Matkustaminen raskaana

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kesällä monet matkustelee. Mutta oletko sinä matkustanut raskaana? Tai oletko nyt raskaana ja aikeissa matkustaa? Keskustelua siis raskaana matkustamisesta. 😊 Kerro kokemuksesi tai kysy vinkkejä!

Jos suunnittelet ulkomaan matkaa, tästä artikkelista voi olla apua:

Olimme esikoista odottaessa reissussa. Käytiin lentäen kahdessa maassa ja viikkoja taisi olla jotain 17? Olin väsynyt ja oli alaselkäkipuja, mutta hyvin meni. Lentosukat oli ja raskausmallia shortsit ja muutkin housut.

Esikoisen raskaudessa oltiin Kroatiassa viikolla 22 ja kuopuksen raskaudessa Rodokselle viikolla 33. Reissut meni hyvin. Raskaudet oli helppoja niin ei epäilyttänyt matkustaa. Tokalla kerralla varmistin kyllä että matkavakuutus korvaa jos olisi jotain lääkäri/ sairaalatarvetta tullut.

Onko teillä jotka olette reissanneet alkupuolella raskautta ollut mukana todistus normaalisti edenneestä raskaudesta? Itse lähdössä reissuun muutaman viikon päästä, jolloin viikkoja 17.
Finnairin sivuilla luki näin "suosittelemme ottamaan mukaan lausunnon hoitavalta lääkäriltä tai kätilöltä todisteeksi siitä, että raskaus on edennyt normaalisti." mutta todistus vaaditaan vasta viikosta 32 eteenpäin.

Onko teillä jotka olette reissanneet alkupuolella raskautta ollut mukana todistus normaalisti edenneestä raskaudesta? Itse lähdössä reissuun muutaman viikon päästä, jolloin viikkoja 17.
Finnairin sivuilla luki näin "suosittelemme ottamaan mukaan lausunnon hoitavalta lääkäriltä tai kätilöltä todisteeksi siitä, että raskaus on edennyt normaalisti." mutta todistus vaaditaan vasta viikosta 32 eteenpäin.
Noilla viikoilla en itse kokenut todistusta tarpeelliseksi. Matkavakuutuksen ehdot kannattaa tarkastaa. Ja ottaa neuvolakortti mukaan, siitä löytyy kaikki olennainen - mikäli tarvetta tulisi.

Matkustin 20viikolla ja neuvolasta sain jonkun lapun jossa luki veriryhmä ja montako sikiötä ja mitä lie muuta.

20viikolla käytiin etelän lämmössä. Lennolla koitin välillä käydä kävelemässä vaikka vessassa. Matka meni hyvin. Ainut mikä harmitti oli ettei voinut mahallaan ottaa aurinkoa rantatuolissa😅

Ensimmäisen raskauden aikana matkustin vielä aika myöhään Kaliforniasta Suomeen käymään (10 tunnin lento + 4 tuntia juna). Olin palatessa muistaakseni viikolla 30 niin etten ihan tarvinut lääkärintodistusta lennolle. Toisen raskauden aikana olin sen verran väsähtänyt että en itse halunnut enää reissata niin myöhään. Sanoisin, että aika hyvin itse tuntee, että onko matkalle järkevää lähteä vai kannattaako ottaa iisimmin kotona. Kirjoitinkin blogiin jotain omia kokemuksia.

Mie matkustin joskus viikon16 tienoilla. Käytössä oli tukoksenestolääkitys reissun yli ja lentosukat tietysti. Lento meni ihan ok, vaikka selkää juilikin se istuminen.

Kannattaa etukäteen ottaa selville sairaaloiden sijainnit ja matkavakuutuksen tiedot. Oli itsellä sellainen tilanne, että Suomessa olisin varmasti mennyt jo näytille sairaalaan, mutta vieraassa maassa katselin vähän pidempään meneekö tilanne ohi.

Takaisin