Matkustaminen

Lollo

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesälomat ovat menossa tai edessä niin ajattelin kysella millaisia suunnitelma teillä on ja voisimme jakaa vinkkejä helpottaakseen muiden reissuja. 

Meillä takana yksi lentomatka Saksaan ja tyttö nukkui meno- ja paluulennon aikana. Eli hyvin meni. Yhden nousun oli hereillä ja ihmetteli vaan kun kiitoradalla otettiin vauhtia. Vähän aikaa leikki leluillaan ja sitten nukahti. Ja pelkäsin eniten miten korvat kestää laskun mutta ne siis meni nukkuen eikä vaivanut ollenkaan. 

Ensimmäinen junamatka yli 7h edessä. Mielellään kuuntelen vinkkeja. Kannattaako valita lastenvaunu? Kaukalo vai rattaat mukaan?? Kokemusta on yhdestä 7-tunnin automatkasta ja aateltiin seuraavan kerran ottaa junan. Automatka meni ihan ok, leluilla koitin viihdyttää kun oli hereillä. Mutta lähdimme tahallaan noin klo 18 ajaamaan että tyttö nukkui yhdet päiväunet ja myöhemmin nukahti yöunille. Niin hereillä ehti olla vain 2-3h. Pari taukoa pidettiin ennen yöunia ettei selkä kärsisi liikaa turvakaukalossa. 

Etelän matkaa suunnitellaan elokuuksi. Onko joku jo ollut aurinkomatkalla vauvan kanssa? Tai menossa piakkoin? Mietitään ranta- ja kaupunkikohdetta että olisi paljon tekemistä kun eihän pienen kanssa voi oikein rannalla löhöillä aamusta iltaan kun ikä 6.5kk silloin. Koko-UV-pukua ajattelin hankkia ja ehkä sellainen ranta-teltta-suoja-juttu :) Vähän vielä auki minne sitä lähtisi. Kreikan saarelle luultavasti. 

Sitä ennen vielä mökkiviikko... miten hyttysiä vastaan voi tehdä? Muuten varmaan mökillä  kaikki on kuin kotona ja vähän meriveteen voidaan pulahtaa jos ei ole liian kylmä. Ehkä silloin voisi testata myös saunan alalauteet, kotona ei olla vielä otettu mukaan saunaan. Vauvauinnissakin moni vauva on äidin kanssa saunassa mutta jotenkin en siinä kiireessä halua koittaa sitä. Mielummin rauhassa sitten mökillä. 

Hauskaa kesää ainakin kaikille, kotona tai reisussa :))
 
Me ei olla vielä paljoa pojan kanssa keretty matkustamaan, kun isovanhemmatkin asuu tässä ihan lähellä naapurikunnassa. Mökillä käytiin pääsiäisenä ja sinne on talvella noin 5 tunnin matka. Yhdellä pysähdyksellä mentiin menen tullen ja silloin syötin. Poika nukkui koko matkan muuten. Yleensä on ollut autossa hyvä nukkuja. Tällä viikolla kävin pojan kanssa kaksin ystäväni luona kyläilemässä neljän tunnin matkan päässä ja samalla taktiikalla mentiin, eli puolivälissä matkaa stoppi ja syöttö. Hyvin meno taas ja suurimman osan matkasta poitsu nukkui. Toistaiseksi ollaan aina ajeltu niin, että poika on yksin takapenkillä ja minä istun apukuskin paikalla, jos siis ollaan koko perhe liikkeellä. Ollaan haluttu poika tottuu yksin istumiseen, kun liikun myös kaksin pojan kanssa paljon ja silloinhan en voi istua takapenkillä viihdyttämässä. Kun miehen kesäloma alkaa, lähdetään taas mökille ja suunnitelmissa on taas ajaminen päiväuniaikaan, nii poika nukkuu mahd paljon matkasta. Syksylle olemme suunnitelleen etelän reissua, tosin ehkä vasta loka/marraskuussa, kun Suomessa on kökkökelit. Vähän mietin, olisiko kuitenkin helpompi lähteä aiemmin, kun mitä pienempi vauva, sitä helpompaa se varmaan olisi. Viihtyy paremmin sylissä lentokoneessa ja nukkuu enemmän ja isompi osa ruuistakin kulkee helpommin mukana. ;) mutta kertokaa kokemuksia!
 
Vielä noihin hyttysiin, meillä niitä mökillä riittää. Juhannuksena suojasin pojan pitkillä vaatteilla ja hellehatulla. Mökin sisälläkin käytin ohutta puuvillapipoa, etteivät rassukan kaljua kokonaan syö. Vaunuissa nukuttaessa käytin ohutta puuvillasta kypärämyssyä, vaikka vaunuissa onkin hyttysverkko, niin aina sinne jokin hyttynen pääsee. Makkarissa meillä on moskiittoverkot viritetty sängyn päälle ja nostin pojan vaunukopan meidän sänkyyn verkon alle. Toistaiseksi on reissuissa nukkunut siis vaunukopassa. Kesälomalla varmaan nukkuukin jo matkasängyssä ja siihe ajattelin ostaa suojaksi hyttysverkon.
 
Me ollaan jo ehditty reissata aika paljon vauvan (nyt 5 kk ja risat) kanssa. Etelässäkin oltiin kaksi vkoa sukulaisissa. Lennot oli 4 h suunta ja hyvin se sujui vaikka olin itse ihan hermona etukäteen. Nousussa ja laskussa imetin, pidin tuttia suussa tai annoin vettä tuttipullosta ettei menisi korvat lukkoon. Olen kuullut, että näin pienillä tärykalvot on vielä niin pehmeät, ettei toi lentäminen vielä siinä mielessä ota koville. En huomannut, että vauvalla olis menny korvat lukkoon tms. Kannattaa varata helistimiä tms.mukaan, jos alkaa kitisemään. Kohteessa oli sairaan kuuma, vettä annoin vaan enemmän ja imetin niin usein kuin mahdollista. Kauppojen pullovedenkin keitin varmuuden vuoksi. Kuumimpaan aikaan pysyttiin sisätiloissa.

Mökillä oltiin myös, automatkaa 5 h yhteen suuntaan. Välillä tyttö kyllästyy automatkalla, mutta on sitten pidetty stoppeja ja imetetty tms. Hyttyset on tänä vuonna oikea riesa ainakin Keski- ja Itä-Suomessa. Ostin mukaan 0,5 % kortisoni-voidetta puremia varten neuvolan ohjeen mukaan. Saunassakin käytiin, alalauteella oltiin muutamia minuutteja kerrallaan. Ei ollut moksiskaan :)

Kaikissa reissuissa vauvan kanssa olen huomannut, että itse meinaan hermoilla enemmän kuin vauva. Kun onnistun pitämään oman mieleni tyynenä niin vauvakin jaksaa paremmin ja kaikki on helpompaa.
 
Viveca, tuo ohut myssy on kyl hyvä idea, meidänkin neiti aika kalju ja sit kun vähän hikoilee niin sehän on vetonaula hyttysille. Itseasiassa ei olla nukkumista vielä mietitty, ehkä sitten vaunuissa/rattaissa, niissä on laivaristeilylläkin nukkunut, makuupussissa. 

Meidän vauva ei oikein ole autoilija, eli ei aina viihdy niin enimäkseen koitan pidempiä matkoja ajoittaa päiväunien aikaan. Monethan vauvat rauhoittuu autoon, meillä vaan hermostutaan. Yleensä hän on yksin takana, sillä pidemmällä reissulla olin takana että voisi vähän rauhoittaa itkua. 

Elämänlanka, minkäs ikäinen teidän pikkuinen oli kun kävitte etelässä. Onko jtn vinkkejä antaa mitä kannattaa ottaa mukaan? Millaisia vaatteita käytitte? Juu, ehkä sen veden sitten mielummin keitän, huoneistoja ollaan katseltu eli vedenkeitin varmaan on. Kiinteitä ette silloin syönneet vielä?
Ja kortisonia meillä on atooppiseen ihoon, otanpa sitten mukaan mökille. Eli neuvolan mukaan sitä saa sitten näköjään laittaa puremiin?
 
meillä ei olla vielä matkustettu pahemmin, kumpaankin mummolaan on matkaa 500km, mut mummot on toistaiseksi tulleet tänne. meidän perhe ei enää mahdu samaan autoon (toyota yaris), joten joudutaan tekee reissut pienillä kokoonpanoilla. uusi pitäisi ostaa, mut ei varmaan pystytä ennenkuin mä oon takas töissä.

me ollaan ensi viikolla lähdössä tytön kanssa kahdestaan Haminaan mun enon luo, ei tosin olla reissussa kuin kaksi päivää. aattelin lähtee aamupäivällä jo ajelemaan ja pitää yhden tauon välissä, vaikka ajomatka sinänsä menisikin ilman taukoa, meinaan meiltä on Haminaan vain n. 150km. mukaan otan matkarattaat ja sitterin sekä makuupussin, aattelin et jos me nukutaan patjalla lattialla, voidaan nukkua vierekkäin, joten otan myös kosteuslakanan. pitänee kyl vielä soitella enolle ja kysyä nukkumisista tarkemmin. muussa tapauksessa pitää miettiä, josko sit ottaa mukaan vaunukopan ja nukuttaa tytön siinä, ongelmana on vain se, että tyttö on jo hieman liian pitkä nukkumaan vaunukopassa (ei olla käytetty koppaa enää pariin kuukauteen).

meidän tyttö nukkuu joskus pieniä välimatkoja autossa, mutta useimmiten ei. hän matkustaa kyllä aika rauhallisesti takapenkillä ja leikkii leluilla tai laulelee omiaan. vähän jännittää silti reissu et miten pärjätään, mut eiköhän se mene silti ihan ok :)
 
 Ladorffi, tyttö oli reissussa n. 4 kk ja imetyksellä. Ruokahuolto oli tässä mielessä helpompaa, kun ei tarvinnut pelata lämmityksen ja purkkien kanssa. Se vesi kannattaa tosiaan keittää. Vaikka vesi olisikin puhdasta niin bakteerikannat on erilaisia.

Lentomatkalla mukana oli äitiyspakkauksen makuupussi. Siihen oli hyvä kääriä vauva nukkumaan, ja sen sai pakattua käsimatkatavaroihinkin. Kakkavaippaa ei lentomatkoilla tarvinnut vaihtaa, onneksi :) Vessoihin oli koko ajan jonoa ja nehän ei oo mitään tilaihmeitä. Mutta oli mulla mukana pyllynpesulappuja (niitä paketissa olevia) ja pieni pyyhe.

Lennolla kuulutukset oli pirun kovalla äänellä. Laitoin vauvan korviin pumpulia kun se nukkui.

Vaatteina meillä oli puuvillaisia, ohuita paitoja + housuja/hameita. Pitkähihaisia käytin aika paljon. Aurinkorasvaa mulla oli varuilta mukana, mutta sen käyttöä ei näin pienille suositella. Lippalakki oli tosi hyvä, suojasi silmiä auringolta ja näytti coolilta :) Leveälierisempää kesähattua käytin myös vauvalla. Rannalla ei ehditty kuin pikaisesti käymään. Kohteessa oli nyt 35-40 astetta, se oli tukalaa mulle ja vauvallekin. Siksi vältin ylimääräistä ulkona- ja auringossa olemista päiväsaikaan. Me ostettiin sieltä halvat rattaat, joissa sai selkänojan alas. Kaupungilla liikkuessa pidin vauvaa rattaissa makuullaan ja harsolla suojasin auringolta. Aurinkolasit kannattaa ostaa vauvalle myös, ja 100 %:lla UV-suojalla tietenkin.

Ja vielä tosta kortisonivoiteeesta. Neuvolassa tosiaan sanottiin, että sitä voisi vauvalle antaa jos hyttysen puremat punoittaa ja kutiaa.
 
Me lähetään parin vkon päästä reissuun, ajoaika n. 8-10h pysähdyksineen henkilöautolla.
Pikkusen jännittää että miten menee, mutta onneksi tyttö viihtyy autossa ja nukkuuki siellä oikeen mielellään.

Lähdetään iltapäivällä joskus k. 16 aikoihin, yritän viihdyttää tyttöä ennen sitä muutaman tunnin että ottais heti alkuun pitkät (1-2h) tirsat. Sitten pysähdytään jollain huoltsikalla iltaruuan (k. 19) aikoihin, syödään ja vaihdetaan vaippa ja seurustellaan vähän ja sitten k. 20 eteenpäin oiskin jo yöunien paikka, saa nähä nukuttaako se yhtälailla autossa kun omassa sängyssä.

Perillä ollaan varmaan joskus puolen yön jälkeen ja jännittää sekin saako tytön kuin helposti takas nukkumaan kun herää kuitenki siihen kun noustaan autosta ja nostetaan istuimesta pois.
Ja millanen on seuraava päivä kun yö vähän rikkonaisempi..

No luottavaisin mielin ainaki vielä :)
 
Meidän pisin matka on ollut ruotsiin olin yksin tytön kanssa sellasen porukan mukana ikää oli tytöllä silloin n4kk ja täysimetyksellä ja reissu meni oikein hyvin neti oli niin helppo.Ja muutenki on tyttö ollut hyvä autossa matkustaja.

Mutta nyt oltiin viikko sit reissussa päiväseltään matkoihin meni n.2h/suunta.menomatka meni ihan ok pientä kitinää ja pari pysähdystä niin pärjättiin oon alottanu kiinteet vasta pari viikkoo sitte niin jätin ne vaan kokonaan pois siltä päivää kun annokset on vielä muutama tluskka kerran päivässä.Mutta sitten se takasitulo matka lähdettiin siinä olisko ollut 8 aikaan illalla ajelemaan takasi päin ja tyttö sit huusikin yli puolet matkasta pysähdyttiin ehkä 5 kertaa annoin aina tissiä ja sit välillä käveleskelin tien vieressä ja melkein aina kun laskin kaukaloon alkoi huuto mutta monesti sit vaan jatkoin aina hetken ku täyty kotiinki päästä.Mun mummo oli mukana ja istukin sit viihdyttämässä tyttöä ja lopuksi sitten tyttö nukahti en vaan sit tiedä mikä oli.Toisen kerran oltiin tuossa viikolla hakemassa mun äitiä junalta 30km matkan päästä menomatkan neiti nukku mut tulomatka sitten huudettiinkin taas.En siis tiedä mikä on noilla kerroilla tullut molemmat kerrat kyllä olleet ilta-aikaan eli jotenki ehkä siihen liittyy.Tänään kun olin yksin lasten kanssa 30km matkan päässä niin matkat meni molempiin suuntiin tosi hyvin toki uimassa käytiin niin ehkä se väsyttikin niin uni maistui:)
 
Meillä tyttö kanssa itkee autossa enemmän iltasin, mutta silloin se muutenkin taistelee enemmän unta vastaan. Ja etenkin jos on tuollainen edes-takas matka ja se nukkuu ensimmäisen etapin niin sitten on tosi vihainen sen paluumatkan koska kuvittelee että me halutaan nukuttaa se taas vaikka se vasta heräs.

Me ei olla muuten hirveästi matkusteltu vielä tytön kanssa mutta oltiin kuukausi etelässä esittelemässä tyttöä mieheni suvulle. Olin etukäteen vähän huolissani mutta kaikki meni todella hyvin ja ihan turhaan taas panikoin. Ainoa mikä säikäytti oli että tyttö sai aluksi sellaisia punaisia näppylöitä kun siellä oli niin kuuma, mutta ne hikinäppylät häipyivät parin päivän päästä kun iho varmaan tottui siihen uuteen ilmastoon. Meillä tyttö joi kaupasta ostettua pullotettua vettä, kuten me muutkin mutta ei me sitä enään erikseen keitetty. Soseita söi jo silloin kaksi/kolme kertaa päivässä ja ne ostimme joko sieltä kaupasta tai teimme itse. Puuroainekset toin mukaan Suomesta koska siellä on mielestäni vain sellaisia viljasoseita missä on vähän kaikkea sekaisin. Yllättävää oli kuitenkin että kaikki soseet olivat siellä paljon kalliimpia kuin mitä Suomessa, melkein tuplasti hintaa ja kannattaa lukea vähän mitä mikäkin sisältää sillä kaikissa maissa ei olka yhtä tarkkoja tuon sokerin suhteen kuin mitä me täällä ollaan. Sisällä tyttö oli aika paljon ihan vaippasillaan, muuten oli joku hellemekko päällä. Parhaiten meillä toimi sellaiset hihattomat ja löysät mekot.

Lentomatkoista ei ole kokemusta koska me lähdimme sinne autolla, mieheni älynvälys. Mutta maaliskuussa olisi luultavasti edessä pidempi lentomatka Bangkokiin ja mietin että onko jollain kokemusta siitä miten vuoden ikäinen lapsi viihtyy lentokoneessa? Mielestäni se on vähän liian pitkä lentomatka noin pienelle lapselle ja se kuumuus/kosteus siellä määränpäässäkin huolestuttaa... 
 
niin ja halusin sitä rannalla olemista kommentoida. Ostin siis tytölle sellaisen uv-puvun ja vaikka mieheni silmissä nyt olenkin ylisuojelevainen äiti. Eikä siellä tosiaan kenelläkään muulla sellaista pukua näkynyt. Meidän tytöllä oli kuitenkin se puku ja iso niskan peittävä aurinkohattu päällään kun oltiin uimassa. Rannalla meillä oli sellainen teltta ja se toimi tosi hyvin koska tyttö nukkui ja leikki siellä eikä tarvinut huolehtia siitä että saisi liikaa aurinkoa. Muutenkin kannattaa välttää ulkona olemista silloin kuin aurinko polttaa eniten, me mentiin rannalle ja uima-altaalle joko aikasin aamulla tai sitten neljään jälkeen. Ja tyttö rakastaa uimista ja polskuttelua
 
Takaisin
Top