raahasin vielä neljänteen kerrokseen painavat tavarat ja ajoin takaisin. Ei ongelmia. Ei tosin ollut koko raskauden aikana mitään. Kai se on kiinni siitä miten homma on edennyt alkujaansakin.
 
Itse lensin 6h joululomalle rv 24 ja viikonloppuna lähdetään vielä laivalla Tukholmaan rv 37. Olen voinut tosi hyvin ja vielä jaksan liikkua eikä supistele, joten no problems.
 
Rv 16 viikko Espanjan auringon alla urheilen ja viikoilla 23-25 Thaimaassa. Hygieeniasta kun oli erittäin tarkka niin välttyi kaikilta vatsapöpöiltä, Aasiassa matkustaessa kannattaa pitää raskaustodistus mukana ja ehdottomasti ottaa myös syntymättömän lapsen matkavakuutus. Aasian ilmasto ja pitkä lento toi kyllä koko kahdeksi viikoksi niin mukavasti nestettä jalkoihin, ettei paljon tarvinnut varpaita heilutella .
 
Kuinkahan myöhälle on järkevää suunnitella jotain thaikkulomaa? Olin suunnitellut lähteväni marraskuun pimeyttä pakoon, mutta nyt täytyy aikaistaa kun la on joulukuussa.
 
Kannattaa selvittää, miten pitkään kyseiseen kohteeseen edes pystyy matkustamaan. :) Tarvitaanko lääkärintodistusta, mitkä ovat lentoyhtiön rajoitukset jne. Tietysti hoitavan lääkärin/terveydenhoitajan kanssa on hyvä keskustella raskauden kulusta ja riskeistä. Yksilöllistä kaikki. :) kaukomatka on aina riski, mutta niin on moni muukin asia ja kaikki voi mennä pieleen omalla kotisohvallakin.
 
Me lennettiin perheen kanssa Roomaan, kun olin raskaana vielä juuri ja juuri niillä viikoilla, kun Finnair ei tarvitse lääkärin lupaa lentämiseen. Luojan kiitos kumminkin päätin pyytää lääkäriltä sen lapun, koska Rooman päässä rupesivat tivaamaan sitä multa. Jos ei olis lappua ollut, niin en tiedä mitä olisi tapahtunut... :eek:
 
Tässä suunniteltiin että taitaa olla vaihtoehtona laivamatkat Saksaan tai näppärästi Pietariin. Menee miehen kesä loman alku niin pitkälle että saattaisi lentäminen tuntua tukalalta vaikka sen kroppa kestäisikin:wideyed: toistaiseksi raskaus on mennyt ihan hyvin vaikka perus sairaudet verenpainetauti ja astma onkin. Mutta joku kesä reissu pitää päästä tekemää edes inasen pidemmälle kuin lähikauppaan:wink Tallinnassa oltiin viimeinen lopulla kylpylä lomalla ja jo sekin tuntui hyvältä vaihtelulta koti ja työ arkee:smug::smug:
 
Me ollaan menossa Prahaan elokuussa ja silloin raskaus olisi noin puolessa välissä. :) Siitä varmaan selviytyy. Reissu on varattu jo ennen kuin raskaus oli edes tiedossa. Keski-Euroopassa on vaan kuuma elokuussa, eli pitää nesteytylsestä pitää huoli ja vältellä ainakin majoneesiä ja kypsentämätöntä ruokaa.
 
Takaisin
Top