Matkustelu vauvan kanssa

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hei huhtimammat! Oletteko lähdössä kesälomamatkalle vauvan kanssa? Jos olette, niin kuinka kauas? Miten matkustatte? Me ollaan nyt käyty mökkeilemässä pariin otteeseen n. tunnin (autolla) ajomatkan päässä. Mietityttää tuo autolla matkustaminen, että viitsiikö sitä lähteä vielä tuon kauemmas. Tiedän kyllä, että se on pelkkä asenne kysymys. Sillä kiinnostaisi tietää minkä pituisia matkoja olette tehneet minkäkin ikäisen vauvan kanssa? Niin ja miten ne on menneet? Nauttikaamme auringosta ja kesästä - nyt kun sitä riittää! :)
 
Heippa!

Vauvan kaa eka pisin reissu tais olla n. tunnin mittainen matka vauvan ollessa 4 vkoa. 

Meijän pisin automatka oli 2,5 tuntia mennen tullen saman päivän aikana. Vauva oli silloin 12 vkoa. Ihan mukavasti meni, vauva nukkui paljon ja kerran pysähdyttii syömään matkoilla. Viikko takaperin vauvan ollessa 13 vkoa ajettii 1,5 tuntia ja oltiin kaks yötä pois kotoa, hotellissa nukuttiin ja sielläkin meni mukavasti, ekana iltana poitsu tosin valvoi myöhään ehkä uusista kuvioista ihmeissään. 

Junalla en oo viel matkustanut vaikka tekis mieli silläkin reissailla, mua vaan jännittää et jos vauvalle tulee kova nälkä ja huuto ja pitäis syöttää ja juna on täysi ja ja.... :D

 
Meillä pisimmät takana sekä tiedossa olevat matkat on mun isälle, vajaa tunnin ajomatka.Tosin viimeksi auto posahti kotimatkalla, niin imetin takapenkillä tienposkessa. :D Bussilla on kuljettu lähinnä lyhkäsiä matkoja, ruuhkabusseihin tai pitkille bussimatkoille ei houkuta lähteä.

Lähinnä tuossa automatkailussa on vaan se "ongelma" ettei tule liian kuuma eikä aurinko porottele kasvoille. :)
 
Meillä pisin matka on mökille eli ajoa n. 2,5-3h ja sitten veneily n.10min päälle.
Ja hyvin mennyt. Pikkuiselle kerkee tulemaan aina kova nälkä kun päästään satamaan. Sitten vaan syöttö autossa ja hypätään veneeseen.



 
Moikka!

Meillä pisin taitaa olla parin tunnin autoilu mökille ja häihin saman verran. Välillä pysähdyttiin syömään ja muuten aikalailla nukkuessa meni matkat. Nyt ollaan lähdössä tukholman reissulle ensi kuun lopulla. :) Aika jänskää, mutta eiköhän se hyvin mene. Veikko on nukkunut reissuilla vaunukopassa, jotenkin nukahtaa siihen aika hyvin, mutta välillä vieras paikka laittaa kyllä kukkumaan pidempään. Mukavia reissuja huhtimammoille ja vauvoille! :)
 
Meidän pisimmät automatkat on tänä kesänä olleet 2 kk ikäisen kanssa 3 h mökille. Ja mökillä ollaan oltu sitten täysin alkeellisissa oloissa ilman juoksevaa vettä ja sekin onnistunut.

Esikoisen kanssa pisin ajomatka vauvana on tainnut olla 3-4 kk ikäisenä, kun on ajettu Vantaalta Ouluun sen 7-8 h mikä matkaan kului. Ja samat tietenkin takaisin muutamaa päivää myöhemmin. Onneksi molemmat vauvat ovat olleet hyviä nukkumaan autossa. =)
 
Rohkeasti vain matkustelemaan. 2viikkoisena käytiin päiväselti 4 tuntia suuntaansa ajomatkan päässä, 4viikkoisena oltiin viikonloppu 6 tunnin ajomatkan päässä ja 9viikkoisena oltiin 2 viikkoa reissussa Euroopassa. Tällä reissulla mm. lennettiin 2 tuntia, oltiin laivassa yötä ja ajettiin yhtäsoittoa yli 12 tuntia autolla. Hyvin on mennyt ja pitää vaan muistaa varata tarpeeksi aikaa pysähdyksille :) Ehkä sekin helpottaa matkustelua kun lapsi ei turhia kiukuttele.
 
Vaikka ollaankin vauvan kanssa nyt kesällä liikuttu jonkin verran mutta yhtä kova reissaaminen kuin juulianen perheessä ei olis meillä tullut kysymykseenkään.

Meidän poika ottaa kauheet pultit usein kun laitetaan turvaistuimeen, ajallaan sit nukahtaa autoon mut pisinkin nukkumispätkä on ollu vaan 1.5h. Poika vaatii ruokaa myös HETI herättyään ja sit onkin äkkiä löydettävä paikka jossa voi pysähtyä ja syöttää. Eli ei noi reissaamiset mulle ainakaan äitinä leppoisaa lomaa ole, ja tuskin vauvakaan niistä ihan kauheasti nauttii, usein reissujen jälkeinen päivä kotona on aika väsähtänyt.  Mut siis toisinaan menee matkat paremmin.

Korostaisin itse vauvan ehdoilla liikkumista ja tietenkin oman jaksamisen mukaan reissaamista. Ei väkisin isoja matkoja. Toisekseen en oo koskaan oikein ymmärtänyt et miks ihan pienten kans pitää lähteä valloittamaan maailmaa, eli tekemään pitkiä matkoja ja kauas.. ehtiihän sitä myöhemminkin. Mutta tosiaan, vauvat ja heidän vanhempansa ovat erilaisia ja se mikä sopii yhdelle ei aina sovi toiselle.
 
Meillä näemmä ei neiti oikein osaa automatkustaakaan. Ehkä pääsee liian harvoin autoon kun ei me autolla niin liikuta, ni ei oo tottunu. Menomatkalla yleensä ihmettelee silmät lautasina, saattaa mulle hymyillä kun oon takapenkillä vieressä, jossain vaiheessa nukahtaa. Sitten takas kotiapäin ajellessa menee kärsivällisyys ja itkeskelee aika hurjana :/ Siihen usein kanssa simahtaa jossain vaiheessa mutta ikävä kattella kun toinen hiki päässä itkee siinä kupissaan :(
 
voi luojan kiitos tänä kesänä nää helteet on suurimmaks osaks skipattu. tänään matkustimme 27 asteen helteessä yht. 2 tuntia autossa jossa ei ilmastointia ole...phuuuuuh. poika oli turvakaukalossa ku saunassa, hiki tippui ja poika huusi kamalasti :( piti usemman kerran pysähtyä tunnin matkalla. vaik oon 100% kesäihminen niin ootan jo syksyä :D
 
Meillä pisin reissu oli kesälomareissu Kyprokselta Suomeen 10 viikkosen vauvan kanssa. Ensin tunnin lento Turkkiin ja sitte 3,5 tuntii Suomeen, plus vähän alle tunnin reissu lentokentältä isovanhempien luo. Vauva selvis ihan hyvin matkasta. Kuhan on valmistautunu hyvin, maitojauheet ja vedet termarissa (ei otettu omia vesiä mukaan, mutta koneessa heti lentoemoilta pyydettiin ja ne täytti termarin kuumalla vedellä). Ja mikä oli pelastus oli kevyt ja kätevä kantolaukku, jossa vauvaa oli helppo kantaa, ja jossa oli kiva nukkua vanhempien sylissä lentokoneessa.

Junassaki matkustettiin 3,5 tunnin matka, ja tietty autossa on matkustettu usein. Junamatka oli melkeen vaikeempi, ku lentomatka, koska satuttiin olemaan lastenosastolla, jossa heti ku yks vauva rupes itkemään, nii sitte alotti kaikki muutkin. Mutta meijänki vauvalla oli sillon nukkuma-aika, nii ei ihme, että vähän itketytti.

Luulen, että on melkeen helpompi matkustaa pikkusen vauvan kanssa, ku sitte vähän vanhemman. Kun ei tarvitse olla muuta ruokaa, kun maitoa ja ei tarvitse olla paljon leluja tai muuta viihdykettä mukana.
 
Me otettiin ja lähdettiin autolla Helsingistä Rovaniemelle! :) Menomatkalla yövyttiin Oulussa. Nyt ollaan Rovaniemeltä tultu tänään reilut 300 km ja vielä olisi reilut 100 km Iisalmeen, jossa yövytään tänään. Meidän poika (reilu 3kk) on tosi hyvin tottunut autoiluun. Nytkin nukkuu tuossa istuimessaan tyytyväisenä. Koko aikaa ei tietenkään autoilusta nauti ja sitten me pysähdymmekin aina syöttämään ja vähän kävelemään ulkona. Ilman muuta olen nyt sitä mieltä, että kannattaa matkustella vauvan kanssa oli kyseessä sitten auto- tai lento- tai vaikka junamatka. :)
 
Takaisin
Top