Matkustaminen

Yönkukka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmikuiset 2026
Suunnitteletteko pidempiä matkoja raskauden aikana vai vältättekö niitä? Meillä oli ajatuksena käydä syksyllä espanjassa mutta nyt oon vähän kahen vaiheilla. Kaikkea voi aina sattua, mutta toisaalta olis mukava käydä vielä yks reissu ilman lapsia (meille siis tulossa esikoinen) ja syksyllähän pitäis olla toisen kolmanneksen hyvä olo? Onko muilla aihe yhtään ajankohtainen? Mihin lopputuloksiin ootte kallistumassa?

Meillä ensin peruuntu lähtö elokuun lopussa olevaan ulkomaanmatkaan(isommalla porukalla suunniteltu reissu) , mutta kun tuli keskenmeno, niin sitten oltiin että lähdetään, on tilanne mikä tahansa siihne aikaan.( laskin, ettei raskaus puoltaväliä enempää ois voinut reissun aikana olla. suositukset lentämiseen yms..) ja nyt kun viime kuussa plussasin, niin hirvee laskeminen, että ennättäähän eka kolmannes loppua ja just kerkee mennä viikolla tai parilla yli :) ja luottavaisin mielin oon reissuun lähdössä. Kannattaa tarkkaan lukea matkustaja vakuutus korvaako raskauteen liittyviä asioita. Itse joudun vielä lisäosan ottamaan, kun liiton matkustaja vakuutus ei korvaa, jos tarvitsisi käydä kohdemaassa tarkastuttamassa itsensä raskauden takia.

Muokattu viimeksi:
Okei, kiva kuulla että lähdet luottavaisin mielin! Hyvää reissua! Enpä ollut edes ajatellu tuota vakuutusta, pitää itselläkin tarkistaa.

@Yönkukka ainakin tällä hetkellä ihan luottavaisin mielin lähden. Kiitos, toki euroopan maasta kyse, niin en sillä tavalla olisi huolissani, samaa hoitoa siellä saisi, kun suomessakin. Eniten vaan jännittää, mitä uskaltaa syödä :D

Me oltiin juuri viikon lomamatkalla Keski-Euroopassa. Loma oli varattu jo ennen tietoa raskaudesta. Kaikki meni oikein hyvin eikä ainakaan tuolla päin maailmaa mielestäni ollut sellaisia riskejä tai mietittäviä asioita, joita ei kotonakin olisi. Tuosta matkavakuutuksesta olisin tullut minäkin sanomaan, itselläni kanssa aina ennen ollut vain ammattiliiton vakuutus, mutta se ei kata raskaudesta aiheutuvaa hoidontarvetta. Otin sitten matkavakuutuksen muualta.

Toinen kolmannes on erinomainen aika matkustaa, vointi on yleensä hyvä ja keskenmenon riski jo todella pieni.

Me ollaan pari pidempää ulkomaan matkaa tehty jo tälle vuodelle, joten tuskin tulee lähdettyä enää minnekään kauemmas reissuun. Voisi olla kiva tehdä syksyllä joku kotimaan reissu, ihan vaan kaupunkiloma jossain kivassa hotellissa vielä kahdestaan. Ulkomailla olisin varmaan liian ahdistunut ruokien hygieniatasosta ja pelkäisin jotain listeriaa yms. niin, ettei reissusta pystyisi edes nauttia 🙈

Mä olen ollut esikoista odottaessa 2. kolmanneksella Italiassa. Se oli ihan hyvä aika matkustaa. Toki vähän tarkemmin piti katsoa mitä syö, mutta en suurta stressiä siitä kuitenkaan kokenut. Valitsin vain kasvispainotteista ja hyvin kypsennettyä ruokaa☺️

Me ollaan viime vuosina reissattu hirveen vähän ulkomailla, mutta nyt jotenkin tuli semmonen olo, et pitäiskö vielä lähteä joskus marraskuussa johonkin löhölomalle, kun esikoinen sen ikäinen että varmasti olisi innoissaan altaassa leikkimässä ja olisi kiva tehdä vielä jotain ”spessua” ihan kolmistaan.

Sitten taas itse joudun matkustamaan töiden puolesta noin kerran kuussa tai kahdessa. Sitä alkanut nyt miettiä, että missä kohtaa kehtaa sanoa, etten enää reissaa kyllä🙈 oisko se vika kolmannes semmonen rajapyykki, että olisi ymmärrettävissä?

Minä kyllä lähtisin jos olisi mahdollisuus. Elättelin toiveita, että oltaisiin päästy miehen kanssa kahdestaan vielä johonkin. Ensimmäinen mahdollisuus vaan taitaa olla tammikuun alussa eli raskausviikkoja olisi silloin jo 35-36? La 7.2. Tuo on itselle jo vähän sellainen, että en tiedä kehtaako enää. Esikoinenkin yritti tulla tähän maailmaan jo rv 34 😅

Täällä on varattu ulkomaanmatka syyskuun loppuun nokn rv 21-22. Oli tarkoitus nauttia auringosta ja tehdä pyöräreissuja vuoristoon mutta taidan pyöräillä ihan maanteillä😅

Lentomatkoista kannattaa myös selvittää lentoyhtiön rajoitukset. Heillä voi olla viikot jolloin eivät suostu ottamaan lennolle ja tarvitaan lääkärintodistus. Itse lensin kesäkuisessa rv 27 muistaakseni Finnairilla (kotimaan lento). Eli vatsa ei ollut vielä kovin "iso". Se meni ihan hyvin, mutta myöhemmillä viikoilla edes muutaman tunnin istuminen olisi kyllä tuskaa.

Mun oli tarkoitus lähteä syksyllä lappiin ruskareissulle ystävän kanssa pariksi viikoksi, mutta nyt kyllä olen alkanut vähän epäilemään onko järkevää. Lähinnä kun tarkoitus oli tehdä roadtrip ja nukkua autossa ja elellä retkiruualla. Oltais just kyllä toisella kolmanneksella tuolloin vissiin, mutta mietin vaan että kuinkahan sitä jaksaisi retkipatjalla nukkumista ja tuo retkiruoka on aina niin rajoittunutta, että ei tiedä mitä söisi 🤔
Toisaalta tää varmaan jäisi viimeiseksi reissuksi hetkeen, joten kovasti kyllä tahtoisin lähteä.

Mun oli tarkoitus lähteä syksyllä lappiin ruskareissulle ystävän kanssa pariksi viikoksi, mutta nyt kyllä olen alkanut vähän epäilemään onko järkevää. Lähinnä kun tarkoitus oli tehdä roadtrip ja nukkua autossa ja elellä retkiruualla. Oltais just kyllä toisella kolmanneksella tuolloin vissiin, mutta mietin vaan että kuinkahan sitä jaksaisi retkipatjalla nukkumista ja tuo retkiruoka on aina niin rajoittunutta, että ei tiedä mitä söisi 🤔
Toisaalta tää varmaan jäisi viimeiseksi reissuksi hetkeen, joten kovasti kyllä tahtoisin lähteä.
Minä lähtisin, jos yhtään tuntuu siltä. Yleensä toka kolmannes on paljon helpompi, ja ellei nyt ole jotain selkävaivoja jo ihan normaalisti, niin en usko, että retkipatjalla nukkuminen on yhtään paha. ☺️ autolla kun on liikenteessä, niin kyllähän niitä kauppoja on, mistä saa tuoreempaakin ruokaa ja kun oletettavasti pahimmat ruokaällötyksetkin on ohi. Luulen, että tulee tosi hieno reissu! Ja pääseehän sieltä aina kotiin, jos oikein paha tilanne tulisi.

Kyllä itse lähtisin vielä tuolloin reissuun, ota mukaan tyyny jalkojen väliin (tai raskaustyyny), kun kyljellä nukkuminen varmasti helpompaa 😊

Eipä kai se auta ku ruveta katteleen lentoja sitten. Jännittää just eniten se, että kuin paljon jaksaa sit tehdä, kun jo nyt nukkuminen on mitä on. Ruokien puolesta menee varmaan ihan hyvin kun Euroopassa ollaan ja saan kaikkia hyviä hedelmiä. 😋 Ja jos ei muuten meinaa onnistua, niin pitsaa saa joka paikasta, kyllä silläki viikon elää. 😅

Todellakin lähtisin🤩 Ota tarvittaessa joku isompi tyyny mukaan jalkojen väliin. Itsellä se on aina helpottanut nukkumista, kun mahaa alkaa olla. Mun mielestä muutenkin raskaana olleessa (eikä sitten myöhemmin vauvankaan kanssa) kannata alkaa liian varovaiseksi ja perua ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja jos sitten alkaa tuntua ihan liian epämukavalta, niin reissua voi aina lyhentää.

Takaisin